Författare Ämne: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen  (läst 146344 gånger)

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« Svar #30 skrivet: måndag 17, augusti 2020, 09:37:03 »
Eric Strand skriver på twitter att även Bridgewater(Ray Dalio) stoppar in 17 % guld i portföljen.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 434
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #31 skrivet: måndag 17, augusti 2020, 13:13:46 »
Eric Strand skriver på twitter att även Bridgewater(Ray Dalio) stoppar in 17 % guld i portföljen.

Stämmer, men till skillnad mot Waren Buffet så har ju Ray Dalio varit helt tydlig med att han gillar guld.

Läste även att den stora hedgefonden Greenlight Capital har köpt goldmining ETF'en GDX.
Så det börjar flyttas in rätt stora nya belopp till guldaktierna.
Detta är i alla fall till en början riktat mot de stora bolagen.
Tänk när/om investerare börjar leta bland midtier/junior bolagen.
Det skulle kunna skapa en otrolig kursökning på dessa.

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 314
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #32 skrivet: måndag 17, augusti 2020, 20:32:58 »
Berkshire säljer Wells Fargo, JP Morgan och The Squid, köper Barrick.

Hoppsan.

...och idag så steg priset på Barrick med c:a 11,04 %, undrar hur många värdeinvesterare som tog rygg på Berkshire?

:)

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #33 skrivet: måndag 17, augusti 2020, 23:08:42 »

Hoppsan.

...och idag så steg priset på Barrick med c:a 11,04 %, undrar hur många värdeinvesterare som tog rygg på Berkshire?

Det som är lite intressant år att Barrick, trots ( eller kanske p.g.a. ? ) att det är det största och mest kända guldgruvebolaget, så betraktas bolaget av många insatta som helt ointressant att investera i.
Det är ett bolag som är tokhögt värderat och helt saknar möjligheten att bli en multibagger.
Tryggt kanske, men lite tråkigt.

Utloggad Håa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #34 skrivet: måndag 17, augusti 2020, 23:49:37 »
Silver Bull kom med bra nyheter idag, de har god chans att bli en "multibagger". Det va Dave på guldaktier som hittade å rekomenderade den för några år sedan. Vet att han va medlem i forumet för länge sedan. Han är väldigt duktig på att hitta okända undervärderade aktier

Länkar till nyheten, daves sida med lite kommentarer, samt kommentarer från stockhouse......

http://www.silverbullresources.com/news/silver-bull-enters-into-an-option-agreement-to-acquire-the-beskauga-copper-gold-project-in-kazakhstan/

https://guldaktier.wordpress.com/2020/06/09/vad-hande-med-silver-bull-resources/

https://stockhouse.com/companies/bullboard/t.svb/silver-bull-resources,-inc

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
« Svar #35 skrivet: tisdag 18, augusti 2020, 00:31:28 »

Hoppsan.

Det som är lite intressant år att Barrick, trots ( eller kanske p.g.a. ? ) att det är det största och mest kända guldgruvebolaget, så betraktas bolaget av många insatta som helt ointressant att investera i.
Det är ett bolag som är tokhögt värderat och helt saknar möjligheten att bli en multibagger.

Ja, jag håller med. Såg på en halvtimmes analys av Barrick på Youtube och den som genomförde analysen menade på att egentligen de enda synbara skälen till att Berkshire investerade i Barrick är:

1. Sannolikeheten för ökat guldpris (Vilket ju gynnar alla gruvföretag)
2. Stabilteten, även med en något marginellt minskad produktion så kommer Barrick att göra vinst om guldpriset håller i sig på den här nivån alternativt stiger.

Sen tror jag att Berkshire gillar stabilt och kanske lite tråkigt?  ;)

Ett annat företag som enligt den som gjorde analysen kanske är mer intressant är Kirkland Lake Gold. Rätt eller fel? Det vet jag faktiskt inte, men ska kolla upp företaget. :-)

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #37 skrivet: onsdag 19, augusti 2020, 20:22:49 »
...
Barrick ... är tokhögt värderat och helt saknar möjligheten att bli en multibagger.
Ett annat företag som enligt den som gjorde analysen kanske är mer intressant är Kirkland Lake Gold. Rätt eller fel? Det vet jag faktiskt inte, men ska kolla upp företaget. :-)
Mja, jag tycker nog inte att man skall avfärda Barrick så snabbt. Det som är caset för dem är dels stora reserver (drygt 70 Moz), dels att de är stora nog att inte bli uppköpta. Det gör att om man tror på väsentligt högre guldpris så är man som aktieägare i Barrick i princip garanterad att ta del av den värdeökningen.

Men varför är det då inte ännu bättre att äga ett mindre bolag där man får fler oz-in-the-ground per investerad peng (oavsett om det är en producerande gruva eller någon som bara har gjort ett fynd)? Orsaken är att ett litet bolag alltid riskerar att bli uppköpt (t ex av Barrick). Äger man aktier i ett litet bolag som gör ett fint fynd så börjar man lätt drömma om multibaggers. Såna är urkul. Då blir man sannolikt rejält besviken när övriga aktieägare accepterar ett bud med ofta mindre än 100% premie. I en bullmarket så kommer premierna givetvis att stiga, men även en så hög premie som 200% vore kanske surt om man börjat drömma om en 10-bagger.

Så varför säljer de stora aktieägarna så billigt? Det beror på att de inte är spekulanter som vi som leker med egna pengar. De är förvaltare åt fonder, pensionsbolag, etc. Och om man som förvaltare får ett bud med 100% premie på ett innehav så tar man det. Punkt. För då är årets bonus klar, och det är det som räknas.

Kirkland Lake då? Vad gör dem mer intressanta (för det håller jag med om att de är)? KL är en av mitt livs bästa affärer och jag gillar dem stenhårt. Men samtidigt så måste man ha lite historia för att förstå KL. De har reserver på ca 20 Moz, men merparten är från Detour (lowgrade i Canadian Malartic). Gruvan som ”gjort” KL är Fosterville i Australien, med tokhöga grades och fantastiskt låg AISC. Fosterville är en kassako av enorma mått och har gjort att KL har växt som en raket. Men Fosterville har bara reserver på ca 3 Moz. Man hittar givetvis mer malm Undan för undan, men ur ett värderingsperspektiv är det ”reserves” som räknas, dvs malm med så många hål i sig att man ”vet” hur mycket guld där är.

Så att jämföra Barrick med KL är den vanliga jämförelsen mellan ”value” och ”growth”. Dessutom är det så att ju mer guldpriset stiger desto mindre blir KLs hävstång (från sin låga AISC). Vidare kommer KLs AISC att stiga i takt med att en större del av produktionen kommer från Detour-gruvan.

Detta betyder inte att KL är dåligt, tvärtom jag skulle hellre lägga en peng i KL än i Barrick idag (men äger iofs redan båda, drygt dubbelt så mycket KL som ABX). De senaste fem åren har KL varit som en motorcykel medan ABX mer varit som en (väldigt stor) hästkärra: båda har tagit sig fram, men den ena lite snabbare än den andra. Framöver kommer dock KL i takt med att de växer att bli mer likt ABX. Och det gör att i framtiden kommer de båda att värderas mer efter värdet på sina reserver.

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
« Svar #38 skrivet: torsdag 20, augusti 2020, 20:06:37 »
...
Barrick ... är tokhögt värderat och helt saknar möjligheten att bli en multibagger.
Mja, jag tycker nog inte att man skall avfärda Barrick så snabbt. Det som är caset för dem är dels stora reserver (drygt 70 Moz), dels att de är stora nog att inte bli uppköpta. Det gör att om man tror på väsentligt högre guldpris så är man som aktieägare i Barrick i princip garanterad att ta del av den värdeökningen.

Men varför är det då inte ännu bättre att äga ett mindre bolag där man får fler oz-in-the-ground per investerad peng (oavsett om det är en producerande gruva eller någon som bara har gjort ett fynd)? Orsaken är att ett litet bolag alltid riskerar att bli uppköpt (t ex av Barrick). Äger man aktier i ett litet bolag som gör ett fint fynd så börjar man lätt drömma om multibaggers. Såna är urkul. Då blir man sannolikt rejält besviken när övriga aktieägare accepterar ett bud med ofta mindre än 100% premie. I en bullmarket så kommer premierna givetvis att stiga, men även en så hög premie som 200% vore kanske surt om man börjat drömma om en 10-bagger.

Så varför säljer de stora aktieägarna så billigt? Det beror på att de inte är spekulanter som vi som leker med egna pengar. De är förvaltare åt fonder, pensionsbolag, etc. Och om man som förvaltare får ett bud med 100% premie på ett innehav så tar man det. Punkt. För då är årets bonus klar, och det är det som räknas.

Kirkland Lake då? Vad gör dem mer intressanta (för det håller jag med om att de är)? KL är en av mitt livs bästa affärer och jag gillar dem stenhårt. Men samtidigt så måste man ha lite historia för att förstå KL. De har reserver på ca 20 Moz, men merparten är från Detour (lowgrade i Canadian Malartic). Gruvan som ”gjort” KL är Fosterville i Australien, med tokhöga grades och fantastiskt låg AISC. Fosterville är en kassako av enorma mått och har gjort att KL har växt som en raket. Men Fosterville har bara reserver på ca 3 Moz. Man hittar givetvis mer malm Undan för undan, men ur ett värderingsperspektiv är det ”reserves” som räknas, dvs malm med så många hål i sig att man ”vet” hur mycket guld där är.

Så att jämföra Barrick med KL är den vanliga jämförelsen mellan ”value” och ”growth”. Dessutom är det så att ju mer guldpriset stiger desto mindre blir KLs hävstång (från sin låga AISC). Vidare kommer KLs AISC att stiga i takt med att en större del av produktionen kommer från Detour-gruvan.

Detta betyder inte att KL är dåligt, tvärtom jag skulle hellre lägga en peng i KL än i Barrick idag (men äger iofs redan båda, drygt dubbelt så mycket KL som ABX). De senaste fem åren har KL varit som en motorcykel medan ABX mer varit som en (väldigt stor) hästkärra: båda har tagit sig fram, men den ena lite snabbare än den andra. Framöver kommer dock KL i takt med att de växer att bli mer likt ABX. Och det gör att i framtiden kommer de båda att värderas mer efter värdet på sina reserver.

Tack för tipsen!

Helt klart en del att tänka på. Jag passade på att investera lite KL idag med avsikt att hålla ett par år eller mer, måste definitivt läsa på mer och kolla upp nivåerna för reserverna. Eventuellt kommer jag att diversifiera med Barrick.

Funderar också lite löst på ETF:er och spanar in Avanza utbud för råvaror kopplade till guld.

Ser fram emot intressanta diskussioner och att lära mig mer.

Utloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 695
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #39 skrivet: torsdag 20, augusti 2020, 20:51:53 »
För er som letade företag som sysslade med Uran.
United Battery Metals Corp.
https://www.marketwatch.com/investing/stock/ubmcf

Kan inget om denna, dök upp i börsdata, när jag screenade efter aktier med momentum.

Tack, det var inget dåligt tips. Från CAD 0.41 i måndags till CAD 0,73 ikväll, det blir 78% upp sen i måndags!
Eftersom jag skriver detta nu så kan vi alla räkna med att kursen faller som en sten från och med nu  :)

Utloggad Håa

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #40 skrivet: fredag 21, augusti 2020, 00:29:22 »
I nuläget sitter lilla Silver Bull på 400 moz silver eq (70% ägs av s32 om de fullföljer JV:t) vid Sierra Mojada, en av världens största silvertillgångar OCH över 20 moz guld eq med potential att mer än dubblas, därmed möjligtvis en av världens största guldtillgångar.

Sammanlagt NPV långt över $2 miljarder och ett marknadsvärde under $40 miljoner. Skulle man kunna säga att det här representerar, från en värdeinvesterares perspektiv, kanske den största investeringsmöjligheten just nu?

Vad man kan säga helt säkert är att aktiekursens uppsida är närmast obegränsad från dessa nivåer. Det är svårt att lägga fram ett bättre case just nu.

https://guldaktier.wordpress.com/2020/08/19/silver-bull-koper-stort-guld-koppar-projekt/

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
« Svar #41 skrivet: fredag 21, augusti 2020, 00:57:35 »
I nuläget sitter lilla Silver Bull på 400 moz silver eq (70% ägs av s32 om de fullföljer JV:t) vid Sierra Mojada, en av världens största silvertillgångar OCH över 20 moz guld eq med potential att mer än dubblas, därmed möjligtvis en av världens största guldtillgångar.

Sammanlagt NPV långt över $2 miljarder och ett marknadsvärde under $40 miljoner. Skulle man kunna säga att det här representerar, från en värdeinvesterares perspektiv, kanske den största investeringsmöjligheten just nu?

Vad man kan säga helt säkert är att aktiekursens uppsida är närmast obegränsad från dessa nivåer. Det är svårt att lägga fram ett bättre case just nu.

https://guldaktier.wordpress.com/2020/08/19/silver-bull-koper-stort-guld-koppar-projekt/

Klart intressant Håa, det där är nog värt att ta en närmare titt på. Om jag förstår saken rätt, så ligger de i tvist i dagsläget, men har också en annan affär på gång i Kazakhstan?

Bolaget ser vid en första anblick ut att vara kraftigt undervärderat för en lekman som mig. Så jag får nog sätta mig ner och räkna och göra en ordentlig teknisk analys.

DEScypher

Utloggad Håa

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #42 skrivet: fredag 21, augusti 2020, 01:51:45 »
"Klart intressant Håa, det där är nog värt att ta en närmare titt på. Om jag förstår saken rätt, så ligger de i tvist i dagsläget, men har också en annan affär på gång i Kazakhstan?"

Du förstår saken helt rätt :)
Som jag ser det så har den nya dealen i Kazakhstan minskat risken för bolaget genom att ha 2 olika projekt i 2 länder. De har dessutom guld/koppar i rikliga mängder.

Vad gäller tvisten så står det så här i senaste uppdateringen:

Silver Bull has an agreement with Mineros Norteños on two small mineral licences which cover the eastern part of the Sierra Mojada deposit. These licences are subject to a 2% production royalty to Mineros Norteños capped at US$6.875 million (the “Royalty”) should a mine go into production.

Since 2014, Silver Bull has been fighting a law suit by Mineros Norteños seeking payment of the Royalty, including interest at a rate of 6% per annum since August 30, 2004, even though no revenue has been produced from the applicable mining concessions. Mineros Norteños also sought payment of wages to the Mineros Norteños members since August 30, 2004 under this agreement, even though none of the individuals were hired or performed work for Silver Bull under this agreement and Silver Bull did not commit to hiring them. On October 4, 2017, the court ruled that Mineros Norteños was time barred from bringing the case. On October 19, 2017, Mineros Norteños appealed this ruling. On July 31, 2019, the Federal Appeal Court held the original ruling. This ruling was subsequently challenged by Mineros Norteños and in March 2020 the Federal Appeals Court held the original ruling. Mineros Norteños may challenge the ruling for a final time at the Federal Circuit Court. Due to COVID-19 the Mexican court system remains closed and the timing of reopening is uncertain. In an attempt to force Silver Bull into making a settlement, Mineros Norteños has undertaken to illegally block access to the project since September 2019. To ensure the safety of all involved, Silver Bull has elected to halt all operations on the project until a resolution can be found.

Silver Bull remains committed to good faith dialogue with Mineros Norteños, many of whom have worked for Silver Bull, to find a solution that is acceptable to both parties.

The joint venture option with South32 remains in good standing but under a force majeure pause.

https://stockhouse.com/news/press-releases/2020/08/17/silver-bull-enters-into-an-option-agreement-to-acquire-the-beskauga-copper-gold

Här är en annan sida från Daves blogg där han ger en tolkning på situationen.

https://guldaktier.wordpress.com/2020/06/09/vad-hande-med-silver-bull-resources/

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #43 skrivet: fredag 21, augusti 2020, 11:39:57 »
Kan vara smart att titta på bolag som ska gå i produktion inom en snar framtid.
D.v.s. de har gjort ett fynd, och har gått igenom hela den segdragna processen med licenser, miljötillstånd, samt byggande av anläggning.
Att starta upp produktion med dessa spotpriser är rena drömmen för bolagen.
De ekonomiska kalkyler som bolagen gjort är baserade på betydligt lägre priser.

Du ska såklart göra din egen DD, men här är några förslag på sådana bolag.
Kika gärna in på forumet www.ceo.ca för att läsa om bolagen.

Guldbolag:
Pure Gold  www.ceo.ca/pgm
Minera Alamos  www.ceo.ca/mai
Bluestone Resources www.ceo.ca/bsr
 Helt ny bolagspresentation av Bluestone här : https://www.youtube.com/watch?v=7An3cqsa-vE

Silverbolag:
Alexco www.ceo.ca/axu
MAG www.ceo.ca/mag

Själv ligger jag rätt tung i Minera Alamos, Bluestone och MAG  8)

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1295
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #44 skrivet: fredag 21, augusti 2020, 16:59:48 »
Kan vara smart att titta på bolag som ska gå i produktion inom en snar framtid.
D.v.s. de har gjort ett fynd, och har gått igenom hela den segdragna processen med licenser, miljötillstånd, samt byggande av anläggning.
Att starta upp produktion med dessa spotpriser är rena drömmen för bolagen.
De ekonomiska kalkyler som bolagen gjort är baserade på betydligt lägre priser.

Du ska såklart göra din egen DD, men här är några förslag på sådana bolag.
Kika gärna in på forumet www.ceo.ca för att läsa om bolagen.

Guldbolag:
Pure Gold  www.ceo.ca/pgm
Minera Alamos  www.ceo.ca/mai
Bluestone Resources www.ceo.ca/bsr
 Helt ny bolagspresentation av Bluestone här : https://www.youtube.com/watch?v=7An3cqsa-vE

Silverbolag:
Alexco www.ceo.ca/axu
MAG www.ceo.ca/mag

Själv ligger jag rätt tung i Minera Alamos, Bluestone och MAG  8)

Kan lägga till ett bolag jag har köpt till listan.

Jose maria resources, handlas på stockholmsbörsen.
Ligger i Argentina så det är stor riskrabat just nu. Nyss tagit in kapital. Kapitalstarka storägare och styrelse äger en stor del av bolaget vilket är förtroendeingivande.

Koppar, och guld fyndighet med en hel del silver som grädde på moset
Det är långt kvar till utvinning men om inte råvarupriserna kraschar eller Argentina får fnatt så kan det bli intressant.

En Feasibility studie ska komma detta halvår och troligtvis är det med vetskap om utfallet som storägare och styrelse tecknade så mycket aktier under kapitalrundan som precis var.

Kapital togs in runt 4.3-4.4kr och där ligger kursen idag

Edit: det är samma storägare som bluestone resources som du nämnde
« Senast ändrad: fredag 21, augusti 2020, 17:01:42 av I_am_mine »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes Silver kilotacka Johnson Matthey by Coltrane
Igår kl. 21:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Krippa
Igår kl. 18:27

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
Igår kl. 09:29

Köpes : 40 francs guldmynt by zodiac
Igår kl. 08:55

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Igår kl. 07:28

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:57:18

Bilder på silver. by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:52:11

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
onsdag 05, februari 2025, 11:16:40

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Coltrane
måndag 03, februari 2025, 09:13:37

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47

Bad jokes. by Philip
lördag 01, februari 2025, 13:29:08

Oseriösa säljare på Tradera. by RemusTh
fredag 31, januari 2025, 21:21:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 30, januari 2025, 08:32:51