Författare Ämne: COMEX leveranser  (läst 187367 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2689
  • Affärsomdömen: 89
SV: COMEX leveranser
« Svar #285 skrivet: måndag 07, september 2020, 22:36:12 »
Ja, och blir det krig så måste väl hela EU ställa upp för Grekland.

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 238
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #286 skrivet: måndag 07, september 2020, 23:10:24 »
På hans Twitter-konto kan man läsa mer utförligt om hans utläggningar om saken. Om sedan hans slutsats om att Comex kommer göra bankrutt i december eller januari är så säkert vet jag inte, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet att det är en möjlighet.

Hur är det ens möjligt? Kanske är det bara min begränsade förståelse för detta ämne, men är inte COMEX en del av CME Group som har fyra olika börser?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1706
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #287 skrivet: tisdag 08, september 2020, 09:21:14 »
På hans Twitter-konto kan man läsa mer utförligt om hans utläggningar om saken. Om sedan hans slutsats om att Comex kommer göra bankrutt i december eller januari är så säkert vet jag inte, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet att det är en möjlighet.
Nu har även jag läst twittertråden och jag kommer inte till någon annan slutsats än att han är en knasboll. Sorry. Nu är det ju ett etablerat faktum att närhelst vi diskuterar COMEX och dess nära förestående frånfälle så hamnar jag alltid i rollen atti någon bemärkelse försvara dem (COMEX eller ”systemet”). Det är inte min avsikt, men jag har bara så svårt för att springa på konspirationsteorier när de baseras på felaktiga grundförutsättningar. Så vad är det då jag vänder mig mot i Kirians tråd?

• Grundtesen är att om OI=100 dag 1 och det dag 2 registreras Deliveries=15 och OI=90 så har det skett någonting mystiskt eftersom det verkar ha levererats 5 kontrakt som bara ”uppstått” eftersom OI annars skulle ha minskat till 100-15=85 (istf 90). Min invändning är att det köps och säljs kontrakt dagligen på COMEX. Dvs jag kan inte se varför detta inte är OI dag 2 = OI dag 1 - Deliveries dag 2 + ”new contracts” dag 2 (dvs 90 = 100 - 15 + 5). Att dessa ”new contracts skulle vara en BB som handlar med sig själv finns det ingenting som tyder på.
  • ”COMEX will default”. Om nu Kirian är så duktig på att förstå COMEX och futures så borde han inse att för varje kontrakt så finns det en säljare och en köpare samt att COMEX själva inte är någon av dessa. COMEX är ju bara marknadsplatsen (ungefär som Tradera: när någon köper ett mynt från skum säljare som sedan inte levereras så blir det en tvist mellan köpare och säljare, inte med Tradera). Så ingenting i detta som pågår behöver leda till att COMEX ”blir bankrutt”, det som händer är att säljare (typiskt BBs) som ligger kort och inte kan leverera kommer att hamna i tvister.
  • För COMEX del är väl det värsta som kan hända att de kan bli irrelevanta om marknaden lär sig att det inte går att lita på att köpta futureskontrakt går att få levererade. Detta är ju i grunden exakt samma problematik som när jag i våra Traderadiskussioner hävdar att det enda som kan lösa problemet är att köparna lär sig och slutar köpa PM på Tradera eftersom det inte går att lita på produkten.
  • ”När det inte finns någon metall för leverans på COMEX, t ex för nya GLD-shares kommer priserna att explodera uppåt!”. Detta är rent nonsens. För det första så har COMEX fram till nyligen inte varit särskilt viktig för fysisk leverans överhuvudtaget. COMEX har varit en marknad för hedging. Fysisk leverans på terminskontrakt sker främst i Shanghai samt en mindre del i London. Därutöver så finns det flera tusen guldgruvor, streamers och refiners som dagligen flyttar och säljer metall. Att hävda att om COMEX upphörde så skulle det inte längre gå att köpa metall är så outsägligt dumt att jag saknar ord. ”COMEX is a side show”.
Alltså: Knasboll.

Det sagt så är det absolut så, precis som Kristensson hela tiden rapporterar till oss, att mängden kontrakt som går till leverans har exploderat detta år. Oddsen (risken) för att vi närmar oss en punkt där musiken tystnar och leverans är omöjlig trots att köparen begär det (pga att säljaren ligger kort) stiger absolut. Och en dag smäller det sannolikt, kanske rent av i december.

Min invändning gäller alltså inte slutresultatet utan bara den i mina ögon felaktiga och inkonsekventa konspirationsteorin han använder för att komma dit.

Utloggad Håa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #288 skrivet: onsdag 09, september 2020, 14:39:26 »
Den här killen är duktig, han har tidigare intervjuat han från twitter. Vid ca 5 min går han i svaromål mot Bix ang detta ämne....

https://www.youtube.com/watch?v=vFoOXTfvqPs

« Senast ändrad: onsdag 09, september 2020, 14:41:02 av Håa »

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1701
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #289 skrivet: torsdag 10, september 2020, 19:33:59 »
Robert Kientz har också i en artikel djuplodat i Comex kontrakten.
Här är den artikeln för den intresserade och som har gott om tid över att försöka få nån klarhet i det som kallas “shadow contracts".

COMEX’s Gold and Silver Futures Market Trade Data Not Adding Up

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 145
  • Affärsomdömen: 31
« Svar #290 skrivet: torsdag 10, september 2020, 21:26:13 »
Någon som på några meningar kan förklara på några meningar för en mindre insatt vad som skulle kunna ske med t.ex. gruvaktier och fysiskt backade ETFer (t.ex. wisdomtree physical silver/gold) ifall COMEX skulle krasha?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1706
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #291 skrivet: fredag 11, september 2020, 09:02:45 »
Robert Kientz har också i en artikel djuplodat i Comex kontrakten.
Här är den artikeln för den intresserade och som har gott om tid över att försöka få nån klarhet i det som kallas “shadow contracts".

COMEX’s Gold and Silver Futures Market Trade Data Not Adding Up

Den artikeln publicerades först på SeekingAlpha. Där kommenterade Jan Nieuwenhuijs (känd guldkommentator) att argumentet inte höll. Debatt utbröt och nu är artikeln bortplockad från Seeking Alpha.

Utloggad Håa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #292 skrivet: torsdag 17, september 2020, 03:12:34 »
Robert har hittat lite mer information....

The COMEX Gold & Silver Raid Explained From A to Z

https://www.youtube.com/watch?v=YGjagnwc7Wk

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 257
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #293 skrivet: torsdag 17, september 2020, 09:28:27 »
Robert har hittat lite mer information....

The COMEX Gold & Silver Raid Explained From A to Z

https://www.youtube.com/watch?v=YGjagnwc7Wk

Mycket intressant, eller som Reefat El Sayed skulle sagt :
- Här ligger en gravad hund

Har sagt det förr, det kommer bli mycket spännande att se hur allt kommer utvecklas det närmaste halvåret.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2615
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #294 skrivet: torsdag 01, oktober 2020, 15:46:05 »
Hej Alla

Ser att det är många kommentaren angående det Otransparanta Crimex.
Men för oss är det ju ändå ett sätt att se trender och utvecklingar över tid.
Forumet har ju följt Crimex sedan 2012 tror jag.

September månad slutade nu med resultatet:

Guld in: 311.000 oz (138.400)
Guld ut: 493.800 oz (177.000)

Silver in: 52.600.000 oz (33.620.000)
Silver ut: 55.400.000 oz (43.610.000)

Oktober rivstartar så här:

Guld in: 3.052.400 oz (935.200)

Silver in: 8.520.000 oz (5.865.000)

Många nollor att hålla reda på.
Oktober Guld är snudd på 49 Ton vilket är extremt för en annars svag leveransmånad där man ofta bara inväntar den stora December.
Kan ju vara så att de som inte har varit snälla vågar inte invänta December (tomten).
Utan dom håller sig framme redan nu.
Spännande följa hur länge Crimex hänger med i leveranserna.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #295 skrivet: lördag 31, oktober 2020, 16:36:57 »
Oktober månad slutar så här:

Guld in: 3.052.400 oz (935.200)
Guld ut: 3.489.400 oz (1.224.700)

Silver in:  8.520.000 oz (5.865.000)
Silver ut: 11.400.000 oz (7.665.000)

November startar så här:

Guld in: 154.000 oz (73.200)

Silver in: 2.220.000 oz (1.520.000)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #296 skrivet: onsdag 02, december 2020, 12:51:21 »
November månad slutade så här:

Guld in:  154.700 oz (73.200)
Guld ut: 1.115.900 oz (173.100)

Silver in: 2.220.000 oz (1.520.000)
Silver ut: 3.950.000 oz (2.660.000)

December startar så här:

Guld in: 3.168.000 oz (1.216.800)

Silver in: 47.220.000 oz (23.450.000)

Guld leveranser i November slog alla rekord för en vanligtvis helt obetydlig månad, anledningen sägs vara Europeiska Banker som vill lägga beslag på Guld inför den kommande RESET av FIAT-systemet som man förväntar sig.
Detta har varit på tapeten i såväl Davos som inom EU.

Guld i December verkar också bli avsevärt. Kan bli över 100 Ton

Även Silver har dragit till sig stort intresse.

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #297 skrivet: onsdag 02, december 2020, 14:07:15 »
Guld leveranser i November slog alla rekord för en vanligtvis helt obetydlig månad, anledningen sägs vara Europeiska Banker som vill lägga beslag på Guld inför den kommande RESET av FIAT-systemet som man förväntar sig.

När jag söker på internet efter RESET av FIAT-systemet får jag resultat för hur jag startar om en Fiat 500 och för Great Reset, det senare har något att göra med Davos och EU. Är det vad som menas?

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #298 skrivet: onsdag 02, december 2020, 14:12:12 »

När jag söker på internet efter RESET av FIAT-systemet får jag resultat för hur jag startar om en Fiat 500 och för Great Reset, det senare har något att göra med Davos och EU. Är det vad som menas?

Betydelsen av orden har helt och hållet att göra med i vilket SAMMANHANG de används ;- )

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #299 skrivet: onsdag 02, december 2020, 14:20:09 »

Betydelsen av orden har helt och hållet att göra med i vilket SAMMANHANG de används ;- )

Så jag kan vara säker på att i ett inlägg med faktiska siffror finns det inget omnämnande av en konspirationsteori?  ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by hasse_A
Idag kl. 19:47

En till newbie här by Canvas
Idag kl. 16:08

Sälj strategi? by haberdasher
Idag kl. 14:55

Corona, inte ölen by haberdasher
Igår kl. 21:04

När man handlar mynt på Tradera by Philip
Igår kl. 20:00