Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 734886 gånger)

• Gäst
« Senast ändrad: måndag 30, december 2019, 08:30:46 av Rödlöga »

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 334
  • Affärsomdömen: 2
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #1381 skrivet: måndag 30, december 2019, 14:46:51 »
Dessa fem mynt måste väl va falska ? ?
Drottningen ser helt fel ut i "hårsvallet" (på de suddiga bilderna) och halsen, som går ner mot LL i Dollar, sitter fel ?
Som Rödlöga skriver så är det fem falska 1 oz silvermynt ute på Tradera.

I min bildjämförelse Bild1 nedan ser vi att halsen på drottningen är dragen för långt ner. A:et i ELIZABETH är för litet, liksom A:et i AUSTRALIA. Håret och kronan har de inte alls fått till.

I bildjämförelsen i Bild2 så finns inget mellanrum mellan huvudet på rovfågeln och A:et. Vingen och klorna har de inte fått till. Längst ner så finns mellanrum mellan fjädrar och grenen på det äkta myntet, men inte på de falska mynten på Tradera. Så det är fem falska mynt ute på Tradera.

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
« Svar #1382 skrivet: måndag 30, december 2019, 19:53:22 »
Dessa fem mynt måste väl va falska ? ?
Han hade ute 5 stycken av samma falska mynt med samma bilder, och nu är det ett falskt mynt kvar
1 Oz australian wedge tailed eagle 2016 silver

Vi får se i morgon om vi kan få ner den auktionen också...

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1256
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #1383 skrivet: måndag 30, december 2019, 21:00:23 »
Som jag förstår det så är det någon på forumet som ligger bud på den.

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
« Svar #1384 skrivet: måndag 30, december 2019, 21:27:15 »
Japp, och budet lades den 27:e. Men nu vet han vad han får hem om vi inte får ner auktionen, och han insisterar...

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1385 skrivet: måndag 30, december 2019, 22:01:02 »
Jag går på säljaren :)

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
« Svar #1386 skrivet: måndag 30, december 2019, 22:13:44 »
Jag går på säljaren :)
Great! Då blir det resultat...  :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1387 skrivet: måndag 30, december 2019, 22:15:50 »
Tack för det proffsiga jobb du gör med beskrivningar och jämförelser inte första gången heller :)
5 tummar upp från mig

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1388 skrivet: tisdag 31, december 2019, 11:20:05 »
Efter påstötningar så är sista annonsen borta :)

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
« Svar #1389 skrivet: tisdag 31, december 2019, 11:45:43 »
Efter påstötningar så är sista annonsen borta :)

Great! And well done!!

Inloggad Snakepit32

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #1390 skrivet: lördag 04, januari 2020, 22:42:22 »
Får bara tacka för hjälpen, hade inte en aning om att dom var falska. Säljaren skickade Mail berättade att dom var falska och att han tar ner annonserna,  tror inte han visste om detta men man vet aldrig, är rätt ny inom guld och silver så får inte hoppas man gjort några andra köp som är falska ;D

Inloggad VonKramer

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1391 skrivet: söndag 16, februari 2020, 04:27:08 »
Bra tråd, men bra eller dåligt med alla inlägg  :)

Tidigare handlade jag mest numismatiska mynt av ett fåtal handlare och privatpersoner men efter ett upphåll på några år har jag nu börjat handla av fler på tradera och fb, och ja vad ska man säga.

Ett ex: https://www.tradera.com/item/220122/383578759/1-kr-1897-ett-riktigt-hyfsat-bra-exemplar-

Myntet ovan kan jag betalat överpris för men ändå, när det kom var det skinande utan patina med små repor ifrån puts. Alla silvermynten var liknande, kopparmynt var kan inte varit samma och värdet =0kr. Av denna herre handlade jag ca 10mynt vars ett par av bilderna ej hade maipulerats.

Jag betalade med swish, han hade många goda & bara 5dåliga omdömen. Jag kontaktade tradera fter, vilket gav 0. Så jag frågade om jag kunde ta hans bilder och göra likadan, då fick jag ett svagt ja och inte hört ifrån dom. Svaret är att handlar du av privatperson är det en diskussion mellan parter som kan leda till störst chans för någon rättvisa.

Vilket denna herre visste och frikostigt erbjöd mig 100kr i kompensation samt vägrade att besvara bilderna jag tagit, utan förklarade lusitigt nog att jag skulle kollat bättre på bilden själv innan jag budat. Sen ta 100kr eller dra. Jag har iaf nio till omdömen kvar till mitt förfogande.

Sitter på fler exempel där detta inte var det grövsta på kort tid, boken innehåller visst många olika trix.

Iaf, det tråkigaste med allt är att efter jag tagit upp detta på numismatiska forum är responsen svag, några individer bemödar sig diskussionen samt att detta är något alla måste lära sig den hårda vägen ungefär. En kultur jag ogillar.

Mvh
VonK

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1530
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #1392 skrivet: torsdag 20, februari 2020, 07:52:58 »
Bra tråd, men bra eller dåligt med alla inlägg  :)

...

Iaf, det tråkigaste med allt är att efter jag tagit upp detta på numismatiska forum är responsen svag, några individer bemödar sig diskussionen samt att detta är något alla måste lära sig den hårda vägen ungefär. En kultur jag ogillar.
Trist historia, jag beklagar verkligen. Jag handlade en hel del mynt på Tradera fram till för sådär fyra-fem år sedan, men har i princip slutat. Som jag ser det är det en kombination av två saker. Dels vad som på engelska kallas för ”tragedy of the commons”, dvs det olyckliga att när det finns en gemensam tillgång (en ”allmänning”) som alla har tillgång till och nytta av men ingen ansvarar för. Dels ett privat monopol, med en ägare som bestämmer. För allmänningar är det normalt bara en tidsfråga innan det dyker upp personer som försöker hitta sätt att få ut mer värde än de sätter in i allmänningen.

I det läget så finns det bara två alternativ: antingen går man man ur huse och läxar upp de som inte uppför sig. Eller så kommer värdet av allmänningen att erodera i takt med att den blir mindre värdefull för övriga.

Problemet med ställen som Tradera är att de är privata handelsplatser med de facto monopolställning. Eftersom de är privata kan vi inte gå man ur huse och spöa upp syndarna, det måste Tradera ta hand om. Men eftersom Tradera har ett de facto monopol så skulle hårdare uppföljning bara kosta dem pengar och minska deras intäkter så deras intresse är... begränsat.

Ur ett affärsperspektiv är det absolut bästa man kan få ett s.k. ”naturligt monopol”, eftersom det blir en närmast självgenererande intäktskälla. Detta gör att Traderas intressen (att maximera vinsten) ligger närmare säljarnas än köparnas, oavsett om säljarna är oärliga eller ej.

Det enda botemedlet är att Tradera får konkurrens. Vilket är svårt rent generellt, eftersom det är ett naturligt monopol. Men det kan vara möjligt i vissa specialfall och marknadsnischer.

Det är exakt därför vi ser en massa handel här på forumet, och att det blir allt mer populärt att handla med mynt via facebookgrupper och instagram. Men dessa vägar kommer att förbli nischer så länge det sker en mycket större handel via Tradera. Och det enda som får köpare att lämna Tradera är efter det de har lärt sig den hårda vägen.

Så, tyvärr, måste jag hålla med om det du hört från annat håll. Men jag ser det inte som en ”kultur” utan som den enda logiska slutsatsen.

Inloggad Coltrane

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #1393 skrivet: söndag 15, mars 2020, 09:38:51 »
Vet inte om det passar i denna tråd men  jag undrar om det här med förfalskat guld. Vilka vikter är vanligast? Är det oftast "lösa" tackor eller lägger man ner tid på att göra såna certifikatsförpackningar som många kommer i? Jag har köpt några sådana på tradera och försökt jämföra med bilder på nätet och mitt otränade öga tycker de verkar OK...

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1541
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
« Svar #1394 skrivet: söndag 15, mars 2020, 10:41:09 »
De vanligaste förekommande förfalskade guldtackorna är 1 oz, och det av olika fabrikat, men främst från Perth Mint. Och då är de oftast inplastade, med ett förfalskat certifikat. Det är också ofta lätt att upptäcka förfalskningarna med en bildjämförelse med en motsvarande äkta guldtacka. Se Svar #1365 och framåt i den här tråden.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Svårare att få tag på Guld?? by Krugerangel
Idag kl. 14:49

Corona, inte ölen by Birka
Idag kl. 14:45

Hur investerar ni efter corona? by Krugerangel
Idag kl. 14:08

South African Gold Shipments to London Have Been Cut Off! by Krugerangel
Idag kl. 12:05

PAUSAD Säljes: Guld! by Krugerangel
Idag kl. 11:50

Billigaste sättet att skicka ~1500g silver med PostNord? by Sarek
Idag kl. 09:10

Spread by Cezzna
Igår kl. 21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Krugerangel
Igår kl. 21:18

Guld säljes by kristensson
Igår kl. 19:10

USA - hur har dom det by Aurum_Argentum
Igår kl. 19:06

Bara saklig investering, ska absolut inte få habegär efter sällsynta mynt... ;-) by Rackham
Igår kl. 17:28

Jag Lotta är ny här by Krugerangel
Igår kl. 14:50

Ohoj! by HassleTheHoff
Igår kl. 10:39

Silver Eagle tub, Maple, halsbandstacka by HassleTheHoff
Igår kl. 10:34

PAUSAD: SAMLARSILVER kookaburror, koalor, lunar m.m by Saiifo
torsdag 26, mars 2020, 22:38:29