Författare Ämne: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen  (läst 157759 gånger)

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« Svar #135 skrivet: fredag 25, juni 2021, 16:09:58 »
Är det någon som vågat sig på att investera i uran än ?  :-)

Efter att ha tagit tid på mig och läst en del slog jag till på  Cameco, CCJ och Uranium Royalty Corp, URC idag. Inga stora poster, men en första position. Vet inte om sillen med tillbehör påverkade mitt beslut, men tror inte det. Planerar att framöver antingen öka lite i dessa eller kanske bredda med ytterligare något bolag. Totalt blir det inga stora investeringar i Uran men några % av portföljen kanske letar sig dit

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2196
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #136 skrivet: fredag 25, juni 2021, 20:44:08 »
Jag har tittat på Cameco (CCJ) ur TA synpunkt, och skall jag gå efter den projektionen jag ser på det bolaget så är min syn att den kan gå upp 1 lr 2 dagar till. Men sedan är det nedåt som gäller, och det i en och en halv veckas tid.

Den korta cykeln går sedan upp igen, men sett ur veckoperspektivet så är det sedan ner igen till i november. Då är det nog ett bra köp av det bolaget.

Och som alltid så kan jag ha helt fel med detta, men så ser jag på det idag.

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #137 skrivet: lördag 26, juni 2021, 01:55:48 »
Är det någon som vågat sig på att investera i uran än ?  :-)

Efter att ha tagit tid på mig och läst en del slog jag till på  Cameco, CCJ och Uranium Royalty Corp, URC idag. Inga stora poster, men en första position. Vet inte om sillen med tillbehör påverkade mitt beslut, men tror inte det. Planerar att framöver antingen öka lite i dessa eller kanske bredda med ytterligare något bolag. Totalt blir det inga stora investeringar i Uran men några % av portföljen kanske letar sig dit

Royaltybolaget kan jag inget alls om -har inte koll på hur de funkar ordentligt och om de har bra utväxling om priset peakar på kort sikt. Att de innehåller en viss riskspridning är klart men där slutar min kunskap. Berätta gärna lite om bolaget och hur de passar in i urancaset på kort eller längre sikt.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #138 skrivet: lördag 26, juni 2021, 10:19:49 »

Royaltybolaget kan jag inget alls om -har inte koll på hur de funkar ordentligt och om de har bra utväxling om priset peakar på kort sikt. Att de innehåller en viss riskspridning är klart men där slutar min kunskap. Berätta gärna lite om bolaget och hur de passar in i urancaset på kort eller längre sikt.

Är igen större vetenskap bakom valen av bolag. Jag kan för lite om gruvbolag för att på kunna analysera dem på ett bra sätt. Och uranbolag är det inte så lätt att hitta analyser och data som ger mig något heller. Speciellt som aktiviteten i urangruvor är låg nu pga det låga uranpriset. Istället för ett bett på att just dessa bolag är de rätta, så är det mer ett bett på att uranpriset ska upp och därmed att gruvbolagen följer med uppåt.

Cameco valde jag för att de är ett av de större, om inte det största, bolaget med existerande gruvor. Det är även det klart överlägsna största innehavet av uranETF’n URA. Drygt 23% ev dess tillgångar ligger i Cameco. Drar uranpriset upp så blir Cameco kanske inte sektorns vinnare på samma sätt som minors, men risken är även mindre. Och eftersom det är stora så tror jag många resonerar liknade som jag, och ser det som ett bolag med lägre risk. Och därför lämpligt första köp. Då kan den väl ligga bland de som stiger i värde tidigt.

Valde lite mellan Nexgen och URC. Tänkte lite att ett royaltybolag skulle ha lättare att tjäna pengar än ett rent gruv/prospekteringsbolag med dagens låga uranpriser. Samtidigt som de följer med upp om sektorn får ökad lönsamhet med stigande uranpriser. Att även Syding har den i sin portfölj är inte avgörande, men ser det som ett plus då han har kunskaper som jag saknar. Men Nexgen är ett bolag som jag eventuellt köper om jag väljer att bredda med ytterligare något bolag.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #139 skrivet: lördag 26, juni 2021, 11:03:27 »

Jag har tittat på Cameco (CCJ) ur TA synpunkt, och skall jag gå efter den projektionen jag ser på det bolaget så är min syn att den kan gå upp 1 lr 2 dagar till. Men sedan är det nedåt som gäller, och det i en och en halv veckas tid.

Den korta cykeln går sedan upp igen, men sett ur veckoperspektivet så är det sedan ner igen till i november. Då är det nog ett bra köp av det bolaget.

Och som alltid så kan jag ha helt fel med detta, men så ser jag på det idag.

Jag är dålig på TA, men ser mig ändå som en trendinvesterare som letar efter stigande trender. (Lite schizofren är jag alltså ;) )

Men jag har svårt att se den rörelse du nämner. Nu kan jag inget om vågor mm, utan håller mig mer till trender och stöd/motstånd. Dvs väldigt basic. Det svåra för mig är att avgöra vilket tidsperspektiv man ska fokusera på när det kommer till trender.

För min utveckling, kan du fördjupa dig i hur du ser sjunkande kurser fram till nov?

(Försöker lägga in bild på grafen, men kan inte minska filstorleken på min padda)

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #140 skrivet: lördag 26, juni 2021, 12:31:48 »

Är igen större vetenskap bakom valen av bolag. Jag kan för lite om gruvbolag för att på kunna analysera dem på ett bra sätt. Och uranbolag är det inte så lätt att hitta analyser och data som ger mig något heller. Speciellt som aktiviteten i urangruvor är låg nu pga det låga uranpriset. Istället för ett bett på att just dessa bolag är de rätta, så är det mer ett bett på att uranpriset ska upp och därmed att gruvbolagen följer med uppåt.

Cameco valde jag för att de är ett av de större, om inte det största, bolaget med existerande gruvor. Det är även det klart överlägsna största innehavet av uranETF’n URA. Drygt 23% ev dess tillgångar ligger i Cameco. Drar uranpriset upp så blir Cameco kanske inte sektorns vinnare på samma sätt som minors, men risken är även mindre. Och eftersom det är stora så tror jag många resonerar liknade som jag, och ser det som ett bolag med lägre risk. Och därför lämpligt första köp. Då kan den väl ligga bland de som stiger i värde tidigt.

Valde lite mellan Nexgen och URC. Tänkte lite att ett royaltybolag skulle ha lättare att tjäna pengar än ett rent gruv/prospekteringsbolag med dagens låga uranpriser. Samtidigt som de följer med upp om sektorn får ökad lönsamhet med stigande uranpriser. Att även Syding har den i sin portfölj är inte avgörande, men ser det som ett plus då han har kunskaper som jag saknar. Men Nexgen är ett bolag som jag eventuellt köper om jag väljer att bredda med ytterligare något bolag.

Sprott USA har en del analyser av uranbolag
https://sprott.com/what-we-do/resource-financing/capital-partners/research/

RedCloud med David Talbot har också släppt analyser av explorers.

För bästa löpande nyhetsflöde finns @quakes99 på Twitter.

Sprott har även en lite äldre analys av Nexgen, Fission, Iso och UEX. Efter den har UEX tagit över tillgångarna i JCU i år och har target på 0,8-1,1 dollar.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjT_sTDirXxAhW9AxAIHTCrCkwQFjAAegQIBhAD&url=http%3A%2F%2Furaniumequities.com%2Furanium-reports%2F2021%2F02%2FSprott-Initiates-Coverage-of-Athabasca-Uranium-4-February-2021.pdf&usg=AOvVaw1DqR_gLSoFPwjX6irHbsoV

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2196
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #141 skrivet: lördag 26, juni 2021, 15:38:52 »
För min utveckling, kan du fördjupa dig i hur du ser sjunkande kurser fram till nov?
Jag lägger ut nedan diagram med cykelprojektioner på Cameco (CCJ). Den kortare cykeln på CCJ väntas få en botten 9/7. Detta är ideala cykler,  som varierar med 0-2 dagar framåt och bakåt i tiden, 95% av gångerna.

I diagram nr 2, som visar längre cykler, är CCJ projicerad att bottna i början av november.

När en större och mindre cykel bottnar samtidigt blir utfallet större.
« Senast ändrad: fredag 06, augusti 2021, 20:55:38 av Sarek »

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #142 skrivet: söndag 27, juni 2021, 09:03:35 »

Jag lägger ut nedan diagram med cykelprojektioner på Cameco (CCJ). Den kortare cykeln på CCJ väntas få en botten 9/7. Detta är ideala cykler,  som varierar med 0-2 dagar framåt och bakåt i tiden, 95% av gångerna.

Tack, som jag skrev så ligger min kunskap i TA på mer basic nivå. Jag ser en stigande trend sen i december.

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #143 skrivet: lördag 17, juli 2021, 18:04:48 »
Hej!

Efter att ha suttit på Gold X där Robert Friedland var inblandad är bolaget nu sålt till Gran Colombia och jag har alltså fått aktier i Gran Colombia. Eftersom jag inte hade någon koll på Gran C så sålde jag aktierna där och satte dem i Equinox gold som har lite bekymmer just nu men där Ross Beaty sitter bakom spakarna och jag kan inte tänka mej någon bättre att lösa problem och driva ett gruvbolag framåt.

Är det någon som har gjort sin due diligence på Gran Colombia eller kanske har info om bolaget via något nyhetsbrev? Kanske är bolaget ett av de som Rick Rule för tillfället nämner som single asset producers och historiskt billiga?

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #144 skrivet: söndag 01, augusti 2021, 22:23:12 »
Allt som behövs för blivande uraninvesterare

https://twitter.com/i/events/1396312783432544259

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2110
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #145 skrivet: måndag 02, augusti 2021, 09:43:03 »
Nickel…

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #146 skrivet: måndag 02, augusti 2021, 14:15:15 »
Allt som behövs för blivande tenninvesterare:

https://twitter.com/peter52834033/status/1420206100171747328?s=21

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #147 skrivet: måndag 13, september 2021, 10:16:14 »
Veckans nyckelord verkar vara antingen ”uran” eller ”SPUT” (det senare är dock rimligen inte ett ord).

Som många av er vet hade uranet en oerhört intressant vecka förra veckan. SPUT köpte kontinuerligt bort uran från spotmarknaden vilket fick spotpriset att röra sig ordentligt uppåt. Detta fick många uranjuniorer att mer eller mindre explodera. Veckan avslutades med att spotpriset steg mer än 2USD till 42.50 i fredags, SPUT steg 12% och alla urananare på TSX och NYSE blev tokiga. Cameco steg nära 20% under veckan, vilket är rekord. Dessutom annonserade Sprott att de utökar storleken på SPUT från 300 MUSD till 1300 MUSD, dvs drygt 4x större. Detta kommer att öka sannolikheten att de mer eller mindre dränerar spotmarknaden för uran vilket i sin tur sannolikt ger  många bolag som driver kärnkraftverk blodstörtning och lite panik.

Denna vecka inleddes i natt med att uranbolagen på ASX exploderade uppåt. De flesta steg mer än 10% och vissa upp emot 30%. Orsaken är rimligen förväntan på ytterligare ”uransqueeze” genom att SPUT fått en så osannolikt stor upsize på sin licens att utfärda nya aktier (det som kallas ATM). Nu är frågan vad som kommer att hända på NYSE och TSX i eftermiddag.

Min gissning är att det kommer att bli en av de bästa börsdagarna för uransektorn i historien.

SPUT har visat att de kan driva spotpriset, kraftbolagen har fått ett skott framför bogen som de inte kan ignorera och den totala effekten blir sannolikt ett accelererat förlopp. Istället för ett treårigt uranrace kan detta nu få en blowoff top mycket snabbare, kanske på 12 månader eller så. Det närmaste året kommer att bli otroligt volatilt, uppåt och neråt. Men just idag kommer det stt bli rejält uppåt.

För egen del så beklagar jag fortfarande att jag sålde 75% av mina uranare i oktober 2020 (eftersom jag trodde att PM-korrektionen var över då). Jag har köpt tillbaka en del, till märkbart högre pris, men så är det när man har fel.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #148 skrivet: söndag 26, september 2021, 11:22:21 »
Placera.se har under veckan tagit upp uranaktier två gånger. Förste en artikel i början på veckan

https://bit.ly/3ESP2VL

Och sen i deras podd på slutet på veckan. Ungefär samma innehåll vad gäller uran.

https://bit.ly/3AJH66M

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
« Svar #149 skrivet: måndag 27, september 2021, 22:51:12 »
Bra att uran kommer upp på nyheterna :) Men det fick mej att komma att tänka på följande: Om man ger sig in i uran nu så är man inte tidig (men inte heller sen). För att vara "contrarian" skulle man behövt ge sig in i uran våren 2020. Så Avanza är ca 1,5 år sent ute.

Om jag använder Avanzas nyheter till att lära mej om andra investeringar -innebär det att jag är 1,5 år sent ute då också, eller har de bättre koll på banker, tech, biotech osv??

(Som tur var upptäckte jag uran runt årsskiftet 20/21 så jag var hyfsat tidig in iallafall)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Monero by glimbert
Igår kl. 17:57

Glad Påsk alla forumiter! by august
Igår kl. 12:53

Guldcentralen erfarenhet? by gbz
fredag 18, april 2025, 15:09:02

Säljes : guldmynt 20 francs Leopold I by zodiac
fredag 18, april 2025, 10:29:28

Förfalskningar. by zodiac
torsdag 17, april 2025, 23:22:28