Författare Ämne: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen  (läst 191106 gånger)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 515
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« Svar #240 skrivet: torsdag 18, september 2025, 09:28:19 »
https://www.vaneck.com/us/en/blogs/gold-investing/updated-analysis-ahead-of-gdx-index-change/

Blir inte klok men där ser det ut som eqx har högre vikt och behövs läggas till inte säljas?

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 524
  • Affärsomdömen: 43
« Svar #241 skrivet: torsdag 18, september 2025, 10:46:44 »
Ok, så GDX har bestämt sig för att följa ett annat index.
Så beslutet vilka bolag som ska läggas till / tas bort / justeras har ingen annan logik än så.

Det är nog så att listorna är uttagna vid olika tidpunkter, justeringar i det nya indexet som ska följas kan ju skett däremellan.
Men visst, för Equinox del så ser det nu ut som att det nya indexet får en större vikt Equinox och därmed behöver GDX nu köpa EQX !
Låter bra, jag tror jag lägger in en säljorder med löjligt hög limit och ser om man kan lyckas få igenom den  8)

Dessutom verkar det fortfarande som ett Endeavour Silver ska säljas, så där tänker jag göra på motsatt vis : lägga in en köporder på lågt pris och hoppas att den kan accepteras.

Det är stökigt med rebalanseringar, de kan få stor kurspåverkan helt utan underliggande orsaker vad gäller bolagen.
Fortfarande förstår jag inte riktigt hur länge rebalanseringen pågår.
Är det något som smygs ut på marknaden under flera veckor pö om pö.
Eller sker allt i en Big Bang på rebalanseringsdagen ?

Med tanke på att Newmont ska minskas med hela 6% så kanske det ändå är så att rebalansering sker portionsvis under flera veckors tid.
Vi hade ju för någon vecka sedan en oväntad kursdipp i Newmont en dag när alla andra miners gick plus.
Det kanske var påverkat av GDX försäljningar.
Ingen annan negativ nyhet kom ju ut från Newmont den dagen.

« Senast ändrad: torsdag 18, september 2025, 10:53:39 av JL_GBG »

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1489
  • Affärsomdömen: 96
« Svar #242 skrivet: torsdag 18, september 2025, 10:57:00 »
Dom brukar balansera om index i stängningscallen den dagen de ska balansera om. Sedan finns det ofta andra fonder som följer andra fonder så som GDX och de kan börja balansera om innan. Utöver det finns det såklart traders som kan börja trada innan på hur dom tror re-balanseringen kommer påverka aktiepriset. Kan bli rätt stora slag (upp eller ner) i en enskild aktie vid rebalansering, beroende på bland annat storlek av bolag (likviditet i aktien).

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
« Svar #243 skrivet: torsdag 18, september 2025, 13:19:01 »
Dom brukar balansera om index i stängningscallen den dagen de ska balansera om. Sedan finns det ofta andra fonder som följer andra fonder så som GDX och de kan börja balansera om innan. Utöver det finns det såklart traders som kan börja trada innan på hur dom tror re-balanseringen kommer påverka aktiepriset. Kan bli rätt stora slag (upp eller ner) i en enskild aktie vid rebalansering, beroende på bland annat storlek av bolag (likviditet i aktien).

Om det är på detta viset, så innebär väl då detta att Newmont aktien kommer slaktas imorgon vid stängning.
Jag menar om den nu ska minska med hela 6% så innebär det ju att GDX har en brutalt stor mängd aktier som ska säljas.
Ok, Newmont aktien har säkert hög omsättning men så här många aktier på en och samma gång borde ju orsaka ett rejält säljtryck.

Bara att fram popcornen, en go IPA samt aktuell rebalanseringslista och se hur detta utvecklas i morgon kväll med andra ord.
 8)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #244 skrivet: torsdag 18, september 2025, 13:53:38 »

Om det är på detta viset, så innebär väl då detta att Newmont aktien kommer slaktas imorgon vid stängning.
Jag menar om den nu ska minska med hela 6% så innebär det ju att GDX har en brutalt stor mängd aktier som ska säljas.
Ok, Newmont aktien har säkert hög omsättning men så här många aktier på en och samma gång borde ju orsaka ett rejält säljtryck.

Bara att fram popcornen, en go IPA samt aktuell rebalanseringslista och se hur detta utvecklas i morgon kväll med andra ord.
 8)

Vi får väl se, tror de rör sig om dryga 8miljarder kr de måste sälja om ja förstår rätt dvs runt 1%.
New är stort så finns säkert köpare men möjligt att de dippar någon procent.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2214
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #245 skrivet: torsdag 18, september 2025, 20:48:21 »
Normal omsättning för NEM är drygt 10M aktier per dag. Kurs just nu ca 78 USD. Det betyder att 8 miljarder (vilket var ungefär vad jag också kom fram till) är ungefär en dagsomsättning. Jag tror på mer dipp än 1%, men jag skulle bli förvånad om det bllir så mycket som 5%.

Vi är i den största guldbullen på 40 år, vår fyramånaders korrektion blev i princip mest sidledes eftersom det hela tiden kom nya ”buy the dip” intressenter så snart det gick ner lite. Dessutom är NEM det största guldbolaget så jag är övertygad om att det står köpare på led för att köpa på denna chans.

Mindre bolag som kastas ut helt tror jag kan tappa betydligt mer, men allt kommer att återhämta sig på några dagar, både uppgång och fall.

Jag har funderat lite under dagen om jag skall försöka bottenfiska i något bolag men jag kommer inte att göra det. Det lilla kapital jag har kvar spar jag för den händelse det blir verklig börspanik pga någon svart svan som simmar förbi i framtiden.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #246 skrivet: fredag 19, september 2025, 15:38:34 »
Vi ser rejäla ökningar i giganterna barrick och newmont idag kanske flera.
Gdx skulle ju minska dem senare idag?

Kan de va någon av er på forumet som driver upp priset eller kanske warren buffet?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #247 skrivet: fredag 19, september 2025, 19:06:10 »

Kan de va någon av er på forumet som driver upp priset eller kanske warren buffet?
Jag är oskyldig. Jag sålde mina Barrick i förra veckan.

Men idag är ju en sån där ”melt-up” dag när allting i guld- och/eller silverbranchen stiger som svampar. Min portfölj med PM-gruvor är upp 3.7% medan mina basmetaller bara gått upp knappt 1%.

Men det är mycket prat om överköpt och snar korrektion nu, så det gäller att glädja sig medan det går. Nästa vecka kanske vi tar hissen åt andra hållet istället.

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
« Svar #248 skrivet: fredag 19, september 2025, 19:15:08 »
Ja, timingen för GDX byte av benchmark känns ju lite udda.
Upp över 4%, är inte det bra nog ?

Som sagt, det går nästan overkligt bra nu, både med guld/silver priserna, men framförallt gruvbolagen.
Jag har så smått börjat minska exponeringen mot gruvbolagen till förmån för korta räntefonder.
Tänker att det kan vara bra att ha lite torrt krut och kunna kasta in om det blir något rejält nerställ på aktiekurserna.
Hittills kan jag väl inte säga att min taktik varit lyckosam, gruvbolagen bara stiger och stiger...

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #249 skrivet: fredag 19, september 2025, 20:02:55 »

Jag är oskyldig. Jag sålde mina Barrick i förra veckan.

Men idag är ju en sån där ”melt-up” dag när allting i guld- och/eller silverbranchen stiger som svampar. Min portfölj med PM-gruvor är upp 3.7% medan mina basmetaller bara gått upp knappt 1%.

Men det är mycket prat om överköpt och snar korrektion nu, så det gäller att glädja sig medan det går. Nästa vecka kanske vi tar hissen åt andra hållet istället.

Kan bero på att barrick är påväg in S&P 500.

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
« Svar #250 skrivet: fredag 19, september 2025, 21:20:45 »
Asså, denna dagen överträffar det mesta man upplevt i denna sektor...

Hade det varit en fredag för några månader sedan så hade man suttit här så här dags på dygnet och svurit för att 'dom' ännu en gång lyckades sänka priserna på guld & silver.
Men nu känns det som att det inte förekommer ens några försök till prisdump.
Antingen känner 'dom' att det är lönlöst, ja t.o.m. ekonomiskt självmord att gå kort i dessa tider.
Eller så är det helt enkelt så att 'dom' har stängt sina blankningspositioner och numera är på vår sida, d.v.s. vill se högre priser.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #251 skrivet: fredag 19, september 2025, 22:24:50 »
En väldigt, väldigt bra börsdag.

Guldisarna upp ca 4%, uranarna 5.5% och silverbolagen 6.5%.

Och de rena metallerna var bra de också. Silver upp 3.35% i SEK och förbi 13 kr/g ffg, det är inte tråkigt. Guldet upp 1.68%. Låt oss för ögonblicket blunda för det faktum att metallerna gick upp mycket mer i SEK än i USD, eftersom det betyder att kronan föll.

Och dessutom är det fredag!

Skål!

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #252 skrivet: fredag 26, september 2025, 15:29:56 »
För att förstöra stämningen lite, så får man ha detta i bakhuvudet också………
Från The Silver Academy JUN 24, 2025, men högst aktuellt nu.

President of Mexico Affirms, "NO NEW MINING CONCESSIONS WILL BE GRANTED”

https://thesilverindustry.substack.com/p/president-of-mexico-affirms-no-new

”Mexico’s “Cuarta Transformación” is a nationalist movement to reclaim natural resources for the people, using rhetoric of sovereignty, equity, and anti-colonialism—laying the groundwork for silver nationalization

Mexico is not just walking—it is sprinting toward the nationalization of its silver resources, and the world must pay attention. The signs are unmistakable, the motivations clear, and the implications profound for global markets and geopolitical power structures.

President Claudia Sheinbaum’s recent declaration that “there will be no new mining concessions” is not an isolated policy shift. It is the latest step in a deliberate, strategic campaign to reclaim Mexico’s mineral wealth for its people—and to keep it out of the hands of foreign investors, especially those from USA and Canada. (North America)

This move is not about mining regulation; it is about resource nationalism, sovereignty, and a fundamental redefinition of who benefits from Mexico’s natural bounty.”

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #253 skrivet: måndag 29, september 2025, 15:27:10 »
President Claudia Sheinbaum’s recent declaration that “there will be no new mining concessions” is not an isolated policy shift. It is the latest step in a deliberate, strategic campaign to reclaim Mexico’s mineral wealth for its people—and to keep it out of the hands of foreign investors, especially those from USA and Canada. (North America)

This move is not about mining regulation; it is about resource nationalism, sovereignty, and a fundamental redefinition of who benefits from Mexico’s natural bounty.”

Hmm, är det dags att dra öronen åt sig? Jag har en del gruvaktier som gått otroligt bra, bl.a. Avino som är +250% och Vizsla + 100%.
Båda är kanadensiska bolag som har sina verksamheter i Mexico.
Bäst har dock Cameco ökat +>500% och dom har ingen verksamhet i Mexico.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #254 skrivet: måndag 29, september 2025, 22:41:51 »
President Claudia Sheinbaum’s recent declaration that “there will be no new mining concessions”…
Hmm, är det dags att dra öronen åt sig? Jag har en del gruvaktier som gått otroligt bra, bl.a. Avino som är +250% och Vizsla + 100%.
Båda är kanadensiska bolag som har sina verksamheter i Mexico.
Bäst har dock Cameco ökat +>500% och dom har ingen verksamhet i Mexico.
Det är ju omöjligt att veta någonting säkert i dessa tider. Men mitt intryck är att existerande, producerande gruvor är rätt ok, modulo en höjd NSR och tightare krav på bl a vatten.

Avino fick tillstånd för sin utbyggnad av underjordisk brytning av La Preciosa tidigare detta år, så det är inte tvärstopp, oavsett hur politikerna väljer att formulera sig.

Jag tänker inte göra någonting idag utan istället stoppa huvudet i tänkarluvan i ytterligare två år och sedan ta ett nytt beslut. Men utan någon form av kursändring tror jag att åtminstone jag kommer att undvika att ha kvar märkbar exponering mot Mexico om fem år.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
Igår kl. 18:02

(Avslutad)[Säljes]: Ett rör om 20 st 1 oz Somali Elephants 2014 silvermynt by Mange
tisdag 04, november 2025, 21:57:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 03, november 2025, 13:48:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 31, oktober 2025, 22:20:15

Såld Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 2158 gram ,rent 836,2gram fri frakt by cleztone
torsdag 30, oktober 2025, 17:16:14

Sprickor i silvermarknaden? by Sarek
onsdag 29, oktober 2025, 14:45:21

Såld : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
onsdag 29, oktober 2025, 12:09:52

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 23, oktober 2025, 10:18:55

Ny medlem by Maestro