Författare Ämne: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen  (läst 146349 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« skrivet: torsdag 23, juli 2020, 14:20:37 »
Detta är tänkt som ett bättre hem för aktiediskussioner än att de smyger sig in och gömmer sig i diverse andra trådar.

Alla metaller, alla aktiemarknader, alla typer av bolag (explorers, developers, producenter, royalties- och streaming, etc).

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 434
  • Affärsomdömen: 38
SV: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« Svar #1 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 15:12:33 »
Detta är tänkt som ett bättre hem för aktiediskussioner än att de smyger sig in och gömmer sig i diverse andra trådar.

Alla metaller, alla aktiemarknader, alla typer av bolag (explorers, developers, producenter, royalties- och streaming, etc).

Strålande ide med egen tråd, brukar tycka att det känns lite konstigt att diskutera mining stocks i de andra trådarna.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #2 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 16:17:38 »
Strålande ide med egen tråd, brukar tycka att det känns lite konstigt att diskutera mining stocks i de andra trådarna.
Obs att jag skrev ”alla metaller” med avsikt. Snart är det dags att börja prata uran...

Inloggad Elcyion

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 17:02:59 »
Uran låter spännande ;D
Men om vi stannar upp lite kring guld och silver, när man sett utvecklingen den senaste veckan och även
får bekräftat av diverse forumsvänner att aktierna skjutit i höjden. Vågar jag(vi) som inte gått in i rena aktier i gruvbolag att
göra det nu eller tror ni med erfarenhet att man bör vänta och se om det kommer en dipp att köpa in sig på?
Onekligen pekar det uppåt för PM men man vill ju inte gå in på en topp :)

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 263
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #4 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 18:01:13 »
För den som likt mig tycker det är svårt att veta vad man ska satsa på kanske denna bild kan ge några ledtrådar. Det spretar rätt rejält bland kurserna. Men oavsett vilken häst man lägger pengarna på så är det nog bättre avkastning än att ha pengarna i madrassen?

Det gäller att diversifiera sig med olika slags bolag - gruvor och streaming/royalties. Både i guld och silver.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 434
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #5 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 20:14:42 »
Uran låter spännande ;D
Men om vi stannar upp lite kring guld och silver, när man sett utvecklingen den senaste veckan och även
får bekräftat av diverse forumsvänner att aktierna skjutit i höjden. Vågar jag(vi) som inte gått in i rena aktier i gruvbolag att
göra det nu eller tror ni med erfarenhet att man bör vänta och se om det kommer en dipp att köpa in sig på?
Onekligen pekar det uppåt för PM men man vill ju inte gå in på en topp :)

Bifogar en bild som på ett väldigt illustrativt och bra sätt visar grafer på ett antal historiska bull-runs för gold miners. Notera hur hysteriska toppar alla de tidigare bull-markets haft, och att vår nuvarande bull-market, som anses startat januari 2016, knapps ens börjat.
Så att ge sig in nu kan såklart ge någon dipp på kort sikt, men om vi kommer i närheten av tidigare bull-markets så ska det vara helt ok att ge sig in nu.

Inloggad Elcyion

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #6 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 23:52:17 »
Oj, ja det finns ju väldigt mycket att chansa att satsa på men säg att man vill diversifiera risken med att köpa fonder istället för att lägga alla ägg i samma korg.
Någon som har något stalltips som man kan analysera lite djupare. (har redan SilverBullet...)

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1295
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #7 skrivet: fredag 24, juli 2020, 07:42:13 »
Obs att jag skrev ”alla metaller” med avsikt. Snart är det dags att börja prata uran...

Det är jag väldigt intresserad av för nån gång snart måste världen inse att kärnkraftverk är den enda baskällan som alla kan skaffa för att fasa ut olja och kol.
Vattenkraft och gejsrar är få förunnat

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #8 skrivet: fredag 24, juli 2020, 14:51:22 »
Ni som är inne på den "ädla" metallen uran; vilka bolag och vilken horisont på investeringarna har ni där?

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1460
  • Affärsomdömen: 94
« Svar #9 skrivet: lördag 25, juli 2020, 09:10:26 »
Westwater resources

Utloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 337
  • Affärsomdömen: 39
« Svar #10 skrivet: lördag 25, juli 2020, 10:23:31 »
Ni kan börja följa stefan invictus på twitter, om ni inte redan gör det. Skriver mycket matnyttigt; om pm, gruvaktier och annat.

Så här har jag lagt upp min portfölj med metaller. Ingen rekommendation, bara hur jag har valt att lägga upp det. Jag räknar inte in fysiskt pm och fiat valuta i portföljen. Så detta är bara olika värdepapper.

Aktier
Boliden
 - främst koppar (elbilstrend), även smältverk och andra metaller.

ETF
Lyxor MSCI South Africa UCITS ETF - Acc
 - främst för 2 anledningar
 - 1. Naspers 37%
 - 2. Tungt gruvindex (Guld, Platina, palladium)

iShares Gold Producers UCITS ETF USD (ACC)
 - Guldgruvor

ETC
WisdomTree Physical Silver (VZLC)
WisdomTree Physical Swiss Physical Gold (GZUR)

Fond
AuAg Silver Bullet A
 - Silvergruvor

Är nu runt 10-12% av portföljen, siktar på 20%.
Kommer investera i Erik Strands nya fond som kommer snart Green Gold.

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 162
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #11 skrivet: lördag 25, juli 2020, 12:02:04 »

Toppen! Bra idé med en tråd som belyser detta. Jag har en stash guld men är intresserad av att få information om hur man kan investera i gruvaktier, gold futures, CDF´s etc. Jag har läst lite om olika sätt att investera men har svårt att dra någon objektiv slutsats om vad som passar bäst.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: måndag 27, juli 2020, 22:47:57 »
Ni som är inne på den "ädla" metallen uran; vilka bolag och vilken horisont på investeringarna har ni där?
Jag är uranamatör och håller just på att försöka lära mig.

Jag höll på lite med uran runt 2010-2011 och hade kvar en skvätt Energy Fuels sedan dess (back sådär 95%...). Jag har fyllt på skvätten lite samt kompletterat med lite Cameco och Global Atomic. Cameco är den ena jätten i branschen, men med Cigar Lake stängd pga corona är de inte någon självklar vinnare. Den andra jätten heter KAP (Kazatomprom) men de har också coronaproblem och dessutom har jag inte lyckats lista ut var och hur den går att handla.

Det som driver urantesen just nu är att världen redan tidigare stod på minus sådär 25M ton/år (produktion - förbrukning) och med både KAP och Cameco mer eller mindre stängda pga corona så växer underskottet snabbt.

Den andra tanken från min sida är att när nu både PM och uran bryter ut rejält och PM (enligt min och många andras tro) står inför en korrektion, var tar då kapitalet som plockas ut ur PM-aktierna vägen? Eftersom uranet inte verkar var på väg mot korrektion any time soon så kanske en del hamnar där...

Jag vet ingenting om toblovs rek Westwater Resources, men skall se om jag hinner kolla på den någotsånär snart.

Min horisont är minst slutet på 2021, sannolikt längre.

Utloggad Andman

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #13 skrivet: tisdag 28, juli 2020, 10:46:42 »
Oj, ja det finns ju väldigt mycket att chansa att satsa på men säg att man vill diversifiera risken med att köpa fonder istället för att lägga alla ägg i samma korg.
Någon som har något stalltips som man kan analysera lite djupare. (har redan SilverBullet...)

Om du är inne i PPM systemet kan du söka efter ”Gold”. Då får du två träffar: en från Black Rock och den andra från Amundi Funds. Bägge investerar i guldgruvbolag, med snarlika urval men ändå små skillnader. Fördelen med att välja dessa i just PPM portföljen är att förvaltningsavgifterna är lite nedprutade. Nackdelen är förstås risken med sina pensionspengar.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #14 skrivet: tisdag 28, juli 2020, 11:26:03 »
Lite kul ändå. Jag är uppe 70 % på Silvercorps och 35 % First Majestic.

Men såväl PM som gruvaktier utgör bara en del av min portfölj så jag ligger bara +4 % för året. JP Morgan finns givetvis i min diversifierade portfölj. ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes Silver kilotacka Johnson Matthey by Coltrane
Igår kl. 21:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Krippa
Igår kl. 18:27

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
Igår kl. 09:29

Köpes : 40 francs guldmynt by zodiac
Igår kl. 08:55

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Igår kl. 07:28

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:57:18

Bilder på silver. by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:52:11

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
onsdag 05, februari 2025, 11:16:40

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Coltrane
måndag 03, februari 2025, 09:13:37

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47

Bad jokes. by Philip
lördag 01, februari 2025, 13:29:08

Oseriösa säljare på Tradera. by RemusTh
fredag 31, januari 2025, 21:21:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 30, januari 2025, 08:32:51