Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 840749 gånger)

Utloggad Greenland

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 0
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #1185 skrivet: torsdag 24, februari 2022, 23:12:36 »
Edit: Jaha, inlägget jag svarade på togs visst bort men jag låter min förklaring ligga kvar ändå.

Förlåt, det händer mycket idag, så när jag var på språng tog jag bort inlägget istället för att rätta till det.  :)

Min fråga var: Om man utesluter ett land från SWIFT, kommer det att vara möjligt för det landet att få betalt för sin utrikeshandel med Bitcoin?

Jag tror att XRP Ripple kan komma bli använt som betalningsmedel i utrikeshandel. Den är snabbare än Bitcoin.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 303
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1186 skrivet: torsdag 24, februari 2022, 23:31:05 »
Jag tror att XRP Ripple kan komma bli använt som betalningsmedel i utrikeshandel. Den är snabbare än Bitcoin.

Det var inte så mycket hastigheten jag tänkte på. Det var mer i fall Ryssland skulle uteslutas från SWIFT-nätverket. Däremot kräver det att stora belopp kan överföras för t.ex. olje- och gaskontrakt. Blockchain kan i princip även användas av stater för att kringgå sanktioner och liknande.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #1187 skrivet: fredag 25, februari 2022, 12:32:23 »
Då får jag nog svara på min egen fråga.

Den dagliga handelsvolymen för Bitcoin (Bitcoin Trading Volume Chart) verkar vara tillräckligt stor för att tillåta stater att genomföra betalningar för riktigt stora affärer. Ryssland har varor som alltid kommer att ha en efterfrågan - olja och gas. För närvarande är efterfrågan på "svart" energi hög och priserna kan Ryssland självt påverka (skapa oro). I händelse av att Ryssland utesluts från SWIFT kan priset sättas i Bitcoin, och då kan västvärldens sanktioner kringgås. Västerländska sanktioner kommer att falla tillbaka på västvärlden, de osolidariska (läs: de fattigare länderna) kommer att kringgå sanktionerna. Bitcoin håller på att bli ett politiskt vapen.

Om mina tankar passar så är det nog nu jag måste köpa min första Bitcoin.

Det kan vara anledningen till att kriget i Ukraina kommer nu och inte 2014 i samband med annekteringen av Krim, en annektering som i Putins världsbild var akut på grund av de politiska förändringarna i Ukraina vid den här tiden.
« Senast ändrad: fredag 25, februari 2022, 12:38:12 av Truthster »

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 529
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1188 skrivet: fredag 25, februari 2022, 14:10:02 »
Man kan också tänka sig att flera länder inför restriktioner för kryptovalutor (likt det som hände i Kina) om de börjar användas mer till sånt. Då antar jag att priset kan gå ner i stället för upp. Vi får se.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #1189 skrivet: fredag 25, februari 2022, 15:23:08 »
Man kan också tänka sig att flera länder inför restriktioner för kryptovalutor (likt det som hände i Kina) om de börjar användas mer till sånt. Då antar jag att priset kan gå ner i stället för upp. Vi får se.

Intressant tankeexperiment.

De enda begränsningarna jag kan tänka mig är att det i vissa länder inte kommer att vara möjligt att använda bankkort och banköverföringar för att betala för köp och försäljning av Bitcoin. Detta påverkar naturligtvis priset på Bitcoin. Det kräver att alla länder inför restriktioner för att förhindra Ryssland från att sälja sina råvaror för Bitcoin. Länder som inte inför restriktioner blir själva måltavlor för restriktioner, men sedan kan det finnas länder där de inte bryr sig om införda restriktioner och då är vi lika långt.

Det är genast betydligt svårare att förhindra byteshandel där Bitcoin ingår. T.ex. Ryssland säljer olja till stat A, som för ett liknande belopp säljer objekt X till stat B, som för ett liknande belopp skickar betalning i Bitcoin till Ryssland.

Utloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 275
« Svar #1190 skrivet: fredag 25, februari 2022, 18:36:30 »

Det jag ser som en rimlig början är att exchanges tvingas av regeringar att samla in enorma mängder information om deras kunder vilket också driver upp priserna för deras kunder.

Speciellt efter vad som hände i canada så vill nog regeringarna ha större kontroll över vem som får använda crypto.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #1191 skrivet: lördag 26, februari 2022, 23:02:29 »
Jag har sökt på nätet efter automater eller butiker i Sverige som erbjuder försäljning och köp av Bitcoin kontant, men förgäves. Måste jag verkligen åka utomlands för att handla Bitcoin med kontanter?

Utloggad Destabilized

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #1192 skrivet: söndag 27, februari 2022, 10:36:21 »
Du kan hitta privatpersoner att köpa och sälja Bitcoin och andra kryptovalutor med här:
Localcryptos.com
Localcoinswap.com
Localmonero.co

Hittar du ingen säljare i din stad så kan du själv lägga upp en köpanonns.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #1193 skrivet: söndag 27, februari 2022, 12:42:06 »
Hittar du ingen säljare i din stad så kan du själv lägga upp en köpanonns.

Tack.  :)

Det verkar som att de flesta är köpare. Det är väldigt få som vill sälja och ingen för kontanter.  :(

Utloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 260
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1194 skrivet: måndag 28, februari 2022, 01:26:37 »

Som sagt var.... Tog inte lång tid!

“Whenever there is a ban or prohibition or a mechanism in place to boycott or prohibit, there are, always criminal ways that will try to circumvent the prohibition or the ban” said Lagarde.

“It’s so critically important that MiCA is pushed through as quickly as possible so we have a regulatory framework within which crypto assets can actually be caught.”

https://www.zerohedge.com/markets/ecbs-lagarde-urges-immediate-crypto-regulation-stop-putin-evading-sanctions

Jag tror inte Lagarde och resten av globalisteliten är sådär jätteledsna för att de nu tack vare kriget får en (till) anledning att reglera BTC. Det är det här som gör att jag aldrig riktigt vågat gå in tungt i crypto. Så fort det blir ett för stort problem för elitmaffian så kommer de bara att skjuta ner det, misstänker jag. Nu finns det förvisso en massa väldigt smarta mänskor som säger att det inte går, att man alltid kan hitta en väg runt. Jag hoppas innerligt de får rätt.

« Senast ändrad: måndag 28, februari 2022, 01:28:13 av Stacker »

Utloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 275
« Svar #1195 skrivet: fredag 19, januari 2024, 17:05:52 »
Dessa bitcoinfanatiker tjatade en hel del om att ETFer skulle va så bra för krypto.
Nu en vecka senare så känns det lite som det gick helt åt andra hållet....

Vem bättre än oss som följer silver kunde listat ut detta  ;D Borde väl inte va några problem o blanka ETFerna utan underliggande råvara (bitcoin) och pressa ner priset? eller?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Statusuppdatering för forumet by zodiac
torsdag 12, december 2024, 17:11:30

Avdelningen för byråkrati rapporterar by mega_n
onsdag 11, december 2024, 08:28:29

Säljes silver kilotacka, Johnson Matthey präglad. by Coltrane
måndag 09, december 2024, 19:26:59

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
måndag 09, december 2024, 14:00:56

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24