Författare Ämne: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen  (läst 165941 gånger)

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 37
SV: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« Svar #120 skrivet: onsdag 17, februari 2021, 20:09:27 »
Jag får upp ett meddelande på Avanza när jag ska köpa PSLV (kanadensiska) att "Detta värdepapper går endast att sälja".  ???

Tror de blockerade dem i hela EU om jag inte läste fel.
De vill verkligen inte att du ska köpa silver helt enkelt.

Hm okej, jag trodde det enbart gällde börshandlade fonder noterade i USA.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #121 skrivet: onsdag 17, februari 2021, 20:18:05 »
Se mitt senaste inlägg i tråden 'Dokumentärer/Föreläsningar/Intervjuer' för att få en uppfattning av hur allvarlig situationen är angående silver squeeze.

Finns inte en åtgärd som förvånar mig längre....

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2125
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #122 skrivet: fredag 19, februari 2021, 23:23:36 »
Apropos Gamestop, #silversqueeze och sånt. Det är givetvis ett faktum att det kan uppstå en squeeze i en marknad. Men vad är det som gör att en squeeze (har vi något bra svenskt ord för detta?) blir ”episk” och inte bara tappar farten (som i GME-fallet och även initialt när det gäller #silversqueeze, även om vi får se hur det går där).

Här är några kriterier att titta efter:
  • Liten marknad: Förutsättningarna försämras ju större marknaden eller bolaget är.
  • Inelastisk marknad: I en elastisk marknad så leder en prishöjning till att man köper mindre. Typ om priset på grillad korv skulle gå upp så skulle det sannolikt säljas färre korvar. Men i en inelastisk marknad så måste verkligen kunderna ha produkten och den är normalt en väldigt liten del av totalkostnaden för slutpridukten, så går priset upp så svär man lite men fortsätter att köpa lika mycket. Eller, viktigt, köper mer som hedge mot fortsatta prishöjningar.
  • Stor andel blankade aktier eller futures: Detta är ju GME-scenariot i ett nötskal och givetvis hjälper det om det pågår blankning.
  • ”Structural deficit”: Det är helt enkelt en strukturell obalans där förbrukningen är större än produktionen. Både uran och tenn verkar vara på väg in i detta, tenn snabbare än uranet. Batterimetallerna kan hamna där om ett par år. Koppar kan komma att hamna där, men den marknaden är så stor att det är svårt att tala om squeeze.
  • Lång ledtid för ny produktion: Detta gäller för de flesta gruvor. Det tar många år från det att man hittar en fyndighet tills att hela processen fram till en producerande gruva är klar. Men vissa sorters gruvor tar längre tid än andra av olika skäl. Uran är ett exempel.
Jag kan mycket mer om guld-och silvergruvor än jag kan om andra metallgruvor, men jag har börjat inse att någonting som är intressant med dessa andra gruvor är att det är svårare att manipulera en marknad där kunderna helt enkelt måste ha varan. Kör man ett kärnkraftverk så kommer man inte att lägga det i malpåse för att priset på uran gick up eller ens om det gick upp mycket. Vill man bygga elbilar så kommer man inte att sluta köpa batterier för at priset på batterimetallerna går upp. Osv.

Nu är vi förhoppningsvis i slutfasen av en korrektion som varit mycket längre än åtminstone jag trodde initialt. Och även om mina PM-gruvor hankat sig fram utan större katastrofer så vore det en lögn att påstå att det gått lysande det senaste halvåret. Men desto bättre har allt annat gått: kobolt, tenn, nickel, uran(!), koppar, zink, etc.

Jag hoppas absolut att det lossnar för PM så snart som möjligt och att det leder till att mina PM-gruvor då får upp farten ordentligt. Men även en inbiten PM-nörd som jag tvingas inse att vi är i begynnelsen av en råvaruboom över hela linjen och då vore det sannolikt ett misstag att sitta och krama sina livlösa PM-aktier medan allting annat stiger.

Bilden nedan har snurrat runt en del på twitter och jag vet tyvärr inte vem som är upphovsman (eller -kvinna). Men den är onekligen lite tänkvärd i dessa dagar.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #123 skrivet: lördag 20, februari 2021, 09:19:31 »

Jag hoppas absolut att det lossnar för PM så snart som möjligt och att det leder till att mina PM-gruvor då får upp farten ordentligt. Men även en inbiten PM-nörd som jag tvingas inse att vi är i begynnelsen av en råvaruboom över hela linjen och då vore det sannolikt ett misstag att sitta och krama sina livlösa PM-aktier medan allting annat stiger.

Efter att lyssnat på en podd tidigt i höstas tittade jag lite på urangruvor. Men det är svårt att hitta info, så det rann ut i sanden. Efter din post googlade jag lite, tittade på facebook samt slog lite på måfå, sökte på URA, URC (De amerikanska ETFerna, som inte finns här) på Avanza. Informationen är svårtillgänglig. De gruvor jag snubblade över på Avanza låg alla på negativa PE.

Var hittar man lite samlad info om urangruvor? Om tenn fann jag ännu mindre. Att köpa känns väldigt mycket som en lottsedel. Inte för att det är dåliga bolag, men för att jag skulle inte veta vad jag köpte. Samtidigt är det som du säger, de har gått väldigt bra. Och man vill ju vara diversifierad och gärna vara med även här. Förslag och tips?

Inloggad Elcyion

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #124 skrivet: lördag 20, februari 2021, 09:42:50 »

Efter att lyssnat på en podd tidigt i höstas tittade jag lite på urangruvor. Men det är svårt att hitta info, så det rann ut i sanden. Efter din post googlade jag lite, tittade på facebook samt slog lite på måfå, sökte på URA, URC (De amerikanska ETFerna, som inte finns här) på Avanza. Informationen är svårtillgänglig. De gruvor jag snubblade över på Avanza låg alla på negativa PE.

Var hittar man lite samlad info om urangruvor? Om tenn fann jag ännu mindre. Att köpa känns väldigt mycket som en lottsedel. Inte för att det är dåliga bolag, men för att jag skulle inte veta vad jag köpte. Samtidigt är det som du säger, de har gått väldigt bra. Och man vill ju vara diversifierad och gärna vara med även här. Förslag och tips?

Kan rekommendera dig att youtuba på Rick Rule så får du mycket matnyttig information :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2125
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #125 skrivet: lördag 20, februari 2021, 23:40:39 »

Samlad info? Mja, jag använder en mix av Google, Twitter, Youtube och prat med folk jag lärt känna. Men det är mycket googlande. Ett väldigt klokt råd som jag såg på twitter häromveckan var (ungefär)

”If you want the results you must do the work. You can’t outsource your conviction.”

Det ligger en viktig sanning i det. Det är sannolikt helt omöjligt att bli rejält övertygad om något som man bara hört på nätet. Och utan övertygelse så kommer man att ge upp just när det är som mest kritiskt.

Uran: det finns sådär en trettital bolag, men de flesta är explorers. De två producentjättarna är Cameco (CCJ.TO) och Kazatomprom (KAP.L). I övrigt är det lite 50/50 mellan kanadensiska bolag och aussies plus några bolag i USA och/eller UK. För CA är den viktigaste regionen Athabasca Basin i Saskachewan där det finns en lång rad bolag. Tre viktiga bolag tycker jag är NXE.TO (pga det fantastiska high gradefyndet Arrow), FCU (pga Triple R) och ISO.V (pga Hurricane). Ett annat viktigt bolag är DML.TO. Undvik UEC (lifestyle company för CEO) och Goviex. Det finns många fler intressanta bolag och Mark här på forumet har nog bättre koll än jag.

I USA tycker jag att EFR.TO (aka UUUU) är absolut viktigast (dock lite dilutionvarning), mycket för att de är ensamma om att ha en fully permitted gruva + mill (White Mesa). Dessutom har EFR utöver U även REE och vanadin vilket är bra.

I Australien har jag sämre koll, men PDN.AX är sannolikt ett säkert kort, pga färdig fully permitted gruva som bara skall tas ur malpåse. The hot ticket är BMN.AX, med en väldigt publik CEO (Brandon Munro) som agerar front för uranbranchen i Australien. Det finns en massa aussie explorers som säkert är intressanta, men Sydney har så jobbig tidszon att jag bara handlar där när det är absolut nödvändigt och därför har jag sämre koll på dessa.

Tenn: detta är enklare än uran eftersom marknaden och antalet bolag är mycket mindre. Dock är flera av de största tennproducenterna (t ex Kabanga, Yunnan Tin, Minsur, Malysia Smelting) inte tillgängliga att placera i (privata eller statligt ägda). Av resten så har merparten låga halter av tenn (ofta < 1%). Av de som återstår så är AFM.V helt i en klass för sig pga halter i Bisie >4%, vilket är helt fantastiskt (de är dock en developer, ännu ej producent). Men Bisie ligger i DRC, så man vågar inte lägga hela kapitalet där. Näst bäst är MLX.AX, lägre men bra halter och säkrare jurisdiktion (AU).

I takt med att #tinsqueeze närmar sig börjar allt fler bolag tuta om att de har tenn. Men på samma sätt som man i polymetalliska PM-gruvor talar om AuEq-halter eller AgEq- halter (dvs har man t ex 1 gpt Au+ en del Cu så räknar man om det senare utifrån dagspris och landar i kanske 2 gpt AuEq vilket är bättre) så har jag börjat se SnEq-halter som ser bra ut. Men tittar man närmare så är det väldigt lite Sn och mest annat, och det är ju ingen hjälp om det skulle bli en #tinsqueeze.

Sådär, det är ett kondensat av rätt många timmars googlande och läsande.

Om någon av er nu väljer att köpa bara för att ni läst det här så är risken för att ni råkar illa ut påtaglig. Uranarna har ju redan i många fall gått upp 100-200% på tre månader utan att uranpriset rört sig ur fläcken, så det finns naturligtvis en hel del förväntan inbyggd i dagens kurser. Börjar uranpriset röra sig uppåt ordentligt så spelar det ingen roll, då exploderar marknaden. Men om det inte gör det (förrän nästa år) så kommer säkert en massa hot money att lämna sektorn (särskilt om PM-skulle börja dra) och då kommer vi att få en märkbar sättning.

Så utan övertygelse är detta kanske fel tillfälle. Eller inte, omöjligt att veta.

mvh,
august

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #126 skrivet: måndag 22, februari 2021, 20:47:36 »
Det som utspelas nu med aktiepriset på Novo Resources , NVO, är antingen ett helt unikt köptillfälle, eller början på en riktigt trist aktieutveckling för bolaget.
Jag tror på det förstnämnda, och har sålt av en del annat för att utöka mitt innehav i Novo till detta Black Friday superduper REA-PRIS !

Anledningen till kursraset är att Kirkland Lake plötsligt och helt oväntat dumpar av sitt stora innehav i bolaget.
Skapar såklart ett stort säljtryck på aktierna.

Tycker att allt fortfarande ser ljust ut för Novo ( om det nu inte finns dåliga nyheter som ännu inte nått ut ).
Produktion startar i Q1 nästa år, d.v.s. mycket snart.

Best case scenariot för bolaget är helt enormt.

Nuvarande aktiepris, 2,24 CAD är förhoppningsvis något man skrattar gott åt om några år.

Ja, man behövde inte ens vänta 'några år' för att få skratta.
Snarare 3 månader senare var kursen drygt 50% högre.

Så tack så hemskt mycket, Kirkland Lake, för att ni dumpade av ert stora innehav i Novo så att jag kunde dubbla mitt innehav till ett reapris på ca 2 CAD.
Hoppas ni använde pengarna väl, hade ni väntat några månader hade ni fått 50% mer  8)

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #127 skrivet: lördag 20, mars 2021, 21:01:41 »

Här har du en kanal men många intervjuer med Rick Rule som är en av de som kan mest om uraninvesteringar
https://www.youtube.com/playlist?list=PLUxgfzcPuWKuh_ALIk4M86HeNvmoOJQBU

Förslag på bolag att titta på:

Cameco
Kazatomprom
China general nuclear

Nexgen
Fission uranium
Denison
Isoenergy
Deep yellow

Det är inte meningsfullt att kolla på PE-värden för dessa. Inget av dem har idag någon produktion(!) Hela urangrejen bygger på det extremt cykliska förloppet där vi haft bear market i 15 år vilket tagit död på över 200(!) bolag inom uransektorn. Idag finns 60-70 bolag kvar men kanske 30 av dessa lever och kanske 15 av dessa (dvs 50%) är rimliga spekulationer. Det är förstås väldigt bra om man jämför med PM där kanske 15 % av bolagen är rimliga.

Av de ovanstående bolagen har Cameco och Kazatomprom gruvor som lades på is under corona och nu väntar man på att Utilities (kraftverksbolagen) ska vakna ur sin koma och komma till förhandlingsbordet. Det kostar ca 50 USD per pund att framställa uranet och gruvbolagen får 30 per pund. Inte intressant att göra affär under nuvarande förhållanden alltså.

Nexgen har en extremt bra fyndighet men har aldrig haft en gruva i drift innan. Fission och iso har också intressanta fyndigheter.

Utöver dessa kan nämnas UEX och CanAlaska som är explorers med och utan fyndigheter.

I australien har vi Boss energy och Paladin (som har en gruva, Langer Heynrich, som är lagd på is tills vidare) och ett flertal till som jag inte har koll på alls.

Det finns fler roliga att titta på: Global atomic utvinner zink i Turkiet och avkastningen från den ska användas för att utveckla deras uranfyndighet i Nigeria om jag förstått saken rätt.

Jag tror det är en extrem uppsida på uran men man måste kolla många youtubevideos/intervjuer med bra folk för att förstå hur uransektorn funkar. En bull market i uran är vansinnigt volatil och många kommer att sälja på botten för att de inte står ut med den psykiska smärtan att se sina tillgångar dala med 50% Så det gäller att ha läst in sig på fundamentat så man kan bedöma om det är dags att kliva av eller om man ska hänga kvar ett år till.

Justin Huhn, Rick Rule, Brandon Munro är bra. Justin har ett nyhetsbrev som jag prenumererar på så det har gett mej lite kickstart.

Här finns några rapporter för olika bolag:
https://sprott.com/what-we-do/resource-financing/capital-partners/research/#

Lägger till att jag är nybörjare på råvaror, PM, uran sedan några månader så ta allt med en nypa salt.

Säkraste kortet om man inte vill göra jobbet med inläsning är nog att köpa en uranfond. Global X Uranium ETF (URA) finns det en som heter och det finns en eller två till vad jag vet. Har dock inte koll på om det gå att handla från Sverige men annars får man skaffa ett konto hos en mer global börsmäklare.

Men för att ändå se potentialen så ta en titt på aktiekurserna för Mega uranium och Paladin från 2000 och fram till nu. Förra boomen var 2000-2007.
« Senast ändrad: torsdag 25, mars 2021, 16:43:52 av Mark »

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #128 skrivet: lördag 24, april 2021, 08:01:51 »
Är det någon som vågat sig på att investera i uran än ?  :-)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 653
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #129 skrivet: lördag 24, april 2021, 12:43:25 »
Jag har inget hemma men jag har lite Cameco som gått bra det sista.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 705
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #130 skrivet: lördag 24, april 2021, 16:35:59 »

Jag köpte några Nexgen efter ditt förra inlägg...

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #131 skrivet: lördag 24, april 2021, 22:57:54 »

Jag köpte några Nexgen efter ditt förra inlägg...

Jag har en del Nexgen jag också.

+troligen största outvecklade fyndigheten globalt
+ovanligt låg all in sustaining cost
+hi grade ore
+DFS klar och produktion väntas 2026
-management betalar orimligt höga löner till sig själva

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #132 skrivet: lördag 24, april 2021, 23:06:06 »
Jag har inget hemma men jag har lite Cameco som gått bra det sista.
m
Haha samma här. Spännande att de gjorde 10x mellan 2002 och 2006 förra gången uranpriset sköt i höjden. Jag tycker det ser lovande ut igen, men man får ha i åtanke att det här är en högrisksatsning också.

Utloggad yesbox

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #133 skrivet: söndag 25, april 2021, 16:08:47 »
har en del aktier i Josemaria :P

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #134 skrivet: söndag 23, maj 2021, 23:38:05 »
har en del aktier i Josemaria :P

Jag har tittat på dem jag också och tycker det ser intressant ut.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Varför köpa silver? by vitae
Idag kl. 21:00

The COMEX DECEPTION… (A PAPER DERIVATIVES SCAM) by vitae
Idag kl. 20:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Idag kl. 16:48

[AVSLUTAD] 1/4oz American gold eagle 2004 by doo
Idag kl. 13:22

2 Oz Libertad (Helt nya från rör) by mega_n
Igår kl. 17:36