Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 1165821 gånger)

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #1770 skrivet: lördag 31, januari 2026, 20:16:57 »
Rörelsen var extrem, jag har själv sålt av i takt med uppgången. Min kritik var mot användandet av RSI, vilket var den enda indikatorn som nämndes i inlägget. Som synes i mina exempel är det en värdelös indikator i den här miljön.

Det skulle ju t.ex. kunna vara så att någon ny här på forumet läser inlägget och nu sätter sig och väntar på att RSI ska ned till 30 för ett köpläge. Om silver nu har påbörjat sin överavkastning mot andra tillgångar som alla väntat på kommer den inte nå dit på månadsbasis.

F.ö. anser jag att teorin om att Fed-nomineringen skulle orsakat ett prisfall på 30% som helt omöjligt. Silver kortades kraftigt i början på året och det är ingen slump att priset hamnade vid en punkt där dessa kortpositioner kunde komma ur med små förluster. Allt pekar på att det här var en koordinerad manipulativ krasch för att rädda en eller flera aktörer.

edit: f.ö. är jag inte Gen. Z..

Du har uppebart bra kunskaper och är insatt i ädelmetallhandeln. Starkt efterfrågat här helt enkelt.  Dock är du uppenbart något grön, men uppskattar alltid dina inälägg. Glöm inte det.

Håller dock med dig generellt sett i detta inlägget.

Fed-nomineringen kan inte vara orskaken tiii krashen. Det är en uppenbar efterkonstruktion och förstår att du reagerar.

Nej, detta handlar troligen om en manipulation på en nivå varken du eller jag kan göra något åt.

Vi får se vad historieskrivarna kommer fram till om några år, för det som hände igår kommer att skrivas in i historieböckerna och diskuteras och analyseras i decennier från nu.

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 230
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1771 skrivet: lördag 31, januari 2026, 21:55:17 »
Basel III Endgame-regelverket sänkte marknaden.....
« Senast ändrad: lördag 31, januari 2026, 21:57:32 av Au »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #1772 skrivet: lördag 31, januari 2026, 22:03:58 »
Tror det var en big bank bailout. Nu kom storbankerna loss från en tung shortbörda.

/H

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #1773 skrivet: söndag 01, februari 2026, 00:42:30 »
Tror det var en big bank bailout. Nu kom storbankerna loss från en tung shortbörda.

/H

Låter rimligt.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 699
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1774 skrivet: söndag 01, februari 2026, 12:57:21 »

/H

Antagligen vart de förvånade själva hur väl de fungerade och bestämde sig för att manipulera priset ännu mer.
Ni kan förvänta er med tekniskt ”strul” under veckan och $60-70 silver.

Utloggad Plutarchos

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 13
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #1775 skrivet: söndag 01, februari 2026, 13:05:53 »
Blev dessutom nekad att sälja silver för kontanter från företagets ädelmetallkonto när jag försökte i onsdags.

Hade du silver på ett metallkonto och blev förvägrad att sälja?

Att vissa inte tagit emot mer fysiskt silver har jag förstått, men metall på kontot. Vem var leverantören kan/vill du berätta?

Vill inte outa dem jag har ädelmetalkonto hos, men blev alltså vägrad att sälja för kontantlikvid av båda.

Endast fysisk motleverans godkändes.

Helt extremt faktiskt och inget jag ens hade förutsatt tidigare eller ens kunnat gissa att det skulle kunna bli så.

Tyvärr...

Jag har också lämnat in för affinering men blev förvägrad att sälja mot kontanter och kunde heller inte få ut silvret i fysiska tackor eftersom dessa "är slut för närvarande". Följden blir att jag har lämnat in fysiskt silver men blir sittande med papperssilver tills dess att marknaden normaliserats och jag kan få ut det i tackor. Jag har alltså bidragit till att skicka in fysiskt silver i systemet och bara fått papper (eller eg digitalt silver) såhär långt. Crazy!
Finns det någon aktör som kan garantera att man får tillbaka det man lämnar in för affinering som fysiskt silver idagsläget?

Utloggad pezon

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1776 skrivet: söndag 01, februari 2026, 13:06:19 »
Kan nån förklara på ett lättfattat hur de här "prismanupulationerna" går till i praktiken?
Håller med om att silver har betett sig lite underligt under de 10 år jag har intresserat mig för det här, men hur funkar det?

Har läst några sidor bakåt i den här mega tråden men förstår inte riktigt hur det häger ihop.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 699
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1777 skrivet: söndag 01, februari 2026, 14:02:44 »
Kan nån förklara på ett lättfattat hur de här "prismanupulationerna" går till i praktiken?
Håller med om att silver har betett sig lite underligt under de 10 år jag har intresserat mig för det här, men hur funkar det?

Har läst några sidor bakåt i den här mega tråden men förstår inte riktigt hur det häger ihop.

Ett sätt är spoofing dvs lägga upp en stor mängd kontrakt till försäljning som man inte tänkt sälja utan man använder det för att skrämma marknaden och få andra att sälja.

Vi har även regeländringar(cme marginaler) som ni tex ser nu där man orsakar volatilitet medvetet och sedan åter igen gör samma sak med en dags mellanrum.

Ofta dumpar man allt sitt silver på bara några minuter speciellt under de timmarna man vet har dåligt med köpare.
Kanske bara är en tillfällighet att det alltid blir tekniska fel varje gång marknaden kraschar….

Vissa saker är olagliga och t.ex har jp morgan fått miljardböter för att manipulerat råvaror och andra saker är bara omoraliska.

Inloggad Pastor Hannes

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1778 skrivet: söndag 01, februari 2026, 14:14:39 »
Blev dessutom nekad att sälja silver för kontanter från företagets ädelmetallkonto när jag försökte i onsdags.

Att vissa inte tagit emot mer fysiskt silver har jag förstått, men metall på kontot. Vem var leverantören kan/vill du berätta?

Intressant, när du skriver kontanter, alltså att du fått sälja det och fått betalt med bokstavligt talat kontanter eller med en försäljning med pengar till konto? Var det som privatperson eller företagare? Kan du berätta vilket företag det var hos?

Vill inte outa dem jag har ädelmetalkonto hos, men blev alltså vägrad att sälja för kontantlikvid av båda.

Helt extremt faktiskt och inget jag ens hade förutsatt tidigare eller ens kunnat gissa att det skulle kunna bli så.

Tyvärr...

Jag har också lämnat in för affinering men blev förvägrad att sälja mot kontanter och kunde heller inte få ut silvret i fysiska tackor eftersom dessa "är slut för närvarande". Följden blir att jag har lämnat in fysiskt silver men blir sittande med papperssilver tills dess att marknaden normaliserats och jag kan få ut det i tackor. Jag har alltså bidragit till att skicka in fysiskt silver i systemet och bara fått papper (eller eg digitalt silver) såhär långt. Crazy!
Finns det någon aktör som kan garantera att man får tillbaka det man lämnar in för affinering som fysiskt silver idagsläget?

Intressant, var det en försäljning som privatperson eller företag?
Var det bokstavligt talat kontanter som nekades eller en försäljning med betalning genom banköverföring?
Vilken leverantör var det som nekade, kan/vill du berätta?
« Senast ändrad: söndag 01, februari 2026, 14:49:47 av Pastor Hannes »

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #1779 skrivet: söndag 01, februari 2026, 15:29:32 »

Intressant, när du skriver kontanter, alltså att du fått sälja det och fått betalt med bokstavligt talat kontanter eller med en försäljning med pengar till konto? Var det som privatperson eller företagare? Kan du berätta vilket företag det var hos?

Tyvärr...

Intressant, var det en försäljning som privatperson eller företag?
Var det bokstavligt talat kontanter som nekades eller en försäljning med betalning genom banköverföring?
Vilken leverantör var det som nekade, kan/vill du berätta?

På må. em fick jag mejl att Direct conversion på ädelmettallkontot i Tyskland blev uppsagt. Det är, tror jag, den tredje största upparbetaren av ädelmetaller i Europa.

Det var i tisdags f.m. jag ringde och vill tömma mina silvermetallkonto som företaget hade, både i Sverige och Tyskland och blev nekad att få likviden överförd till företagskontot. Endast metall mot metall.

Jag har både Eurokonto och Sek konto, men blev alltså nekad att få likvid överförd till dem av en Tysk och en Svensk ädelmetallhandlare. Den svenska skulle kunna ha accepterat några kilos försäljning, då jag haft affärer med dem i väldigt många år. Lite som en väntjänst, men några usla kilo är allt för lite för mig för att ens tänka på.

Jag kontaktade då därefter den största upparbetaren i hela Europa. då det går att överföra ädelmetallinnehav från konto ganska snabbt till andra företag i branschen. Även de nekade att ta emot och sälja för likvid.

Jag lade då in infon här på forumet lite senare och förstod att det var ett mycket allvarligt läge

På ons em. kontaktade jag min bank för att försöka köpa derivat kort, men de nekade, då vi inte hade avtal om handel med derivat. Jag ville då köpa silver för ca 10 000 sek x 100 derivat kort, men nekades.

Jag har alltså förlorat flera årslöner nu på grund av det som hände, men får trösta mig med att det mesta var uppgång sedan nov-dec 2025.

Jag menar att det är tveksamt enligt lagen att neka likvid från ett ädelmetallkonto.

Vad tror du?

Edit. Korrigering av dagar mm

Edit 2. Det Svenska ädelmetallföretaget som nekade kommer jag inte att outa, då de i grunden är mycket seriösa och faktiskt mot sin egenliga vilja erbjöd sig att köpa in upp till 4-5 kilo, trots att vi båda visste att riskerna var orimligt stora. Det hedrar dem. Tyskarna däremot som nekade helt kan jag eventuellt namnge, men får fundera ett tag så att det inte blir förtal.
« Senast ändrad: söndag 01, februari 2026, 15:56:04 av RemusTh »

Inloggad Pastor Hannes

• Medlem
  • *
« Svar #1780 skrivet: söndag 01, februari 2026, 16:11:19 »
Spontant verkar det märkligt.

Silver inlämnat för affinering som sedan hamnar på ett metallkonto kan ju antingen:
1.   Säljas (där reningsföretaget i så fall då måste köpa), eller
2.   Bytas mot fysisk metall, exempelvis tackor mot en avgift, eller
3.   Skiftas mot en annan metall, exempelvis silver mot guld till en växelkurs, eller
4.   Skickas till ett annat företag som tillhandahåller metallkonton

Att ett affineringsföretag kan neka att ta emot nytt material (om än att det då ofta är tillfälligt) med hänvisning till att de inte har kapacitet att rena är ju en sak. Det har de all rätt att göra. Jag har förstått att det kommit mycket skrot på marknaden för rening med anledningen av de högre priserna. Därför har det uppstått brist i reningskapacitet och brist på möjlig förvaring.

Men reningsföretaget är i så fall i praktiken en bank och metallkontot ett bankkonto, där ”banken” förvägrar en kontohavare att både ta ut pengarna, växla och att överföra dessa.

En vanlig bank som gör detta där det inte föreligger andra skäl, än där brukar det explicit brukar finnas misstanke om brott eller en osäkerhet kring var pengarna kommer ifrån. Detta styrs främst då av penningtvättslagen (2017:630), som kräver att banker gör riskbedömningar och kundkännedom för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.

Men nej, en bank får däremot inte neka uttag, överföring eller växling enbart på grund av egna likviditetsproblem eller att en kunds placering stigit mycket. Vanliga banker regleras också strikt av Finansinspektionen (FI) och Riksbanken med likviditetskrav (t.ex. LCR – Liquidity Coverage Ratio)

Nu är däremot inte systemet med metallkonton alls reglerat på samma sätt som för bankerna. Snarare är det rätt oreglerat. Så jag skulle säga att det handlar mycket om vad du avtalat med företaget ifråga. Om de har någon force majeure-klausul som de kan hänvisa till.

Att de inte behöver vara skyldiga att köpa är en sak, men överföring eller att i vart fall få ut det fysiskt. I praktiken kan du annars stämma om du kan påvisa att du lidit ekonomisk skada på grund av kursfall där du inte kunnat agera (fast du velat) på grund av deras agerande innan. Men som sagt, det är var som står i det finstilta som reglerar de möjligheterna.

Edit: För din information, du kan aldrig bli stämd eller åtalad för att ha förtalat ett företag. Enbart fysisika personer. :)
« Senast ändrad: söndag 01, februari 2026, 16:15:44 av Pastor Hannes »

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #1781 skrivet: söndag 01, februari 2026, 16:52:27 »
Spontant verkar det märkligt.

Silver inlämnat för affinering som sedan hamnar på ett metallkonto kan ju antingen:
1.   Säljas (där reningsföretaget i så fall då måste köpa), eller
2.   Bytas mot fysisk metall, exempelvis tackor mot en avgift, eller
3.   Skiftas mot en annan metall, exempelvis silver mot guld till en växelkurs, eller
4.   Skickas till ett annat företag som tillhandahåller metallkonton

Att ett affineringsföretag kan neka att ta emot nytt material (om än att det då ofta är tillfälligt) med hänvisning till att de inte har kapacitet att rena är ju en sak. Det har de all rätt att göra. Jag har förstått att det kommit mycket skrot på marknaden för rening med anledningen av de högre priserna. Därför har det uppstått brist i reningskapacitet och brist på möjlig förvaring.

Men reningsföretaget är i så fall i praktiken en bank och metallkontot ett bankkonto, där ”banken” förvägrar en kontohavare att både ta ut pengarna, växla och att överföra dessa.

En vanlig bank som gör detta där det inte föreligger andra skäl, än där brukar det explicit brukar finnas misstanke om brott eller en osäkerhet kring var pengarna kommer ifrån. Detta styrs främst då av penningtvättslagen (2017:630), som kräver att banker gör riskbedömningar och kundkännedom för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.

Men nej, en bank får däremot inte neka uttag, överföring eller växling enbart på grund av egna likviditetsproblem eller att en kunds placering stigit mycket. Vanliga banker regleras också strikt av Finansinspektionen (FI) och Riksbanken med likviditetskrav (t.ex. LCR – Liquidity Coverage Ratio)

Nu är däremot inte systemet med metallkonton alls reglerat på samma sätt som för bankerna. Snarare är det rätt oreglerat. Så jag skulle säga att det handlar mycket om vad du avtalat med företaget ifråga. Om de har någon force majeure-klausul som de kan hänvisa till.

Att de inte behöver vara skyldiga att köpa är en sak, men överföring eller att i vart fall få ut det fysiskt. I praktiken kan du annars stämma om du kan påvisa att du lidit ekonomisk skada på grund av kursfall där du inte kunnat agera (fast du velat) på grund av deras agerande innan. Men som sagt, det är var som står i det finstilta som reglerar de möjligheterna.

Edit: För din information, du kan aldrig bli stämd eller åtalad för att ha förtalat ett företag. Enbart fysisika personer. :)

Tack! för ditt klargörande.

Jag blev inte nekad att ta ut saldot på ädelmetallkontot i metall. Däremot att få kontantlikvid.

Direct convesion var inskrivet i kontraktet med det Tyska upparbetsningsföretaget, men det sades upp i måndags. Det specificerades att samtliga metaller på ädelmetallkontot först skulle säljas för likvid och sedan att ädelmetallvarorna skulle inköpas för fullpris. Det förstår i vart fall både du och jag, men förhoppningsvis fler, att det då blir en orimlig kostnad för t.ex. tackor och mynt. Så gick det givetvis inte till innan. Det går inte att vara ädelmetallhandlare på det sättet, då kostnaderna därigenom stiger orimligt mycket.

Med det svenska företaget hade jag inte något skriftligt kontrakt, men de har direct conversion än i dag, vilket jag är mycket tacksam för. Hoppas de fortsätter med det.

Båda företagen har inte försökt neka överföring av metallkontot till annan.

De har båda dock nekat kontantlikvid vid försäljning från metallkontot.

Jag har för mig, men vet inte säkert, att det finns en lagstiftning om att man i vart fall kan kräva metalllikvid för innehavet på metallkontot, men inte kontantlikvid.

Metalllikvid har jag inte blivit nekad, men var ju inte det som var intressant i ti-ons denna veckan.

Jag blev även upplyst om möjligheten att skicka metallsaldot till annan, vilket jag ibland gjort och redan visste och försökte givetvis undersöka detta för att få kontantlikvid på annat ställe. Blev inte nekad detta heller.

Frågor:

Måste verkligen upparbetsningsföretaget erbjuda att köpa de upparbetade metallerna genon kontantlikvid? Jag tror tyvärr inte det. Endast att de faktiskt är tvingade till fysisk leverans. Menar dessutom att de är tvingade till attt göra det det utan vederlag (fasong) om man betalar för upparbetningern, men risken är då uppenbar att man får granulat.

Kan man kräva byte mot annat metallslag? Nej, menar att man inte kan kräva det.

Att ädelmetallsaldot skickas till annat företag som har metallkonto? Troligen kan man kräva det och ingen har motsatt sig det vad jag vet. Har någon upplevt det. så skriv gärna! om det här.

Är givetvis extremt intresserad av dina inlägg med djupa kunskaper i branschen och är mycket tacksam för det.

Väntar på svar på mina frågor och andra kommentarer.

Inloggad Pastor Hannes

• Medlem
  • *
« Svar #1782 skrivet: söndag 01, februari 2026, 17:24:54 »
Frågor:

Måste verkligen upparbetsningsföretaget erbjuda att köpa de upparbetade metallerna genom kontantlikvid? Jag tror tyvärr inte det. Endast att de faktiskt är tvingade till fysisk leverans. Menar dessutom att de är tvingade till attt göra det det utan vederlag (fasong) om man betalar för upparbetningern, men risken är då uppenbar att man får granulat.

Nej, de behöver inte köpa, men kan erbjuda fysisk leverans. Risken är som du beskriver att du får granulat. Jag har bland annat tagit ut tackor, mot en viss avgift. Men det krävdes en viss volym för att de skulle vara intresserade. Det var då också på en normal marknad.

Under normal förhållanden går det nog, men räkna med en viss ”växlingsavgift”.

Att ädelmetallsaldot skickas till annat företag som har metallkonto? Troligen kan man kräva det och ingen har motsatt sig det vad jag vet. Har någon upplevt det. så skriv gärna! om det här.

Ingen aning, jag har metallkonton hos ett antal bolag, både i Europa, i Sverige och i Schweiz. Jag har faktiskt aldrig flyttat från något metallkonto till ett annat. Jag kommer däremot göra det då jag ska skicka ett specialmaterial till ett bolag i Tyskland för upparbetning, ska se om det går att flytta då de erbjuder sämre villkor vid försäljning än jag har på andra ställen, bland annat i Sverige, återkommer.

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #1783 skrivet: söndag 01, februari 2026, 18:34:25 »
Frågor:

Måste verkligen upparbetsningsföretaget erbjuda att köpa de upparbetade metallerna genom kontantlikvid? Jag tror tyvärr inte det. Endast att de faktiskt är tvingade till fysisk leverans. Menar dessutom att de är tvingade till attt göra det det utan vederlag (fasong) om man betalar för upparbetningern, men risken är då uppenbar att man får granulat.

Nej, de behöver inte köpa, men kan erbjuda fysisk leverans. Risken är som du beskriver att du får granulat. Jag har bland annat tagit ut tackor, mot en viss avgift. Men det krävdes en viss volym för att de skulle vara intresserade. Det var då också på en normal marknad.

Under normal förhållanden går det nog, men räkna med en viss ”växlingsavgift”.

Ingen aning, jag har metallkonton hos ett antal bolag, både i Europa, i Sverige och i Schweiz. Jag har faktiskt aldrig flyttat från något metallkonto till ett annat. Jag kommer däremot göra det då jag ska skicka ett specialmaterial till ett bolag i Tyskland för upparbetning, ska se om det går att flytta då de erbjuder sämre villkor vid försäljning än jag har på andra ställen, bland annat i Sverige, återkommer.

OK. Outar nu de Tyska företagen som vägrade kontantlikvid för metallkontot.

Jag har metallkonto hos C Hafner, Koos Edelmetalle och Valcambi.

Måndagen den 26 januari skickar Koos ett mejl till mig där de säger upp direct conversion.

Koos deklarerar att de numera inköper silver för 2,6 €/g (ca 90% av spot då) och att vi är välkomna att köpa tackor för silverpot+5% + tillverkningskostnad för 47€ per kg. Det är helt orimligt att göra affärer till dem priserna.

C Hafner har redan i december skickat info om att de inte längre köper in silver för kontantlikvid längre. Endast leverans av fysisk metall. Kontaktar dem för att kanske överföra saldot till Koos, vilket de kan göra om jag vill.

Kontaktar Koos på tisdagen och önskar likvidera (tömma) mitt ädelmetallkonto tillsammans med saldot från Hafner, men de nekar och hänvisar till mejl och erbjuder endast metall numera + de kostnader de har specificerat.

Kontaktar Hafner och hör om de kan skicka ädelmetallsaldot till Valcambi och det är OK, men ganska krångligt säger dem, då det är utanför EU.

Kontaktar Valcambi, men har inte gjort affärer med dem på många år, men har ändå kvar ett litet metallsaldo hos dem.

De kan tänka sig att ta emot metallsaldo från både Koos och Hafner. Får scanna pass, utdrag från skatteverket mm då kontot är mer än 2 år gammalt. Stressigt och scannern går varm.

Till slut svarar dem de på ons em. att de tyvärr inte längre köper silver för likvider längre, endast motleverans av metall. Dock accepterar dem Direct Conversion.

Om det bara var just mig de nekade eller samtliga, vet jag inte.
« Senast ändrad: söndag 01, februari 2026, 18:45:46 av RemusTh »

Utloggad pezon

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1784 skrivet: söndag 01, februari 2026, 22:04:51 »

Ett sätt är spoofing dvs lägga upp en stor mängd kontrakt till försäljning som man inte tänkt sälja utan man använder det för att skrämma marknaden och få andra att sälja.

Vi har även regeländringar(cme marginaler) som ni tex ser nu där man orsakar volatilitet medvetet och sedan åter igen gör samma sak med en dags mellanrum.

Ofta dumpar man allt sitt silver på bara några minuter speciellt under de timmarna man vet har dåligt med köpare.
Kanske bara är en tillfällighet att det alltid blir tekniska fel varje gång marknaden kraschar….

Vissa saker är olagliga och t.ex har jp morgan fått miljardböter för att manipulerat råvaror och andra saker är bara omoraliska.

Tack, nu klarnar det lite.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16