Författare Ämne: PLATT SKATT  (läst 33362 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
PLATT SKATT
« skrivet: torsdag 10, januari 2013, 22:39:30 »
Har följt stormen om Centerns nya ideprogram.
Jag är inte C anhängare men gillar en sak i deras förslag - platt skatt.
Dom föreslår ju iofs bara en plattare skatt men det är en väg till en helt platt skatt.

Dvs. alla betalar 22-25% (någonstans där borde det landa för att ge staten intäkter likt dagens) i skatt från första till sista kronor, ränteavdrag försvann ju naturligtvis i en sådan konstruktion.

Detta känns för mig som en enkel skatt som kan tas in som källskatt (dvs arb.giv. drar skatten sedan är det klart ingen deklaration behövs för de flesta)

Sedan kan den enskilde medborgaren välja vad han/hon vill göra för sina pengar, köpa dyrt hus, långpendla till jobbet, stacka PM osv osv.

Detta är för mig rättvisa och frihet - spännande höra hur ni andra ser på saken

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
SV: PLATT SKATT
« Svar #1 skrivet: fredag 11, januari 2013, 01:30:36 »
Som någon påpekade på Cornucopia? häromdagen:

"Den statliga skatten på höginkomsttagare är bara smink för att lura låginkomsttagarna att någon annan betalar.
* Arbetsgivaravgifterna är platta. 415 mdr.
* Kommunalskatterna är platta. 530 mdr.
* Statsskatten är det icke-platta inslaget. 42 mdr.
Det vore alltså skitenkelt att göra skatten platt - i klass med ett mindre jobbskatteavdrag. Statsskatten är betydligt under 3% av de totala skatteintäkterna."

I det perspektivet är ju platt skatt något som kan införas i nästa budgetprop. Men charaden måste väl uppehållas så jag skulle inte hoppas för mycket..

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: fredag 11, januari 2013, 03:01:51 »
Som någon påpekade på Cornucopia? häromdagen:

"Den statliga skatten på höginkomsttagare är bara smink för att lura låginkomsttagarna att någon annan betalar.
* Arbetsgivaravgifterna är platta. 415 mdr.
* Kommunalskatterna är platta. 530 mdr.
* Statsskatten är det icke-platta inslaget. 42 mdr.
Det vore alltså skitenkelt att göra skatten platt - i klass med ett mindre jobbskatteavdrag. Statsskatten är betydligt under 3% av de totala skatteintäkterna."

I det perspektivet är ju platt skatt något som kan införas i nästa budgetprop. Men charaden måste väl uppehållas så jag skulle inte hoppas för mycket..

Mja, du ska lägga till att en riktigt platt skatt även i så fall berör arbetsgivaravgiften.

Idag får du som höginkomsttagare bara tillgodoräkna dig upp till 7,5 basbelopp av arbetsgivareavgiften. Detta gäller både i avseendet pension, sjukförsäkring m.m. Resterande (för arbetsgivaravgifter för inkomster över 7,5 basbelopp) blir följaktligen bara en ännu en del av löneskatterna.

Sedan med en riktigt platt skatt betalade också alla för motsvarande deras andel (i kronor sett) som de kostar i samhället. En höginkomsttagare bidrar idag med en större andel sett i kronor, utan att för den skull nödvändigtvis kosta mer. Varför ska två grannar, där den ena jobbar över och den andra själv valt att arbeta mindre, betala olika mycket i skatt i kronor sett? Rättvisa hade ju i så fall varit att för varje krona du kan få i löneförhöjning över en viss nivå, blir en krona i din ficka, inte i statens.

Ovanstående är också en av orsakerna att jag inte tjänar några stora inkomster i Sverige längre. Ju mer man anstränger sig och ju mer man därför tjänar, ju hårdare ska man straffas. Vem fan vill vara kreativ och flitig i ett sådant system?

Ser man också den debila flinande Annie Lööf i tv, som flinar oavsett vilka frågor hon får och korkade svar hon ger. Då känns det rätt skönt att inte bidra med några större pengar till henne och hennes jämlikars uppehälle.

Utloggad molly

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #3 skrivet: fredag 11, januari 2013, 07:35:35 »
Om vi nu ändå vill  reformera kan vi ju lika gärna ha 0% skatt på alla inkomster (plattare än så blir det inte)  och lägga all skatt på energi och varor. Slopad moms på tjänster men höjd moms på varor och kraftigt höjda energiskatter.

Lite radikalt kanske men svartarbete lär ju försvinna och arbetskraft skulle bli något billigare (pga slopade eller kraftigt reducerade arbetsgivaravgifter)  men framför allt blir det billigare att producera lokalt och att reparera saker istället för att köpa nytt högskattat.

Kanske inte passar så bra i den moderna världsekonomin (som ju inte fungerar så bra just nu) eftersom importerat skulle bli dyrt,  men jag tror det skulle vara lysande lösning för den nationella ekonomin.

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #4 skrivet: fredag 11, januari 2013, 15:13:36 »
Det enda som är rättvist och fritt är att införa 0% skatt.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: fredag 11, januari 2013, 15:19:02 »
Om vi nu ändå vill  reformera kan vi ju lika gärna ha 0% skatt på alla inkomster (plattare än så blir det inte)  och lägga all skatt på energi och varor. Slopad moms på tjänster men höjd moms på varor och kraftigt höjda energiskatter.

Lite radikalt kanske men svartarbete lär ju försvinna och arbetskraft skulle bli något billigare (pga slopade eller kraftigt reducerade arbetsgivaravgifter)  men framför allt blir det billigare att producera lokalt och att reparera saker istället för att köpa nytt högskattat.

Kanske inte passar så bra i den moderna världsekonomin (som ju inte fungerar så bra just nu) eftersom importerat skulle bli dyrt,  men jag tror det skulle vara lysande lösning för den nationella ekonomin.

De tog upp detta i den nya dokumentären "Four Horsemen", att man borde beskatta konsumtion i stället för arbete. Trailer nedan:

Four Horsemen - Official Trailer I
« Senast ändrad: fredag 11, januari 2013, 15:23:42 av Silverräven »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #6 skrivet: fredag 11, januari 2013, 15:23:54 »
En annan ide är att skatta förmögenhet istället för inkomst.
Sålänge det inte sker så kommer de fattiga förbli fattiga och de rika allt rikare...

« Senast ändrad: fredag 11, januari 2013, 15:29:19 av mega_n »

Utloggad zealot

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
« Svar #7 skrivet: fredag 11, januari 2013, 15:35:44 »
Sålänge det inte sker så kommer de fattiga förbli fattiga och de rika allt rikare...

Svårt att skatta förmögenhet då man kan vara förmögen i fiat, guld, silver, fastigheter, osv.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #8 skrivet: fredag 11, januari 2013, 15:37:47 »

Svårt att skatta förmögenhet då man kan vara förmögen i fiat, guld, silver, fastigheter, osv.

Visst men vi hade deklaration(av alla tillgångar) och förmögenhetsskatt upp till ganska nyligen även här i Sverige...
Dock var den ganska låg och ingen ersättning för inkomstskatten...

/H

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #9 skrivet: fredag 11, januari 2013, 15:39:35 »

De tog upp detta i den nya dokumentären "Four Horsemen", att man borde beskatta konsumtion i stället för arbete. Trailer nedan:

Four Horsemen - Official Trailer I

Här är hela filmen :    Four Horsemen

Utloggad iznogood

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
  • Affärsomdömen: 2
    • Guldtest.se
« Svar #10 skrivet: fredag 11, januari 2013, 17:24:24 »
Kan avskaffa skatten helt och så får de trycka så mycket pengar de vill. Skatten blir då endast inflationen, skulle vara positivt för oss med fysiska tillgångar iaf ^^.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
« Svar #11 skrivet: fredag 11, januari 2013, 18:06:33 »
Citera
Visst men vi hade deklaration(av alla tillgångar) och förmögenhetsskatt upp till ganska
nyligen även här i Sverige...
Dock var den ganska låg och ingen ersättning för inkomstskatten...
Dessutom hade den fördelen att vara frivillig, fler såna skatter tack.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: fredag 11, januari 2013, 19:36:10 »
Åbama

Jag trodde det framgick att jag räknar arbetsgivaravgifterna som skatt. Förvisso en halvdold sådan men det är ju en solklar skatt. De kan kalla det vad de vill inklusive "frivilligt bidrag till happyfunland" men om det innebär att staten lägger beslag på pengarna och kan pytsa ut dem enligt eget gottfinnande så är det likaförbannat en skatt. Att en del är korkade nog att gå på tricket ändrar inte på faktum.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #13 skrivet: fredag 11, januari 2013, 20:04:28 »
Åbama

Jag trodde det framgick att jag räknar arbetsgivaravgifterna som skatt. Förvisso en halvdold sådan men det är ju en solklar skatt. De kan kalla det vad de vill inklusive "frivilligt bidrag till happyfunland" men om det innebär att staten lägger beslag på pengarna och kan pytsa ut dem enligt eget gottfinnande så är det likaförbannat en skatt. Att en del är korkade nog att gå på tricket ändrar inte på faktum.

Mja, både du och jag tycker det nog att arbetsgivaravgiften är en skatt, men där du i kostnadssammanställningen skrev om "arbetsgivaravgifterna platta" samt att den statliga skatten är det icke-plattainslaget som måste ändras, så säger ju faktiskt emot det faktum, att arbetsgivaravgiften är precis lika icke-platt som den statliga skatten. Detta av orsakerna jag skrivit (om gränsen på 7,5 basbelopp).

:)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: fredag 11, januari 2013, 22:55:49 »
Det var ett citat, ledsen om inte det framgick. Men samtidigt kan jag tycka att den ändå ÄR platt, det kan så vara att man för närvarande kan tillgodoräkna sig framtida förmåner i högre grad om man håller sig under gränsen men det är ju inte direkt hugget i sten. Vi är bara ett riksdagsbeslut ifrån att ändra det. Samma fenomen inträder ju även om vi hade en platt skatt, i teorin får jag och Stefan Persson samma förmåner men han betalar oerhört mycket mer även om skattesatsen är densamma. I princip tror jag vi är överens även om en eller annan nyans skiljer sig.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal