Författare Ämne: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?  (läst 76704 gånger)

Utloggad Åbama

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #45 skrivet: onsdag 06, januari 2016, 10:14:18 »
Flytta tråden till Flashback.

Jag hade en gång i tiden en diskussion med Jan Axelsson, grundaren av Flashback. Han var förbannad över att pedofiler skrev på just Flashback. För honom har samtidigt yttrandefriheten varit ett adelsmärke i arbetet med Flahsback. Av förklarliga orsaker ville han samtidigt inte att forumet skulle bli någon megafon för perversa äckel.

Jag sa då något i stilen med att ”genom att folk får läsa skiten sådana personer skriver, kanske de reagerar, förstår att sådant förekommer och därefter agerar."

Jag kan i någon mening hålla med dig att tråden delvis har spårat ur. Samtidigt tycker jag det är viktigt att sådant som skrivits faktiskt också får stå kvar som ett exempel (varnande i vissa användares fall) på vilka åsikter det finns. I mitt fall har jag inga problem att försvara mina.

Det fina med internet är också att du läser det du vill läsa. Då måste även aktuella samhällsproblem få synas och diskuteras. Skulle enbart ädelmetall få diskuteras strikt på forumet, skulle ädelmetallforum.se snart likt många andra forum före det, dö sotdöden.
« Senast ändrad: onsdag 06, januari 2016, 10:32:40 av Åbama »

Utloggad guldbob

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 30
SV: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #46 skrivet: onsdag 06, januari 2016, 10:26:15 »
Förvisso, har hört det där om om det bara handlar om...i ett annat forum, men jag vill bara läsa om det forumet är avsett för.
Minsta ni kan göra är att flytta till ordet är fritt. Detta är inte national eller värdsekonomi, möjligen nationell urspårningspolitik.

Utloggad Åbama

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #47 skrivet: onsdag 06, januari 2016, 10:33:46 »
Minsta ni kan göra är att flytta till ordet är fritt.

Där håller jag med dig. Nu är det däremot inte jag som flyttar ämnen.

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
SV: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #48 skrivet: onsdag 06, januari 2016, 11:42:02 »
Minsta ni kan göra är att flytta till ordet är fritt.

Där håller jag med dig. Nu är det däremot inte jag som flyttar ämnen.

Men det kan jag, fixat.

Utloggad Silverpoppe

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
SV: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #49 skrivet: onsdag 06, januari 2016, 11:56:14 »
Nu tycker jag denna tråd skall dö ut, adelmetallforum.se bör och skall handla om.... Just det! Inte om det denna tråd förirrat sig in i

Instämmer med föregående talare.

Utloggad Unmanipulatable

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
SV: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #50 skrivet: onsdag 06, januari 2016, 12:04:40 »
Minsta ni kan göra är att flytta till ordet är fritt.

Där håller jag med dig. Nu är det däremot inte jag som flyttar ämnen.

Men det kan jag, fixat.
OK låt oss sammafatta vad som hände nu. 

En diskussion om medborgalön ett högaktuellt ämne om ett interventionsitiskt verktyg  , kanske en desperat åtgärd i en global reell ekonomi som håller på att stanna av.
Diskussionen berör om det är socialism eller ej samt hur olika personer motiverar motiverar sina ställningstaganden.




Administratörer valde att flytta tråden från nationalekonomi till ordet är fritt.
Hur tänkte moderatorn nu ?


Antydningar  att endast ädelmetall får diskuteras ädelmetallforums tråd om nationalekonomi.  Logik ?

Det är inte så att saker och ting hänger ihop och har en viss relevans för hur vi motiverar att tex spara i ädelmetall ? ? ?  Kan det finnas situationer när det är påkallat att diskutera ämnen andra än ädla  grundämnen  ?

Denna flytta var inte ett av forumets bästa drag.

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
SV: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #51 skrivet: onsdag 06, januari 2016, 12:10:54 »
Minsta ni kan göra är att flytta till ordet är fritt.

Där håller jag med dig. Nu är det däremot inte jag som flyttar ämnen.

Men det kan jag, fixat.
OK låt oss sammafatta vad som hände nu. 

En diskussion om medborgalön ett högaktuellt ämne om ett interventionsitiskt verktyg  , kanske en desperat åtgärd i en global reell ekonomi som håller på att stanna av.
Diskussionen berör om det är socialism eller ej samt hur olika personer motiverar motiverar sina ställningstaganden.




Administratörer valde att flytta tråden från nationalekonomi till ordet är fritt.
Hur tänkte moderatorn nu ?


Antydningar  att endast ädelmetall får diskuteras ädelmetallforums tråd om nationalekonomi.  Logik ?

Det är inte så att saker och ting hänger ihop och har en viss relevans för hur vi motiverar att tex spara i ädelmetall ? ? ?  Kan det finnas situationer när det är påkallat att diskutera ämnen andra än ädla  grundämnen  ?

Denna flytta var inte ett av forumets bästa drag.

Sant nu när du säger det, jag flyttar tillbaka den, sorry.

Utloggad Unmanipulatable

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
SV: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #52 skrivet: onsdag 06, januari 2016, 12:15:08 »
Minsta ni kan göra är att flytta till ordet är fritt.

Där håller jag med dig. Nu är det däremot inte jag som flyttar ämnen.

Men det kan jag, fixat.
OK låt oss sammafatta vad som hände nu. 

En diskussion om medborgalön ett högaktuellt ämne om ett interventionsitiskt verktyg  , kanske en desperat åtgärd i en global reell ekonomi som håller på att stanna av.
Diskussionen berör om det är socialism eller ej samt hur olika personer motiverar motiverar sina ställningstaganden.




Administratörer valde att flytta tråden från nationalekonomi till ordet är fritt.
Hur tänkte moderatorn nu ?


Antydningar  att endast ädelmetall får diskuteras ädelmetallforums tråd om nationalekonomi.  Logik ?

Det är inte så att saker och ting hänger ihop och har en viss relevans för hur vi motiverar att tex spara i ädelmetall ? ? ?  Kan det finnas situationer när det är påkallat att diskutera ämnen andra än ädla  grundämnen  ?

Denna flytta var inte ett av forumets bästa drag.

Sant nu när du säger det, jag flyttar tillbaka den, sorry.
Bra! Ser det som en styrka att kunna ändra sig och stå för det !   Tycker det ska vara högt i tak här. Att flytta en tråd är inte samma som att stänga den, jag vet..men det var mer en principsak. Tycker det känns som några vill lägga locket på.  Tycker det har framkommit en hel del värdefulla inlägg om helikopterpengar också.   


Utloggad Unmanipulatable

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
SV: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #53 skrivet: onsdag 06, januari 2016, 19:44:11 »


Ordet "Grundinkomst" liksom "medborgarlön" är ett deduktivt ord med extremt starka premisser, som kanske ingen funderat närmare på,eftersom det innebär en smärre revolution i statsapparatens byråkrati och ineffektivitet i skyfflandet av skattepengar till socialdepartementet.

Med andra ord : Största delen av hela skattebasen för socialstatens byråkrati, tas helt enkelt bort, och återförs som social ,icke ifrågasatt basinkomst. Förutom den obligatoriska registreringen och identifikationen , och återkommande årliga kontroller av individer (För att undvika överutnyttjning) samt att göra det omöjligt att få tillsänd svensk basinkomst till utrikes.


Milton Friedman tyckte inte ens att hans egna "negativa inkomstskatt" (dvs en form av medborgarlön) var optimal. Han såg det som en pragmatisk och möjlig utväg från det befintliga bidragssamhället vilket han (med rätta) ansåg var värre.  Jag tror att det ligger mycket i hans tankar. Ska vi inte bejaka det mindre ondskefulla av 2 onda ting om vi är tvungna att välja mellan dessa två ?   Jag vet inte om vi bara kan välja mellan dessa två men visst skulle det kunna vara en utväg från en massa byråkrati ?

Att ta bort pengar från byråkratin tilltalar mig.
Cash is king,  Åbama mfl 
Har ni även beaktat fördelarna med basinkomsten kontra nuvarande system ? Kan det inte vara ett steg åt rätt håll ?



Den västerländska ekonomin sjunger på sista versen. Att det råder en stark ekonomi är en chimär, den är istället dopad med låga räntor på ungefär samma sätt som knarkaren mår bra när han är hög. När bubblan däremot väl spricker kommer statens utgifter öka markant, samtidigt som skatteintäkterna sjunker. Avtändningen (för att återknyta till parallellen med knarkaren) kommer bli plågsam eller rentav dödlig. När då alla gökungar som är vana att bli matade upptäcker att bidragen sinar kommer brottsligheten fullständigt explodera. It ain't going to be beautiful.

Tyvärr tror jag du har rätt... Tycker synd om det sovande folket som kommer få det svårt när den ekonomiska kallduchen väcker dem ur dvalan.  Jag tänker också mycket på hur det ska gå för de som har arbetat hårt och dels kanske haft tur men också gjort de rätta valen och tagit sitt ansvar. De som nu sitter med lite tillgångar guld och annat och som man kanske vill kunna använda till sin ålderdom och sina barn ?    Kommer de inte att jagas av alla brottslingar oavsett färg på skjortan.  Alltså av  både brottslingarna i  bankeliten, brottslingarna i Rosenbad och gamla vanliga brottslingar i framtiden ?   
Vad ska man göra för att överleva ? Bosätta sig i en stor  solcellsdriven stridsvagn hahah ..   Eliten är ju väldigt noga med att man inte får ha vapen för sitt självförsvar.. för det är farligt.  Att stoppa krigen som är miljontals gånger farligare  finns det däremot inget som helst intresse av.






Pensionärer och arbetslösa betalar mer procentuellt i skatt än vad en arbetare gör.

Socialismen är en god långsiktig garant för hög arbetslöshet och är ett effekivt hinder mot företagande samt att socialismen är utmärkt för att sätta människor i beroendeställning.

Väldigt få betalar mer skatt än vad de kostar skattekollektivet.  Personer som arbetar inom tex offentlig sektor eller på uppdrag av den med lön som kommer från skattepengar eller personer som har olika stöd och bidrag som enda inkomst betalar ingen skatt netto. De är nettomottagare av skattepengar.



Cornu har skissat lite på ett system med inbyggd självreglering där ALLA dagens trygghetssystem ersätts av medborgarlönen och där den minskar om folk jobbar mindre och därmed betalar mindre skatt.

Låter väldigt intressant..


Jag kan riktigt tänka mig rubrikerna i aftonbladdret när nån konstnärssjäl med darrande underläpp förklarar att _hen_ minsann räknat med samma lön men eftersom den nu sänks kommer han inte ha råd att ägna sig åt det _hen_ brinner för, dvs att tillverka små gubbar i halm som ett postironiskt sätt att visa hur äckliga alla medelålders, vita, heterosexuella män är. Samhället är så fattigt och kallt där kulturen inte får sin rättmätiga plats...
   HAHAHAHA så träffande, komiskt och framför allt helt korrekt !

Jeff G

  • Gäst
SV: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #54 skrivet: onsdag 06, januari 2016, 21:14:32 »
Jag har läst igenom hela tråden i ett par omgångar och finner den både allvarsam, underhållande och lärorik.

Att vi alla har olika åsikter är uppenbart och det får jag respektera. Man har helt enkelt olika grundvärderingar och allt är inte svart och vitt. Det som är rätt för mig är inte rätt för en annan.

När det gäller samhällslön så tror jag att det helt enkelt är en politisk manöver för att förlänga systemet som vi har idag innan det oundvikliga ekonomiska systemskiftet sker. Jag gillar inte idén med samhällslön med det ekonomiska system vi har idag. I en utopi så kan det vara en bra idé.

Jag resonerar lite som jag själv handlat. Jag är sedan en lång tid tillbaka företagare med en lön på den magiska gränsen om ca 37000 i månadslön. En mindre löneökning innebär att det blir en allt för stor del av den ökningen som går till skatt. Jag väljer då istället att ta utdelning från mitt företag med en lägre beskattning. Men det slutar inte där, jag har dessutom valt att gå ner till 80% arbetstid. Dessvärre så drabbar det till en viss del samhället då jag har fler idéer som jag är säker på att de skulle bära, men jag tycker helt enkelt inte att det är värt arbetsbördan. Min kära sambo går också ner på 80% i arbetstid. Vi betalar den skatt vi ska. Dock så hade vi kunnat betala mer i skatt om skattesatsen för oss båda hade vart mer rak. Vi väljer att vara lediga istället under den förhållandevis korta stund vi har på jorden. Lite som pension i förskott. Missförstå mig inte, jag älskar företagandet och arbetsinsatsen, men inte till vilket pris som helst. Det är inte bara den högre skatten på en något högre lön som bromsar, utan även slöseriet med skattepengarna som stör mig något så otroligt mycket! Brukar säga till mig själv, "ska jag starta ett till företag och höja min inkomst (där större delen hade gått till skatt) för att finansiera dessa dårskaper och finansiera många ineffektiva instanser? Tror inte det." Jag tar mig då hellre ut i skog och mark och vandrar.

Någon har föreslagit att flytta från Sverige om det inte "passar". Jag vill flytta, men till större delen av andra anledningar än våra skattesatser. Jag är född svensk och jag gör vad jag kan för att förändra spelreglerna på hemmaplan, men det känns rätt hopplöst.

Bara för att jag väljer att jobba mindre och därigenom ta mindre lön och inte utveckla bäriga verksamheter gör mig inte till en skattesmitare, jag väljer själv.

Skulle det mot all förmodan införas en samhällslön så skulle jag bli allvarligt oroad, incitamentet att verka i arbetslivet skulle få sig en rejäl törn, förmodligen lika mycket som incitamentet för mig att arbeta mer närmast är obefintligt då skatten ökar oproportionerligt som den gör idag.

Skatteplanering hade förr en negativ klang, nu tillämpas det av kommuner med brett stöd från partier från båda blocken. Här är ett exempel som gör det än mer legitimt att planera sin skatt; http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.3331360-skatteplanering-inom-kommunen

Slutligen, ConcernedCitizen skrev i tråden "Att vilja ha högre skatt gör dig inte till Robin Hood. Det gör dig till Prins John." Det ligger en stor portion sanning och allvar i det citatet.



Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #55 skrivet: onsdag 06, januari 2016, 22:02:11 »
"Att vilja ha högre skatt gör dig inte till Robin Hood. Det gör dig till Prins John."
Ett ovanligt korkat och ovidkommande uttryck.

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #56 skrivet: onsdag 06, januari 2016, 22:08:25 »
Färskt klipp (22 december) tagen från Max Keiser Report

Angående Finlands försök med "Basic Income" Bl.a. (Med lite bakgrund) samt utvärdering av redan gjorda försök med ett "Basic Income"  ( I Namibia och utvalda byar i Indien)

(Spola fram till 12:30)

https://www.youtube.com/watch?v=fHvwVC-vF8Y

Låter för bra för att inte göra ett försök ?

Utloggad Åbama

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #57 skrivet: onsdag 06, januari 2016, 22:48:22 »
"Att vilja ha högre skatt gör dig inte till Robin Hood. Det gör dig till Prins John."
Ett ovanligt korkat och ovidkommande uttryck.

7. Nonensinlägg

Gör inte bort dig mer nu. Kan du inte bara hålla löftet och hålla tyst och sluta försöka argumentera?


Milton Friedman tyckte inte ens att hans egna "negativa inkomstskatt" (dvs en form av medborgarlön) var optimal. Han såg det som en pragmatisk och möjlig utväg från det befintliga bidragssamhället vilket han (med rätta) ansåg var värre.  Jag tror att det ligger mycket i hans tankar. Ska vi inte bejaka det mindre ondskefulla av 2 onda ting om vi är tvungna att välja mellan dessa två ?   Jag vet inte om vi bara kan välja mellan dessa två men visst skulle det kunna vara en utväg från en massa byråkrati ?

Att ta bort pengar från byråkratin tilltalar mig.
Cash is king,  Åbama mfl 
Har ni även beaktat fördelarna med basinkomsten kontra nuvarande system ? Kan det inte vara ett steg åt rätt håll ?

Även Friedman hade väl dåliga dagar. Nej, för att du ska kunna ge bidrag till improduktivitet måste pengarna först tas från någon som först varit produktiv (läs skapat inkomsterna). Det kan aldrig bli ett steg åt rätt håll. Det är inte eller för den delen moraliskt försvarbart utom röstköpande politiker med en socialistisk agenda. Alltså sådana vilka som bekant ändå saknar en fungerande moralisk kompass.

Färskt klipp (22 december) tagen från Max Keiser Report

Angående Finlands försök med "Basic Income" Bl.a. (Med lite bakgrund) samt utvärdering av redan gjorda försök med ett "Basic Income"  ( I Namibia och utvalda byar i Indien)

Låter för bra för att inte göra ett försök ?

Det har även provats i Kanada (Mincome) på 70-talet i staden Dauphin. Där sjönk antalet arbetade timmar istället. Ett projekt som avslutades några år senare.

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #58 skrivet: onsdag 06, januari 2016, 23:03:35 »
"Att vilja ha högre skatt gör dig inte till Robin Hood. Det gör dig till Prins John."
Ett ovanligt korkat och ovidkommande uttryck.

7. Nonensinlägg

Gör inte bort dig mer nu. Kan du inte bara hålla löftet och hålla tyst och sluta försöka argumentera?


Milton Friedman tyckte inte ens att hans egna "negativa inkomstskatt" (dvs en form av medborgarlön) var optimal. Han såg det som en pragmatisk och möjlig utväg från det befintliga bidragssamhället vilket han (med rätta) ansåg var värre.  Jag tror att det ligger mycket i hans tankar. Ska vi inte bejaka det mindre ondskefulla av 2 onda ting om vi är tvungna att välja mellan dessa två ?   Jag vet inte om vi bara kan välja mellan dessa två men visst skulle det kunna vara en utväg från en massa byråkrati ?

Att ta bort pengar från byråkratin tilltalar mig.
Cash is king,  Åbama mfl 
Har ni även beaktat fördelarna med basinkomsten kontra nuvarande system ? Kan det inte vara ett steg åt rätt håll ?

Även Friedman hade väl dåliga dagar. Nej, för att du ska kunna ge bidrag till improduktivitet måste pengarna först tas från någon som först varit produktiv (läs skapat inkomsterna). Det kan aldrig bli ett steg åt rätt håll. Det är inte eller för den delen moraliskt försvarbart utom röstköpande politiker med en socialistisk agenda. Alltså sådana vilka som bekant ändå saknar en fungerande moralisk kompass.

Färskt klipp (22 december) tagen från Max Keiser Report

Angående Finlands försök med "Basic Income" Bl.a. (Med lite bakgrund) samt utvärdering av redan gjorda försök med ett "Basic Income"  ( I Namibia och utvalda byar i Indien)

Låter för bra för att inte göra ett försök ?

Det har även provats i Kanada (Mincome) på 70-talet i staden Dauphin. Där sjönk antalet arbetade timmar istället. Ett projekt som avslutades några år senare.

Vilket löfte?

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #59 skrivet: onsdag 06, januari 2016, 23:20:48 »




Det har även provats i Kanada (Mincome) på 70-talet i staden Dauphin. Där sjönk antalet arbetade timmar istället. Ett projekt som avslutades några år senare.


70-talet är i jämförelse med 2010 talet en helt annan värld . Då hade vi en ständig växande ekonomi med stort behov av arbetskraft.



 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23