Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 1197203 gånger)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 707
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #1830 skrivet: tisdag 17, februari 2026, 06:58:02 »
Vi 4 dagar där Kinas marknad är stängd.
Eftersom de kan trycka ner priserna ganska lätt ser jag ingen anledning till att vi kommer hålla oss över $70.

Men det intressanta är nästa vecka och mars som är en stor leveransmånad för comex.

Utloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
« Svar #1831 skrivet: tisdag 17, februari 2026, 13:39:15 »

Jag är inte emot högre marginalkrav utan helt emot pappersmarknaden.
Men sättet de gör det på för att rädda bankerna som är kort är lite omoraliskt.

Det är bra att de har marginalerna i % och inte fasta siffror som tidigare.

De gör dem på fredagar eller helger där många är lediga etc utan att låta folk förbereda sig på att faktiskt få fram pengar för att skydda sig från deras nya regler.

Jag är inte helt såld på att banker är korta, helt enkelt för att det inte finns någon vinning i att förlora pengar och jobbar du på en prop-desk är du anställd för att göra pengar på pengar. Tjänar du inte pengar får du gå.

Att det ser ut i böckerna som bankerna är korta har att göra med att producenter hedgar kurvan med framtida produktion mot banken, medan bankerna hedgar sig i marknaden med futurer direkt vid dealen med producenten - ena benet syns medan andra finns endast i kontraktet mellan banken och producenten.

Bankerna har alltså stora förluster i futurer men de vägs upp av vinster mot producenters hedgar. Vore inte bankerna banker så skulle likviditeten kunna bli ett problem. Likviditeten torde vara en hyffsad utmaning för producenter i dagsläget dock.

Utloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1832 skrivet: tisdag 17, februari 2026, 13:53:43 »

cme marginaler? hur funkar det? handlar det om säkerhet vi belåning av sitt innnehav?
Är det nått kopplat till företaget cme group eller mer allmänt begrepp?

står i DI att raset berodde på tvångsförsäljningar som utlöstes av fallande priser
https://www.di.se/nyheter/strateg-tvangsforsaljningar-sankte-silvret/

sen finns det en handfull artiklar om detta där det står lite av varje.
Flera går ut på att nu är det Panikförsäljnig av guld och silver. Panik och försäljning brukar inte vara en bra kombo för kursen vid ras.

”Marginaler” = Margin requirements = hur mycket säkerhet du behöver ha på ditt konto för att kunna behålla den position du har. Är kraven 5% och volatiliteten 10%/dag så kommer kraven naturligt att öka till en bit över 10%. Kan du inte lägga in den extra säkerhet som krävs av marknadsplatsen neutraliseras din position = tvångsförsäljning i detta fall. Lägg till volym o grundkrav. Typ.

Ganska rätt fram. Grundkrav är till för att hålla mindre spelare borta och skydda vid oförutsedda händelser som t ex Einar Aas 2018, och den troligen kommande ”hair-cutten” på Euroclear om några år.
« Senast ändrad: tisdag 17, februari 2026, 14:09:02 av Lofeal »

Inloggad Maestro

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1833 skrivet: tisdag 17, februari 2026, 14:13:52 »

Ganska rätt fram. Grundkrav är till för att hålla mindre spelare borta och skydda vid oförutsedda händelser som t ex Einar Aas 2018, och den troligen kommande ”hair-cutten” på Euroclear om några år.

Vill du utveckla vad som kan ske med Euroclear?

Utloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1834 skrivet: tisdag 17, februari 2026, 16:16:47 »
EU har nallat på ryska tillgångar som förvaras på Euroclear.

Ryska staten har stämt Euroclear inför Moskvas arbitrationsdomstol på (vad som hittills framkommit) ca 200Mdr €. Belgiska Euroclear försökte få saken kastad ur domstol men nekades och saken går framåt.

Arbitrationsdomstolen arbetar utanför det vanliga rättssystemet och bl a har amerikanska vulture fonder använt sig av detta för att få full betalning i andra jurisdiktioner från stater för obligationer under vattnet. Tillgångar beslagtas helt enkelt inom vänligt sinnade jurisdiktioner.

Utslaget gäller i övriga världen där Moskvas arbitrationsdomstol erkännsk. Euroclear har tillgångar i andra jurisdiktioner så Ryssland kan t ex söka tillgångar i Singapore som erkänner den Moskva baserade arbitrationsdomstolens utslag utan att ens pröva saken igen.

Jag tror att det blir en haircut på alla institut som förvarar tillgångar på Euroclear. Haircutten hamnar som vanligt till slut hos de som har tillgångar hos instituten, dvs spararna.

Det tar lite tid, och ju fler som ser detta händelseförlopp som möjligt, och flyttar tillgångar därifrån, desto större haircut på kvarvarande innehav.

Edit är bättre förklaringer.
« Senast ändrad: tisdag 17, februari 2026, 17:18:26 av Lofeal »

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1835 skrivet: tisdag 17, februari 2026, 17:43:51 »
Dagens tamp fick oss ner mot $72.

Förväntat men frågan är om de som är korta kommer behöva stänga sina positioner och folk som köper dippen kommer kräva fysisk leverans.

Detta kan faktiskt få oss att hålla $70+ denna vecka och gå högre nästa även om det är ganska långsökt :)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1836 skrivet: onsdag 18, februari 2026, 10:39:08 »
Har sålt av mina gruvaktier och väntar till fredag innan ja köper in mig.

Skulle bli förvånad om vi inte ser mer manipulation nu i veckan men i värsta fall så sitter jag säker till en kostnad av några tusenlappar:)

Gör man det inte denna vecka har jag svårt att se att man skulle lyckas bättre nästa vecka så nära mars leveranserna men man kan aldrig veta.
« Senast ändrad: onsdag 18, februari 2026, 10:46:12 av gbz »

Inloggad Maestro

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
« Svar #1837 skrivet: onsdag 18, februari 2026, 12:43:43 »

Jag tror att det blir en haircut på alla institut som förvarar tillgångar på Euroclear. Haircutten hamnar som vanligt till slut hos de som har tillgångar hos instituten, dvs spararna.

Det tar lite tid, och ju fler som ser detta händelseförlopp som möjligt, och flyttar tillgångar därifrån, desto större haircut på kvarvarande innehav.
Ja jag ser nu att de är insyltade. Tack för förklaring.

Euroclear i sverige sköter sannolikt största delen av aktietransaktioner i sverige. Och om jag inte missminner mig, ligger svenska euroclear organisatoriskt under belgiska euroclear, om inte annat som CSD, vid finansiella kriser. Så potentiellt kan samtliga aktieägare i sverige påverkas av en plundring av euroclear då, eller är jag ute och cyklar?

Utloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1838 skrivet: torsdag 19, februari 2026, 08:14:15 »

:)Ja jag ser nu att de är insyltade. Tack för förklaring.

Euroclear i sverige sköter sannolikt största delen av aktietransaktioner i sverige. Och om jag inte missminner mig, ligger svenska euroclear organisatoriskt under belgiska euroclear, om inte annat som CSD, vid finansiella kriser. Så potentiellt kan samtliga aktieägare i sverige påverkas av en plundring av euroclear då, eller är jag ute och cyklar?

Nästan, Euroclear (EC) Sverige sköter en mindre del av aktieförvaring, typ de som behöver vara bokförda på direktägda konton i Sverige, typ. De flesta aktier i Sverige och övriga Europa, undantaget Finland, ägs av mäklarna och som kontoägare hos mäklarna så har man istället ett krav på kontoinnehavet hos mäklarna  :), ungefär samma som pengainnehavet på ditt konto hos banken. Att göra en hair-cut direkt på aktier är svårt rent praktiskt.

I praktiken så kommer förlusten att behöva betalas av instituten (tror jag), som har konton hos EC, de kommer i sin tur ta det från de som har tillgångar hos dessa institut/banker/mäklare. Hur detta kan ske rent praktiskt vet jag inte men uppfinningsrikedomen har det historiskt inte varit något fel på. Risken som jag ser det är störst hos de som har tillgångar som mellanhanden förvarar hos EC, vilket framförallt är skuldebrev. Räntebetalningar på skuldebrev torde vara lättast att styra till annan mottagare. Detta har ju redan prövats  ;D

CSD är förvaringsinstitut och ”book-keeping” först och främst, typ gamla VPC. Så i svenska EC förvaras främst svenska papper, även om det på senare tid möjliggjorts för utländska papper att förvaras där.

Swe EC ligger inte under Belgien men båda har samma moder.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1839 skrivet: torsdag 19, februari 2026, 17:03:18 »
Går det i Sverige att begära och få ut aktiebreven i fysisk form ?
D.v.s. papper i handen. Då eliminerar man val risken att någon mellanhand hamnar på obestånd och man blir av med sina aktier.
Någon som vet ?

Make Maloney fick ut aktiebrev i jag tror Tesla.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1840 skrivet: torsdag 19, februari 2026, 17:37:56 »
Köpte in mig igår igen och jag tror ja har 7kr kvar att leva på till mitten av nästa vecka :p

Känner inte att vi är säkra riktigt ännu men nästa vecka kanske vi rör oss uppåt likt slutet av november.

Utloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1841 skrivet: torsdag 19, februari 2026, 19:27:42 »
D.v.s. papper i handen. Då eliminerar man val risken att någon mellanhand hamnar på obestånd och man blir av med sina aktier.
Någon som vet ?

Nej, det går inte.

Inloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #1842 skrivet: torsdag 19, februari 2026, 21:09:03 »
Någon som vet ?

Nej, det går inte.

Det går dock att registrera sina aktier direkt hos euroclear (VPC) vilket är säkrare jämfört med att ha aktier på vanliga aktiedepåer. Det går dock inte som privatperson själv öppna ett VP-konto direkt hos Euroclear.  Det krävs ett kontoförande institut såsom en bank som sköter kontakten och administrationen mot aktieägaren. Kostnaden att handla med aktier på VP-konto är betydligt dyrare jämfört med vanlig aktiedepå och banker gör allt för att tvinga över aktieinnehav från VP-konto till deras egna depåtjänster. Har själv haft en del aktier på VP-konto men tvingades mer eller mindre att flytta över mitt innehav där till vanlig depå för ett antal år sedan då den bank som var kontoförande institut ej längre ville tillhandahålla servicen som kontoförande institut mellan mig och euroclear (VPC).
I och med att ISK depåkonton har införts så är det betydligt smidigare att handla aktier utan att behöva hålla på och krångla med att deklarera aktieförsäljningar varför jag valt det även om depå alternativet är "osäkrare" jämfört med att ha aktier registrerade hos euroclear (VPC).

För mer information se nedanstående länk.
https://www.euroclear.com/sweden/sv/for-privatpersoner.html

Utloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1843 skrivet: fredag 20, februari 2026, 06:35:43 »
Någon som vet ?

Nej, det går inte.

Det går dock att registrera sina aktier direkt hos euroclear (VPC) vilket är säkrare jämfört med att ha aktier på vanliga aktiedepåer. Det går dock inte som privatperson själv öppna ett VP-konto direkt hos Euroclear.  Det krävs ett kontoförande institut såsom en bank som sköter kontakten och administrationen mot aktieägaren. Kostnaden att handla med aktier på VP-konto är betydligt dyrare jämfört med vanlig aktiedepå och banker gör allt för att tvinga över aktieinnehav från VP-konto till deras egna depåtjänster. Har själv haft en del aktier på VP-konto men tvingades mer eller mindre att flytta över mitt innehav där till vanlig depå för ett antal år sedan då den bank som var kontoförande institut ej längre ville tillhandahålla servicen som kontoförande institut mellan mig och euroclear (VPC).
I och med att ISK depåkonton har införts så är det betydligt smidigare att handla aktier utan att behöva hålla på och krångla med att deklarera aktieförsäljningar varför jag valt det även om depå alternativet är "osäkrare" jämfört med att ha aktier registrerade hos euroclear (VPC).

För mer information se nedanstående länk.
https://www.euroclear.com/sweden/sv/for-privatpersoner.html

En fördel med ISK är att de innehaven är man som depåägare ”faktisk ägare” till innehavet, så de är utanför mellanhandens ”lagliga” räckvidd vid eventuella så kallade utmaningar de kan tänkas hamna i (typ samma säkerhet som om de ligger på vpc). Så den ökade osäkerheten består i att mellanhanden sköter bokföringen av kontot. Har dock inte tänkt igenom den här aspekten speciellt så vet inte om det finns andra osäkerheter.
« Senast ändrad: fredag 20, februari 2026, 06:39:58 av Lofeal »

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1844 skrivet: fredag 20, februari 2026, 16:24:50 »
Nu är de igång och manipulerar igen ;)
Det syns tydligt om man kollar på gruvaktierna och vilken tid på månaden det är!

De har antagligen planerat länge men $80 silver veckan innan mars är nog inte drömmen för dessa kriminella människor vilket leder oss till frågan varför de misslyckades denna vecka? Eller väntar man kanske några timmar till man kör den sista attacken ?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 19:13

(Såld) [Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
måndag 20, april 2026, 18:50:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n