Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 866029 gånger)

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« skrivet: tisdag 06, mars 2012, 16:57:02 »
Silver har nu sen sitt high i förra veckan på 38 usd/oz kraschat ner till under 33 usd/oz, det är ett ganska stort ras som man bör kunna kalla för krasch utöver vanlig volatilitet.

Har silver varit i en tillfällig upptrend den senaste månaden över 35 usd/oz eller ser vi en tillfällig nedåttrend med dagens lägre pris?
« Senast ändrad: fredag 18, maj 2012, 21:43:17 av MrLibertad »

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 316
  • Affärsomdömen: 70
SV: Silverkrasch
« Svar #1 skrivet: tisdag 06, mars 2012, 18:03:20 »
Är senaste veckans nedgång att beteckna som krasch var uppgången veckan innan att beteckna som explosion.
Tyvärr får vi nog vänja oss vid ganska stora svängningar på spotmarknaden. Den fysiska marknaden är ju dock mycket mer trögrörlig men följer visst trend. Personligen tror jag silvret (och alla andra råvaror) letar nya, högre bottnar än tidigare. Just idag följer råvarupriserna nedåt med börsernas kraftiga nedgång som i sig verkar ha sitt ursprung i att Kina skrivit ner sina tillväxtprognoser till 7,5% istället för tidigare 8% (fruktansvärt, eller hur?)

Visst, för kortsiktiga innehav är senaste veckans nedgång urtrist men långsiktigt tror jag och antagligen de flesta aktiva här på forumet på en uppgång (eller i alla fall bibehållen köpkraft). Passa på att handla billigt - det billiga silvrets era är över!  ;)

Utloggad alang

• Palladiummedlem
« Svar #2 skrivet: tisdag 06, mars 2012, 19:13:29 »
Vi går mot minst 10% lägre priser från idag räknat. Man kan antagligen räkna med att sivlerpriset går ner under 30 usd/oz denna vecka.

Artikel som berör ämnet med prisutsikt för silver och guld: http://goldsilver.com/news/tf-metals-report-spoke-too-soon-gold-and-silver-still-declining/

Utloggad Flopsy

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: tisdag 06, mars 2012, 20:20:20 »
Har lekt med egna "trendlinjer" för guld (amatörnivå). Använder usagold.com och väljer "Live Gold Price", sedan Time Scale / Weekly. Sedan kopplar man loss grafen, maximerar fönstret och väljer Lines / Add Line / Freehand i menyn. Sedan drar man en linje över grafens toppar med början hösten 2008, och gör likadant med en till linje, men för grafens bottnar.
Slutsats av denna manöver: Uppåtstigande trendlinjer för både toppar och bottnar. Detta gäller även om guldet går ner till 1600 dollar. Men faller det ytterligare, ja då kan man börja fundera vad som ska hända. Gissningsvis hänger silvret med, men kanske på ett mer "oordnat" sätt.

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 316
  • Affärsomdömen: 70
« Svar #4 skrivet: tisdag 06, mars 2012, 20:42:57 »
Vi går mot minst 10% lägre priser från idag räknat. Man kan antagligen räkna med att sivlerpriset går ner under 30 usd/oz denna vecka.

Artikel som berör ämnet med prisutsikt för silver och guld: http://goldsilver.com/news/tf-metals-report-spoke-too-soon-gold-and-silver-still-declining/

Ja, goldsilver.com säger väl egentligen samma sak som jag skrev ovan. Möjligen med lite andra infallsvinklar med slutsatsen är ju densamma.

Guld har jag fö absolut ingen åsikt kring. Kanske kanske kanske man skulle ta och intressera sig lite för det....

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #5 skrivet: onsdag 07, mars 2012, 19:58:49 »
Hittills under månad (de få dagar som gått) så har JPM mfl lyckats köra ned kursen och skrämma så mänga innehavare miotsvarande 7 Miljioner oz från att ta leverans och istället ta kontantavräkning (cash settlement), fy för dessa svaga händer som inte står upp för leverans.
Detta visar hur desperat man är, det finns inte silver för alla leveranser utan man tvingas till hög premium lösa de svaga händerna.
Faktiskt förvånansvärt att det fortfarande finns folk som vill handla på COMEX, detta rövartillhåll.

Under dessa nedkörningar så har inga fysiska leveranser skett till dessa låga priser utan de är bara papper som byter händer, alltså inga fysiska leveranser, detta lovar gott framledes.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: onsdag 07, mars 2012, 22:10:33 »
Jag säger som jag sagt tidigare: en stor dipp i priset ger bara tillfälle att öka innehavet till lägre kostnad :) Ibland försöker jag tajma in försäljningar under tillfälliga rusningar uppåt för att göra mig av med mindre attraktiva innehav (tackor exempelvis), för att senare köpa på mig roligare saker från Tyskland. Har funkat hyfsat bra hittills när man lärt sig tolka den manipulerade silvermarknaden.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: torsdag 08, mars 2012, 18:36:40 »
Dock tycker jag mig kunna se en tendens att bland köpare är tackor faktiskt väldigt populärt (kanske inte tackor i mindre storlek)

Standardtackor däremot på 1kg, och framförallt tackor à 500g verkar omåttligt populära.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Silverkrasch
« Svar #8 skrivet: torsdag 08, mars 2012, 20:36:55 »
Dock tycker jag mig kunna se en tendens att bland köpare är tackor faktiskt väldigt populärt (kanske inte tackor i mindre storlek)

Standardtackor däremot på 1kg, och framförallt tackor à 500g verkar omåttligt populära.

Japp, särskilt på Tradera är trenden tydlig. Själv är jag nog lika mycket samlare som investerare/sparare och vill därför ha något som både är vackert för ögat och har ett reellt värde. Andra struntar i samlandet och vill ha en renodlad investering.

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 169
« Svar #9 skrivet: måndag 19, mars 2012, 10:18:09 »
BTFD

Utloggad kalle_anka

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
« Svar #10 skrivet: måndag 19, mars 2012, 23:22:14 »
Det är ju rätt maffigt med en kilos tackor. Funderar själv på att köpa några såna koppartackor för att ha som bokstöd eller dylikt.

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #11 skrivet: måndag 19, mars 2012, 23:29:40 »
Det är ju rätt maffigt med en kilos tackor. Funderar själv på att köpa några såna koppartackor för att ha som bokstöd eller dylikt.

Som bokstöd och dörrstopp med för den delen rekar jag tackan nedan.

Jag har faktiskt ägt en sån där en gång i tiden.
« Senast ändrad: måndag 19, mars 2012, 23:32:29 av MrLibertad »

Utloggad alang

• Palladiummedlem
Tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #12 skrivet: måndag 23, april 2012, 18:59:47 »
Idag ser man hur spotpriset på silver letat sig långt under vad som varit en väldigt stark supportnivå  över 31 $/Oz och ner till 30 $/Oz!

Vad innebär detta, det borde finnas risk för en väldigt stor krasch nu då många kommer att paniksälja och kanske går priset ner till 15$/Oz, det är ingen omöjlighet.

Bör man vara väldigt orolig eller är det väldigt stor selloff som förklarar dagens krasch?
« Senast ändrad: tisdag 24, april 2012, 22:01:58 av Baltikinkasso »

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 949
  • Affärsomdömen: 208
SV: Extrem krasch i silverpriset ner under 31 $/Oz
« Svar #13 skrivet: måndag 23, april 2012, 19:08:51 »
Därför handlar man fysiskt Alang. ;) Silver är väldigt volatilt, och rasar silver lär USD stiga. Det dämpar fallet för oss som handlar i SEK. Jag sitter lugnt kvar i alla fall och köper gärna mer om det fortsätter ner.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Extrem krasch i silverpriset ner under 31 $/Oz
« Svar #14 skrivet: måndag 23, april 2012, 22:40:39 »
Idag ser man hur spotpriset på silver letat sig långt under vad som varit en väldigt stark supportnivå  över 31 $/Oz och ner till 30 $/Oz!

Vad innebär detta, det borde finnas risk för en väldigt stor krasch nu då många kommer att paniksälja och kanske går priset ner till 15$/Oz, det är ingen omöjlighet.

Bör man vara väldigt orolig eller är det väldigt stor selloff som förklarar dagens krasch?

Detta kan vara början till slutet, THE END GAME, om det sker nu eller lite längre fram får vi se.

Maj och Juli är stora leveransmånader för silver.
JPM mfl har genom nästintill dagliga attacker på senare tid fått en hel del av de som ligger långa i Guld att gå med på cash settlement, kontantavräkning istället för fysisk leverans.

Med de som är långa i Silver har man inte lyckats alls.
De som innehar silverkontrakt för leverans i Maj och Juli håller STENHÅRT i dessa
Betänk att Comex har mindre än 30 Moz silver för leverans.
Risken finns att detta inte räcker till = Comex gör default på silverleverans och Amargedon kommer som en blixt från en klar himmel.
Detta måste undvikas till varje pris och då kan man tänka sig att JPM på uppdrag av FED och US Gov har fått helt fria händer att lösa detta.

De kan då i princip köra silvret så långt ned (0?) att tillräckligt många långa kontraktsinnehavare hoppar av eller så ändrar man reglerna så att ingen får lösa in mer än 10 kontrakt, 1 kontrakt = 5000 oz silver.

Senast man drastiskt ändrade reglerna så var det för att knäcka bröderna Hunt.

Ju närmare slutet på resan vi kommer ju skakigare blir det, det är bara att vänja sig.

Så håll hårt i ert fysiska innehav.

Om silvret skulle handlas ned rejält så är det bara tillfälligt.

Rasar det riktigt rejält försök kompletteringsköpa om det då finns någon som säljer.

Kospiratoriskt, javisst men glöm inte det finns ingen fri marknad bara manipulation och då sätter manipulatorerna priset där det passar deras smutsiga agenda.

Visst e det en spännande tid vi lever i, detta har ingen varit med om tidigare och vi har förmånen att befinna oss mitt i det.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by TheHun
Idag kl. 08:55

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by RuttenFisk
Idag kl. 03:24

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
Igår kl. 18:22

Nygammal medlem by Strokur
Igår kl. 09:46

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
Igår kl. 09:33

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Stacker
lördag 08, februari 2025, 22:07:18

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

Köpes : 40 francs guldmynt by zodiac
fredag 07, februari 2025, 08:55:30

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:57:18

Bilder på silver. by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:52:11

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
onsdag 05, februari 2025, 11:16:40

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34