Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 574610 gånger)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #870 skrivet: söndag 13, november 2016, 08:54:57 »
"Med Donald Trump som president finns ingen anledning att äga guld som säkerhet, menar fondveteranen Stanley Druckenmiller."

http://www.di.se/nyheter/hedgefondguru-dumpade-guld-under-valnatten/?utm_medium=social&utm_source=facebook

Citerat från artikeln:

Kodstycke: [Välj]
Parallellt med att driva sin egen fond arbetade han även för finansmannen George Soros under en period och hade en nyckelroll i den välkända investeringen mot pundet 1992.
Säger det dig något?

Media används för att påverka människor - inte för att sprida (sanningsenlig) information. Det är också kanske vad du menade att "nyheten" om att Druckenmiller sålt guldet fått alla andra att sälja? Näe..... Andra investerare köper guld. Antingen är alla artiklar om Druckenmillers försäljning av guld på valnatten fake eller så spelar han med makteliten. Jag tror både och.

« Senast ändrad: söndag 13, november 2016, 09:00:43 av Asrael »

Utloggad LongJohnSilver

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #871 skrivet: söndag 13, november 2016, 09:19:45 »
"Med Donald Trump som president finns ingen anledning att äga guld som säkerhet, menar fondveteranen Stanley Druckenmiller."

http://www.di.se/nyheter/hedgefondguru-dumpade-guld-under-valnatten/?utm_medium=social&utm_source=facebook

Jeff Gundlach menar att inflationen kommer att stiga med tre procent till april 2017. Den reala räntan är fed funds rate - inflationen. Den absolut starkaste korrelationen till guldpris av alla saker är real negativ ränta. Även om fed höjer räntan en eller två gånger fram tills dess så kommer räntan vara för låg om man utgår från att Gundlach har rätt. Han hade rätt att Trump skulle vinna och han har tidigare under året varnat för en krasch i obligationsmarknaden som vi ser tendenser på just nu.

I framtiden ser vi även en hel del val i EU som är kritiska för EUs stabilitet, artikel 50 för brexit och oro över NATO vs Ryssland om USA drar tillbaka sitt stöd.

Tycker även att Peter Schiff tar upp en hel del bra poänger i sin video: https://www.youtube.com/watch?v=0Nq7Qe4PJVA

Det verkar bara vara känslor och spekulationer som styr börsen just nu, men det är inte hållbart i längden. Tittar man på relativ styrka så är guld och guldaktier översålda medan DOW är överköpt. Tittar man på price to Sales så är det väldigt högt, tittar man på PE så nådde det värdet aldrig ned till 7-8 som vi såg vid starten av andra sekulära tjurmarknader. Rent fundamentalt så finns det mycket argument för guld, sedan får man anpassa sig efter marknaden.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #872 skrivet: söndag 13, november 2016, 18:10:37 »
Här är Druckenmiller-intervjun som fått alla tidningar att skriva om att han sålt allt guld.

https://www.youtube.com/watch?v=DDHSptlsZF0

Inloggad Silvern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 288
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #873 skrivet: måndag 14, november 2016, 18:45:14 »
Vad ligger bakom dagens uppgång i Svenskt guldpris? 

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #874 skrivet: måndag 14, november 2016, 19:56:17 »
Vad ligger bakom dagens uppgång i Svenskt guldpris?

Priset på dollar stiger.

Vad betyder det?

Alla valutor (inklusive guld) handlas i relation till en annan valuta. Så när priset på dollar stiger relativt en annan valuta betyder det att relativt sett köps mer dollar än i den andra valutan. Man handlar ofta i valutapar vilket betyder att när du köper dollar så säljer du samtidigt kronor. Det blir ett triangeldrama där det till slut ser ut som att svenska kronan tappar mer än guldet varpå guldpriset stiger i svenska kronor och sjunker i dollar. Jag tycker inte om den sista meningen för den innebär att dollarn är valutornas mittpunkt. Det är helt fel tänkt eftersom det egentligen är så att alla valutor handlas i relation till guldet. Det ska egentligen stå att priset på dollar stiger och priset på kronor sjunker relativt guld. Att se på dollarns som jordens mittpunkt får märkliga konsekvenser.

På vilket sätt kan tyckas?

Jo, nu säljs amerikanska statsobligationer. 10- och 30-åriga. Då stiger räntan på dessa eftersom priset på dem sjunker då det säljs mer än köparna vill ha. Samtidigt uppstår en efterfrågan på dollar eftersom köparna måste betala med något vilket få andra valutor att sjunka i relation till dollarn då dessa säljs för att köpa dollar. Så att entiteter dumpar statsobligationer för att de inte tror på den amerikanska ekonomin får effekten att dollarn stiger vilket ser ut som att man tror på den amerikanska ekonomin. Det får alltså omvänd effekt - åtminstone temporärt. Om man programmerat sina robotar "fel" tolkar man det som att företagen frodas och då stiger de amerikanska börserna. Guldet sjunker eftersom dollarn "ser stark ut" och ekonomin frodas. I nuläget är den riskfria avkastningen på S&P500 lägre än räntan på 30Y. Det är galet för det betyder att man är beredd att få lägre avkastning på amerikanska riskfyllda tillgångar än på statsobligationerna vilka ses som de säkraste värdepappren och i den nuvarande ekonomins grundpelare.

Det betyder i sin tur att antingen måste den riskfria avkastningen upp eller så måste räntorna ned. Räntorna har de senaste åren justerats ned genom QE (Centralbankerna köper statsobligationer med nytryckta pengar). Detta är artificiellt och trycker upp börserna. Nu när köparna (annat än centralbanken som förbundit sig att köpa tillbaka skulden) lyser med sin frånvaro stiger alltså räntorna och då är det galet att ligga kvar i aktier. En sådan spänning som byggts upp kan vara i veckor men troligtvis kommer det hända något tidigare än så. Vad? Vi får se vilka kaniner trollkarlarna trollar fram ur sin hatt nästa gång, eller så visade det sig att hatten var tom. Ny QE eller annan form av helikopterpengar annars kraschar allt.

Detta går att förklara djupare och än mer komplicerat men jag försöker göra det så lättförståeligt som möjligt.
« Senast ändrad: måndag 14, november 2016, 22:13:06 av Asrael »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #875 skrivet: måndag 14, november 2016, 20:52:03 »
Hittade just en bild.

Nu är det inte bara 30-åringen utan också 10-åringen som har högre yield än snittet på S&P500

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 253
  • Affärsomdömen: 69
« Svar #876 skrivet: måndag 14, november 2016, 21:17:58 »
Förstår lite bättre vad som händer nu, tack för bra förklaring!

Inloggad Silvern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 288
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #877 skrivet: måndag 14, november 2016, 21:59:54 »
Tack för en bra förklaring!

Utloggad LongJohnSilver

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #878 skrivet: tisdag 15, november 2016, 21:03:24 »
Bra inlägg från Asrael som vanligt.

Sålde mina miners idag och låste in de vinster som jag hade kvar. Är väldigt oroad över det tekniska bild som har uppstått.

- USD har stigit kraftigt (toppat 100.260 i skrivandets stund). En artikel i bloomberg skriver om att dollarn ersätter VIX som "fear index" vilket jag tycker stämmer. http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-15/dollar-is-new-fear-index-as-easing-renders-vix-useless-bis-says
- Bond yields har ökat vilket ökar den reella räntan vilket är starkt negativt mot guldet.
- Den tekniska bilden för guld ser allt dystrare ut. Jag hade hoppats på ett kraftigare rally efter dippen, men guld verkar sitta fast under 1230 medan dollarn håller på att bryta ut från 100. Bryter dollarn ur resistansen vid 100 så rasar troligtvis guld igenom supporten vid 1200.
- GDX har bildat en head and shoulderformation med en amplitud som går ned mot decemberlägsta, se bilaga. Kan vi se en dubbelbotten innan guldpriset bottnar på riktigt?

Vad tycker ni? Är jag helt ute och cyklar?

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #879 skrivet: tisdag 15, november 2016, 22:25:38 »
Bra inlägg från Asrael som vanligt.

Sålde mina miners idag och låste in de vinster som jag hade kvar. Är väldigt oroad över det tekniska bild som har uppstått.

- USD har stigit kraftigt (toppat 100.260 i skrivandets stund). En artikel i bloomberg skriver om att dollarn ersätter VIX som "fear index" vilket jag tycker stämmer. http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-15/dollar-is-new-fear-index-as-easing-renders-vix-useless-bis-says
- Bond yields har ökat vilket ökar den reella räntan vilket är starkt negativt mot guldet.
- Den tekniska bilden för guld ser allt dystrare ut. Jag hade hoppats på ett kraftigare rally efter dippen, men guld verkar sitta fast under 1230 medan dollarn håller på att bryta ut från 100. Bryter dollarn ur resistansen vid 100 så rasar troligtvis guld igenom supporten vid 1200.
- GDX har bildat en head and shoulderformation med en amplitud som går ned mot decemberlägsta, se bilaga. Kan vi se en dubbelbotten innan guldpriset bottnar på riktigt?

Vad tycker ni? Är jag helt ute och cyklar?

Du agerar ju efter den information du har så det är väl inte fel i sig. Ingen kan svara på om du gjorde rätt som sålde dina miners. Tycka kan man i och för sig göra. Jag köpte lite Strategic Metals Ltd. och Semafo igår :) Det betyder dock inte att jag vare sig tror eller tycker något om att det är lämpligt att just du sitter kvar med dina.

Jag själv kör inte med någon automatisk stopp-loss i miners. Sällan någon automatisk stopp-loss alls faktiskt. Jag handlar i längre perspektiv och har därför tid på mig att reagera.

Man kan argumentera för varför guldet ska upp och varför det ska ner. Man kan också argumentera för varför miners kanske inte kommer dumpas lika hårt framgent som rena motsatsen. Man kan också se det spelteoretiskt och bedöma riskerat kapital i förhållande till möjlig vinst. Man kan ha olika strategier där någon inte tål en nedgång på 1 % (spela inte på miners då...) medan andra är fullt medvetna om att det kan gå ruskigt fort åt endera hållet och placerar sig därefter.

Utan att varken tro eller påstå att guldet har bottnat kan jag argumentera emot dina argument.

Vad gäller yield på bonds och guldpris så stämmer den korrelation du pratar om endast under vissa förutsättningar. En sådan förutsättning kan vara tidsperspektivet, en annan orsaken till varför räntan stiger. Ett faktum är också att guld stiger under perioder av räntehöjningar men det är något som Bloombergs aldrig kommer berätta för dig.

http://www.zealllc.com/2015/goldtrhc.htm

GDX och H&S. Hur ofta stämmer den formationen? Kartellen målar grafen för att påverka sentimentet. Märk också hur nyhetsflödet synkroniseras. T.ex. idag fick vi veta att Soros säljer guld. Haha, vilken dålig ädelmetallinvesterare han måste vara för han köper ju alltid guld strax innan det toppar och säljer strax innan det bottnar.

Om den tekniska bilden i övrigt kan jag säga som så att det finns många belägg för att vi ska upp lite och sen ned igen. Det beror på hur COT-rapporterna framöver visar hur väl kartellen lyckats vända sina positioner. Det finns också belägg för motsatsen. Spelar ingen roll om man ägnar sig åt vågteori, letar cyklar, drar streck eller vad som helst. Det går alltid att hitta skäl till varför guldet skall upp och varför det skall ned. För några månader sedan lade jag upp grafer i denna tråd på en Channel Move. Observera att vi i juni slog i taket (lila cirkel) och i början på oktober och i fredags slog i botten i den stigande lila kanalen (annan lila cirkel). Följer alltså planen (SEK) och jag kan tänka mig en studs upp till toppen i just den lila kanalen vilket innebär ATH i SEK.

(Cirklarna jag nämner ovan är en senare cykel än vad som syns i bilden, men principen är densamma...)

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1265.msg51110#msg51110

Blandar vi in dollarn kan det bli annorlunda. För några år sedan blev jag utskrattad av en finansiell rådgivare (jag inte har kvar..) när jag sa att dollarn kommer stiga och sen stiga mer. 12 kr är inte orimligt. Nåväl, vi har nått halvvägs och DXY håller på att etablera sig över 100. Jag är dock inte övertygad än och tror just idag inte vi når 12. Om DXY bryter upp eller om RB åstadkommer än mer försvagning kan det innebära att guldpriset sjunker mätt i dollar (varpå miners får stryk) medan guldpriset i kronor stiger. Det gäller att hålla isär valutorna. Men har dollarn redan etablerat sig över 100? Inte enligt min mening som har lite längre tidsperspektiv. Vi får se om den slår i taket och rekylerar ned.

« Senast ändrad: tisdag 15, november 2016, 22:28:44 av Asrael »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #880 skrivet: onsdag 16, november 2016, 08:35:41 »
Jag såg nu att det inte var den bild jag trodde. Såhär menade jag.

Den här lila kanalen är lite väl brant. Priset kommer förmodligen trilla ur nedåt någon gång. Frågan är om vi inte ska upp och testa ATH (zonen mellan lila grov streckad och tunn streckad) några gånger.
« Senast ändrad: onsdag 16, november 2016, 08:38:29 av Asrael »

Utloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 379
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #881 skrivet: onsdag 14, december 2016, 14:14:05 »
Nu är Munkhammar och skriver att guldet fallit som en sten.
Naturligtvis visas där en graf över priset i US dollar.
DI är ju en svensk tidning och borde naturligtvis visa en graf mot SEK
men det passar väl inte eftersom den ser mycket bättre ut för guld.
Mina köp i början av året har haft en avkastning på 15%.
Lite bättre än börsen i alla fall.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #882 skrivet: onsdag 14, december 2016, 19:49:38 »
Munkhammar kan föga om guld.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #883 skrivet: onsdag 14, december 2016, 20:20:18 »
En stund efter räntebeskedet.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #884 skrivet: onsdag 14, december 2016, 22:06:29 »
Och när börserna stängde

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Finsilver/.999 silver säljes. Först till kvarn. by jerseph
Igår kl. 19:04

[Avslutad] by jerseph
Igår kl. 17:45

Säljes Lunar II guldmynt 1/4oz by Boko
Igår kl. 13:05

[Säljes] Silver: 2019 PM Coinbar, Britannia. by Cyberdyne
Igår kl. 10:05