Författare Ämne: Inflationen negativ i sverige  (läst 3061 gånger)

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 1
Inflationen negativ i sverige
« skrivet: tisdag 11, juni 2013, 10:55:02 »
http://www.svd.se/naringsliv/scb-inflationstakten-pa-minus_8255228.svd

Yeah right. Kan inte komma på något som blivit billigare förutom möjligtvis elektronik. Senaste året har jag köpt elektronik för sammanalgt 39 kr, ett 2Gb USB minne. Undrar hur stor vikt det blir av mina utgifter senaste året?
Mjölk, kött, grönsaker, mat generellt, är min känsla att det gått upp åtminstone 5% på ett år?

I och för sig har ju PM gått ner 30% och det är en stor utgiftspost för mig, men jag vet inte om SCB viktar det särskilt högt :)
« Senast ändrad: tisdag 11, juni 2013, 10:58:28 av MrLibertad »

Utloggad iznogood

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
  • Affärsomdömen: 2
    • Guldtest.se
SV: Inflationen negativ i sverige
« Svar #1 skrivet: tisdag 11, juni 2013, 15:52:08 »
Lätt att få till inflations siffrorna när man styr vad man mäter. T.ex. så mäts in bostäder.

Utloggad SilverSven

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #2 skrivet: tisdag 11, juni 2013, 21:00:39 »
Elektronik blir ju "billigare" i takt med att utvecklingen går framåt.
Däremot kan man fråga sig hur man ska definiera billigare.
En modern speldator kostar faktiskt ungefär lika mycket nu som för 5 år sedan, men har genom teknikutvecklingen en bättre prestanda. Samma med mobiltelefoner, de bästa på marknaden har alltid kostat kring 5000kr. Så hur mycket billigare har elektroniken blivit i praktiken?

Samtidigt så känns det som att marknaden för produkter av låg kvalitet bara blivit större och större med åren. Det säljs ofantliga mängder av lågprismat, verktyg, kläder, skor, maskiner, husgeråd, möbler, mm.
Man hör talas om hästköttskandaler och felaktiga innehållsdeklarationer.
Det var bara drygt ett år sedan man fick höra om Grandiosa i Norge som bytt ut skinkan mot "pizzakött" på innehållsdeklarationen.
Detta pizzakött var i själva verket en utspädd köttblandning som endast innehöll 40% kött, vilket gjorde att 10-15% pizzakött i en pizza endast motsvarade 4-6% kött.

Självklart strävar företag efter att maximera vinster, men kan det vara så att matfusket delvis är en konsekvens av att man inte kan, eller vill, höja priset på sina produkter i samma takt som den verkliga inflationen?
KPI siffror kan lätt manipuleras om man tummar på kvaliteten. Backar man bandet långt så bestod våra möbler till stor del av massivt trä, soffor var handsnickrade med sadelgjord, fjädring och stoppning med slitstarka möbeltyger. Idag tillverkas möbler av spån, skum och tyger av låg kvalitet. Brödrostar, kyl/frysskåp, tvättmaskiner osv tillverkas för att gå sönder några år efter att garanti/reklamationstiden gått ut.

Min sambo som för tillfället jobbar som butikschef hos av de stora lågpriskatörerna inom kläder och mode har berättat för mig om hur mycket reklamationer de får ta emot för att kläderna helt enkelt inte håller.
Många plagg går sönder i sömmar, eller blir form- eller färgförändrade redan efter att de använts 1-2 gånger. De flesta plaggen ligger i prisklassen 200-300kr och tillverkas i riktigt lågavlönade länder.

Vill man istället köpa kläder av hög kvalitet som tål slitage, och bibehåller färg och form så räcker pengarna inte alls lika långt. En ordentlig kostym med tillhörande bälte och skor kan då fort kosta närmare 10 000kr.
Nu är det ju givetvis så att gemene man inte alltid har behov av produkter av hög kvalitet, men jag tror någonstans att alla dessa lågprisvaror inbillar folk att tro att vi har en starkare valuta än vad vi egentligen har.

Något jag reagerat på den senaste tiden är att bensin/diesel blivit billigare i fiat, samma med ädelmetaller, virkespriser, fastigheter. Det är mycket som sjunker och det är lite intressant.
Världsekonomin är ju inte riktigt så stabil som man försöker att ge sken av.
Många pratar ju om deflation före hyperinflation så vi får väl se hur saker och ting utspelar sig.

Utloggad Stacker

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: måndag 07, maj 2018, 18:00:04 »
Den dolda inflationen

Nej, inflationen är inte negativ i Sverige. Den ligger på runt 7,5 proc/år, om man räknar ökningen av M3 (den totala penningmängden) som inflation. KPI (Konsumentprisindex) är den officiella mätaren för inflation, men det är ett väldigt trubbigt instrument och staten ändrar det hit och dit som det passar bäst för att dölja den sanna inflationen. Om något drar iväg i pris så viktar man bara om den varan så att det inte märks. Jag handlar inte så mycket icke-mat så jag märker inte av inflation på annat än mat och dryck, men allt sånt blir stadigt dyrare år för år.

Här är en intressant sida om inflationen, skriven av Daniel Berntsson:

Citera
Penningmängdsmåttet M3 är enkelt uttryckt summan av alla kontanter och bankkonton och har under lång tid ökats med i genomsnitt 7.5% per år. 7.5% och 135 gånger låter mycket men här följer en snabb rimlighetskoll. Hårklippning är en tjänst som inte ändrats mycket sedan 1950-talet. Tiden en klippning tar är fortfarande densamma och verktygen är också ungefär desamma. 1954 kostade en herrklippning runt 2.90 kr och 400 kr är ett normalt pris idag. Skor, som kan antas ha haft en viss produktivitetsökning, har sedan 1951 ändå ökat uppemot hundra gånger i pris.

Citera
Samma sak gäller förstås löner. Alla löneökningar under 7.5% är lönesänkningar. Löntagarens andel av köpkraften blir då mindre än året innan. Med fast penningmängd skulle den nominella lönesumman, alltså antalet kronor i månaden, behöva sänkas för att uppnå samma resultat.

Smaka på den. Alla löneökningar under 7,5 proc är egentligen reallönesänkningar..... Känns ju muntert.

Än så länge har vi ju inte QE i Sverige, inga kvantitativa lättnader. Alltså att staten trycker ur sig enorma mängder pengar för att rädda ekonomin. Och ändå har penningmängden ökar så mycket. Men det är klart, Sveriges ekonomi är ju betydligt större och mer utvecklad nu än på 50-talet! Men vad sker den dagen Sverige havererar och botten går ur hela samhällsekonomin? Då måste staten börja pumpa ut pengar för att försöka rädda ekonomin och...tja...våra pengar lär inte direkt bli mer värda än idag, snarare tvärtom.   

https://dberntsson.info/2018/05/04/inflationens-dolda-storlek/

Skydda dina pengar mot inflationen - köp mer ädelmetall!

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 601
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #4 skrivet: måndag 07, maj 2018, 18:55:09 »

Än så länge har vi ju inte QE i Sverige, inga kvantitativa lättnader. Alltså att staten trycker ur sig enorma mängder pengar för att rädda ekonomin.

Jodå i flera år, här är saxat från Riksbankens årsredovisning 2017

Citera
Riksbankens köp av statsobligationer har fortsatt under året, och det nominella värdet på innehavet av svenska nominella och reala statsobligationer uppgick vid utgången av 2017 till 310,7 miljarder kronor, vilket motsvarar knappt 40 procent av den utestående stocken.

Lägg sen till den evigt expanderande skuldbubblan. Jomenvist bankerna lånar inte ut befintliga pengar (förutom en extremt liten del) utan skapar även dessa

Det är mao inte konstigt att penningmängden ökar

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 147
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #5 skrivet: måndag 07, maj 2018, 19:10:43 »
Som säkerhet:

1. Köp ädelmetall
2. Kultivera en kompetens som är gångbar internationellt
3. Skaffa ett schweiziskt bankkonto med olika valutor

Bonus: Gör så många av dina bekantskaper genom livet till ett nätverk

Utloggad Rackham

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #6 skrivet: måndag 07, maj 2018, 19:49:28 »
7,5% M3 inflation intressant att jämföra med shadowstats siffror för inflation i USA
gjort med de olika beräkning sätten som användes 1980 och 1990.

http://www.shadowstats.com/alternate_data/inflation-charts

Beräknat med metoden som användes 1990 är den 6%
och för metoden för 1980 är den 10% officiellt är den 2% samma i Sverige.
Så 7,5% är en mycket rimlig siffra.

Löneförhöjning 3% = Du blir blåst, utan att någon fattar det.

PS.
Lögn, Förbannad Lögn och statistik
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lögn,_förbannad_lögn_och_statistik

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guldpriset över tid by sff123
Idag kl. 20:26

[säljes] 4 x 1 pf Sovereign. by Birka
Idag kl. 17:57

[Bytes] Sovereigns by I_am_mine
Idag kl. 08:17

Peter Schiff by Ritva