Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 588519 gånger)

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #855 skrivet: torsdag 03, november 2016, 18:24:43 »
Sitter sedan tre dagar och ser att GLD studsar fram och tillbaka  från 1300-1308 till strax under 1300 i varje cykel. Förutom på de asiatiska börserna där entusiasmen verkat obruten.
Lyfter inte utöver som det borde. Spökar amerikanska valet måntro ?

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 253
  • Affärsomdömen: 69
« Svar #856 skrivet: torsdag 03, november 2016, 20:31:45 »
Ja valet påverkar. När poller visar att det går bra för Trump stiger ädelmetallerna och så tvärtom.
Man vet inte om man kan lita på pollerna men undersökningarna påverkar i alla fall.

Vet inte om något annat också påverkar svängningarna nu.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #857 skrivet: onsdag 09, november 2016, 22:12:10 »
En av de större dumpningarna av guld jag sett. Nära 800.000 dec-kontrakt.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 253
  • Affärsomdömen: 69
« Svar #858 skrivet: onsdag 09, november 2016, 22:24:40 »
Oväntat att det blev så idag!

Inloggad Silvern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 288
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #859 skrivet: onsdag 09, november 2016, 22:31:29 »
Sjukt oväntat faktiskt.. Jag trodde att guldpriset skulle skjuta iväg och stanna där. Men det är bra för oss som inte har guld, än ;)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #860 skrivet: onsdag 09, november 2016, 22:52:06 »
Om vi bortser från att just Trump ser ut att segra så var det inte oväntat att guldet skulle fortsatt ned. Det mesta var upplagt för det.

Efter förra toppen i somras fick vi en seg nedgång men det vände lite för tidigt för att kartellen skulle hinna täcka sina korta positioner de tagit under våren. Tillräckligt många ville inte sälja för lågt och SGE (Kina) höll emot oväntat bra. Ett (litet) köpsug (förutom kartellens täckning) infann sig vid 1250 och jag hade hoppats av vi skulle längre ned för att slippa det vi upplever nu.

När guldet började stiga igen under mitten på okt under relativt låga volymer fick vi se guldaktier fortsatt handlas ned och märkliga saker som uppenbart var fejk som återupptagandet av Hillarys E-post en massa guldnegativa artiklar och annat skit som PPT-ligger bakom. CME höjde också marginalerna flera gånger under förra veckan och det var tydligt att tidigt nästa vecka var en dag för attack mot guldet.

Måndagens dumpning av ädemetaller efter att en likblek (förmodligen mordhotad) Comey dagen innan meddelat att de hunnit analysera mer än 1 mejl per sekund visade tydligt att man satsade på en lägre topp för att nå en lägre botten och ditt vill man fortsatt för att försöka vända trenden i ett något längre perspektiv. Trump vann inte men det var inte helt oväntat för häxmästarna. De bryr sig däremot inte vilket visar att de sitter i djup skit eller vet om att de inte går att komma åt.

En annan viktig sak för att förstå dagens nedåtriktade kraft i guldpriset är andra rörelser på valutamarknaderna. Att guldet sjunker har att göra med att dollarn stiger vilket i sin tur har att göra med att omvärlden devalverar sina valutor och dumpar amerikanska statsobligationer vilket får räntorna att stiga samt också guldet att sjunka. Trump bidrog med 50 dollar plus och dollarn med 50 dollar minus, men tittar man på valutorna ser man att de stigit i andra valutor än dollar så guldet har därför också stigit även om det inte ser så ut när man jämför med dollar. Det är också orsaken till att västvärldens börser steg idag. När kronan sjunker jämte dollarn blir t.ex Ericsson billigt i USA och då handlar någon Ericsson i USA som då gör att Ericsson blir billigt i Sverige och någon köper Ericsson i Sverige och säljer i USA. Kontentan blir att börsen stiger i Sverige (i nominella termer) för att kronan försvagas. Det är så det här spelet fungerar.

Vi har i Sverige blivit väldigt mycket fattigare jämte omvärlden för att Trump vann valet men många jublar för att börsen inte sjönk. Tänk så lurade vi är....
« Senast ändrad: onsdag 09, november 2016, 22:56:01 av Asrael »

Utloggad fredrikwall67

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 290
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #861 skrivet: torsdag 10, november 2016, 07:57:39 »
"Vi har i Sverige blivit väldigt mycket fattigare jämte omvärlden för att Trump vann valet men många jublar för att börsen inte sjönk. Tänk så lurade vi är...."

Vilken tur att man hittat hit i tid, och under flera år nu bara sparat i Ädelmetall, min stack blev varken lättare eller billigare :-)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #862 skrivet: fredag 11, november 2016, 17:03:31 »

Jag är inte så säker på att alla förstår hur mycket detta är. När dagen var slut hade nästan 900.000 kontrakt bytt ägare. Det är ca 3000 ton guld vilket motsvarar en årsproduktion om man exkluderar Kina. På en dag alltså. Enbart på COMEX.

Förvånansvärt få kommentarer om detta ute. Kanske för att de flesta blev chockade. Guldet skulle ju upp om Trump vann.

Inloggad Silvern

• Palladiummedlem
« Svar #863 skrivet: fredag 11, november 2016, 17:12:17 »

Guldet skulle ju upp om Trump vann.

jupp, såg det påståendet överallt, i massa Amerikanska stackergrupper så var alla säkra på det, dem måste ju vara helt tagna på sängen just nu.

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1390
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #864 skrivet: fredag 11, november 2016, 19:08:09 »
Druckenmiller sålde under valnatten av hela sitt guldinnehav. Vilken minst sagt är bearish enligt mig. Ingen toppennyhet för guld, trots att det inte betyder något i det långa loppet.

Utloggad LongJohnSilver

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #865 skrivet: fredag 11, november 2016, 19:35:22 »
Så länge guld inte spräcker 1190 så tänker jag vara bullish. Just nu ser vi bara en knee-jerkreaktion till Trumps vinst. "Make america great again" är lätt att säga men svårt att genomföra. Ekonomin är dålig och löser sig inte enbart genom retorik. Verkligheten kommer att synas i markanden igenom inom några veckor. Problemen som fanns innan valet finns fortfarande kvar. Hur tror folk att höjda räntor kan vara positivt? Om något så leder det till börsnedgång och press på bolånemarknaden.

Utloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 381
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #866 skrivet: fredag 11, november 2016, 19:49:10 »
Denna gången gick han allt bet. Den gode Jim Richards som jag annars har stort förtroende för.
Han lovade före valet att om Trump vinner så går guld upp $100 och S&P ner 10 %.
Inget av detta hände. Snarare tvärt om.
Han pratade om en s.k. asymmetrisk möjlighet att tjäna eller inte förlora.
Köp guld, korta aktier var receptet. 

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #867 skrivet: fredag 11, november 2016, 20:44:55 »
Druckenmiller sålde under valnatten av hela sitt guldinnehav. Vilken minst sagt är bearish enligt mig. Ingen toppennyhet för guld, trots att det inte betyder något i det långa loppet.

Vi pratar om värden nästan lika stora som hela Sveriges statsskuld som såldes när börserna öppnade i USA. Speciellt mycket såldes inte under valnatten. Så mycket guld hade omöjligt Druckenmiller. Vi kan inte ens lita på att han verkligen sålt och om han sålt allt i så fall hur mycket.

Tidningarna vet vi att vi inte kan lita på. De används ju för att påverka sentimentet.

Mängden (pappers-guld) som bytte ägare på en enda dag är 25 gånger högre än hela Sveriges guldreserv. Inte ens BIS kan ensamma stå för detta. Väldigt få kommentarer om det ute.

Signalerna var tydliga redan veckan innan. Detta var planerat och om Killary Hitlery vunnit valet som förväntat hade ingen höjt på ögonbrynen.

Nu låter det som om jag satsat på fel häst och sitter i dålig sits vilket inte är fallet. Jag överlever detta och har bara tagit stryk på ett par av mina mer spekulativa gruvbolag vilka jag är helt säker på kommer tillbaka i sinom tid. Jag tycker snarare att detta är det tydligaste exemplet på att finansmarknaderna är på väg att gå åt fanders och är förvånad över att det inte skrivs om det i större utsträckning. Tycker människor det är normalt att vi på COMEX sett de högsta sälj-volymerna någonsin i historien i en mycket osäker framtid? Att tidningarna nu försöker tala upp marknaderna är ju mer komik än något annat med tanke på de skrivit tidigare.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #868 skrivet: lördag 12, november 2016, 21:54:47 »

Jag är inte så säker på att alla förstår hur mycket detta är. När dagen var slut hade nästan 900.000 kontrakt bytt ägare. Det är ca 3000 ton guld vilket motsvarar en årsproduktion om man exkluderar Kina. På en dag alltså. Enbart på COMEX.

Förvånansvärt få kommentarer om detta ute. Kanske för att de flesta blev chockade. Guldet skulle ju upp om Trump vann.

Nu har ett par kommentarer kommit in. Hänvisar till en annan tråd där jag postade.

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=4013.msg58880#msg58880

Inloggad Silvern

• Palladiummedlem
« Svar #869 skrivet: söndag 13, november 2016, 01:05:40 »
"Med Donald Trump som president finns ingen anledning att äga guld som säkerhet, menar fondveteranen Stanley Druckenmiller."

http://www.di.se/nyheter/hedgefondguru-dumpade-guld-under-valnatten/?utm_medium=social&utm_source=facebook

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guld 100g, silver större mängd tackor och mynt by Morgan
Idag kl. 18:50

Silver köpes 20-45oz by Hodja
Idag kl. 15:15

Köpes: 1/2 oz Australisk Guld Kangaroo (nugget) by Carambola
Idag kl. 14:52

1oz guld Känguru -19 by Morgan
Idag kl. 14:11

Falsk Walking Liberty halvdollar 1944 by figure4
Igår kl. 20:28