Författare Ämne: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen  (läst 152852 gånger)

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 315
  • Affärsomdömen: 8
SV: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« Svar #45 skrivet: fredag 21, augusti 2020, 21:20:23 »
Kan vara smart att titta på bolag som ska gå i produktion inom en snar framtid.
D.v.s. de har gjort ett fynd, och har gått igenom hela den segdragna processen med licenser, miljötillstånd, samt byggande av anläggning.
Att starta upp produktion med dessa spotpriser är rena drömmen för bolagen.
De ekonomiska kalkyler som bolagen gjort är baserade på betydligt lägre priser.

Du ska såklart göra din egen DD, men här är några förslag på sådana bolag.
Kika gärna in på forumet www.ceo.ca för att läsa om bolagen.

Guldbolag:
Pure Gold  www.ceo.ca/pgm
Minera Alamos  www.ceo.ca/mai
Bluestone Resources www.ceo.ca/bsr
 Helt ny bolagspresentation av Bluestone här : https://www.youtube.com/watch?v=7An3cqsa-vE

Silverbolag:
Alexco www.ceo.ca/axu
MAG www.ceo.ca/mag

Själv ligger jag rätt tung i Minera Alamos, Bluestone och MAG  8)

Kan lägga till ett bolag jag har köpt till listan.

Jose maria resources, handlas på stockholmsbörsen.
Ligger i Argentina så det är stor riskrabat just nu. Nyss tagit in kapital. Kapitalstarka storägare och styrelse äger en stor del av bolaget vilket är förtroendeingivande.

Koppar, och guld fyndighet med en hel del silver som grädde på moset
Det är långt kvar till utvinning men om inte råvarupriserna kraschar eller Argentina får fnatt så kan det bli intressant.

En Feasibility studie ska komma detta halvår och troligtvis är det med vetskap om utfallet som storägare och styrelse tecknade så mycket aktier under kapitalrundan som precis var.

Kapital togs in runt 4.3-4.4kr och där ligger kursen idag

Edit: det är samma storägare som bluestone resources som du nämnde

Tack för alla bra tips!

Nu blir det analyserade och räknande i helgen.

:)

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 443
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #46 skrivet: fredag 21, augusti 2020, 22:44:58 »
Tack för alla bra tips!

Nu blir det analyserade och räknande i helgen.

Ta dig gärna tid att lyssna på Youtube klippet med Bluestone Resources.
Här tror jag det finns en multi-bagger i vardande...
Första årets cashflow motsvarar halva bolagsvärdet....
Om nu inget strular med det något annorlunda "jurisdiction", Guatemala, så ser jag inga hinder i nuläget.
Bra backning av Lundin gruppen också.
Som sagt, jag ligger redan rätt tungt i bolaget men hittar jag minsta lilla dipp så kommer jag öka.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2102
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #47 skrivet: lördag 22, augusti 2020, 22:47:03 »
Silver Bull Resources:
Citat från: DEScypher topic=16031.msg87046#msg87046 date=1597967505
"Klart intressant Håa, det där är nog värt att ta en närmare titt på. Om jag förstår saken rätt, så ligger de i tvist i dagsläget, men har också en annan affär på gång i Kazakhstan?"
Citat från: Håa
Som jag ser det så har den nya dealen i Kazakhstan minskat risken för bolaget genom att ha 2 olika projekt i 2 länder. De har dessutom guld/koppar i rikliga mängder.
Jag höll på med SVB tidigare och hade en ganska stor position, men droppade dem när det blev bråk med lokalbefolkningen. Sedan har jag helt glömt bort dem tills nu eftersom det är så himla många bolag att hålla ordning på. Men nu tittade jag igen och jag håller med om att det verkar intressant.

Däremot så är det som intresserar mig att konflikten i Mexico verkar vara i sin slutfas på ett eller annat sätt. Det kanske visar sig vara fel, ytterligare fördröjningar pga COVID19 eller nåt, vad vet jag.

Däremot så är jag spontant negativ till äventyr i Kazakstan. Jag tänker såhär:
  • SVB har inte några större egna ekonomiska muskler. Så det som gör Sierra Mojada så intressant är att det finns ett JV med South32 där South32 står för merparten (om inte hela) kostnaden för fortsatt utveckling. Lysande för ett litet bolag med tunn plånbok.
  • Världen är fylld med "projekt". Men väldigt få av dessa blir aktivt vidareutvecklade och ännu färre visar sig ha tillräckligt värde i marken för att gå vidare till gruva. Det som krävs för att vidareutveckling skall ske är en rejäl plånbok. Utan pengar att vidareutveckla projektet är NPV bara en teoretiskt siffra, inte ett praktiskt värde.
  • Detta gör att när SVB köper Beskaugaprojektet med ett astronomiskt NPV av någon så är det inte så att säljaren är dum i huvudet och säljer till underpris utan snarare så att säljaren är medveten om att projektet oavsett teoretiskt NPV inte har något större praktiskt värde för honom, så han gör det bästa av situationen.
  • SVB har såvitt jag kan bedöma inte råd att göra någonting signifikant i Kazakstan så det ser ut ungefär som att en person utan nyckel säljer ett låst kassaskåp med relativt okänt innehåll till en annan person utan nyckel. Ingen av dem kan komma in i skåpet, så frågan är vem som gjorde den bästa affären.
  • Beskauga är därför i mina ögon en distraktion. Om något så skickar det signalen att SVB inte är till 100% säkra att konflikten med lokalbefolkningen i Mexico kommer att lösa sig på ett för SVB bra sätt och därför lägger man pengar på en "Plan B" för att se lite aktiva ut.
Men Sierra Mojada är så intressant så jag köpte en liten post i fredags i hopp om att konflikten löser sig under hösten.

Utloggad Håa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #48 skrivet: söndag 23, augusti 2020, 13:39:50 »
Här är Daves tankar angående det du nämner August:

En annan intressant grej, i ett pm från copperbelt 12 december 2019 berättar de att två stora kanadensiska bolag och två stora australiensiska bolag gör DD på projektet Beskauga

http://copperbeltlimited.com/investor-centre/neuigkeiten/12-dez-2019-pressemitteilung-copperbelt-update.html#c246

Gissningsvis är ett av dessa kanadensiska Silver Bull och ett av de australiensiska South 32.

Varför skulle S32 vara med och göra DD på ett projekt som i slutändan hamnar i SVBs händer?

Dealen verkar ha slutställts 26 juni enligt pm från copperbelt (även om det inte blev officiellt att SVB var köparen förrän den här veckan), samma period då SVBs rättsprocess väntades gå mot sitt slut.

Min teori har ju varit att SVB är en del av S32s approach till Sierra Mojada, att använda dem som en trojansk häst för att bygga en bild att sårbarhet under rättsprocess och genom byggandet av gruvan. Om de anser att rättsprocessen är klar kanske nya approachen är att stärka SVBs position och skyfflar därför in stort projekt så att SVB har något att jobba med medans nuvarande operator vid Sierra Mojada, dvs S32 kan bygga gruvan med SVB som ansikte utåt.

Detta är bara en teori, men om nästa PP i SVB plockas av S32 har vi en fin confirmation.

Tänk på detta, OM S32 inte hade en plan med SVB som delägare hade de kunnat köpa dem för längesen till bråkdel av kostnaden för JV:t. Det måste vara något annat som pågår bakom kulisserna.

Och om S32 hade velat out:bidda SVB kring Beskauga, varför gjorde de inte det. Min tro är att S32 och SVB är i ett tajt sammarbete och det är extremt positivt om så är fallet…..

Kommentar från den här länken:

https://guldaktier.wordpress.com/2020/08/19/silver-bull-koper-stort-guld-koppar-projekt/comment-page-1/#comment-14040

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 35
« Svar #49 skrivet: måndag 24, augusti 2020, 14:18:56 »

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #50 skrivet: måndag 24, augusti 2020, 15:11:51 »
https://www.josemariaresources.com/site/assets/files/5885/jose_corp_pres_august_2020_v1.pdf

Corporate presentation för augusti

JOSE verkar superspännande. En fråga bara: hur kommer det sig egentlige  att Lundinarna organiserar sin verksamhet i så många olika bolag? Det juridiska upplägget (notering i kanada o sverige, de själva som huvudägare etc) är ju väldigt likt för både LUMI, LUGO och JOSE. Vad är fördelen att dela upp det? Finns det någon risk att det är till fördel för dem men till nackdel för småspararna?

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #51 skrivet: måndag 24, augusti 2020, 19:55:42 »
https://www.josemariaresources.com/site/assets/files/5885/jose_corp_pres_august_2020_v1.pdf

Corporate presentation för augusti

JOSE verkar superspännande. En fråga bara: hur kommer det sig egentlige  att Lundinarna organiserar sin verksamhet i så många olika bolag? Det juridiska upplägget (notering i kanada o sverige, de själva som huvudägare etc) är ju väldigt likt för både LUMI, LUGO och JOSE. Vad är fördelen att dela upp det? Finns det någon risk att det är till fördel för dem men till nackdel för småspararna?

Lundins verksamhet är till stor del att hitta och sälja tillgångar och då vill man för att visa värdet i tillgången ha den i ett separat bolag. Jose var tex en del i NGEX tillsammans med Filo del sol som nu är Filo mining men för att visa värdet i dessa tillgångar så delade man upp de i 3 egna bolag

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #52 skrivet: måndag 24, augusti 2020, 20:23:23 »
Lundins verksamhet är till stor del att hitta och sälja tillgångar och då vill man för att visa värdet i tillgången ha den i ett separat bolag. Jose var tex en del i NGEX tillsammans med Filo del sol som nu är Filo mining men för att visa värdet i dessa tillgångar så delade man upp de i 3 egna bolag

Aha, så mest för att synliggöra värden. Makes sense. Har deras bolag någon historik av att bli uppköpta? (tror inte det, men det är ju en möjlig situation då småägarna ibland åker på däng)

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #53 skrivet: tisdag 25, augusti 2020, 10:35:45 »

Aha, så mest för att synliggöra värden. Makes sense. Har deras bolag någon historik av att bli uppköpta? (tror inte det, men det är ju en möjlig situation då småägarna ibland åker på däng)

Historik finns det men på sistone kan jag inte komma på något bolag. Under oljehypen sålde dom ett bolag som hette Tanganyika Oil som blev en riktig framgångssaga men visst finns det risker som småägare och i många fall hittar man inte en köpare och får då driva projektet själv men där finns det en säkerhet i att ha en kapitalstark ägare bakom sig.
Skulle dessa koppar/guldprojekt (jose, filo och ngex) inte hitta nya ägare så finns ju Lundin mining där med kassaflöde att driva verksamheten. Dock ska man veta om risken med utspädning när kapital ska anförskaffas

Ett exempel jag själv varit med om när det gäller risken är Shamaran Petroleum, en helt suverän oljefyndighet i ett riskfyllt område som åkt på många kängor med inrikespolitik, IS och 2 oljepriskrascher.
Oljefältet går som tåget med en lifting cost på 5-6USD per fat men allt runtomkring gör det svårt att uppnå lönsamhet när man inte får betalt.

Att köpa minors är mao väldigt riskfyllt

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #54 skrivet: måndag 31, augusti 2020, 09:10:54 »
Liten uppdatering av Jose Maria översatt från spanska

Feasability study sägs vara klart i september och environmental study under 2021 för klartecken att börja infrastrukturbygget samt diskussion om huruvida export och tillgång till gruvan bör vara från Chile med bättre tillgång och infrastruktur eller Argentina som desperat behöver den ekonomiska skjutsen det skulle innebära

https://translate.google.se/translate?hl=sv&tab=wT&sl=es&tl=en&u=https%3A%2F%2Foncediario.com.ar%2F2020%2F08%2F31%2Fsan-juan-josemaria-contempla-exportar-el-cobre-a-traves-de-puertos-chilenos%2F

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #55 skrivet: tisdag 01, september 2020, 22:35:11 »
"Our current market cap is approximately...too low"  :o

Error 404 (Not Found)!!1

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #56 skrivet: lördag 05, september 2020, 19:46:18 »
Lukas Lundins tankar om råvarupriser och deras fyndigheter

Error 404 (Not Found)!!1

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #57 skrivet: onsdag 09, september 2020, 06:38:18 »
Filo Mining, också lundinföretag, granne med Jose Maria

Jag äger en lite skvätt men har en tanke om att växla över lite av mitt innehav från Jose Maria om feasability studien blir lyckad, tidslinjen ser lovande ut, Jose Maria feasability studie under H2 och Filo Minings borrprogram förväntas ge nyheter i jan/feb

http://ravarumarknaden.se/intervju-med-filo-minings-nya-vd-jamie-beck/

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #58 skrivet: söndag 11, oktober 2020, 09:40:11 »
Då har man tagit steget fullt ut och investerat i gruvaktier. Har tidigare sett dem som alldeles för volatila för att våga investera i dem.
Men med stigande priser för guld och silver hoppas jag de kan vara intressanta.
Har hittills köpt Barrick, Newmont, Kirkland och Eldorado.
Skulle vilja köpa ett eller två bolag till.
Har tittat på Alamos Gold, Kinross och B2Gold, men har svårt för att avgöra vilket man skall satsa på.
Tar gärna emot upplysningar från någon mer insatt.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 443
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #59 skrivet: söndag 11, oktober 2020, 10:12:37 »
Då har man tagit steget fullt ut och investerat i gruvaktier. Har tidigare sett dem som alldeles för volatila för att våga investera i dem.
Men med stigande priser för guld och silver hoppas jag de kan vara intressanta.
Har hittills köpt Barrick, Newmont, Kirkland och Eldorado.
Skulle vilja köpa ett eller två bolag till.
Har tittat på Alamos Gold, Kinross och B2Gold, men har svårt för att avgöra vilket man skall satsa på.
Tar gärna emot upplysningar från någon mer insatt.

Om du ämnar vara långsiktig skulle jag rekommendera undervärderade bolag där produktionsökning ligger några år framåt i tiden.
Har du t.ex. tittat på Orezone ?

Annars var ju samarbetsdealen som Maple Gold Mines gjorde med Agnico Eagle nu i veckan en riktig höjdare.
Även där krävs lite långsiktighet, men det kommer löna sig.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
Idag kl. 16:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
Idag kl. 11:30

Säljes guld 100g Pamp 2015 lunar goat by thgswe
Idag kl. 09:20

COMEX leveranser by JL_GBG
Idag kl. 08:11

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
Idag kl. 06:26

Var beställa guld/silver? by Jensan
Igår kl. 15:05

KÖPES: 1 ounce silvermynt serien TERRA by Hazelblade