Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 608998 gånger)

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 941
  • Affärsomdömen: 60
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #705 skrivet: fredag 12, februari 2016, 20:11:06 »
Det var väl själva fan att man inte haft pengar o handla pm nu på 2 månader med jul och halv lön i januari :'(
Är det för sent o köpa guld nu eller kommer det fortsätta stiga?
Nån expert på tv sa att guld oftast stiger i början på året för att sedan sjunka...
Förr eller senare blir det guldstandard igen, moder jord vettu ;)
Köp för fulla muggar menar jag...

Inloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 805
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #706 skrivet: fredag 12, februari 2016, 21:50:16 »
Vill härmed visa att man inte ska tveka inför att köpa guld nu trots att det gått upp några procent nyligen och att risken alltid finns att det går ner lite grand en stund till. 

Grafen som jag fick från Mike Maloney ::) visar att Kina Indien Ryssland Turkiet köper mer guld än vad som produceras löpande. :o
Troligen säljer vi dumma västerlänningar i stor utsträckning guld till framsynt folk i dessa länder. 

Vi korkade självhatande svenskar har inte ens vårt centralbanksguld hemma i Sverige.  >:(  Det är totalt efterblivet.  Förr så fanns det skäl att inte ha allt guld i Sverige. Tror det hade med guldmyntfoten att göra? Och bedrev man kanske lite handel i guld?   Det är jobbigt att flytta guldet så då kunde man låta det ligga kvar och kvitta fram och tillbaka. 

När Ingves känner att han vill göra vår valuta lite mer värdelös än vanligt så kan han säga till jänkarna att nu kör vi en valutaintervention o ni kan tälja av lite extra av vårt guld som ligger hos er så trycker ni lite på datorn så att vi får lite mer av era värdelösa ettor och nollor i USD så lägger vi dessa på hög vilket är deflationärt .. Vår valuta kommer ut på marknaden vilket är inflationärt och SEK går ner..   Lyckan är total....

Sedan så finns det ett strategiskt tänkande, om Sverige blir angripna  (kanske av PUUUUUUTIN  hjääälp) så ska vi sprida ut guldet till olika platser, olika länder. Det är en strategi med en och annan logisk kullerbytta. 

Elof och Gunnar har varsin 10 000kr sedel med numismatiskt värde.   Elof kom på att han kan  förvara sin sedel hos Gunnar för att den inte ska bli stulen om Elof får inbrott. Gunnar fick inspiration av detta och kom på att han kan ju faktiskt förvara sin sedel hos Elof. I och med denna korsbefruktning så är båda gossarna immuna mot att förlora sina sedlar vid inbrott eftersom de ju ligger i säkert förvar hos bästisen.   Logik ?  Hål i huvudet!
Varför ska vi förvara guld åt varandra ?   Å andra sidan är vi svenskar så dumma så vi har säkert inga andra länders guld här.  Vårt guld kan vi ju se oss om i stjärnorna efter. Och vi har knappast nån annans guld at sno åt oss heller. Jag tycker det är en bissarr och absurd ordning.

RB  " Den 31 augusti 2015 ägde Riksbanken 125,7 ton guld. Marknadsvärdet på guldet var vid samma tidpunkt 38,8 miljarder kronor. Guldet förvaras hos central­bankerna i Storbritannien (BoE), Kanada (BoC), USA (Fed), Schweiz (SNB) samt hos Riksbanken (RB)."

Edit

....och till saken hör ju att på comex-marknaden så finns det 542? x 1-uns -anspråk på varje registrerat uns guld...   spotpriset är en bluff som man inte ska alltför allvarligt på.   Fysisk metall är inte ens en fis i rymden jämfört med pappersmarknaden. Titta på den gula grafen.  Känns det logiskt att den går ner i slutet ?     Visserligen ser man inte total efterfrågan (bara dessa länder) men hade man gjort det så hade det varit ännu tydligare att priset (gula linjen) inte borde ha gått ner..
« Senast ändrad: fredag 12, februari 2016, 21:58:42 av Unmanipulatable »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #707 skrivet: lördag 13, februari 2016, 00:16:30 »
Mycket bra av Asrael. Dock förstår jag inte grejen med hänvisning till Fibonacci...?

Av någon mycket märklig anledning har rekyler i både större och mindre trender en tendens att återta en matematisk proportion av föregående kursvinning. Detta ägde rum även långt innan datoriserad handel var möjlig och verkar snarare tala till människans känsla för form och relationer än matematiskt invecklade mönster. Fibonaccinivåer används frekvent av de som tekniskt analyserar kursrörelser och kan därför kanske ses som självuppfyllande profetior. Varför nivåerna har betydelse bryr jag mig inte så mycket om utan jag noterar enbart att det är omkring fibonaccinivåerna vändningarna brukar uppstå.

Den nivå jag nämnde var 0,618 också benämnd som 61,8 % vid priset 10.110 kr. Nu nådde priset längre i veckan och stannade vid 0,764 eller 10.410 kr. Dessa syns som regnbågsfärgen under prisgrafen och till vänster står nivåerna.
Här kan man läsa mer om hur fibonacci-tal används för att analysera rekyler (retracement) i prisgrafer.

http://www.investopedia.com/articles/technical/04/033104.asp

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #708 skrivet: lördag 13, februari 2016, 01:00:45 »
Har följt den här kanalen nu ett tag och tycker deras presentation är intressant att följa. TA-analys av aktier, guld och silver. Sedan kan man givetvis diskutera om TA av pappersguld och silver är något som korrelerar allt för mycket med fysisk bullion.

https://www.youtube.com/watch?v=HLN3a46XJlE

Bra och sevärd analys. I slutet säger han att "det alltid kommer gå att handla på rekyler" och menar då att man inte ska jaga priset vid utbrott. Jag vill kommentera detta för att "alltid" är fel ordval. "Oftast" är mer korrekt vilket man, när man behöver det som mest, dessvärre upptäcker inte är detsamma som "alltid". Ett exempel kan vara att man låter bli att respektera 30-skylten vid skolan. Det gick bra första gången. Det gick också bra andra och tredje och när det gått bra 1237 gånger efter varandra tror man att det betyder att 30-skylten inte behöver finnas där och då  händer det man inte vill ska hända. Det visade sig att "oftast" inte var samma sak som "alltid".

Päronlikören var visst stark idag så jag ber om ursäkt samtidigt som jag ändå tar mig friheten att ta upp ett par möjliga händelseförlopp vad gäller guldpriset.

# Default på COMEX. Lycka till att handla guld på rekyl.

# Devalvering mot guldet av betydande valuta. T ex kan Kina få för sig att devalvera yuan mot guld eller IMF vad gäller ration av guld i SDR eller så är det sista utvägen för FED när räntevapen, kvantitativa lättnader och helikopterpengar inte biter. Guldet kommer då bli väldigt dyrt när man vaknar upp morgonen efter.

# En storbank faller varpå börserna rasar och Armageddon är endast förnamnet på finanskrisen som följer. Fiat kommer rusa mot guldet varpå elit och centralbanker dammsuger allt fysiskt guld till salu på nolltid och ditt konto är för övrigt låst. Varje dag öppnar handeln högre än gårdagens stängning i de fall marknaden fortfarande finns och priset fortsätter sedan stiga kraftigt under dagen. Alternativet är att när de väl öppnar är priset mångdubbelt de var när systemet kollapsade. De nivåer vi ser idag kommer aldrig återses i vilket fall.

Det kan verka som om ovanstående situationer är fantasier eller skräckscenarier. För varje dag som går ökar risken att något sådant kommer hända även om den inte uppfattas vara enorm just idag. Man uppfattade inte heller risken som speciellt stor innan guldet konfiskerades och devalverades i USA på 30-talet. När sådana saker händer blir man klok först i efterhand. Min uppfattning är att man ska ha skyddat sig mot sådana risker innan man börjar vänta på rekyler. Har man en bra bas är det inte lika allvarligt om man missar sitt sista inköp.

Utloggad LongJohnSilver

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #709 skrivet: lördag 13, februari 2016, 09:53:10 »
Förstår precis vad du menar Asrael. Mike Maloney tog upp devalveringen av rubeln. Över en natt så hade det minskat kraftigt i värde och ryssarna vaknade upp med kraftigt minskad förmögenhet. Är man inte investerad i guld och silver så riskerar man att missa uppåttrenden helt. Skräckscenarios får man alltid ha i bakhuvudet, speciellt nu med tanke på alla oroväckande händelser som har hänt den sista tiden. COMEX är ju nästan helt tömt på guld så en default om folk börjar kräva fysisk leverans är ju inte omöjlig. Samtidigt har DB, credit suisse och andra banker har börjat skaka i fogarna. De där skräckscenarierna verkar mer rimliga för var dag som går. Guld och silvermarknaderna är ju så mikroskopiskt små i jämförelse med andra marknader, så jag tror att många inte förstår hur snabbt det faktiskt kan förändras om folk med mycket pengar börjar gå in i marknaden.

Oavsett så känns guld och silver som en av de få logiska investeringarna man kan göra i nuläget. All data man tar del av och alla nyheter pekar åt att 2016 kommer vara starten på något väldigt omvälvande.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2580
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #710 skrivet: lördag 13, februari 2016, 15:44:36 »
Liten kommentar till #706 Unmanipulatable ovan.

Finland har en del Guld förvarat i Sverige, hittar dessvärre ingen länk till det nu.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #711 skrivet: lördag 13, februari 2016, 16:08:55 »
Liten kommentar till #706 Unmanipulatable ovan.

Finland har en del Guld förvarat i Sverige, hittar dessvärre ingen länk till det nu.

Från 2013

http://www.suomenpankki.fi/sv/suomen_pankki/ajankohtaista/tiedotteet/pages/tiedote26_2013.aspx

https://www.libertysilver.se/kc/news?id=335
« Senast ändrad: lördag 13, februari 2016, 16:11:02 av Asrael »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #712 skrivet: lördag 13, februari 2016, 17:24:15 »
Nu är det inte längre någon tveckan om att guldpriset brutit ut från den nedåtgående kanalen det handlats i sedan jan 2015. Förra helgen #699 väntade jag mig inte att fib 0.618 skulle penetreras så lätt. Det var först vid nästa nivå 0.764 priset stannade efter en kraftig stigning på torsdagen trots att Yellen pratade och det har aldrig tidigare hänt att guldet stigit då. RB sänkte reporäntan till -0,50 men kronan försvagades inte förrän på fredagen så anledningen till prisrusningen var att guldpriset steg med 50 dollar samma dag. På fredagen försvagades kronan men guldpriset i kronor steg inte för att det sjönk i dollar mätt efter att COMEX höjt marginalerna på kontrakten vilket bör ha orsakat både frivillig och tvångsartad försäljning av långa kontrakt. Precis på fibonacci-nivå 0.764 stängde guldpriset de två senaste dagarna. Se #707

(Större bild bifogad längst ned)

Nu tänker jag gå händelserna i förväg. Normalt vill jag vänta och se vad som händer, men då blir det inte lika spännande. Jag ser tre händelseförlopp kommande veckor.

* Guldpriset rekylerar ned
* Guldpriset konsoliderar i ett litet prisspann
* Guldpriset fortsätter stiga

::)  Riktigt bra analys om jag får säga det själv!  ;D Antingen går det upp eller så går det ned eller så ligger det kvar. Jag skojar inte även om det kan verka så för det är lite så det ligger till. Guldpriset är kraftigt manipulerat och om marknaden brakar ihop duger inte analys av tidigare prisnivåer mycket till.

I normala fall borde priset rekylera ned och det är det förlopp jag tror mest på. Handlar man på det viset hade man sålt vid taket av den röda kanalen. Så kan man göra i värdepapper där det bara är att byta till en annan aktie eller tillgång, men guld är guld och har ingen ersättare.

För att visa på en rimlig normalrekyl har jag längst till höger i grafen ritat ut nya fibonacci-nivåer där torsdagens högsta vid 10680 kr representerar 1 och förra botten vid 8850 kr = 0. Jag förväntar mig sega prisrörelser i zig-zac under två månader ned mot 9550 kr vilket är den nya fibonacci-nivån 0.382 och dessutom taket i den tidigare röda kanalen vilket nu är stöd och den gröna stigande stödlinjen. Tillsammans bildar dessa ett starkare stöd. Jag har markerat zonen i gult. Detta skulle eventuellt också innebära stigande börser och bortglömd oro i världen under 2 månader. Det är få som tror på det efter föregående vecka, men jag ser det som möjligt då marknadssentimentet vänt till det negativa och då brukar bankerna passa på att trycka upp index för att håva in extra på derivat och optioner.

Det är mycket som talar emot ovanstående och det är att det hänt mycket senaste veckan. Fyra bullionbanker har avslutat sin guldhandel och lämnat LBMA. Sex gruvbolag blev sura över silver spot-fix som tydligt visade även den blindaste höna att guldägget är en sandhög. ABX (se annan tråd) har etablerats. Marknaderna är oroliga för bankers finansiella hälsa. Marknaderna börjar tvivla på FED och Yellen. Japans valuta stärks trots massiva lättnader. Shale oil minskar produktionen och flera bolag har gått i konkurs vilket spinner över på kreditmarknaderna och finansiella institutioners solvensgrad. Brexit diskussioner och dålig data från Grekland, Portugal och Italien gör inte saken bättre. Saudi påstår de kommer kriga i Syrien och detta är bara förnamnet på svarta svanar som väntar på att lyfta. Allt sammantaget gör situationen i världen och ädelmetallmarknaden mig lite nervös inför att vi inte får se denna rekyl förrän långt senare om ens över huvudtaget. Därför kan det vara bra att avvakta de närmaste dagarnas handel om man är priskänslig. Om guldet blir några 100 kr dyrare per ounce gör i det stora hela inte så mycket (se #708) om rekylen uteblir. Konsoliderar priset är det enda man kan göra att avvakta vidare om man vill försöka komma in billigare. Stiger det två dagar till skulle jag nypa till direkt, medveten om att man kan tvingas uppleva en liknande situation som 2015 med successivt lägre guldpris utan att man för den skull blir ledsen.
« Senast ändrad: lördag 13, februari 2016, 17:25:47 av Asrael »

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2046
  • Affärsomdömen: 125
« Svar #713 skrivet: lördag 13, februari 2016, 17:32:16 »

;D ;D

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 677
  • Affärsomdömen: 76
« Svar #714 skrivet: lördag 13, februari 2016, 17:39:21 »
02.12.16- Gold, Gold Stocks, and the End Game
Gary Christenson

Gold prices have bottomed. The XAU index of gold stocks has bottomed.

Central banks and politicians will talk, borrow, and spend but they will not save economies or protect your purchasing power. Gold and silver will protect your purchasing power and might help you sleep at night.

Gold stocks will rally and are excellent speculations.

http://www.silverbearcafe.com/private/02.16/endgame.html
« Senast ändrad: lördag 13, februari 2016, 17:41:25 av Condor2ooo »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #715 skrivet: lördag 13, februari 2016, 17:54:55 »
Jag håller med er, men samtidigt har vi sett både det ena och det andra förekomma i ädelmetallmarknaderna. Minns jan 2015. Då hade vi också ett utbrott och både guldindex och guldpris hade bottnat och nådde nya högre toppar och lägre bottnar. Ett år senare var situationen än värre. Att gangsterbankerna fortsatt försöker få kontroll är uppenbart och det är oklart vad som sker framöver.

Bakom kulisserna planerar man att ersätta dollarn som världsvaluta och i en övergångsfas använda SDR. Världen är inte redo än. SDR behöver t ex omdisponeras. Yuan behöver devalveras och göras mer konvertibel. Det kan hända att länder som Kina, Ryssland, Indien är med på att hålla manipulationen levande under förutsättning att USA fogar sig in i ledet igen. Nu tror jag inte de kommer göra det, men man vet aldrig.
« Senast ändrad: lördag 13, februari 2016, 17:57:20 av Asrael »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #716 skrivet: lördag 13, februari 2016, 18:33:53 »

;D ;D

Observera att en breakout sker först när vi tagit ut januaritopparna från 2013 och 2015. Koppens kanter representeras där och hantaget påbörjades jan 2015 och har nu vänt upp. Utbrottet när det går över kanten på koppen som på bilden. Däremot har vi andra utbrottsformationer i spel, t ex en flagga som representeras av kanalen.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #717 skrivet: söndag 14, februari 2016, 04:44:35 »
Jag behövde tänka lite till kände jag och ritade två grafer som kan tydliggöra lite.

Först Cup and Handle

Jag anser blå vara kopp och ett utbrott sker vi blå zon. Den gröna ser jag som en vanlig flagga och ett utbrott har skett vid grön zon. Många kombinerar dessa och ser flaggan som handtaget på koppen varpå en "Cup and Handle" då skulle vara aktiv. För mig räcker utbrotten från flaggformationen (grön). De röda zonerna är prisrörelser kring årsskiftet. Även i denna graf syns tydligt att priset varit märkligt och kraftigt nedtryckt vid denna period sedan guldmanipulationen eskalerade vid 2013.

Nu till Channel Move, ett försök att förtydliga.

Röd = Trendar i kanal nedåt sedan jan 2015. Utbrott från den kanalen ägde rum föregående vecka.

Blå = Den första etablerade trendvändningen vi svenskar fick uppleva i början på 2014.

Grön = En mer diffus kanal som antydde att guldet var starkare än det såg ut att vara. (Vet vi också med facit i hand)

Lila = Effekten av Riksbanksdirektionens finanspolitik.

Eklipserna representerar stöd- och motståndszoner i respektive kanalfärg (Jag har inte ritat ut alla och någon blev i fel färg)

Återigen går jag händelserna i förväg. Jag brukar först notera vad som hänt innan jag förutsätter att de kommer hända så man får ta detta med en nypa salt. Inledningen på nästa vecka avslöjar om priset ska vidare upp på en gång, parkerar ett tag eller åker ned igen.

Channel Move äger rum när priset hoppar från en priskanal till en annan och s a s "fyller" området däremellan. Det i sig är inte helt ovanligt och under förra veckan rörde vi oss tydligt från den röda och den blå upp i den gröna kanalen och stängde veckan vid kanaltaket. I gårdagens analys #712 är det där jag i första hand väntar mig en rekyl ned mot botten i den gröna kanalen. Vad som är mer ovanligt är att man hoppar igenom fler kanaler men det händer. Dessutom är den gröna kanalen lite väl diffus. I så fall är lila zoner en rimlig prisrörelse. Just nu har vi tre viktiga faktorer att ta hänsyn till.

* RB är fast beslutna om att kronan ska försvagas och sänkte räntan ytterligare förra veckan.

* Guldet brukar gå starkt i början på året och har dessutom brutit igenom kanaltak i andra valutor och då främst dollarn.

* Börserna ser ut att själva och osäkerhet råder i finansvärlden. Då söker sig ofta fiat till guld.

Spelar alla faktorer synkroniserat är det lila kanaltak vid ca 11 000 kr priset kanske når upp till. Den är markerad med lila zon och sedan väntar en rekyl. Priset kan nå ännu högre för topparna hösten 2013 och jan 2015 kan bredda den lila kanalen. ca 12 000 kr blir då målet. Att priset skulle röra sig 25 % på ett par veckor är fullt möjligt, men inte förrän guldet upptäcks av småspararna är min uppfattning. Först ska de smarta pengarna in. Sedan institutionerna. Först därefter kommer den stora massan in, ungefär som efter förra finanskrisen.

Man kanske vill att det ska gå fort upp nu när man väntat så länge?

Enligt min mening är det bättre att vi får en rekyl nu och en högre botten för att sedan skjuta fart igen. Stiger priset för mycket stannar köparna upp och vi kan få se en liknande situation som 2015. I så fall lär vi också få vänta till 2017 innan guldet tar fart på riktigt. (Det är för övrigt Martin Armstrongs huvudspår) Centralbanker, BIS och IMF kommer göra allt de kan för att inte tappa kontrollen över guldpriset och ekonomin. Det kan se ut som om de tappat kontrollen över guldet. Min uppfattning är att de inte gjort det, men för all del, om det uppdagas att Deutche Bank har så stora problem som marknaden befarar så kan det skjuta iväg ordentligt.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 471
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #718 skrivet: måndag 15, februari 2016, 08:41:03 »
Nästan hela torsdagens uppgång raderades ut under natten/morgonen och uppgången i silver är nu vänt till minus (torsdagen avslutades med 15.29 och i nuläget är vi på 15.24). Jag hade den här korrektionen lite på känn men det ändrar inte de långsiktiga utsikterna för oss som uppbär lön kronor. Framförallt inte om vi betänker hur kronan kommer att tuktas för att betala det nuvarande och det förestående välfärdskalaset i Svedala.

Anledningen till nedstället i guld var tydligen att den kinesiska centralbanken gick in och stärkte yuanen. Det lär ha varit ett massivt guldinflöde till Kina den senaste veckan med en kombination av det kinesiska nyåret och vikande aktiemarknad - vilket ger ökade guldköp.
« Senast ändrad: måndag 15, februari 2016, 08:56:40 av ManoleteSTHLM »

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 471
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #719 skrivet: tisdag 16, februari 2016, 09:10:07 »
De styrande politikerna och centralbankerna började få problem förra veckan och det visade sig i bland annat guld. Några knapptryckningar och interventioner, av ECB, BOJ och PBOC, senare så är rollerna ombytta och världsekonomin är fixad igen....

Frågan är om vi kommer att få leva med det här tills guldet och kontanterna förbjuds eller utsätts för mer repressiva delar. Det spelar egentligen ingen roll eftersom den egentliga kraschen sker i väntan på att valutasystmet skall braka ihop/reformeras. I Sverige kör vi en ofinansierad budget och trycker upp det som saknas till minusräntor och media och politiker säger åt oss att passa på att boosta BNP riktigt ordentligt genom infrastruktursatsningar och befolkningsökningar. Vi lever i lyckans dagar enligt regering och opposition. Jag och ni som läser det här har aldrig varit lyckligare. Om ni inte känner er lyckliga så har ni konsumerat för lite varor eller fått i er desinformation från onda krafter som styr er bort från lyckan.

http://www.zerohedge.com/news/2016-02-15/goldman-tells-clients-short-gold-5-days-after-saying-gold-may-soar-much-higher-over-

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Birka
Igår kl. 21:16

30g Silver Panda 2017 by Morgan
Igår kl. 20:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Birka
Igår kl. 19:51

Forumaffär! by sff123
Igår kl. 14:29

Greta och hyr-svinen är igång by Chrille
Igår kl. 14:24