Författare Ämne: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen  (läst 202353 gånger)

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 318
  • Affärsomdömen: 2
SV: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« Svar #270 skrivet: söndag 02, november 2025, 01:24:53 »
Inte så kul att kolla aktiekurserna nu men man får väl se framåt, I guess.

Jag satt och tjötade med Grok (Musks AI) om Rio2 (med sitt Fenix-fält under uppstart) är en bra miner med framtiden för sig (ja, sannolikt) och det ledde till det ena och det andra. Det är otroligt vilken info man kan få av de där chatbotarna. Fick tips om dessa fem guld-juniors som Grok anser är de bästa "betsen" just nu. 80% flop risk.... Jaja, va fasen, you only live once! Klaga inte på mig sedan om de bombar. Detta är bara AI-tyckerier, inte investeringsrådgivning.

Kodstycke: [Välj]
Top 5 Junior Gold Miners (Rio2 Vibes: High-Risk Moonshots) These are the adrenaline shots—pre-production or early-stage, like Fenix. Massive leverage (3–10x gold moves), but 80% flop risk.
Picked for 2025 catalysts (drill results, permits, pours).

Ticker (Exchange) Company Mkt Cap (USD) YTD Return Key Project Why Now? (Catalysts + $4k Gold)

TSX-V: TAL Talisker Resources ~$150M +391% Bralorne (BC, Canada) Mustang mine plan approved; first production 2026. Historic high-grades (8.9 g/t). NAV ~$500M—3x upside on pour.
TSX-V: OYX Onyx Gold ~$80M +280% Munro-Croesus (Ontario) Land +200% since 2020; 95 g/t historic grades. Drill permits Q4—discovery potential in Timmins camp. 0.3x NAV.
TSX-V: CHN Churchill Resources ~$120M +250% Louvicourt (Quebec) PEA imminent; 2M oz resource @ 1.2 g/t. Quebec tax credits + gold rush = self-funding drills. Targets $1/share (from $0.40).
TSX-V: FVL Freegold Ventures ~$200M +220% Golden Summit (Alaska) 20M oz resource @ 0.6 g/t; PEA 2026. Kinross neighbor—M&A bait. At $4k: IRR >50%.
TSX-V: RVG Revival Gold ~$60M +180% Beartrack-Arnett (Idaho) Mercur permitting Q1 2026; 4M oz resource. Low-capex heap-leach like Rio2. NPV $556M @ $1,950—now $1B+.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 641
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #271 skrivet: söndag 02, november 2025, 23:12:04 »
https://www.youtube.com/watch?v=eOEdyTiMFgY&t=93s

En bra video från Argenta silver.

De sitter på något riktigt fint och jag kommer slänga in någon tusenlapp i månaden på denna och se vart det leder :)

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 318
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #272 skrivet: måndag 03, november 2025, 00:46:19 »
https://www.youtube.com/watch?v=eOEdyTiMFgY&t=93s

En bra video från Argenta silver.

De sitter på något riktigt fint och jag kommer slänga in någon tusenlapp i månaden på denna och se vart det leder :)

Hmm, jag vet inte om världens silverinvesterare håller med? Jag köpte en bunt i oktober och de är ner 19% sedan dess. Allt har visserligen rasat efter senaste megasmashen men inte så mkt tror jag. Men jag måste iofs blivit tipsad om dem någonstans, annars hade jag inte klivit på. Må vara att jag gamblar hårt men väljer inte miners efter snyggaste hemsida.

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 215
  • Affärsomdömen: 39
« Svar #273 skrivet: måndag 03, november 2025, 12:52:41 »
En liten varning för Argenta Silver, deras projekt har tidigare varit hos Barrick och Golden Minerals utan framgång. Det ligger väldigt avlägset och saknar nödvändig infrastruktur för att bygga en ny gruva. Folk som kan mer än mig om sånt här har också varnat för att metallurgin är väldigt komplicerad i området och trots deras fina borresultat kommer det aldrig fungera rent ekonomiskt.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 641
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #274 skrivet: måndag 03, november 2025, 13:48:01 »
En liten varning för Argenta Silver, deras projekt har tidigare varit hos Barrick och Golden Minerals utan framgång. Det ligger väldigt avlägset och saknar nödvändig infrastruktur för att bygga en ny gruva. Folk som kan mer än mig om sånt här har också varnat för att metallurgin är väldigt komplicerad i området och trots deras fina borresultat kommer det aldrig fungera rent ekonomiskt.

Man har hittat 50m oz och siktar på mer än så i slutändan så är de ät den totala metallurgin som spelar roll.

Ord spelar mindre roll men i detta fallet har aktien rusat till följd av resultat och nu återstår det att se vad man mer hittar under det kommande året.

Risk finns så avgör själva :)

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 558
  • Affärsomdömen: 43
« Svar #275 skrivet: måndag 09, februari 2026, 16:47:02 »
Tänkte det kunde vara kul att liva upp denna gamla tråden om investering i gruvbolag.
Samt passa på att informera om ett i mitt tycke väldigt intressant bolag.
Som vanligt gäller det att göra sin egen bedömning, och inte lita på någon annan än sig själv.

Med det sagt, gruvbolaget jag tänkter 'tipsa' om heter First Nordic Metals.
Som namnet antyder så är det fokus på Norden, främst i Sverige men även till viss del i Finland.

Bolaget går i nuläget att handla på Kanadabörsen, under symbolen FNM.V.
Men, och här kommer det intressanta, bolaget kommer inom kort att även parallellnoteras på svenska börsen !

För den som är intresserad kan jag rekommendera en 15 minuters presentation av bolaget från Precious Metals summit i Zurich :

https://www.gowebcasting.com/events/precious-metals-summit-conferences-llc/2024/11/12/first-nordic-metals-corp/play/stream/39399

En annan kort och bra intervju med CEO Taj Singh :

https://www.youtube.com/watch?v=mOljdf0kKeQ

Här är även en intressant 17 minuter lång intervju med CEO Taj Singh :

https://www.youtube.com/watch?v=IhLptoH7xa4

Alltid kul att lyssna på icke-svensktalande personer försöka uttala namn som Storjuktan, Paubäcken och Oijärvi  ;)

Key Take-Aways :

- man har redan hittat guld i Barsele, frågan är hur mycket mer som finns inom de hittills outforskade områden som kontrolleras av First Nordic
- finansiering på drygt 100 miljoner kr klar, dags att borra upp stora hittills otestade områden.
- samarbete med Agnico Eagle, Agnico äger redan 13 % av bolaget och kanske blir det så att Agnico senare köper upp hela bolaget.
- notering på Stockholmsbörsen inom kort
- finns i nuläget ingen jättehype kring bolaget, flyger lite under radarn vilket innebär låg värdering och bra köpläge.
- låg politisk risk, Sverige och Finland betraktas som säkra jurisdictions.
- med tanke på att Northvolt snart går i konken (?), kommer säkert myndigheterna vara positvit inställda till nya arbetstillfällen i området.

Själv har jag gått in relativt tungt i detta spännande bolag.
Jag upplever värderingen som låg, och hela upplägget känns mycket seriöst.
Jag är nyfiken på om någon annan här inne har investerat i bolaget eller har någon nyttig information om bolaget ?

Även en blind höna hittar ibland ett korn....
Sedan jag tipsade om detta bolag med kärnverksamheten i Sverige har kursen 4 dubblats !
Var det någon som nappade, och hakade på ?

Mycket har hänt sedan jag skrev mitt första inlägg om bolaget.
Bolaget har gjort en Merger med Mawson Finland, och bytte då även namn till Goldsky Resources, ticker GSKR.V i Kanada
Men finns som sagt även noterat på Stockholmsbörsen.
I samband med merger'n tog Mawsons VD över som VD för det sammanslagna bolaget.
Det viktigaste var dock att man alldeles nyligen lyckades köpa ut Agnico Eagle från deras andel i Barsele projektet.
Agnico agerade rätt mycket som en bromskloss vad gäller att starta upp en gruva i Barsele.
Nu när Goldsky är ensam ägare till Barsele kommer man dra igång för att så fort som möjligt komma i drift.
Men Barsele är långt ifrån den enda potentiella gruvan, det finns ett flertal mycket intressanta tänkbara kommande gruvor inom den areal som Goldsky äger.
Trots 4 dubblingen sitter jag kvar med hela mitt innehav, jag säljer inte en enda aktie i detta bolag !

Utloggad Värnamo_Marknad

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #276 skrivet: måndag 09, februari 2026, 18:37:26 »
Även en blind höna hittar ibland ett korn....
Sedan jag tipsade om detta bolag med kärnverksamheten i Sverige har kursen 4 dubblats !
Var det någon som nappade, och hakade på ?

Jag nappade faktiskt, lite senare dock.  :)

Men är det verkligen en fyrdubbling? 35 kanada-cent tror jag den kostade när du tipsade, nånstans under 3 kronor. Efter den omvända spliten blir det 10-12 kronor. Och med dagens slutkurs 27,30 får jag det "bara" till en dryg fördubbling.

Mitt GAV är 12,15, så så långt är jag nöjd  8)

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
« Svar #277 skrivet: måndag 09, februari 2026, 21:25:27 »
Jag använde den bifogade grafen från CEO.ca.

Hoppas att dom fått till kursen rätt med hänsyn till splitten.

Enligt grafen stod den omräknade kursen då i november 2024 i ca 1,30 CAD
Just nu 4,20.
Så visst, en 4 dubbling var nog att ta i, snarare en dryg 3 dubbling !

Men från min egen första inköpskurs så är det en dryg 4 dubblare  ;D

Sedan är det väl så att om du räknar priset baserat på svenska kursen, så blir ju ökningen lite mindre.
Kronan har ju stärkts rejält senaste året.
« Senast ändrad: måndag 09, februari 2026, 21:28:12 av JL_GBG »

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
« Svar #278 skrivet: Igår kl. 14:35 »
I dagarna fick vi ytterligare ett bevis på hur viktigt rätt 'jurisdiction' är när det gäller att investera i gruvbolag.
Företaget Vizsla Silver har ju egentligen gjort allt rätt så här långt.
Kursen har också hängt med och tickat stadigt uppåt.
So, what could possibly go wrong... ?

Tja, man kan råka ut för att mexikanska kartellmedlemmar kidnappar 10 av gruvarbetarna.
3 av dessa har hittats avlidna, resterande 7 är fortfarande borta.

Då inser man tryggheten med att ha sin verksamhet i typ Sverige eller Finland.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
Igår kl. 14:35

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Coltrane
Igår kl. 07:38

COMEX I DEFAULT? by mega_n
måndag 09, februari 2026, 19:53:51

Rectangular 1 oz Dragon 2018+19 Silver by AndrewJackson72
måndag 09, februari 2026, 18:01:08

Libertad bytes mot 1 oz Panda (95,03,09) by AndrewJackson72
måndag 09, februari 2026, 17:38:15