Författare Ämne: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen  (läst 158047 gånger)

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« Svar #60 skrivet: söndag 11, oktober 2020, 14:19:30 »
Tack för tipsen.
Jo, jag är långsiktig. Så jag har inget emot undervärderade bolag.
Finns det en risk med att köpa bolag som värderas under 1 cad?

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 465
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #61 skrivet: söndag 11, oktober 2020, 14:55:04 »
Tack för tipsen.
Jo, jag är långsiktig. Så jag har inget emot undervärderade bolag.
Finns det en risk med att köpa bolag som värderas under 1 cad?

I alla fall inget jag bryr mig om.

Här är en bra, nyligen gjord intervju med VD'n för Orezone :

https://www.denvergold.org/company-webcast/xpl20/95/

Går i produktion senast Q2 2022 som det ser ut i nuläget.
Hög produktion redan från start till en kostnad på ca $730 /oz.
Ska vi gissa att guldpriset då är över $3000 ?

Snacka om pengamaskin....
Tror på mångdubbling av kursen fram till produktionsstart.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #62 skrivet: söndag 11, oktober 2020, 17:17:56 »
Ju mer jag tänkte på Orezone, desto mer kände jag mig tvungen att försöka räkna lite på framtida vinster och framtida aktiekurser.

VD säger i intervjun att man räknar med att producera ca 140.000 oz från start som ganska enkelt ska kunna ökas till 200.000 oz/år

Kostnaden / oz ca $700
Ponera att vi då har ett guldpris på $2.700, då blir vinsten $2.000 /oz !!
140.000 oz/år ger då en vinst på $280 miljoner/år.

Antag ett PE tal på 10 på Orezone, låter det rimligt för en guldproducent ?

Då skulle alltså bolaget behöva ha ett marknadsvärde på $2.800 miljoner
Idag har Orezone ett marknadsvärde på under $200 miljoner....

Är detta m.a.o ett kommande 10x bolag ?
Inom två år...

Ni som kan bolagsvärdering, gör jag några grova räknefel någonstans ?

Jag kan snarare tycka att jag räknar lågt.
Det enda antagandet jag gör är ett guldpris på 2700 om två år, EB Tucker räknar med 3000 innan detta året är slut !
Utöver det använder jag det lägsta värdet på produktion, 140.000 oz/år

Det är denna typ av bolag som kan ge den största utväxlingen i en kommande guldrallymarknad.
Flyger i nuläget helt under radarn, står inför en enorm uppvärdering när man väl kommit igång med produktionen.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2111
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #63 skrivet: söndag 11, oktober 2020, 22:31:16 »
Du har räknat rimligt. Jag håller med om att ORE kommer att omvärderas när gruvan når produktion. Men detta är inte unikt för ORE, det gäller för i princip alla bolag i denna fas. Min känsla (jag har inga hårda siffror på detta) är att när det är mer än 12 månader till start så har inte FOMO kommit igång än.

Det gör att det handlar om vad som är den mest attraktiva placeringen av kapitalet *nu* för den som redan tagit steget till att placera i PM-miners. I ett framtida rally när det kommer in mer kapital så kommer allt att stiga (ytterligare) och ju närmare produktionsstart som ORE kommer desto mer attraktiva kommer de att vara.

Jag äger inte ORE och har aldrig ägt dem, men har tittat och, rätt eller fel, valt att vänta till närmare produktionsstart.

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #64 skrivet: söndag 11, oktober 2020, 22:46:52 »
En annan fråga.
Många av gruvbolagen är ju listade både i NY och Toronto.
Är någon av börserna att föredra när man handlar?

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #65 skrivet: söndag 11, oktober 2020, 23:44:16 »
Jag kollade runt lite bland producerande bolag för at se om mitt fiktiva PE tal på 10 var rimligt.
Och det var det inte :)

Snarare 15-20 var det vanligaste jag såg.
Därmed skulle alltså min spekulation om en 10 dubblare snarare behöva justeras till 15-20 dubblare.
På mindre än två år från idag.

August säger att detta förhållande gäller för många bolag, jag håller bara med delvis.
Det är inte så väldigt många bolag där ute som inom så kort tid, Q2 2020, beräknas komma igång med produktion.
Alla licenser och nödvändigt pappersarbete avklarat.
Detta dessutom kombinerat med en såpass hög produktion kombinerat med en låg AISC på $700.
Med ett MCap på lägre än $200 miljoner.
Möjligen kan man avskräckas av Burkina Faso som jurisdiction.
Men, som VD säger i intervjun, det fungerar bra i landet vad gäller guldproduktion med ett flertal gruvor som levererar bra.
Gruvorna brukar alltid byggas snabbare och till en lägre kostnad än budgeterat, så produktionen kanske t.o.m. kommer igång redan Q1 2022.

Vad gäller att köpa på Canada eller USA börsen, många verkar föredra USA.
Själv tycker jag omsättningen verkar högre i Canada.
Dessutom har jag vant mig vid priset i CAD, tycker det känns jobbigt att ställa om sig till USD.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #66 skrivet: måndag 12, oktober 2020, 09:26:40 »
Jag kollade runt lite bland producerande bolag för at se om mitt fiktiva PE tal på 10 var rimligt.
Och det var det inte :)

Snarare 15-20 var det vanligaste jag såg.
Därmed skulle alltså min spekulation om en 10 dubblare snarare behöva justeras till 15-20 dubblare.
På mindre än två år från idag.

PE-tal säger inte hela sanningen för gruvbolag. Det är minst lika viktigt hur stora bolagets reserver är (dvs hur många år man kommer kunna köra).

Och ett bolag med gruvan i BF kommer aldrig värderas på samma nivå som ett med brytning i ett stabilt land.

Och så måste man väga in balansräkningen/skuldsättning. Men den stora risken för många gruvor i tidig fas (och förklaringen till den låga värderingen) är att de stöter på operationella problem.

Bolag i tidig fas har dessutom en stark motivering att skönmåla framtiden (om inte annat så för att kunna säkra finansiering), så det är också svårt att bedöma trovärdigheten i deras framtidsbedömningar Mest trovärdighet skulle jag ge till bolag har som har något att förlora på att ljuga alltför mycket, dvs de med seriösa ägare och/eller starka kopplingar till något större (ex Lundin)

Sen vet jag inget om hur man räknar på ovanstående faktorer, och det kan ju fortfarande bli en 10-dubblare men bara så du tänkt på det :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2111
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #67 skrivet: måndag 12, oktober 2020, 12:08:15 »
PE-tal säger inte hela sanningen för gruvbolag. Det är minst lika viktigt hur stora bolagets reserver är (dvs hur många år man kommer kunna köra).

Och ett bolag med gruvan i BF kommer aldrig värderas på samma nivå som ett med brytning i ett stabilt land.

Och så måste man väga in balansräkningen/skuldsättning. Men den stora risken för många gruvor i tidig fas (och förklaringen till den låga värderingen) är att de stöter på operationella problem.

Bolag i tidig fas har dessutom en stark motivering att skönmåla framtiden (om inte annat så för att kunna säkra finansiering), så det är också svårt att bedöma trovärdigheten i deras framtidsbedömningar.
Reserver: Detta håller jag bara delvis med om. Ett producerande bolag med reserver i sådär 10 år och en viss vinst och FCF kommer inte nödvändigtvis att värderas upp för att de växer sina reserver så att LOM (Life Of Mine) ökar bortom tio år. Det som puffar nålen är om de kan öka produktionen så att vinst och cash flow går upp.

Operationella problem och/eller skönmålning: Här är givetvis orsaken till att värderingen går upp efter det gruvan gått i produktion :-)

August säger att detta förhållande gäller för många bolag, jag håller bara med delvis.
Det är inte så väldigt många bolag där ute som inom så kort tid, Q2 2020, beräknas komma igång med produktion.
Alla licenser och nödvändigt pappersarbete avklarat.
Detta dessutom kombinerat med en såpass hög produktion kombinerat med en låg AISC på $700.
Med ett MCap på lägre än $200 miljoner.
Möjligen kan man avskräckas av Burkina Faso som jurisdiction.
Men, som VD säger i intervjun, det fungerar bra i landet vad gäller guldproduktion med ett flertal gruvor som levererar bra.
Gruvorna brukar alltid byggas snabbare och till en lägre kostnad än budgeterat, så produktionen kanske t.o.m. kommer igång redan Q1 2022.

Vad gäller att köpa på Canada eller USA börsen, många verkar föredra USA.
Själv tycker jag omsättningen verkar högre i Canada.
Jag sade inte "många bolag", jag sade "bolag i denna fas" (och jag håller helt med om att det inte är överdrivet många, såvitt jag vet). Min poäng är att detta inte är negativ särbehandling av just ORE, utan att det är symptomatiskt för marknadens sunda skepsis innan bolaget bevisat att de klarade av att nå produktion. Inget fel i det, det är ju det som gör att du kan göra en vinst genom att gå in tidigare och ta den större risken.

Landsrisken är absolut en faktor som vägs in i värdering, men jag håller med om att Burkina-Faso fungerat bra (peppar, peppar). Jag äger flera andra bolag, både producerande och explorers, som verkar i BM och det har bekymrat mig mindre än mina bolag i Mali...

Det absolut viktigaste vid valet av handelsplats är likviditeten. Valutan är i grunden irrelevant (eftersom arbitrage av market makers balanserar kurserna mellan olika börser inom några dagar). Så det blir mest en praktisk fråga som att det är enklare att hålla ordning med färre valutor. Courtage kan ha betydelse, om man handlar i mindre poster.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #68 skrivet: måndag 12, oktober 2020, 12:53:38 »
Reserver: Detta håller jag bara delvis med om. Ett producerande bolag med reserver i sådär 10 år och en viss vinst och FCF kommer inte nödvändigtvis att värderas upp för att de växer sina reserver så att LOM (Life Of Mine) ökar bortom tio år. Det som puffar nålen är om de kan öka produktionen så att vinst och cash flow går upp.

Helt sant. Vinster så långt bort i tiden diskonteras rätteligen hårt (både pga att pengar nu är bättre än pengar sen och pga operationell risk), så det spelar förstås större roll om kvarvarande LOM ökar från 5 till 6 år än om den ökar från 10 till 11. Så det är kanske oftare relevant för existerande gruvor med några år på nacken.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #69 skrivet: måndag 12, oktober 2020, 14:57:24 »

Kostnaden / oz ca $700
Ponera att vi då har ett guldpris på $2.700, då blir vinsten $2.000 /oz !!
140.000 oz/år ger då en vinst på $280 miljoner/år.

Jag anser att det smugit sig in en tankevurpa här, lite som det cyber är inne på om balansräkningen.

Är det något jag lärt mig av att vara investerad i oljebolag så är det att liftning cost - spotpris inte är lika med vinst.

Cyber nämner skulder som ett exempel, prospekteringsbolag har en tendens till att ha höga skulder. Nästa grej är skatter eller royalties.

Jag skulle tro att det blir betydligt lägre vinst men det betyder inte att det är en oattraktiv investering för det har jag inte satt mig in i.

Finns det redan utvecklade bolag i området att jämföra med?
I så fall skulle jag kolla, vad är deras utvinningskostnad, vad betalar dom i skatt eller royalties och hur förhåller sig vinst mot utvinningskostnader, skatter och royalties?
« Senast ändrad: måndag 12, oktober 2020, 14:59:22 av I_am_mine »

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #70 skrivet: måndag 12, oktober 2020, 16:15:47 »
Jovisst, jag är medveten om att min formel var en förenklad bild av verkligheten.
Men jag la mig därför lågt på t.ex. produktion för att kompensera eventuella andra kostnader.
Även guldpriset på 2700 kan ju visa sig vara lågt tilltaget ( låt oss hoppas det )

Orezone har en AISC på ca $730.

All-In Sustaining Costs = Cash Costs (including by-product credits) + Sustaining Capital + Exploration expenses + G & A expenses

Min avsikt var mer att visa att Orezone bör vara en flerdubblare på endast 1.5-2 års sikt.
Om det sedan blir 5x, 10x eller 15x får framtiden utvisa.

Det härliga med gruvbolagen är just deras enorma hävstång mot guldpriset.
Min beräkning bygger på att guldpriset stiger med ca 30%, i detta bolag kan man då istället få 600% avkastning.

Självfallet ska man inte slänga in alla pengar i ett enda bolag, vi vet alla att mycket kan gå fel i gruvbolagen.
Man ska såklart hitta ett antal liknande bolag fördelat på några olika geografiska jurisdictions.

Jag har ett annat 'liknande' bolag som jag också tycker är spännande, detta har dock redan gått i produktion nyligen.
Återkommer till detta....

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #71 skrivet: tisdag 13, oktober 2020, 21:13:11 »

Annars var ju samarbetsdealen som Maple Gold Mines gjorde med Agnico Eagle nu i veckan en riktig höjdare.
Även där krävs lite långsiktighet, men det kommer löna sig.

Noterar med glädje att Maple Gold Mines är upp 22% idag på en för övrigt lite småsur börs.
Kanske behövdes det några dagar för att marknaden skulle förstå betydelsen av samarbetet med Agnico Eagle...

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #72 skrivet: onsdag 14, oktober 2020, 21:53:14 »
Känns som att Maple Gold Mines drabbats av FOMO.
Upp 24 % igår, och idag just nu upp 16 %

Go Maple, Go !

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #73 skrivet: tisdag 20, oktober 2020, 13:02:23 »
Idag sålde jag av en stor del av mitt innehav i Jose Maria resources.
Det blev inte riktigt den effekt jag hoppats på med genomförbarhets studien (blev "bara"25%) och det är trots allt 6 år kvar till driftstart med risk för utspädning längs vägen.

Ligger kvar med en liten intressepost för att öka vid kapitalanskaffning längs vägen

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #74 skrivet: tisdag 27, oktober 2020, 13:29:14 »
Om någon är intresserad av en junior silver miner som ligger på exakt den rätta positionen i Lassonde kurvan, ta då en titt på Aurcana Silver ( AUN ).
Har precis nyligen fått klart med finansiering för uppstart av produktion, april 2021 beräknas man börja bryta silver.

Alla tillstånd klara.
Säker jurisdiction, Colorado USA.

P.S.
Sedan jag tipsade om Maple Gold Mines för lite drygt två veckor sedan är aktien upp nästan 100%
Det visar vilken kraft det finns i dessa aktier när det väl börjar röra på sig.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
Idag kl. 09:06

Säljes: 2 Dukat 1963, efterprägling av Ferdinand Karl 2 1642 by amadeus
Igår kl. 12:03

AVSLUTAD: guldmynt 20 francs Leopold I by zodiac
söndag 20, april 2025, 16:52:32

Monero by glimbert
lördag 19, april 2025, 17:57:36

Glad Påsk alla forumiter! by august
lördag 19, april 2025, 12:53:43