Författare Ämne: Diskussion om Bitcoin  (läst 863384 gånger)

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Diskussion om Bitcoin
« Svar #465 skrivet: tisdag 15, juli 2014, 22:43:47 »
En fråga till Bitcoininvesterare : Vad gör man sedan efter Hårddisken krashat , och som innehåller hela blockchain till dina innehav ?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2001
  • Affärsomdömen: 220
« Svar #466 skrivet: onsdag 16, juli 2014, 06:39:26 »
En fråga till Bitcoininvesterare : Vad gör man sedan efter Hårddisken krashat , och som innehåller hela blockchain till dina innehav ?

Blockchain är en lista med alla transaktioner som gjorts sedan Bitcoin startades. Den finns i hundratusentals kopior runt om i världen. Bara installera om klienten så laddas blockchain ner igen.

Det viktigaste är dock att backa upp sin wallet eller åtminstone sina privata nycklar. De kan skrivas ut på papper eller kopieras till en usb-pinne och läggas i kassaskåp eller bankfack eller nåt.

Numera behöver dock en normal användate inte ens bry sig om blockchain då det finns wallet-appar och webwallets som man kan använda...

Har hårddisken krashat och den inte går att rädda och du inte gjort en kopia eller backup av dina privata nycklar så har ditt innehav blivit oåtkomligt. Samma sak om du hade några bilder på hårddisken som du inte gjort backup på.

/H
« Senast ändrad: onsdag 16, juli 2014, 08:06:27 av mega_n »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #467 skrivet: lördag 09, augusti 2014, 07:49:16 »
Är Bitcoin primanipulerat?

Inte på samma sätt som guld och silver som manipuleras nedåt av stater, centralbanker och storbanker för att inte framstå som ett bra alternativ till pappers(skuld)-pengar.
Inte heller som aktiemarknaden som manipuleras uppåt av samma spelare för att folk ska känna sig rikare.

Utan för att nya stora spelare inom Bitcoin (välkomna wall street) tror att prisstabilitet är nödvändigt för att bitcoin som valuta ska kunna slå igenom.
(Nu är ju Bitcoin så mycket mer än en valuta men det kan vi ta och diskutera en annan gång.)
Priset har nu länge legat inom ett spann på 100usd.
Det är inte naturligt för en opeggad valuta som bitcoin. Eftersom det inte finns någon referens kan priset lika gärna vara 1 dollar som 10000 dollar om det inte råkar vara så stt vi är i jämnvikt just vid dagens nivå. Vi har tidigare sett upp och nedgångar på många hundra procent på kort tid.
Varför är det nu ingen action längre? Vad tror ni?

/H
« Senast ändrad: lördag 09, augusti 2014, 08:05:18 av mega_n »

Utloggad alphadude

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #468 skrivet: lördag 09, augusti 2014, 14:42:55 »
Är Bitcoin primanipulerat?

Inte på samma sätt som guld och silver som manipuleras nedåt av stater, centralbanker och storbanker för att inte framstå som ett bra alternativ till pappers(skuld)-pengar.
Inte heller som aktiemarknaden som manipuleras uppåt av samma spelare för att folk ska känna sig rikare.

Utan för att nya stora spelare inom Bitcoin (välkomna wall street) tror att prisstabilitet är nödvändigt för att bitcoin som valuta ska kunna slå igenom.
(Nu är ju Bitcoin så mycket mer än en valuta men det kan vi ta och diskutera en annan gång.)
Priset har nu länge legat inom ett spann på 100usd.
Det är inte naturligt för en opeggad valuta som bitcoin. Eftersom det inte finns någon referens kan priset lika gärna vara 1 dollar som 10000 dollar om det inte råkar vara så stt vi är i jämnvikt just vid dagens nivå. Vi har tidigare sett upp och nedgångar på många hundra procent på kort tid.
Varför är det nu ingen action längre? Vad tror ni?

/H

100 USD?
Men ang. volatititeten så har vi ju haft mycket längre perioder med "stabilt" pris jämfört med den här sen senaste bubblan. Bara att kolla på ett diagram över priset två år tillbaka i tiden. Min feeling är att det bara handlar om en mellanfas som de tidigare vi haft mellan bubblorna...

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #469 skrivet: söndag 10, augusti 2014, 13:01:28 »
Hmm, det känns som att det händer något nytt vid denna Prisstabilitet som råder just nu. Varför då? Jo bitcoin ligger stilla men de stora alt coinsen börjar gå mot 0 ! Kolla på doge coins kurva all time. Skrämmande! Ta sen o kika på litecoin som går exakt samma väg. Jag tror dessa coins är på väg mot mycket låga siffror. Kanske 2 USD på ltc. För att alla kryptovalutorna ska skjuta ordentligt i höjden igen och krävs nog en ekonomisk kris i världen igen som vissa kryptovalutor kan hedga mot. Ser man btc och ltc som produkter så tror jag att deras absolut största funktion är som en smidig safehaven med bättre värdeökning än guld. Lättare att "pump and dump"a valutorna som en hedge eftersom priset är mest byggt på spekulation och psykologi. Btc börjar dock etablera sig mer ordentligt och skapa en mer funktionell karaktär i samhället, fler butiker som accepterar det, lagar utformas för btc etc, från att enbart eller av majoritet vara styrt av spekulation. Detta tror jag har gjort att priset stannat upp och sluttat falla kraftigt. Ltc har dock inte kommit lika långt i utvecklingen som btc utan är fortfarande högst styrt av spekulation där ju mer PR för ltc och PR mot valutor som USD , qe's etc gynnar priset på ltc. Dock tror många nu att vi börjar återta högkonjuktur inom vår ekonomi och därav faller de spekulativa digitala valutorna i pris. De som vågar kan därmed nu köpa in sig billigt på ltc och iskallt vänta på nästa ekonomiska kris och tjäna massor. Hög risk hög avkastning. Om nu inte ltc och doge är på G att dö av helt just nu.... Eller kan de dö..

Intressant artikel nyligen postad: "Why We Need All The Altcoins We Can Get"  http://www.coindesk.com/need-altcoins-can-get/
« Senast ändrad: söndag 10, augusti 2014, 15:09:42 av PrivE »

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
« Svar #470 skrivet: söndag 10, augusti 2014, 13:14:05 »
P.s jag tror nästa gnista som kan antända nästa ekonomiska kris är när räntorna börjar höjas igen om skuld bergen inte drastiskt har minskats till dess. Kan bli en katalysator. Många tänker att det är bra att ta "billiga" lån vid låg ränta  men missar att de kan bli jävligt dyra om man inte hunnit göra sig av med dem när räntan går tillbaka. Jag tänker tvärtom amotera massivt vid låga räntor då man får ekonomiskt andrum i privat ekonomin.
« Senast ändrad: söndag 10, augusti 2014, 13:27:08 av PrivE »

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
« Svar #471 skrivet: söndag 10, augusti 2014, 20:38:26 »
Jag tycker det ä för j&%¤a häftigt att vi säger attt prisstabilitet råder på någonting som under de fyra senaste månaderna

gått upp  60%
gått ner 20%
gått upp 60%
gått ner 20%
gått upp 20%
gått ner 15%

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #472 skrivet: söndag 10, augusti 2014, 21:06:23 »
Jag tycker det ä för j&%¤a häftigt att vi säger attt prisstabilitet råder på någonting som under de fyra senaste månaderna

gått upp  60%
gått ner 20%
gått upp 60%
gått ner 20%
gått upp 20%
gått ner 15%

Du har kanske rätt. Man blir lätt fartblind efter över 3800% uppgång :-)

/H

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
« Svar #473 skrivet: måndag 11, augusti 2014, 07:03:44 »
Allt är relativt också ;)

Relativt Bitcoins svängningar kan det nog ses som en pris stabilisering, pris konsollidering. Trenden för Volatiliteten har ju avstannat avsevärt, både mätt i enheter och procentuellt. 

Men visst, fartblindheten är nog bitcoin's andra namn, haha.

Utloggad arfo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
« Svar #474 skrivet: måndag 11, augusti 2014, 16:52:28 »
Det finns väl också anledning att tro att denna "stabilitet" inte kommer att hålla i...

http://btcvol.info/

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
« Svar #475 skrivet: måndag 18, augusti 2014, 16:04:04 »
Klurigt med skatt på Bitcoin, Sverige står förvirrat:

http://www.coindesk.com/europe-inches-towards-decision-bitcoin-vat/

Härliga rea priser på LTC nu, lägre lägre!.  ;D

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #476 skrivet: måndag 18, augusti 2014, 19:46:13 »
Härliga rea priser på LTC nu, lägre lägre!.  ;D

Jag sålde mina sista LTC nyligen... ;-)
Jag tror det är Bitcoin som gäller ... ?-)

/H

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #477 skrivet: måndag 18, augusti 2014, 23:25:10 »

gått upp  60%
gått ner 20%
gått upp 60%
gått ner 20%
gått upp 20%
gått ner 15%

Du har kanske rätt. Man blir lätt fartblind efter över 3800% uppgång :-)

Arfo tycker att BC är en toppenbra placering att hoppa på. Nu innan tåget går, efter 3800% uppgång sedan starten.   ::) Tycker inte jag,dock. Bara detta utbredda svamlet om BC som en "alternativ valuta" är ju rent skrattretande. Prisstabiliteten är ungefär lika labil som en bananrepubliks penningpolitik, dessutom gör de flesta innehavare av BC en ren investering - Inte en altruistisk gärning för världssamvetet. Det rör sig knappast om ett försök att på allvar införa en alternativ oberoende valuta. Jag kallar det ett Ponzi-Scheme.

P.S. Jag gillar Max Keiser Report,till stora delar. Men när han börjar sina sales-pitch för BC,även efter den formidabla uppgången på anledningen att vi alla kan vara med och knäcka Big Money bankers,så kommer jag enbart att tänka på de snart dussinet alternativa virtuella valutor,som dykt upp i BC:s kölvatten. Det borde alltså vara klokare att överge BC för nästa virtuella ponzi-scheme som råkar komma på modet ?

« Senast ändrad: måndag 18, augusti 2014, 23:35:14 av Fiat de Lux »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #478 skrivet: måndag 18, augusti 2014, 23:33:05 »
Jag kallar det ett Ponzi-Scheme.

Du får kalla det vad du vill. Det är dock inget Ponzi-scheme per normala definitionen. Kolla t ex wikipedia...

/H

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #479 skrivet: tisdag 19, augusti 2014, 00:06:03 »
Jag kallar det ett Ponzi-Scheme.

Du får kalla det vad du vill. Det är dock inget Ponzi-scheme per normala definitionen. Kolla t ex wikipedia...

/H

Tack, jag vet vad ett Ponzi-scheme är. BTC har ju ett förutbestämd maximalt antal BTC (21 miljoner har jag för mig,någon får gärna rätta mig) just nu är antal köpta och ägda ca. hälften (10Miljoner)

Problem 1 .  Inte förrän alla antal BTC är sålda,kursen således stabiliseras på antalet individer som vill stanna i BTC och utnyttja det som alternativ valuta, då kan vi börja tala om en stabil alternativ valuta.

Problem 2 . Volatiliteten inom BTC skvallrar hittills om det motsatta. BTC är ett Scheme för spekulation. Den dagen då BTC är helt utgivet på max. antal,då kan man eventuellt återkomma för att göra en review på hela utvecklingen.

3. Hej... Jag heter Nisse Nilsson. Jag har hittat på en jättefiffig algoritm med ett tak på 21 miljoner andelar , låt oss kalla det för låtsaspengar, vill du vara med och köpa en andel. Det kostar bara 20 öre per andel att vara med i mitt system. Skvallra gärna för dina kompisar och berätta för pressen. men skyndar dig.

Vill du ha mer omskrivningar för ett tvättäkta Ponzi.Scheme mega_n ?. Eller vill du och andra BTC apologeter fortsätta gömma er i skyttegravarna och använda div. tjusiga argument om "Volatilitet kan också vara mått på förstående stabilitet"  ???

« Senast ändrad: tisdag 19, augusti 2014, 00:08:44 av Fiat de Lux »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Varför köpa silver? by vitae
Igår kl. 21:00

The COMEX DECEPTION… (A PAPER DERIVATIVES SCAM) by vitae
Igår kl. 20:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 16:48

[AVSLUTAD] 1/4oz American gold eagle 2004 by doo
Igår kl. 13:22

2 Oz Libertad (Helt nya från rör) by mega_n