Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 701964 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1606
  • Affärsomdömen: 48
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #825 skrivet: söndag 17, juli 2016, 00:56:12 »
Muntert det är härinne. AUD och CAD är nära all-time high i guldpris, guld har varit i bullmarknad där länge. Trenderna är fortfarande intakta och trenden går skarpt uppåt. Guldet har som sagt rört sig upp 150 dollar på 1.5 månad. Det är lite missvisande att jämföra toppen på ett impulsköp i guld i februari med en korrektion som vi upplever nu. Man kan ju lika gärna jämföra med guldet vid 1:a feb som låg på 1575ish CAD jämfört mot 1734 nu.

Vi har ju sett en del anomalier den senaste tiden. Guld och dollar som blir starkare samtidigt och guld som blir starkare samtidigt som börsen går upp. Icke att förglömma är att den fundamentala datan är på gulds sida.
Rätt så. Det har varit ett fantastiskt år så här långt och ingenting tyder på att det är över än, tvärtom. Att det kommer en korrektion då och då är både oundvikligt och sunt, ju mer det galopperar iväg utan korrektion desto djupare och mer utdragen blir korrektionen när den väl kommer. Och kommer gör den alltid, det är en ren fråga om marknadssentiment oavsett alla frågor om manipulering och annat.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 814
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #826 skrivet: måndag 18, juli 2016, 10:53:26 »
Det talas om korrektion som vore det synonymt med SEK nedgång i guldpris. Korrektion är väl snarare när alla centralbanks valutor och skulder på desamma sjunker kraftigt mot guldet eftersom marknaden bl.a.  överskattar tillgången på ädelmetall och manipuleras på olika sätt tex vilket resulterar i  ett överdrivet förtroende för tex sådant som att betala gamla lån med nya vilket sker i global skala.

Centralmakten pumpar in luft i bubblorna för fullt och de har inga som helst ambitioner att frivilligt ge upp och låta marknadskrafter verka och låta rättvisan döma alla felinvesteringar som åstadkommits av fascister kommunister och globalister över hela jorden. MEN,  jag förstår inte hur det skulle kunna vara väldigt många år kvar på dagens ekonomiska världsordning och valutasystem mm. Om man tittar på handelsflöden , råvaror och den globala efterfrågan som är låg och sjunkande så leder ju den obönhörligen till genomslag även i den finansiella ekonomin. Kabalerna är inriktade på QE Helikopterpengar och minusräntor. Det skapar ju givetvis oro och leder till att folk agerar annorlunda än vad som är tänkt. I minusräntemiljö måste du tex hålla ännu hårdare i dina besparingar för att det överhuvudtaget ska finnas något kvar.
Betalningar ställs in när företagen får i konkurs pga sjunkande efterfrågan. Arbetslösheten kommer dåliga lån förfaller...

Folk har inte pengar, blir det minsta oro så att lånen inte kan öka så smäller det ju till direkt. Målar man på möglet och spacklar på de termit-ätna reglarna tillräckligt länge så faller ju huset ihop vid minsta vindpust. Å andra sidan upphör ju aldrig oligarkerna att förvåna en hur mycket de kan lura de breda massorna alternativt de breda folklagrens dumhet upphör aldrig att förvåna. Beror på hur man ser på det.  :-\

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 471
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #827 skrivet: onsdag 20, juli 2016, 21:50:37 »
Nu är vi inte ens 10 dollar från 200 dagars glidande medelvärde kring 1308/1309 - den viktiga nivån som bröts i och med Brexit segern. Kan nog bli ett större nedställ om det tydligt bryts. I övrigt så ser vi resultatet av vad som händer när obegränsat med valuta kan tryckas och när det sker under samordning av de större centralbankerna - VIX är nere på 2006 nivåer efter den snabbaste nedgången genom tiderna och det ser ut som om bullmarketen för S&P500, Dow och Nasdaq kommer att hålla på tills åtminstone det amerikanska valet. Den globalistiska mardrömmen kommer att ge finansiell och demokratisk entropi. Att Fed tilläts, och senare ECB, monetärisera världen från 2008 och framåt var årtusendets största misstag i västvärlden och ingenting kommer att bli sig likt efter detta.

Guldet ner 60 USD från toppen förra måndagen efter meddelandet om ytterligare interventioner från BOJ/Bernanke. I april 2013 följde en nedgång på 300 USD och oktober 2014 runt 100 USD i nedgång efter BOJs/Feds dition. En annan faktor att ta med i beräkningen är att Indien konsumerar allt mindre fysiskt guld och jag tror nedgången april/maj låg på 50% vilket har frigjort mer guld för GLD/Comex att fånga upp leasa ut etc. I Indien växlar allt fler över till Souverign Gold Bonds med kontant lösen efter 8 år och med en ränta på 2.75% - effekten att ha IMF medlemmen Rajan som indisk riksbankschef har betalat sig för globalisterna.

Vad tror vi? Vad blir botten på den här nedgången och vad kan hindra västvärldens centralbanker från att lyckas med att monetärisera ekonomin? Hur länge håller 1308?

Utloggad LongJohnSilver

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #828 skrivet: onsdag 20, juli 2016, 22:33:25 »
Guld har inte direkt slagit igenom någon större support än och det är först nu runt 1305-1308 som vi börjar se ordentlig support, precis som du säger. Var samma diskussion i maj när guld studsade på supporten och sedan gick upp. Finns även ordentlig support runt 1265 iom den uppåtgående guldtrenden.

S&P-rallyt är impulsivt och sånt håller i längden, precis som det impulsiva guldköpandet efter brexit inte höll i sig. Tycker det är bra att folk är oroliga över att det är ett fejkrally, ger förmodligen en mer sansad uppgång. Vi får se hur det går nu, men ser ingen anledning att oroa sig i nuläget. 

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 471
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #829 skrivet: torsdag 21, juli 2016, 00:08:52 »
Nu ska Japan tydligen dubbla Abenomics 3 från 10 till 20 triljoner yen. Det var förstås planerat eftersom marknaden tagit emot det första meddelandet så väl (genom massiv marknadsmanipulation men ändock). Guldet sänks direkt och Nikkei futures upp +0.8%. Sedan Abe 3:

Nikkei: +12%
Guld i Yen: +1.2%
Dollar/Yen: +7.2%
« Senast ändrad: torsdag 21, juli 2016, 00:13:20 av ManoleteSTHLM »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #830 skrivet: torsdag 21, juli 2016, 10:01:13 »
Guld har inte direkt slagit igenom någon större support än och det är först nu runt 1305-1308 som vi börjar se ordentlig support, precis som du säger. Var samma diskussion i maj när guld studsade på supporten och sedan gick upp. Finns även ordentlig support runt 1265 iom den uppåtgående guldtrenden.

Vi får se hur det går nu, men ser ingen anledning att oroa sig i nuläget. 
Detta med att oroa sig är en fråga man kan fundera lite över. LJS är inte orolig, och han kan mycket mer än jag om TA. Men jag tror ärligt talat att många här, om de oroar sig alls, kanske oroar sig för fel saker.

Många av oss, kanske de flesta, har en ganska negativ (i vissa fall, som mitt, direkt svart) syn på världsekonomin och vart världen rent allmänt är på väg. Eftersom det enda man verkar kunna lita på att CBs klarar av är att förvärra läget så växlar vi en del av vår fiat mot någonting vi tror kommer att vara mer långsiktigt beständigt. Så, givet detta, exakt vari består oron för att guld- och silverpriset inte exploderar uppåt eller åtminstone stiger kontinuerligt? Jag vet inte, men låt mig lista några alternativ som jag kan komma på:

1. Jag vill sälja, så därför vill jag att priset i fiat skall stiga så mycket som möjligt och det genast.
2. Jag vill att min släkt och mina vänner som just nu tycker att jag är en knäppis skall få se att jag var riktigt smart.
3. Jag vill att nuvarande ponzi skall brista omgående så att världen kan börja bygga på något nytt.

Finns säkert andra skäl också. Av dessa har jag all förståelse för (1). Ibland måste man sälja och då är det klart att ett högre pris är bra. Men det är samtidigt en rent personlig situation och inte skäl för någon annan. (3) verkar också rimlig, även om den har argument både för och emot. Ok, vad finns det då för skäl emot explosioner uppåt, fiat krasch, giant restart next month? Ingen aning, men låt oss se om vi kan hitta några alternativ:

1. Guld har på sex månader gått från hatobjekt nr 1 till Golden Boy, rejält med pengar har strömmat in i marknaden. Men mycket, mycket mer står vid sidan och undrar om de missat tåget. Vi vill ha in det stora kapitalet och för att det skall ske måste det hinna ombord.
2. Om eller när det kraschar så tror vi att lite PM i kudden leder till en tryggare nattsömn. Problemet är att om du är ensam om att ha metall i kudden medan alla vänner, grannar och bekanta har tomma kuddar och ligger hålögda och grubblar över vad de skall ta sig till så... finns det risk för kuddkrig. Mycket tryggare för alla om PM tydligt slår om till bull igen (det har skett) och sedan inte har för brått att lämna perrongen så att även de lite segare släktingarna och grannarna hinner köpa ett par oz "bara för att", "på kul".
3. Just nu är mängden PM-kufar extremt begränsad. Vi är sannolikt bråkdelar av en promille. Vi har noll makt och inflytande. Om priserna fullständigt exploderade så är det första som skulle hända att gruvorna nationaliserades. Det vill vi inte. Det andra skulle kunna vara att man förbjuder guldinnehav eftersom det självklart är "osund spekulation". Det vill vi inte heller. Det absolut bästa försvaret mot detta är l.å.n.g.s.a.m uppgång, med en paus då och då, så att ägandet av PM hinner spridas till så många som möjlig, så att fler skulle motsätta sig konfiskering/nationalisering/etc.

Jag erkänner att jag själv oroar mig ibland. Men varje gång det kommer fjärilar i magen och jag går igenom alternativen så slutar det i att jag tycker att utvecklingen sedan årsskiftet har varit närmast perfekt. Trendvändningen var oerhört viktig, att det gått upp nog för att väcka uppmärksamhet likaså. Liten korrektion i maj och nu en lite mer utdragen i juli gör ett fler hinner ombord, strålande.

Detta är en lång strid.

Utloggad LongJohnSilver

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #831 skrivet: torsdag 21, juli 2016, 18:20:45 »
Tack för de varma orden August och en välskriven post. Kan relatera mycket till det som du skriver. Delar nog din svarta syn på ekonomin. Jag är relativt ny så jag har inte upplevt den långa och sega nedstigandet i mörket under björnmarknaden. Började intressera mig för PM bara för något år sedan och då formade stora delar av marknaden en botten. De som har varit med om bulltraps och sånt tänker nog flera gånger innan de vågar hoppas.

Det som fascinerar mig är den svartvita synen som finns på guld och silvermarknaden. Vissa menar att det inte finns någon manipulation och andra menar att hela marknaden är manipulerad. Själv tror jag på ett mellanting, jag tror inte att centralbankerna kan påverka marknaden mer än under korta perioder. Marknadskrafterna är starkare vilket vi har sett tecken på när guld och silver har dumpats. Det har köpts upp aggressivt under våren.

Hoppas verkligen på att vi får se en slags mellanting mellan total kollaps av civilisationen och en lågkonjunktur. Lite otäckt med all derivatexponering då det inte har varit en krasch i den marknaden innan vad jag vet.

Nu ser vi en vändning idag på den övre delen av supporten runt 1310 vilket åtminstone jag tycker verkar bullfika. Både silver och guld tycker jag studsade lite väl tidigt mot support, kanske blir en nedgång till. 

Utloggad LongJohnSilver

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #832 skrivet: måndag 08, augusti 2016, 00:09:50 »
Ska bli lite intressant att se hur mycket guld kommer falla nu idag. Var bara tvungen att vara vaken fram till 12.00 för att se hur öppningen efter helgen skule bli. Kombinationen med payrolls från BLS och att guldet studsade mot resistans vid 1365 gör nog att det kan sjunka en del till.

Tyckte payrolls för övrigt var väldigt konstig med tanke på alla de dåliga ekonomiska nyheter som hade kommit de sista veckorna. Kan det vara att det är trimmade siffror så att Obama/Hillary ser bättre ut eller är det bara foliehatteri från min sida?

Utloggad LongJohnSilver

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #833 skrivet: måndag 08, augusti 2016, 23:07:03 »
Guldet visade sig vara starkare än vad man kunde tro. Det tappade knappt ingenting samtidigt som dollarn stärktes vilket brukar vara omvänt proportionellt mot guldets värde. GDX verkar inte köpa gulds nedgång heller utan var uppe idag. Jag tror vi kommer få se en uppgång av guldet nu när det har backat iväg från 1365. Vi går nu mot de starka månaderna för ädelmetallerna samtidigt som augusti är notoriskt svag för aktiemarkanden.

Finns mycket nu på horisonten som kan hjälpa guld. Vi har banksektorn som fortfarande oroar, centralbanker som tappar trovärdighet, försämrad världsekonomi, terroristattacker, indiska giftermålsäsongen, militärövningar och maktdemonstrationer i kinesiska sydsjön, det amerikanska presidentvalet, Turkiets mer radikala politik och eventuellt även Österrikes omval (FPÖ skulle vara det första nationalistiska parti i Europa att komma i regeringsställning).

Allt som allt så är det laddat för en spännande höst för guldet.

Utloggad LongJohnSilver

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #834 skrivet: fredag 12, augusti 2016, 19:02:25 »
Idag var det verkligen ett textboksexempel på manipulation i guldmarknaden. Först bara positiva ekonomiska data för guldet under förmiddagen så det steg kraftigt och sedan över 35000 kontrakt eller nästan 8 miljarder dollar värt i guld som droppas på några minuter. Vi kommer nog att få se flera av dessa dippar framöver. Guldet är i en såpass kritisk position att värdet måste hållas ned med alla medel.

fredrikwall67

• Gäst
« Svar #835 skrivet: fredag 12, augusti 2016, 19:11:04 »
Nu pratar jag kort sikt, typ timmar. Men det verkar som om guld och aktier går ner. Tycker inte om det.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #836 skrivet: fredag 12, augusti 2016, 21:03:42 »
Nu pratar jag kort sikt, typ timmar. Men det verkar som om guld och aktier går ner. Tycker inte om det.

Har ganska mycket investerat i GDX, just nu ner 0,13% sedan igår. I sammanhanget en obetydlig nedgång. Långt ifrån Brexit-svängningar. Dollar/Sek är dock ganska försvagat sedan igår och idag. detta skriver ju ner värdet på innehavet ytterligare.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #837 skrivet: fredag 12, augusti 2016, 22:21:28 »
Har ganska mycket investerat i GDX, just nu ner 0,13% sedan igår. I sammanhanget en obetydlig nedgång. Långt ifrån Brexit-svängningar. Dollar/Sek är dock ganska försvagat sedan igår och idag. detta skriver ju ner värdet på innehavet ytterligare.
Mitt intryck är att när guldet går upp så går gruvorna (som förväntat) upp i kubik medan nedåt så är det ofta inte lika illa utan gruvorna håller lite emot vid dessa snabba nedkörningar. Den optimistiska tolkningen av detta är att gruvorna avspeglar framtiden för metallpriset och att dessa kortsiktiga nedkörningar i en uppåtgående trend då till viss del ignoreras.

Utloggad LongJohnSilver

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #838 skrivet: söndag 28, augusti 2016, 11:19:51 »
Vilken vecka det har varit! Mycket manipulation med nedslagningar i både silver och guldpriset. Inte förvånande med tanke på Yellens tal som hölls nu i fredagen. På något mystiskt vis så dyker de här brutala försäljningarna upp i samband med viktiga resistanser och supports i guldpriset och i samband med FEDs möten. Vi kommer väl ihåg maj när guldpriset krossades ner mot 1200 efter FEDs hökaktiga uttalanden om ekonomin. Dollarrally och jawboning från medlemmar från FOMC körde ned guldpriset 100 dollar.

Den här veckan så såg vi ju dels en nedslagning på onsdag på tung volym och sedan en fortsättning på torsdagen. Med tanke på den storlek som droppades så rörde sig inte guldpriset speciellt mycket. Speciellt inte på torsdagen. Silverpriset hade mer utrymme att falla men har börjat närma sig stark support.

Frågan är vad som händer nästa vecka? Augusti är normalt en stark månad för guld och den leder in till september som är den starkaste månaden för guld. Guld verkar ha hittat support runt 1320 och silver vid 18.50. GDX lyckades inte bryta ut ovanför 30-31 utan föll tillbaka mot supporten vid 26-28 denna vecka. Som jag ser det så är det mest sannolika att vi får se en uppgång. Den kraftiga återhämtningen av gruvorna visade att det finns många som är villiga att köpa dipparna. Tror det ska mycket till för att guldpriserna ska sjunka ytterligare. Vi lär få se många nya köpare som strömmar till marknaden och passar på att gå in när priserna är låga (passade själv på att handla lite ;)). Den här veckan känns väldigt lik sista veckan i maj när samma typ av rubriker syntes "Gold trades at 4 week low", etc förutom att maj kändes mycket mer allvarligt. Då studsade guld på viktig support, nu i augusti har guld inte ens närmat sig 1305 som bröts vid brexit.

Det verkar vara dragkamp mellan tjurar och björnar under den sista nedåtgående trenden för guld. Det är därför vi inte verkar komma någonvart i guldet sedan brexit. Slår priset igenom denna trend så räkna med kraftig uppgång. Guldpriset mosas ned av tyngden från denna resistans, eftersom den är lutande nedåt så stångas tjurarna allt hårdare mot den. Tidigare så såg vi ett pris runt 1380, nu handlar det istället om 1360 för att bryta igenom. Om vi ser en spik upp i pris under september så vet vi vad det beror på.

Långsiktigt får man aldrig glömma att den fundamentala datan är på gulds sida. Nu kör vi kamrater! Ladda båten och kör på en grynna.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #839 skrivet: söndag 28, augusti 2016, 13:02:10 »
Frågan är vad som händer nästa vecka? Augusti är normalt en stark månad för guld och den leder in till september som är den starkaste månaden för guld.
Helt omöjligt att veta. Marknaden har varit upp- och nervänd sen Brexit. Men att augusti varit så svag tror jag kan ha berott på att summer doldrums s.a.s blev försenade i år. Om man tittat på de rekordhöga COT-siffrorna, i kombination med extremt överköpta miners så tycker jag det varit ganska uppenbart att det måste komma en nedkörning någon gång, och då är det bäst att få det avklarat före september. Så jag hoppas på att "this was it" och att vi snart kan övergå till det normala programmet. Ju längre vi kommer från Brexit desto mer kommer normala säsongsmönster att återkomma.
Citera
Guld verkar ha hittat support runt 1320 och silver vid 18.50. GDX lyckades inte bryta ut ovanför 30-31 utan föll tillbaka mot supporten vid 26-28 denna vecka. Som jag ser det så är det mest sannolika att vi får se en uppgång. Den kraftiga återhämtningen av gruvorna visade att det finns många som är villiga att köpa dipparna.
Jag var en av dem... men jag var lite för tidig som vanligt, för jag handlade mer veckan innan i tron att det trots allt inte skulle komma någon urblåsning och jag ville vara positionerad inför september som jag hoppas mycket på.
Citera
Tror det ska mycket till för att guldpriserna ska sjunka ytterligare. Vi lär få se många nya köpare som strömmar till marknaden och passar på att gå in när priserna är låga (passade själv på att handla lite ;)).
Jag hoppas att nytt kapital hoppar in nu efter förra veckans dipp, dvs att de som står vid sidan och väntar på dippen inser att de inte får mer dipp än så här. Men osvuret är bäst, ingenting är någonsin givet.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Jukka
Idag kl. 14:54

Guldtacka by Hayes
Igår kl. 09:43

ny medlem 13 juli 2020 (GALENTO) by Rackham
Igår kl. 07:13

Litet parti skrotsilver säljes billigt by Gripen
tisdag 14, juli 2020, 13:23:24

10 g guldtacka Argor-Heraeus by RemusTh
måndag 13, juli 2020, 19:21:14

Bilder på silver. by sff123
måndag 13, juli 2020, 19:10:20

Liberty silver - Mycket märkligt by Sverre
måndag 13, juli 2020, 14:13:50

Köpes: Riksbankens 100 kr jubileumsmynt/minnesmynt by Guldfeber
söndag 12, juli 2020, 19:23:25

Falska mynt på tradera? by Power2008
söndag 12, juli 2020, 18:05:54

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by I_am_mine
söndag 12, juli 2020, 13:16:34

Queen’s beast Griffin 2oz by Kalle4001
söndag 12, juli 2020, 08:46:55

Kul! by Mange
lördag 11, juli 2020, 22:36:37

(Köpes) Europeiska junk silver mynt (Frankrike, Spanien, Tyskland m.m) by losecontrol
fredag 10, juli 2020, 17:19:36

Godkväll by toblov
torsdag 09, juli 2020, 14:32:10

Jag Lotta är ny här by Au
onsdag 08, juli 2020, 10:18:30