Författare Ämne: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen  (läst 163104 gånger)

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
SV: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« Svar #150 skrivet: lördag 09, oktober 2021, 02:27:16 »
Hej laget!

Jag letar efter guldproducenter som bara har en enda producerande gruva.

Grand Colombia
Caliber mining

Sedan tog det stopp..... Har ni fler förslag? Dessa bolag verkar vara historiskt billiga i dagsläget. De två nämnda har PE-värden runt 2-4.

Inloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #151 skrivet: lördag 09, oktober 2021, 17:51:49 »
Hej laget!

Jag letar efter guldproducenter som bara har en enda producerande gruva.

Grand Colombia
Caliber mining

Sedan tog det stopp..... Har ni fler förslag? Dessa bolag verkar vara historiskt billiga i dagsläget. De två nämnda har PE-värden runt 2-4.

K92 har bara en gruva. Kainantu i Nya Guinea

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #152 skrivet: måndag 11, oktober 2021, 22:31:54 »
Hej igen!

Tänkte bara stämma av hur ni ligger placerade inom råvaror nu...

Själv har jag lite blandat av det här:

Olja/Gas (3 månader till om det blir en ännu våldsammare spik i priserna annars kanske en längre investering)
Gazprom, rysk gigant med bra reserver
ARC resources, kanadensisk midcap, balansräkning, cashflow
Tourmaline, kanadensisk midcap, balansräkning, cashflow

Kol (kanske fram till årsskiftet)
Whitehaven, australiensisk, tycker den ser bra ut
Peabody, hoppas (ajaj dålig grund för investering) på en vändning av kursen

Guld (långtidsinvestering)
Equinox, Ross Beaty sitter vid spakarna och kursen har gått ner i år delvis pga en strejk som är utredd nu. PE=4.
Gran Colombia, Sydamerika, köpte Gold X där R Friedland var med. PE ca 3
Barrick, har inte handlats såhär billigt på måååååååånga år. Faktiskt aldrig, enligt Adrian Day.
Sandstorm, royaltybolag med bra management, bedömdes som billig i Januari av en av Sprotts account managers. Kostar mindre nu.

+ diverse juniorer som Osino, Orezone, Liberty, Snowline, QC copper& gold och för många till  :P

Silver (långtidsinvestering)
Pan American
First Majestic
Fresnillo
Guanajuato
AuAg silver bullet
+ ett antal nanocap silver exploreres som inte finns med i AuAg silver bullet

Uran (antagligen 1-3 år tills spotpriset flyger i taket (+100 USD/lbs))
SPUT
Kazatomprom
Nexgen
Denison
Encore
Global atomic
International consolidated U
Energy fuels
Forum energy metals
Canalaska U

Input på det? Förslag o konstruktiv kritik mottages gärna.

Borde kanske styra över på mer olja efter vintern då jag gissar att priset på gas (LNG) går ner efter vintern? Vad i så fall? Lukoil? iShares Oil & Gas Exploration and Production UCITS ETF?

Försöker läsa på om kopparexplorers/developers nu. QC copper & gold, Trilogy, Hot Chili. Torq resources?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2118
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #153 skrivet: lördag 16, oktober 2021, 10:44:39 »
Hej, jag är lite upptagen just nu så jag har inte haft tid med forumet på ett tag. Men här är lite om vad jag gör, eller snarare har gjort.

Olja/Gas (3 månader till om det blir en ännu våldsammare spik i priserna annars kanske en längre investering)
Gazprom, rysk gigant med bra reserver
ARC resources, kanadensisk midcap, balansräkning, cashflow
Tourmaline, kanadensisk midcap, balansräkning, cashflow
RECO.V, FRU.TO, LUNE.ST, IPCO.ST, FEC.TO.
Citera
Kol (kanske fram till årsskiftet)
Whitehaven, australiensisk, tycker den ser bra ut
Peabody, hoppas (ajaj dålig grund för investering) på en vändning av kursen
Hehe, extremt lika. Jag missade mycket av kol-racet men har WHC.AX, NHC.AX, BTU. Har gått lysande utom NHC.AX där jag kom in fel.
Citera
Guld (långtidsinvestering)
Equinox, Ross Beaty sitter vid spakarna och kursen har gått ner i år delvis pga en strejk som är utredd nu. PE=4.
Gran Colombia, Sydamerika, köpte Gold X där R Friedland var med. PE ca 3
Barrick, har inte handlats såhär billigt på måååååååånga år. Faktiskt aldrig, enligt Adrian Day.
Sandstorm, royaltybolag med bra management, bedömdes som billig i Januari av en av Sprotts account managers. Kostar mindre nu.

+ diverse juniorer som Osino, Orezone, Liberty, Snowline, QC copper& gold och för många till  :P

Silver (långtidsinvestering)
Pan American
First Majestic
Fresnillo
Guanajuato
AuAg silver bullet
+ ett antal nanocap silver exploreres som inte finns med i AuAg silver bullet
Jag har en del guld/silver som jag pratat om vid tidigare tillfällen (guld: ANX.TO, CXB.TO, BTO.TO, GOLD, KL.TO, NGT.TO, NVO.TO, WAF.AX, silver: AYA.TO, CDE, FR.TO, MAG.TO, PAAS samt diverse explorers, ffa ADT.AX, DEF.V, DEG.AX, CHZ.AX och MXR.V), men i år har jag i första hand diversifierat bort från detta till förmån för andra metaller.
Citera
Uran (antagligen 1-3 år tills spotpriset flyger i taket (+100 USD/lbs))
SPUT
Kazatomprom
Nexgen
Denison
Encore
Global atomic
International consolidated U
Energy fuels
Forum energy metals
Canalaska U
Extremt likt även här. Jag har inte CVV.V eller CUR.V men istället ISO.V, FCU.TO och FSY.TO. Jag borde ha KAP.L (har CCJ), men London är så besvärligt för mig att handla i.
Citera
Input på det? Förslag o konstruktiv kritik mottages gärna.

Borde kanske styra över på mer olja efter vintern då jag gissar att priset på gas (LNG) går ner efter vintern? Vad i så fall? Lukoil? iShares Oil & Gas Exploration and Production UCITS ETF?

Försöker läsa på om kopparexplorers/developers nu. QC copper & gold, Trilogy, Hot Chili. Torq resources?
Jag tror som jag sagt väldigt mycket på tenn: AFM.V, MLX.AX, CUSN.{L,V}. Men även på aluminium: CENX. Och koppar: FCX, ARG.TO, SURG.V, FIL.TO. Nickel: CTM.AX, BSX.AX, TLO.TO. Kobolt: JRV.V.

Du verkar sakna PGM exponering. Fundera på SBSW, PLG, PGE.V och möjligen PDM.V. Jag saknar exponering mot fertilizers, men kan inget om såna än. Vi saknar båda litium (jag har dock lite warrants i LIACF efter det PLU.V blev uppköpta).

PS. Om det verkar som att jag har för många bolag i mina råvaruportföljer… så är det helt korrekt. Men jag har lärt mig att i den här branschen så spelar det ingen roll hur mycket man läser på och kollar, det kan gå åt fanders på en femöring i alla fall. Så att det är så brötigt är ett utslag för att jag numera är mycket mer fokuserad på råvaran än bolaget. Så jag försöker minska bolagsrisken (!) lite genom att ha flera bolag per råvara. Lyckas inte alltid dock.

En annan kommentar: 2021 har inte varit särskilt bra för guld- och silverinvesterare. Detta gör att jag hoppas på en fin tax loss season, dvs fyndchanser i slutet på året när överexponerade placerare måste sälja av. Så min rekommendation är att hålla en märkbar mängd cash och en shoppinglista redo för perioden 20/11 - 10/12.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #154 skrivet: måndag 15, november 2021, 18:30:54 »
Inte gruvor, men indirekt Uran-relaterat: Placera har analyserat och köprekar Électricité de France https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2021/11/11/karnkraftaktien-som-passar-i-grona-depaer.plc.html

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #155 skrivet: tisdag 16, november 2021, 04:03:48 »
Inte gruvor, men indirekt Uran-relaterat: Placera har analyserat och köprekar Électricité de France https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2021/11/11/karnkraftaktien-som-passar-i-grona-depaer.plc.html

Tack för tipset!

"Omvänt finns risker i att synen på energikällan kärnkraft kan svänga. Att nya kärnkraftanläggningar blir dyrare än planerat. [...]"

Intressant. Jag tänker att det snarare är en fördel för bolaget om det blir dyrare att bygga nya kraftverk för då kan ingen komma och konkurrera?

"Ytterligare en risk i Électricité de France som inte går att ignorera är den politiska risken både i att bolaget äger mycket samhällskritisk infrastruktur samt att det statliga ägande är så pass stort."

Här tänker jag också tvärtom. Är det inte en fördel att bolaget äger samhällskritisk infrastruktur? De flesta i landet borde väl vara intresserade av att stötta sån infrastruktur?

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #156 skrivet: tisdag 16, november 2021, 14:47:19 »
"Ytterligare en risk i Électricité de France som inte går att ignorera är den politiska risken både i att bolaget äger mycket samhällskritisk infrastruktur samt att det statliga ägande är så pass stort."

Här tänker jag också tvärtom. Är det inte en fördel att bolaget äger samhällskritisk infrastruktur? De flesta i landet borde väl vara intresserade av att stötta sån infrastruktur?

Håller helt med dig i stort. Möjligen om staten bestämmer sig för att beskatta/ändra ersättningarna för infrastrukturen.

Själva ägandet är också en viss risk, staten kan ju ha andra prioriteringar än att maximera värdet för aktieägarna.

Jag försöker fasa ut mitt direktägande av aktier (för jag orkar inte hålla på :) ), men annars skulle jag definitivt sätta en slant på det här...

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #157 skrivet: tisdag 16, november 2021, 16:31:06 »
Sant. Lite samma med innehaven i Gazprom och Phosagro. Mother Russia på första plats, andelsägarna på andra plats. Meeeen, Phosagro totalt 8% i dividend Q1-Q3 och Q4 kvar. Plus 75% upp sedan årsskiftet och så skenande gas- och gödselpriser på det. Undras just bara hur länge det håller i sig  :o Risk att man blir fartblind här.

Inloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #158 skrivet: tisdag 16, november 2021, 16:52:37 »

"Omvänt finns risker i att synen på energikällan kärnkraft kan svänga. Att nya kärnkraftanläggningar blir dyrare än planerat. [...]"

Intressant. Jag tänker att det snarare är en fördel för bolaget om det blir dyrare att bygga nya kraftverk för då kan ingen komma och konkurrera?

Priset spelar nog ingen roll här. Kostnadsläget blir lika för alla, oavsett om du är ny eller inte. Däremot tror jag att det är osannolikt att det kommer nyetableringar bland drift/byggare av kärnkraftverk. Det är en så komplex kompetens att vallgraven för nya konkurrenter är mycket stor.

Den politiska risken är att en regering tar företagsbeslut på politiska grunder snarare än ekonomiska. Det kan straffa bolag som ägs av stater. Se t.ex hur Vattenfall hanterade brunkolet. Har svårt att se ett privatägt bolag agera på samma sätt.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #159 skrivet: fredag 19, november 2021, 09:48:34 »
Hur investerar jag bäst i uranpriset nu när man inte får handla i amerikanska eller kanadensiska ETF:s?

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #160 skrivet: fredag 19, november 2021, 10:26:32 »
Du kan köpa Sprott physical uranium trust via Nordnet. Det är det närmaste du kommer fysiskt uran.

Vill du ha mer utväxling så är Kazatomprom, Cameco och China general nuclear de största producenterna.

Därefter kommer kanske Paladin.

Sedan diverse juniorer som Nexgen, Denison, Global atomic, Fission, Boss.

Och så de minsta bolagen som Canalaska, Baselode, Lotus, Forum energy metals m.fl.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 467
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #161 skrivet: torsdag 09, december 2021, 12:46:49 »
https://www.youtube.com/watch?v=5uiZZ3Nd-2g

Inte för att hon läser detta forum, men jag vill rikta ett stort tack till Gwen Preston för denna intervju från 2018 med Chris Taylor, CEO för Great Bear Resources.

Igår efter stängning på börsen kom beskedet att Kinross lagt ett bud på Great Bear på 29 CAD.
Efter att jag tittat på intervjun på Youtube 2018, köpte jag ett knippe aktier i Great Bear för priset 0.48 CAD.

100 % tur med det beslutet, jag hade bestämt mig för att sätta ihop en portfölj med diverse junior gold miners och letade på Youtube efter tips på lämpliga bolag att köpa.
Oerhört tacksam att jag fastnade för Great Bear, detta primära köp är alltså upp ca 60 ggr på drygt 3 år !

Känns helt bisarrt att kika på detta klipp igen, nu när man vet vad som hänt sedan dess.
Jag minns att jag fick förtroende för Chris, han verkade inte vara typen som snackar utan substans.
Man kan tydligt se på Gwen's min att även hon blir imponerad av det som kommer fram i intervjun.

Blir mycket intressant att se om övriga gruvjättar låter Kinross komma över Great Bear för 29 CAD, eller om ett budkrig kommer att starta.
Barrick har alldeles nyligen köpt upp ett antal småbolag som äger konstitutionerna runt omkring Great Bear's konstitution.
Gissar att de kanske är intresserade av att äga hela området.
Så, kom igen Barrick, hörde jag 35 CAD ?  8)
« Senast ändrad: torsdag 09, december 2021, 12:55:55 av JL_GBG »

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #162 skrivet: måndag 20, december 2021, 18:59:08 »
LUMI köper upp Josemaria.

https://www.di.se/live/lundin-mining-lagger-bud-pa-josemaria-budpremie-pa-over-30-procent/

Intressant utveckling, och trevligt för den som köpt in sig i Josemaria. Men det känns alltid lite shady när storägare köper upp andra bolag som de också är storägare i. Risk att priset sätts för att gynna storägaren snarare än oss dödliga.

Trist att kommunisterna lurat chilenarna att de sitter inne med svaren också (vilket lett till det stora fallet för LUMI idag).

Inloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #163 skrivet: torsdag 30, december 2021, 16:20:53 »
Motley Fool skriver mest om teknikaktier. Där kan man söka inspiration när man letar amerikanska teknikaktier och trender. Men är nämner en av deras skribenter två gruvaktier bland hans personliga top 5 val för inför 2022.  SSR Mining samt  First Majestic.

https://www.fool.com/investing/2021/12/30/my-top-5-portfolio-holdings-for-2022/
« Senast ändrad: torsdag 30, december 2021, 16:55:56 av Tole »

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #164 skrivet: fredag 11, februari 2022, 13:09:26 »

Ibland är det kul att gå tillbaka. Det här köprådet var inge vidare. EdF är ner 32% sen det gavs. Tur jag inte kostade på mig courtage & växlingskostnad :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Övervikt 1 Oz silverbullion by RemusTh
Idag kl. 00:42

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
Igår kl. 19:58

25 x Lunar series II blandade årgångar 1oz silver by flubbe
Igår kl. 16:40

Tja tja ,Ny här. by JohanB
torsdag 15, maj 2025, 01:48:14

Bad jokes. by Tyr
onsdag 14, maj 2025, 18:43:10