Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 856450 gånger)

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 1
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #495 skrivet: måndag 03, november 2014, 14:21:52 »
Save up to 25% on Amazon using Bitcoin with PurseIO

Köp på amazon för BTC. Du lägger en order i BTC, så får amazonkunder (e.g. ngn som har ett giftcard de inte utnyttjat) välja att ta ditt bud eller inte.

Edit: Som vanligt lyckas jag inte få till så att man kan klicka på en filmruta, ngn mod får gärna uppdatera posten.

Utloggad arfo

• Silvermedlem
« Svar #496 skrivet: torsdag 13, november 2014, 10:04:16 »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1994
  • Affärsomdömen: 220
« Svar #497 skrivet: söndag 16, november 2014, 21:49:47 »
Det diskuterades nyss donationer här på forumet. ChangeTip är ett mycket smart och enkelt sätt att donera pengar med hjälp av bitcoin på internet.
Exempelvis via twitter, youtube och snart facebook.

Så här enkelt skickar man tex ett litet bidrag till barncancerfonden. (De behöver bara registrera sig för att komma åt medlen och se bidragen komma in...)

Kodstycke: [Välj]
Tweet:
@barncancerfond Tar ni emot Bitcoins? I support your work. I donate 1 goldstar @ChangeTip

/H

Utloggad arfo

• Silvermedlem
« Svar #498 skrivet: tisdag 09, december 2014, 21:48:32 »
Mike Maloneys goldsilver.com acccepterar nu bitcoin. Som väntat är det det billigaste och snabbaste alternativet. Billigare än Credit Card, snabbare än Personal Check och Bank Wire.

http://imgur.com/zcaZVVm

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #499 skrivet: tisdag 09, december 2014, 22:16:15 »
Mike Maloneys goldsilver.com acccepterar nu bitcoin. Som väntat är det det billigaste och snabbaste alternativet. Billigare än Credit Card, snabbare än Personal Check och Bank Wire.

http://imgur.com/zcaZVVm

Torgnys https://www.bullionstar.com/ tar också bitcoin.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #500 skrivet: fredag 09, januari 2015, 06:17:19 »
Bankerna är väldigt anti-bitcoin!
Även Tradera hänger på!

Vad är egentligen meningen bakom detta meddelande som fanns i ett officiellt utskick från Tradera :

"Varning! Om Swish ska användas, genomför aldrig en betalning som innehåller ordet bitcoin i meddelandet."

Jag skulle istället föreslå : "Använd inte Swish. Punkt!"

/H

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 761
  • Affärsomdömen: 78
« Svar #501 skrivet: fredag 09, januari 2015, 15:42:27 »
Någon/några genomför bedrägerier genom att instruera köparen att använda ett specifikt meddelande vid Swish-betalning.
Enligt "säljaren" ska så göras för att allt ska registreras rätt i dennes bokföringssystem, i verkligheten så köper man Bitcoin åt bedragaren genom Goobit.

Lite mer info:
http://kundservice.tradera.com/org/tradera/d/varning-bedragare-av-sallan-skadat-slag/
http://kundservice.tradera.com/org/tradera/d/bedragare-kapat-konto/

Så på just denna punkt finns det en poäng med Traderas varning.

Dock så finns det uppenbarligen stora brister hos Tradera då bluffare gång på gång kan skapa nya konton, likaså att man inte lyckats stävja användandet av hackade konton (en enkel algoritm i traderas system skulle kunna flagga konton/auktioner för manuell granskning).
De förtjänar också kritik då man historiskt och kanske även i dagsläget har noll bemanning kvällar och nätter, trots det faktum att bluffare under en längre tid satt i system att lägga ut attraktiva köp nu-annonser efter Traderas kontorstid.
Samt att de censurerar, döljer eller tar bort inlägg och trådar på sitt forum om de återspeglar negativt på Tradera, något som tyvärr kan leda till att ytterligare bedrägerier kan ske då en möjlig informationskälla som varnar kunder för visst beteende saknar relevant information pga. Traderas agerande.

Även Goobit har helt klart ett ansvar att ha tillräcklig kundkännedom i sammanhanget, eftersom så inte verkar vara fallet så vore det kanske på sin plats att starta en utredning mot dessa gällande penninghäleri.
Mängden transaktioner över en kortare tidsperiod borde fått Goobit att reagera och ifrågasätta legitimiteten hos dessa.

Tillbaka från sidospåret jag gled in på, Bitcoin är inte problemet och bankerna ska ge blanka fan i om deras kunder vill köpa, sälja och äga Bitcoins.
Men så länge marknadsplatser för Bitcoin möjliggör för bedragare att lätt kunna nyttja Bitcoin för sina bedrägerier så kommer det svärta ner Bitcoins rykte, vilket leder till varningar likt den från Tradera.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #502 skrivet: fredag 13, februari 2015, 10:58:24 »

Ifall det finansiella systemet fryser ihop vid en bankkris så funkar kanske fortfarande :

-- pappers-kontanter (om inte värdet på valutan kollapsat helt)
-- Guld och silver för hand-to-hand transaktioner.
-- Varor för byteshandel.
-- Bitcoin för lokala och globala transaktioner. (Ett av de enda sätten att betala över avstånd ifall systemet får problem.)

Bitcoin skulle kunna få sin stund i solen och värdet bli därefter. Hur viktigt är det egentligen att kunna utföra transaktioner globalt eller över avstånd?

/H

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #503 skrivet: fredag 13, februari 2015, 20:45:15 »

Ifall det finansiella systemet fryser ihop vid en bankkris så funkar kanske fortfarande :

-- pappers-kontanter (om inte värdet på valutan kollapsat helt)
-- Guld och silver för hand-to-hand transaktioner.
-- Varor för byteshandel.
-- Bitcoin för lokala och globala transaktioner. (Ett av de enda sätten att betala över avstånd ifall systemet får problem.)

Bitcoin skulle kunna få sin stund i solen och värdet bli därefter. Hur viktigt är det egentligen att kunna utföra transaktioner globalt eller över avstånd?

/H

Du glömde Hawalla. Det kommer fortfarande fungera.

Under veckan har jag av en slump vid två tillfällen råkat hamna i samtal med två flyktingar. En kurdisk kvinna från Irak (2008) och en iransk man (2002). Jag frågade då om en massa saker, däribland guld, olja, politik, krig och sist men inte minst Hawalla. Se länk nedan. Det hette olika och något annat på deras språk men det var väldigt utbrett i deras regioner. De använde sig t o m av det här i Sverige. Det finns alltså hawaldarer i vårt land som används och större delen av deras sparade medel var investerade i guldmynt. Helt enligt traditionen.

https://www.libertysilver.se/kc/news?id=488

mrSju

• Gäst
« Svar #504 skrivet: lördag 14, februari 2015, 10:32:44 »
Jag har bara hört ordet bitcoin men vet inte vad det är.

Lätt att kolla upp på internet men i korthet är Bitcoin :
* En virtuell valuta. Några kallar den internetpengar. Bitcoins kan typ emailas vart som helst och
överföringen kostar inget(eller bara liten avgift för att snabba upp transaktionen).
* En valuta med begränsad/kontrollerad inflation så alla vet hur många bitcoins som finns och som någonsin kommer att finnas.
* "Censorship-resistant". Går inte att stänga ned då den inte är centralstyrd utan distribuerad. Jämför bittorrent.
* Bitcoins skapas på distribuerade datorer som samtidigt säkrar upp och skyddar systemet.
* Relativt anonymiserad. Svårt att kontrollera vad vem har gjort för transaktioner. (Speciellt om man använder de verktyg som finns att tillgå med mixning etc.)

Här finns en gratis guide om hur man kommer igång...
http://www.weusecoins.com/
https://www.coindl.com/page/item/242

Jag är sugen på att köpa lite bitcoins. "En valuta med begränsad/kontrollerad inflation så alla vet hur många bitcoins som finns och som någonsin kommer att finnas." skriver du. vart ser jag detta? och hur är det möjligt?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #505 skrivet: lördag 14, februari 2015, 10:47:21 »

Jag är sugen på att köpa lite bitcoins. "En valuta med begränsad/kontrollerad inflation så alla vet hur många bitcoins som finns och som någonsin kommer att finnas." skriver du. vart ser jag detta? och hur är det möjligt?

Antalen Bitcoin som finns eller kommer "präglas" är definierat av en mjukvarualgoritm. Denna algoritm ingår i det set av regler som styr "präglingen" av nya bitcoin. Det kan heller inte ändras utan att mer än 50% av den processorkraft som idag säkrar Bitcoin mot att knäckas skulle vara överens att ändra reglerna och implementerar de nya reglerna (51% attack). Researcha lite på webben. Det är enda sättet att förstå hur det fungerar...

Och vill du ha lite bitcoin kan jag byta lite mot guld/silver :-) Jag kan alltid skaffa mer bitcoin på en exchange där jag redan har konto...

Jag kan rekommendera att kolla in några av "andreas antonopoulos" videor på Youtube. Han är riktigt skärpt och beskriver bra vad bitcoin är och hur det fungerar...
Tex. denna lite äldre video : https://www.youtube.com/watch?v=JP9-lAYngi4
Sedan finns det många nyare videos som beskriver senare framsteg och möjligheter...

/H
« Senast ändrad: lördag 14, februari 2015, 10:50:26 av mega_n »

mrSju

• Gäst
« Svar #506 skrivet: lördag 14, februari 2015, 23:01:28 »

Antalen Bitcoin som finns eller kommer "präglas" är definierat av en mjukvarualgoritm. Denna algoritm ingår i det set av regler som styr "präglingen" av nya bitcoin. Det kan heller inte ändras utan att mer än 50% av den processorkraft som idag säkrar Bitcoin mot att knäckas skulle vara överens att ändra reglerna och implementerar de nya reglerna (51% attack). Researcha lite på webben. Det är enda sättet att förstå hur det fungerar...

Och vill du ha lite bitcoin kan jag byta lite mot guld/silver :-) Jag kan alltid skaffa mer bitcoin på en exchange där jag redan har konto...

Jag kan rekommendera att kolla in några av "andreas antonopoulos" videor på Youtube. Han är riktigt skärpt och beskriver bra vad bitcoin är och hur det fungerar...
Sedan finns det många nyare videos som beskriver senare framsteg och möjligheter...

/H

ärligt talat fattar jag ingenting.  ;D kanske bäst att hålla sej till sina guldtackor.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #507 skrivet: söndag 15, februari 2015, 00:14:58 »

/H

ärligt talat fattar jag ingenting.  ;D kanske bäst att hålla sej till sina guldtackor.

Ärligt talat tog det mig ett tag också innan jag fattade hur det funkar men... Det är värt det!!!

/H

mrSju

• Gäst
« Svar #508 skrivet: söndag 15, februari 2015, 11:12:14 »
lagrar ni era bitcoins på usbminne?

om jag vill skicka mitt bitcoin på mitt usb. kan jag då typ bara maila nån fil som ligger på usbminnet? i ett vanligt mail?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #509 skrivet: måndag 16, februari 2015, 12:45:33 »
lagrar ni era bitcoins på usbminne?

om jag vill skicka mitt bitcoin på mitt usb. kan jag då typ bara maila nån fil som ligger på usbminnet? i ett vanligt mail?

Nej så funkar det inte... Du måste läsa en grundläggande beskrivning om bitcoin först !!!

Men det funkar i princip så att du måste ha en wallet för att använda bitcoin. En wallet är en app eller websida som ser ut och fungerar ungefär som en vanlig internetbank där du ser saldo, kan flytta bitcoin till någon annan och se ditt kontonummer. Denna app skickar transaktioner till Bitcoin-nätverket där de utförs.

(I din wallet har du bitcoinadresser(kontonnummer) med din privata nycket(password). Vem som helst kan flytta bitcoin till din bitcoinadress men bara du som har den privata nyckeln kan använda dem.

Bitcoinen finns i den publika blockchain som är en global total transaktionslista över allas bitcoin. Denna lista finns i tiotusentals kopior runt om i världen och uppdateras av nätverket. Det enda man behöver spara själv är de privata nycklarna till sina bitcoinadresser. Har du dessa nycklar äger du bitcoinen och kan använda dem.

Dessa privata nycklar kan sparas på ett utskrivet papper, på ett usbminne eller ligga i en hårdvarudosa typ https://www.bitcointrezor.com/. När man vill göra transaktioner måste man ha en app laddad med
sina privata nycklar för att kunna signera dem. (Dvs, bevisa för nätverket att det är dina bitcoin för att få använda dem.)

/H

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sälja 250 g tacka smart? by Philip
Igår kl. 23:51

Hur mycket PM är tillräckligt? by gbz
Igår kl. 21:25

KINA by Cash Is King
måndag 28, april 2025, 22:20:13

2x Niue Island Ares 2017 - God of war 2 oz High Relief by Saiifo
lördag 26, april 2025, 18:16:00

32 stk postfriska frimärken by zodiac