Författare Ämne: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?  (läst 66910 gånger)

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
SV: QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #90 skrivet: söndag 06, mars 2016, 19:07:32 »
Mediejätten släpper ut lite fler testballonger.   Snart kanske ballongerna i skyn byts mot helikoptrar  ?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22382925.ab

Mer pengar till folket – så räddar vi Sverige
Lösningen kallas Helikopterpengar – alla får 10 000 kronor direkt in på sitt konto, skriver debattören Waldemar Ingdahl,

Schibsted har tydligen inte tagit bort kommentarsfälten ännu  :o 

Bonnier har ju stängt av kommentarerna på Dagens Industri vilket jag tycker är grymt allvarligt men samtidigt väntat.

Hittade ett bra inlägg :

Lars Svensson ·
Linköpings universitet
Det finns en rad oönskade företeelser som driver svensk tillväxt till höga nivåer. Till exempel bilbränder i förorterna och tiotals miljarder till ensamkommande. Vi lånar stora pengar till en asylimmigration som kommer sluta med permanent bidragsförsöjning, kåkstäder, kriminalitet och ett uppbrutet samhällskontrakt. Till det kommer en låneexplosion till följd av uppdrivna bostadspriser. Inget av det gör Sverige rikare. Tvärtom kommer notan senare och då blir systemkollapsen ett faktum.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3326
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #91 skrivet: söndag 06, mars 2016, 19:27:44 »
Mediejätten släpper ut lite fler testballonger.   Snart kanske ballongerna i skyn byts mot helikoptrar  ?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22382925.ab

Mer pengar till folket – så räddar vi Sverige
Lösningen kallas Helikopterpengar – alla får 10 000 kronor direkt in på sitt konto, skriver debattören Waldemar Ingdahl,

Om jag får tiotusen skulle de omedelbums försvinna ut ur landet till Tyskland.  :D
Om alla pm-köpare här gör likadant så kommer ju Tyskland att gynnas rejält.  :o

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 50
QE Torskar Flyktingar Minusränta. Helikopterpengar nästa ?
« Svar #92 skrivet: söndag 06, mars 2016, 22:15:30 »

Efter att mer än 3.500 personer röstat så tycker mer än 75% att detta är en bra idé.

Det är deprimerande.

Utloggad Rynkan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #93 skrivet: måndag 07, mars 2016, 02:08:10 »
Suck, känner mig mer schizofren för var dag som går... Är det jag eller omvärlden som förlorat all verklighetsförankring  :-\

Får administrera en dubbel dos Au och Ag för att ta udden av oron.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #94 skrivet: torsdag 19, maj 2016, 23:08:18 »
Riksbanken öppnar upp för Helikopterpengar  >:(
Bonnier-fri länk  ;)
http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Tal/2016/Skingsley-Ny-spelplan-for-penningpolitiken-Vad-kan-en-liten-oppen-ekonomi-vanta-sig/

Vad förtroendeingivande det känns när våra stora ledare och centralplanerare betecknar sina egna krafter som "magisk touch".  ???
Tänk att statens höga tjänstemän inte bara uttrycker sig så utan dessutom kommer undan med det.  >:(
Är detta det bästa vi kan får ? Vi är 10 miljoner människor i Sverige. Är vi dumma i huvudet ?
Precis som i filmen Idiotrepubliken har vi alla blivit så dumma att Skingsley med sin magiska toch är den med högst IQ i Sverige. Suck  :'(

Allteftersom framstår alternativet 100% ädelmetall i portföljen som allt mindre galet.
Händelseutveckligen löper mer eller mindre exakt som vi här på forumet förutsett.

Trots att det är väntat känns varje steg som tas mot avgrunden som ett slag i ansiktet.

Har börjat ta ut kontanter igen förresten.  8)  Det var ett riktigt vidrigt samtal med bankens kundtjänst. Det räcker inte att man ringer 5 arb dagar innan uttag. Bankkontoret ska ringa tillbaka och de kan inte svara på hur lång tid det tar innan de ringer , ej heller när jag kan ta ut pengarna.. eftersom jag är så ovanligt konstig o fräck att jag vill få ut nya sedlar.   Tror de att någon vill beställa gamla sedlar eller hur tänker de?  Som att det skulle vara något exceptionellt ?
 De gör verkligen allt för att förhala och försvåra samt psyka den som vill ta ut pengar. Hon började svamla om att banken måste ta sitt samhällsansvar när jag ställde bankpersonalen mot väggen om exakt vad för underlag de vill ha när jag ska ta ut mina egna pengar.

Jag kan bekräfta att stora nedskärningar planeras i kommunerna.  I Sverige med en gigantisk offentlig sektor så är sannolikheten stor att man drabbas specifkt av kommunala nedskärningar oavsett hur man tjänar sitt levebröd. Var på ett möte i dagarna vars budskap  innebar att några av mina bekanta kommer förlora sina inkomster och några kommer att få andra uppgifter.

Att skära i offentliga sektorn är ju egentligen jättebra. Dock så är det endast partiella nedskärningar till förmån för exponetiellt ökande utgifter på annat håll.
(krigsindustrin som någon "okänd" krigsmakt står för vilket vi inte får tala om/aldrig talar om i elitens medier,  och sedan alla flyktingar som kommer och ska skapa tillväxt med hjälp av bidrag o bilbränder) Helt krasst så innebär det tillväxt. Jag har aldrig sagt att tillväxt är bra per definition.

Utloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 393
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #96 skrivet: onsdag 27, juli 2016, 22:25:55 »
Nya hot om helikopter från DB. Även Japanska regeringen diskuterar det trots att de gått på den minan förr.
http://www.di.se/artiklar/2016/7/27/deutsche-bank-vill-ha-helikopterslapp/
« Senast ändrad: onsdag 27, juli 2016, 22:27:39 av glimbert »

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #97 skrivet: torsdag 28, juli 2016, 01:01:46 »
Begreppsförvirringen är total på DI som vanligt. Helikopterpengar är ju att dela ut pengar till medborgarna utan motprestation. Att monetisera statsskulden är ju nåt helt annat.

Faktum är att det vore rätt skönt om de bara gjorde det (monetiserade alltså) - så kunde folk släppa sitt yrande om att japan går åt skogen pga hög statsskuld när problemen i själva verket är något helt annat (åldrande befolkning, trasigt banksystem (keiretsu), få arbetande kvinnor, ineffektiva semi-kommunistiska företag etc)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #98 skrivet: fredag 29, juli 2016, 22:09:33 »
Begreppsförvirringen är total på DI som vanligt. Helikopterpengar är ju att dela ut pengar till medborgarna utan motprestation. Att monetisera statsskulden är ju nåt helt annat.

Faktum är att det vore rätt skönt om de bara gjorde det (monetiserade alltså) - så kunde folk släppa sitt yrande om att japan går åt skogen pga hög statsskuld när problemen i själva verket är något helt annat (åldrande befolkning, trasigt banksystem (keiretsu), få arbetande kvinnor, ineffektiva semi-kommunistiska företag etc)

Definitionen är väl inte helt klar. Begreppet helikopterpengar kommer från liknelsen att släppa sedlar från en helikopter. Det är inte säkert att de hamnar i medborgarnas händer. Det är snarare så att vi kan vara säkra på att de inte hamnar i medborgarnas händer. Hamnar de i medborgarnas händer utan krav på motprestation är det basinkomst och det är något annat. Basinkomst kan förvisso finansieras med helikopterpengar vilket är en av de policies som nämns i wikipediaartikeln.

Wikipedia beskriver det på detta sätt https://en.wikipedia.org/wiki/Helicopter_money

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #99 skrivet: lördag 30, juli 2016, 01:22:11 »
Ok, jag var fel ute inser jag. Så det finns alltså två helt olika definitioner av helikopterpengar: En som är i princip samma som QE (och inte alls liknar ett helikoptersläpp eftersom mottagarna är andra institutioner eller företag, inte privatpersoner) och en som är det jag menade (medborgarlön/ovillkorad skatterabatt e dyl)

Den första definitionen är korrekt i så mån att ordet faktiskt använts på det sättet men felaktig i så mån att den är missvisande och dålig eftersom det finns mindre tvetydiga och mer etablerade sätt att uttrycka det man egentligen vill säga :)

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #100 skrivet: måndag 05, december 2016, 20:40:33 »
Det tog ett tag, men nu när jag börjar förstå vad helikopterpengar är och hur det fungerar tror jag faktiskt att det kan fungera ;D

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
Idag kl. 06:38

Avdelningen för byråkrati rapporterar by august
Igår kl. 17:18

wold money fair 2025 by lordsinner
Igår kl. 17:11

Bilder på silver. by Fantom
tisdag 03, december 2024, 21:14:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36

Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)? by august