Omröstning

Vilken placeringshorisont har du på guld?

< 1 år
1-5 år
5-10 år
10-20 år
20-30 år
30+ år
Arv efter mig (om jag inte behöver pengarna).
Sann samlare, säljer bara om jag VERKLIGEN måste.
Guld är inte en bra placering.

Författare Ämne: Placeringshorisont guld  (läst 14767 gånger)

Utloggad Gollum

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 5
Placeringshorisont guld
« skrivet: onsdag 25, maj 2016, 17:04:39 »
Vissa spekulerar, andra har guld som försäkring och somliga samlar. På hur lång sikt placerar du? Vad tycker du verkar rimligt? Vilken placeringshorisont passar bäst in på dig?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
SV: Placeringshorisont guld
« Svar #1 skrivet: onsdag 25, maj 2016, 19:56:43 »
Det finns guld i många former. Fysiskt under krusbärsbusken, fysiskt runt halsen på hustrun, fjärrfysiskt hos en lagringstjänst som BitGold eller BullionVault, ofysiskt som GLD och annat papper, indirekt fysiskt genom att vara delägare i en gruva som har uns i backen, etc.

För vissa sorter är horisonten "forever" (jag har några mynt som jag är rent löjligt förtjust it, men det är faktiskt inte så många). För andra sorter är horisonten "betydligt kortare". Ibland blir det kortare än planerat (se "båtolycka").

Som bekant bör man undvika att "gifta sig med" en investering, men att fysiskt-i-handen inte lämpar sig för kortsiktig trading är ju ganska självklart och det är en av orsakerna till att jag personligen inte skriver under på maximen "if you don't hold it you don't own it". Oavsett hur trevligt det kan vara att sitta och gulla med några tunga mynt så tror jag att det vore ett misstag att låta merparten av ens guldbudget gå till fysiskt-i-handen eftersom det helt enkelt begränsar handlingsfriheten i framtiden.

Rent generellt så är jag fast besluten att om priset skulle stiga kraftigt så kommer jag att sälja det mesta. Jag tror inte på att sitta som Thorin och krama några små guldbitar som det sista jag gör innan jag trillar av pinn (och t.o.m. Thorin sansade ju sig i sista stund).

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
SV: Placeringshorisont guld
« Svar #2 skrivet: torsdag 26, maj 2016, 19:33:03 »
Jag hanterar inte allt i samma placeringshorisont. En del kanske får bli kvar till dess att man blir gammal. "Pension" är kanske då bara är något som återfinns i historieböckerna (om det finns böcker ^^).
Det som känns viktigt nu är att hedge:a och skydda resultatet av ens arbete från politiker som ju styrs av  finanssektorn. Denna hedge kommer förmodligen att fylla sitt syfte redan de närmaste åren. 
Förmodligen kan man sälja av lite inom en handfull år alternativt betala saker med guld.

Jag känner mig fullständigt omotiverad att arbeta och betala skatt just nu. Lönen är inte värd nåt o skatten går till skräp.

Jag känner inte att det som fylls upp på kontot när man jobbar har något värde.
Jag tackar nej till jobb. Är det fler som tackar nej till jobb av den anledningen ?  Varför ska jag fylla upp kontot  med lön när mitt fokus ligger på att omvandla låtsaspengarna jag redan har till något som bevarar värde eller till något som jag vill ha och behöver ?

Skatt går bara till krig, låtsasjobb, övervakning och propaganda. Jag är just nu mest inriktad på skademinimering.  Har varit totalt omedveten om hur det monetära systemet fungerar. Vid  slutet av 2014 när jag fick mer kunskap ändrades min världsbild och det ledde fram till insikten att guld är ett måste.

Enligt somliga så krävs en placeringshorisont för guld på många decennier.  Men jag tycker inte historien visar att det varit nödvändigt. 

Sedan 1971 har det ju varit (extra ?)bra med guld och detta även om man råkat köpa precis på en topp. Om man då mäktat med att vänta till nästa topp så har det varit toklugnt. Under guldmyntfoten har jag inte något diagram men då var det ju stabilt.

Diagrammet är förvisso inte inflationsjusterat men guldet har ändå varit en bra försäkring. Det som kommer hända de närmaste åren har vi inte upplevt förut och det verkar logiskt att stora omvälvande händelser vänta.

Det verkar logiskt att guldet kommer öka mycket i köpkraft.   
Aktier i riktiga produktiva företag har ju varit väldigt bra och gett avkastning men sådana företag finns ju knappt nuförtiden. Det är mycket luft i bubblorna nu och det ska inte förväxlas med riktiga värden.
Guldet lär aldrig bli värdelöst i alla fall.  De närmaste åren tror jag kommer innebära en förmögenhetsöverföring där sparare i fiat förlorar stort.  Detta klientel är ej den enda gruppen som är förlorare.  Många är förlorare. Pensionärer arbetslösa mfl. Jag är lite rädd för att bli en "vinnare" bland många förorare. Jag tror det kan bli farligt.
« Senast ändrad: torsdag 26, maj 2016, 21:25:27 av Unmanipulatable »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by Rixen82
Idag kl. 00:06

Goldsilver.be by AlbrechtDurer
Igår kl. 09:10

Guld säljes. 2 st Sovereigner. Spot pris vid köp av bägge. by Birka
lördag 02, maj 2026, 19:15:38