Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 606220 gånger)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #840 skrivet: söndag 28, augusti 2016, 20:13:33 »
Lösen på LBMA är den 31/8 och fram tills dess kommer kartellen göra allt de kan för att hålla metallerna tillbaka. Detta är dock så pass känt att de som tänker handla på sig stora mängder guld och guldaktier börjar i förtid. En idé kan vara att hålla noga koll på guldbolagen för de handlas alltid upp innan guldet och vise versa.

Att vi fått en tillbakagång är endast hälsosamt och inget jag oroar mig för, snarare tvärt om. Jag hade dock inte blivit förvånad om vi konsoliderat mer horisontellt innan nästa ben upp - ungefär som en trappa. Det händer då och då i vissa aktier och då står man där på perrongen när rekylen aldrig kom.

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 383
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #841 skrivet: torsdag 08, september 2016, 22:12:22 »
Fantastiskt! Nu pratar DI positivt om guld.

http://www.di.se/artiklar/2016/9/7/lage-for-fortsatt-guldrusch/

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1517
  • Affärsomdömen: 358
  • "Allting är relativt"
« Svar #842 skrivet: torsdag 08, september 2016, 23:12:26 »
Fantastiskt! Nu pratar DI positivt om guld.

http://www.di.se/artiklar/2016/9/7/lage-for-fortsatt-guldrusch/

Hur fick de tag på bilden som visar min köksbänk! (ska börja tejpa kameran i min bärbar dator från och med idag, lite ironi angående tråden "VPN - Frihet på internet" förstås :D) ???

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1437
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #843 skrivet: fredag 16, september 2016, 16:57:40 »
Vilken vecka det har varit! Mycket manipulation med nedslagningar i både silver och guldpriset.
...
Frågan är vad som händer nästa vecka? Augusti är normalt en stark månad för guld och den leder in till september som är den starkaste månaden för guld. Guld verkar ha hittat support runt 1320 och silver vid 18.50. GDX lyckades inte bryta ut ovanför 30-31 utan föll tillbaka mot supporten vid 26-28 denna vecka. Som jag ser det så är det mest sannolika att vi får se en uppgång. Den kraftiga återhämtningen av gruvorna visade att det finns många som är villiga att köpa dipparna. Tror det ska mycket till för att guldpriserna ska sjunka ytterligare.
Status så här några veckor senare:  more of the same, upp lite och sedan ner lite mer.

Men jag ser det positivt av två skäl. Dels att mer korrektion bäddar för mer uppgång efteråt, men även för att gruvorna håller emot väldigt bra. Både igår och idag så har guldet sjunkit knappt 0.5%, medan min gruvportfölj hållit sig på plus. Normalt är annars gruvorna 3-5x i samma riktning som metallpriset, så eftersom gruvorna normalt leder metallpriset så är det en bra signal. Guldet är ner ca 5% från toppen i början på augusti, medan min gruvportfölj är ner ca 7%. Ingenting att klaga över...

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #844 skrivet: fredag 16, september 2016, 18:23:20 »
Vilken vecka det har varit! Mycket manipulation med nedslagningar i både silver och guldpriset.
...
Frågan är vad som händer nästa vecka? Augusti är normalt en stark månad för guld och den leder in till september som är den starkaste månaden för guld. Guld verkar ha hittat support runt 1320 och silver vid 18.50. GDX lyckades inte bryta ut ovanför 30-31 utan föll tillbaka mot supporten vid 26-28 denna vecka. Som jag ser det så är det mest sannolika att vi får se en uppgång. Den kraftiga återhämtningen av gruvorna visade att det finns många som är villiga att köpa dipparna. Tror det ska mycket till för att guldpriserna ska sjunka ytterligare.

Status så här några veckor senare:  more of the same, upp lite och sedan ner lite mer.

Men jag ser det positivt av två skäl. Dels att mer korrektion bäddar för mer uppgång efteråt, men även för att gruvorna håller emot väldigt bra. Både igår och idag så har guldet sjunkit knappt 0.5%, medan min gruvportfölj hållit sig på plus. Normalt är annars gruvorna 3-5x i samma riktning som metallpriset, så eftersom gruvorna normalt leder metallpriset så är det en bra signal. Guldet är ner ca 5% från toppen i början på augusti, medan min gruvportfölj är ner ca 7%. Ingenting att klaga över...

Nu har SGE visserligen haft stängt men det kan vara av intresse att iaktta prisskillnaden mot COMEX.

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 450
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #845 skrivet: lördag 17, september 2016, 07:00:07 »
Nu har SGE visserligen haft stängt men det kan vara av intresse att iaktta prisskillnaden mot COMEX.

Och här är länken om man vill följa den i realtid:
http://didthesystemcollapse.com

Utloggad clemens

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #846 skrivet: måndag 19, september 2016, 17:56:04 »
Vad tror vi om det här då? http://www.di.se/nyheter/darfor-dumpar-proffsen-guld/

"Guldet handlas fortfarande 24 procent upp sedan årsskiftet, på historiskt höga nivåer omkring 1.315 dollar per uns"

Historiskt höga 1.315!? Hur kort historiebok kör DI egentligen?

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 278
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #847 skrivet: tisdag 20, september 2016, 16:13:14 »
Vad tror vi om det här då? http://www.di.se/nyheter/darfor-dumpar-proffsen-guld/

"Guldet handlas fortfarande 24 procent upp sedan årsskiftet, på historiskt höga nivåer omkring 1.315 dollar per uns"

Jag tycker man läst titt som tätt i år att guldpriset slagit historiskt rekord, men jag har aldrig förstått vad de allmäktiga sanningsjournalisterna menar när de skriver så.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #848 skrivet: tisdag 20, september 2016, 20:00:24 »

Jag tycker man läst titt som tätt i år att guldpriset slagit historiskt rekord, men jag har aldrig förstått vad de allmäktiga sanningsjournalisterna menar när de skriver så.

Här är det fler saker som är intressanta.

* Till att börja med är $1315 historiskt höga nivåer - inte bara i jämförelse med dollar utan även jämfört med alla andra valutor. Ta fram en 100-årsgraf så blir det mycket tydligt. Man kan välja vilken valuta som helst och du får samma resultat.

* Eftersom de flesta hjärntvättats av de narrativ vi förses med dagligen, år ut och år in, upplever många att dollarn har ett statiskt värde trots att de vet att den tappar värde över tid. Därför ser man guldpriset som högt och misstar vad som egentligen är väsentligt, nämligen att dollarn (och alla andra valutor) tappat enormt i pris jämfört med guld. I själva verket kanske guldpriset är lågt relativt det underliggande värdet, men det finns inte i människors världsbild att så kan vara fallet.

* Varför envisas svensk finansmedia med att ange guld- och andra råvarupriser i dollar men aktier i svenska kronor och sedan jämföra värdeförändringar utan att blanda in valutor? (Mer en reflektion än en fråga) Det är ju som att jämföra äpplen och päron. Vem som helst som förstår lite mer om detta vet att guldpriset stigit i kronor räknat sedan julen 2013 (och är inte långt från ATH) och att börsen nominerat i dollar sjunkit sedan våren 2014. Slår man ihop dessa två vetskaper förstår man också varför och att man började växla över från svenska storbolag till guld våren 2014 och hade drygt 1 år på sig innan det visade sig vara en förlust att ligga kvar. Guldgruvor började man handla lite senare och om man hade bra timing gick man in julen 2015. Jag var för tidig men har inte lidit någon skada för det - tvärt om.

Tittar man på långsiktiga trender och följer dem är det fortsatt vad som gäller oavsett att finansmän försöker inbilla oss att börsen kommer stiga och guld är en barbarisk relik. Dollarpriset är dock viktigt om man handlar gruvbolag då hävstångseffekten ökat guldpris ger vida övervinner eventuella valutaförändringar och motsatt håll. Det sista betyder att guldpriset kan sjunka i kronor räknat samtidigt som gruvbolagen ökar sina vinster och går upp i pris. Tvärtom gäller givetvis också.

« Senast ändrad: tisdag 20, september 2016, 20:02:57 av Asrael »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2580
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #849 skrivet: tisdag 04, oktober 2016, 21:43:10 »
Lite kommentarer på dagens nedställ i Guld och Silver från King World News

http://kingworldnews.com/andrew-maguire-a-staggering-1000-tonnes-of-paper-gold-rinsed-out-of-the-market-today/

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #850 skrivet: torsdag 06, oktober 2016, 17:59:25 »
Intressant att se hur detta utvecklar sig under nästa vecka.

http://didthesystemcollapse.com/

Ögonblicksbild 6/10

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 452
« Svar #851 skrivet: måndag 24, oktober 2016, 18:45:20 »
http://www.di.se/nyheter/gurun-spar-rusning-for-guldet/

DI jobbar som vanligt med att bara förmedla andras (allra helst motstridiga) åsikter och inte ha någon egen åsikt/analys.

En intressant sak sägs dock: kan centralbankerna börja köpa stora mängder guld istället för att köra QE/obligationsköp? På många sett är det ju i alla fall mindre snedvridande/kommunistiskt än aktieköp... effekten på valutan borde ju vara fina fisken (i centralbankirernas ögon), och man blåser inte upp bostadsbubblan...

Inloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 794
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #852 skrivet: måndag 24, oktober 2016, 21:03:21 »

Jag brukar inte benämna dem Dagens Nyheter, Expressen, Dagens Industri, Svensk Filmindustri, TV4-Gruppen osv  utan jag kallar dem för Bonnier.
Tycker inte ens att vi borde länka till Bonnier annat än i nödfall.. Jag syndar nog själv ibland. De tjänar pengar när vi klickar på deras länkar och läser deras vidriga propaganda.

Väst säljer guld för att trycka ned guldpriset. Köper man så är effekten motsatt.

Centralbanker i Öst köper men ljuger om hur mycket man köper. Tänker främst på Kina. Samtidigt ser man till att fylla upp marknaden med pappersguld vilket är avgörande för att se till att guldpriset inte stiger okontrollerat.

Stundtals så kan det vara annorlunda jämfört med vad jag beskrev men sett över tid så har det fungerar såhär, iaf de senaste åren.    Att hålla ned guldpriset är en av huvuduppgifterna för centralbanker. Köparna vill ju också hålla ned priset som ni kanske förstår.   Skulle du åka på Ullared om de höjde priset med 7000% ? Tror inte det.

Guldpriset är en kontraindikator som riskerar att väcka den slumrande marknaden.

Många intressen vill hålla ned guldpriset.

Syftet med QE är att kunna hålla låga räntor och stimulera bankernas utlåning.   Ökad utlåning är enda sättet man kan stimulera en ekonomin enligt de som vet bäst. Dock har de som vet bäst alltid fel eftersom kloka människor vet att de inte vet allting och att marknadens samlade kunskap alltid är större än den illa elitens kunskap. Jag tycker det är moraliskt fel att en liten elit ska förslava den stora massan. Därför så tror jag inte att centralplanering är en bra idé.

Centralbanker vill inte ha starkare valuta. En stark valuta är skadligt för eliten. Man vill att värdet på alla lån ska minska  , inte öka som när valutan blir starkare .

Allt som centralbanker gör är kommunistiskt.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 725
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #853 skrivet: tisdag 25, oktober 2016, 19:07:00 »
Citera
effekten på valutan borde ju vara fina fisken (i centralbankirernas ögon)

Osäker på vad du menar? Vill inte centralbankerna att valutan ska sjunka i värde? Köper de guld för nytryckta pengar så undrar jag åt vilket håll valutan beger sig? Finns inte risken att valutan stiger då den blir mer och mer guldbackad??

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 452
« Svar #854 skrivet: tisdag 25, oktober 2016, 22:09:26 »
Unma, vi vet sedan tidigare att våra respektive foliehattar sitter lite olika i den här frågan... Tyvärr är det ju ont om neutrala medier...

Håller du inte med om att centralbankerna (just nu) är mer engagerade i att hålla nere den egna valutan än att hålla nere guldet?

Maggan, precis, de vill ha en svag valuta och om man trycker nya pengar och köper guld så blir det ett "överskott" på kronor, och därmed en lägre växelkurs... I princip så "stödsäljer" man valutan. På sätt och vis skulle man kunna se det som att valutan blir mer "guldbackad", men bara räknat i procent, den icke-guldbackade delen minskar ju inte så allt annat lika borde det inte höja värdet på en krona. Worst case så har man skapat pengar ur tomma intet och fått guld, och inte ens en centralbank skulle se något fel i det :) (fast det är inte det som kommer hända)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Har jag blivit blåst, forumaffär by sff123
Idag kl. 01:58

Guld, idag väldigt övervärderat ur historisk synvinkel? by guldgrisen
Idag kl. 00:15

Blir skillnaden verkligen så stor? by guldgrisen
Igår kl. 23:09

Silvercoins.ee by Stocken
Igår kl. 23:06

Revolut by guldgrisen
Igår kl. 22:04