Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 858996 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1996
  • Affärsomdömen: 220
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #480 skrivet: tisdag 19, augusti 2014, 10:35:14 »
Prisstabiliteten är ungefär lika labil som en bananrepubliks penningpolitik, dessutom gör de flesta innehavare av BC en ren investering - Inte en altruistisk gärning för världssamvetet. Det rör sig knappast om ett försök att på allvar införa en alternativ oberoende valuta. Jag kallar det ett Ponzi-Scheme.

Bitcoin är inget nollsummespel med bara vinnare och förlorare. Ifall det utvidgar/underlättar den globala handeln, hjälper vanligt folk att undkomma valutakrascher/devalveringar, minskar bankers och staters inflytande på vad människor kan och får göra. Hindrar totalitära makter  att styra och kontrollera människor. Låter emigranter som skickar hem pengar till sina familjer behålla en större del av pengarna istället för att pengarna ska gå till avgifter. Ger fattigt folk i stora delar av världen som inte har tillgång till "banktjänster" möjlighet till sparande/lån och handel och därmed ökad aktivitet. Minskar kostnader för transaktioner runt om i världen etc. etc...

Visst "spekulanter" kanske inte är altruistiska men det geniala med Bitcoin att det spelar ingen roll.
De olika deltagarnas mål ligger i linje med varandra (världssamhället).
Så det som gynnar en långsiktig sparare i Bitcoin(spekulant) gynnar även användarna.
En win-win situation...

/H

PS. De enda Bitcoin inte gynnar är de som vill kontrollera och styra och tjäna pengar på människors affärer. Dvs, status quo. DS.
« Senast ändrad: tisdag 19, augusti 2014, 10:41:44 av mega_n »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #481 skrivet: tisdag 19, augusti 2014, 10:37:28 »
3. Hej... Jag heter Nisse Nilsson. Jag har hittat på en jättefiffig algoritm med ett tak på 21 miljoner andelar , låt oss kalla det för låtsaspengar, vill du vara med och köpa en andel. Det kostar bara 20 öre per andel att vara med i mitt system. Skvallra gärna för dina kompisar och berätta för pressen. men skyndar dig.

Om du verkligen tror på vad du skriver finns det nog inget jag kan säga för att förändra din åsikt.
Den enda som skulle kunna göra det är du. Jag rekommenderar dig att läsa originalpappret från Satoshi
och sätta dig in i koden...

Men för er alla andra som lyssnar har jag en bättre analogi.

Hej. Jag heter A. Einstein och tror jag hittat en dellösning på världens energiförsörjning.
Här är en prototyp och alla ritningar så ni själva kan prova och kontrollera hur det fungerar. Och det fiffiga
är att den fungerar bättre ju fler som använder den (nätverkseffekten). Om ni tror det verkar
rimligt kan ni hjälpa till men det är helt frivilligt... Och är ni inte nöjda kan ni även göra er egen förbättrade
version.

/H
« Senast ändrad: tisdag 19, augusti 2014, 10:40:38 av mega_n »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #482 skrivet: tisdag 19, augusti 2014, 10:39:08 »
BTC har ju ett förutbestämd maximalt antal BTC (21 miljoner har jag för mig,någon får gärna rätta mig) just nu är antal köpta och ägda ca. hälften (10Miljoner)

Problem 1 .  Inte förrän alla antal BTC är sålda,kursen således stabiliseras på antalet individer som vill stanna i BTC och utnyttja det som alternativ valuta, då kan vi börja tala om en stabil alternativ valuta.

Problem 2 . Volatiliteten inom BTC skvallrar hittills om det motsatta. BTC är ett Scheme för spekulation. Den dagen då BTC är helt utgivet på max. antal,då kan man eventuellt återkomma för att göra en review på hela utvecklingen.

Jag tror inte antalet icke utgivna bitcoins har någon påverkan på priset eller volatiliteten. Marknaden diskonterar normalt framtiden. Dvs, känd information om framtiden räknas in i dagens pris.
Visst finns det spekulation... Kanske en hel del... Du får det att låta som om det var något dåligt?
En del spekulerar på att priset är för högt, en del på att det är för lågt. Det ger ett marknadspris.
Rena användare skulle sätta ett nu-pris genom tillgång och efterfrågan medan de nödvändiga spekulatorerna tar risken och köper/säljer för att komma fram till ett rimligt pris om man räknar in förväntningarna på framtiden.
På samma sätt som det är med aktier.

Det är sant att bitcoin är volatilt men det beror på att det är en så liten marknad att minsta nyhet positiv eller negativ har stor påverkan på priset. Och så länge volatiliteten till största delen är uppåt har många inget emot det. På en mogen marknad kommer användarna att få större inflytande på priset och spekulatorerna mindre då priset stabilieras mer. Vanliga användare kan sålänge minska volatilitetsrisken genom att snabbt växla tillbaka till annan valuta. Det finns tjänster som gör det automatiskt för handlarna... Guld/silver är också volatilt men det finns fortfarande dom som köper det... (Har jag hört.)

Idag tycker dock inte jag heller att bitcoin är redo för massanvändning som valuta, men den tiden kommer...

Men man bör också tänka på att bitcoin som valuta bara är första "appen" på Bitcoin-nätverket(på blockchain).

/H
« Senast ändrad: tisdag 19, augusti 2014, 10:45:15 av mega_n »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2118
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #483 skrivet: tisdag 19, augusti 2014, 17:18:23 »
Jag är för bitcoin på rent tekniska grunder. Jag tycker att det är betydligt mer tveksam grund under våra fiatvalutor än under bitcoin. Det sagt så är jag som jag tidigare förklarat ändå relativt pessimistisk på kort sikt.

Orsaken är att jag ser det som uteslutet att alla dessa bankrutta länder (som hankar sig fram på illusionen om att de pengar de trycker är värda någonting) stillatigande skall acceptera konkurrens i fråga om att trycka pengar, och då framför allt inte konkurrens som är överlägset bättre på många sätt.

I mångt och mycket så definieras en "stat" av en bunt lagar + en valuta + polis och militär som kan se till att invånare och andra åtlyder lagarna samt respekterar valutan. Att använda bitcoin är inte att respektera våra pappersvalutor. Alltså kommer någonting att ske för att få ordning i leden. Se bara hur man i USA närmast maniskt lagför de som präglar egna silver "rounds" och använder dem för att handla med.

Ja, jag kan (rent teoretiskt) föreställa mig en stat som omfamnar bitcoin och upphöjer den till nationell myntfot, ungefär som att ha en guldmyntfot. Men jag bedömer oddsen för att det skall ske på kort sikt som noll, eftersom det skulle placera staten i ett ännu sämre läge än den har nu.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #484 skrivet: onsdag 20, augusti 2014, 01:08:55 »
Stater har valutamonopol , och det torde bli en ganska avgjort match för vem som har makten att beskatta virtuella valutor som BTC t.ex.

Förutom då att det fanns mellanhänder som Tokyobaserade Mt.Gox som kontrollerade 70% av alla BTC transaktioner och lyckades att försnilla 850 000 Btc till ett värde av 250miljoner US$ på 3 år.

850 000 BTC utgör ca 10% av hela BTC stocken,som gått upp i rök. Ingen kunde utkräva något ansvar eftersom ingen var tillräckligt insatt i försnillande av pengar av den virtuella sorten.

Hur var det nu ? BTC skulle bli en galjonsfigur för en alternativ valuta. OK. Men värst vad den verkar varit centraliserad och tilldrar sig intresse av staters fiskala myndigheter,förutom att vara en helt värdelös valuta att bedriva handel med.

Skulle vara intressant att höra BTC apologeterna höra fler skäl att hålla fast vid BTC. Jag är säker på att jag kan smula sönder argumenten.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #485 skrivet: onsdag 20, augusti 2014, 11:20:23 »
Skulle vara intressant att höra BTC apologeterna höra fler skäl att hålla fast vid BTC. Jag är säker på att jag kan smula sönder argumenten.

Jag svarade ganska utförligt i tre poster ovan på dina tidigare ranter och jag tycker att jag just smulade sönder dina argument. Och har inte sett något svar än...

Om du kallar oss som använder valutan för apologister måste jag få kalla dig bitcoinhatare...
Låt oss vara! Ifall det funkar för oss, vem är du att säga att vi gör "fel"...
Låt folk själva få avgöra vad de vill göra. Det är frivilligt...

/H

PS. Men det är kanske för roligt att argumentera(trolla)... Får se ifall jag orkar besvara något ytterligare ifall det inte är rimliga argument... DS.

« Senast ändrad: onsdag 20, augusti 2014, 14:11:24 av mega_n »

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
« Svar #486 skrivet: torsdag 21, augusti 2014, 00:01:52 »

Jag svarade ganska utförligt i tre poster ovan på dina tidigare ranter och jag tycker att jag just smulade sönder dina argument. Och har inte sett något svar än...

Om du kallar oss som använder valutan för apologister måste jag få kalla dig bitcoinhatare...
Låt oss vara! Ifall det funkar för oss, vem är du att säga att vi gör "fel"...
Låt folk själva få avgöra vad de vill göra. Det är frivilligt...

/H

PS. Men det är kanske för roligt att argumentera(trolla)... Får se ifall jag orkar besvara något ytterligare ifall det inte är rimliga argument... DS.

" Låt folk själva få avgöra vad de vill göra. Det är frivilligt..."

Eller låt dem också reagera mot denna ständiga BTC Haussande. 8) Jag är inte ute "Folk" ,vad du nu menar med det.
Du är inte mer kompetent än jag vad folk vill ha eller inte. Det är en diskussion om BTC och inget annat. Ser man inte skillnaden så har man ingen diskussion till slut att falla tillbaka på. Du ska inte inbilla dig att du sitter på alla svar...

Fattar Du ?

« Senast ändrad: torsdag 21, augusti 2014, 00:08:39 av Fiat de Lux »

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
« Svar #487 skrivet: fredag 22, augusti 2014, 08:00:17 »

Flikar inte lite möjlighet till utökad kunskap mellan troll-inläggen.

Länken inbäddad som spelare. / Silverräven

« Senast ändrad: fredag 22, augusti 2014, 09:00:27 av Silverräven »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #488 skrivet: torsdag 04, september 2014, 08:26:08 »
Länsförsäkringar säger upp företags och privatpersoners konton bara för att de använder Bitcoin!!!

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/banker-saetter-sina-foeraaldrade-affaersmodeller-foerst-och-trappar-upp-sin-kamp-mot-den-framvaexande-bitcoinbranschen-1047830

Kontakta gärna Länsförsäkringar. Vill de verkligen bromsa en framtidsindustri här i Sverige?

/H

PS. Kanske även Bitcoinpartiet är något för dig? DS.
« Senast ändrad: torsdag 04, september 2014, 08:28:02 av mega_n »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2118
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #489 skrivet: torsdag 04, september 2014, 10:47:00 »
Helt otroligt.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #490 skrivet: torsdag 04, september 2014, 12:55:40 »
Länsförsäkringar säger upp företags och privatpersoners konton bara för att de använder Bitcoin!!!

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/banker-saetter-sina-foeraaldrade-affaersmodeller-foerst-och-trappar-upp-sin-kamp-mot-den-framvaexande-bitcoinbranschen-1047830

Kontakta gärna Länsförsäkringar. Vill de verkligen bromsa en framtidsindustri här i Sverige?

/H

PS. Kanske även Bitcoinpartiet är något för dig? DS.

Är inte ens intresserad av Bitcoin. Ser det varken som en framtidsindustri eller ens som en trovärdig valuta. Är helt enkelt inte intresserad då jag tycker och tror det är en bubbla.

Länsförsäkringar är (tillsammans med Folksam) däremot riktiga skitföretag så mig förvånar det inte. Min nästa gissning är att vi kommer se folk och företag få sina försäkringar uppsagda, för att de uttalat sig kritiskt mot vissa delar i vårt samhälle. Exempelvis mot vissa delar av ekonomi- och integrationspolitiken.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #491 skrivet: tisdag 09, september 2014, 11:57:04 »
PayPal går mot att integrera bitcoin... Detta kan bli en stor grej.

http://www.coindesk.com/braintree-ceo-paypal-moving-toward-bitcoin-acceptance/

/H

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
« Svar #492 skrivet: fredag 12, september 2014, 08:56:30 »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #493 skrivet: fredag 12, september 2014, 09:23:35 »
Vi ser fram emot ketchupeffekten när Bitcoin når kritisk massa ;-)

/H

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #494 skrivet: tisdag 23, september 2014, 20:29:52 »
Vad händer med Bitcoin nu? Upp 15% på en halvtimme. Det är mycket även för Bitcoin på så kort tid...
Stort köptryck. Vi får se var det här tar vägen...

/H

Edit: Både upp och lite ned. Kan vara nyhet det ryktas om att PayPal kommer använda Bitcoin...
Edit2: Kan vara detta: http://www.forbes.com/sites/ryanmac/2014/09/23/paypal-takes-small-step-toward-bitcoin-partners-with-cryptocurrency-processors/
« Senast ändrad: tisdag 23, september 2014, 20:42:31 av mega_n »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 11:21

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n