Citat från: chrixter skrivet måndag 30, september 2013, 16:04:05Citat från: Åbama skrivet måndag 30, september 2013, 02:12:46Vem har gett politiker rätt att ta upp lån i medborgarnas namn? Jag vet i vart fall, att jag aldrig skrivit under något sådant samhällskontrakt som gett dem den rätten i mitt namn. Ditt samhällskontrakt stavas medborgarskap. Medborgarskapet är helt gratis att avsäga sig så statens skuld är inte din - likaledes så är statens inkomster inte dina. Det är dock inte riktigt så enkelt. För att beviljas uppsägning av svenskt medborgarskap så kräver Migrationsverket att du är eller kommer att bli medborgare i ett annat land inom ett år. Däremot har du rätt i att det inte kostar något och att du inte blir skyldig någon del av statsskulden.http://www.migrationsverket.se/info/314.html
Citat från: Åbama skrivet måndag 30, september 2013, 02:12:46Vem har gett politiker rätt att ta upp lån i medborgarnas namn? Jag vet i vart fall, att jag aldrig skrivit under något sådant samhällskontrakt som gett dem den rätten i mitt namn. Ditt samhällskontrakt stavas medborgarskap. Medborgarskapet är helt gratis att avsäga sig så statens skuld är inte din - likaledes så är statens inkomster inte dina.
Vem har gett politiker rätt att ta upp lån i medborgarnas namn? Jag vet i vart fall, att jag aldrig skrivit under något sådant samhällskontrakt som gett dem den rätten i mitt namn.
Är antagligen en i minoriteten som alltid försvarat medborgarlönen. Den ska givetvis inte vara ett alternativ till lönearbete, då den ska vara max netto en tredjedel av ett avtalsenligt låglönearbete. Någonstans i regionen ~ 6000 :- (Netto alltså) och räknas upp i betydligt långsammare takt för KPI , avtal och inflation än reguljära vita jobb på arbetsmarknaden.Summan utgör en schablonersättning för alla livets ekonomiska dalar i livet. Som varje sann liberal redan räknat ut, så görs även våra kontrollmyndigheter som SOC, AF, FK obsolet och redan där finns en stor del av självfinasieringen för medborgarlönen.I nästa steg så måste den politiska lekmannaklassen inom landstinget ryka , så att vi får en bättre och effektivare sjukvård. Pensionskassorna måste naturligtvis räddas också, annars går inte räkningen ihop ändå. Vad beträffar nyanlända invandrare så har vi heller inte råd som land att locka med ett bekymmerslöst liv finansierad av skattemedel, utan att sätta ner foten och kräva en motprestation för den generösa helpensionen vi erbjuder (Som inte ens hade ett pass vid inträdet i landet)
Japp och merparten av mina inbetalda skatte- och pensionsbetalningar är konfiskerade för all framtid. Snacka om att hålla folk som gisslan. Så gratis, är det då rakt inte.
Kan du inte istället se det orimliga i systemfelet?
Tar jag antingen upp ett lån som antingen privatperson eller företagare, i någon annans namn är det ett tveklöst bedrägeribrott. Dessutom ett grovt sådant. Trots detta är det exakt vad staten gör varje dag.
Citat från: Åbama skrivet måndag 30, september 2013, 20:46:14Japp och merparten av mina inbetalda skatte- och pensionsbetalningar är konfiskerade för all framtid. Snacka om att hålla folk som gisslan. Så gratis, är det då rakt inte.Om tidperspektivet är från och med nu och din livstid frammåt. Nu byggs inte samhällen, länder och stater upp från noll hela tiden utan är frukten av en lång och oftast väldigt mödosam process. Att ignorera statens tidigare kostnader för den infrastruktur som du verkar i är pinsamt egocentriskt. Du betalar skatt och förväntar dig full kontroll över det som du betalat in?
Nej, tvärtom. En stat som inte planerar frammåt - långt framåt - utan enbart fokuserar på nutiden är i mina ögon en katastrof. Självklart skall en klok stat se medel till att framtida pensioner införskaffas redan under den tid som de kommande pensionärerna är yrkesarbetande. Alternativet var den katastrof till pensionssystem som vi hade tidigare - där de som arbetade betalade pensionärerna i förhoppningen att någon senare skall betala deras pension. Givetvis katastrofscenario om befolkningspyramiden tippar...
Citat från: Åbama skrivet måndag 30, september 2013, 20:46:14Tar jag antingen upp ett lån som antingen privatperson eller företagare, i någon annans namn är det ett tveklöst bedrägeribrott. Dessutom ett grovt sådant. Trots detta är det exakt vad staten gör varje dag.Staten tar inte lån i ditt namn. Staten tar lån i sitt eget. Att du är medborgare i staten betyder inte att det är du som skuldsätts eller att ditt namn på något sätt utnyttjas. Att staten sköts på ett sätt som du (och till viss del även jag) upplever som illa är en sak.
Problemet är, att oavsett om det heter medborgarlön, socialbidrag, apanage eller något annat. Alltså en inkomst som innebär en betalning utan motsvarande arbete som motprestation. Problemet är då att inkomsten någon då får utan att förtjäna densamma, måste någon annan då jobba in den och avstå pengarna till. Vad är rättvist med det?
Felet är samtidigt också att en kravlös inkomst dels sänder ut fel signaler. Sverige skulle bli föremål för social turism från medborgare i fattiga medlemsländer inom EU, där ett medborgarskap i Sverige då, vore liktydigt med livslång försörjning. Något vi ser tendenser till redan idag. Felet är också att någon som är produktiv då skulle tvingas avstå pengar till någon som är totalt inproduktiv. Jag har därför aldrig förstått att det skulle finnas något rättvist med det.
Jag förstår faktiskt inte vad som är liberalt med det heller (Liber = fri, på latin). Frihet är väl istället att få förtjäna och behålla merparten av sina inkomster. Att den som anstränger sig och är produktiv, också får njuta av belöningen för sin flit. Där den personen också slipper försörja den late grannen i hängmattan.
Jag ser mycket hellre en fungerande offentlig sektor där det finns en viss grundtrygghet för alla. Där statens uppdrag är tydligt men också tydligt begränsat. Där resurserna används förståndigt och effektivt. Där den som föds fattig kan arbeta sig till rikedom och välstånd just därför att du får behålla merparten av dina inkomster.
Förstår inte resonemanget om rättvisa i detta fall. Problemet är ju inte bunden till arbetskygga individer som agerar som fripassagerare på en välfärd, utan problemet är ett systemfel som gör att väldigt många människor inte ens ges chansen att göra rätt för sig. Mycket beror förstås på NAIRU (Jämviktsarbetslöshet) d.v.s. det måste alltid finnas en given mängd arbetslösa i systemet . Vissa säger 4% av alla i arbetsför ålder.vissa påstår ännu mer 6%. Problemet är alltså att vi ganska nyligen i vår moderna ekonomiska historia adopterad (och accepterad) - En strukturell arbetslöshet som verktyg för att hålla inflation och penningavärdet i"balans" . I det stora hela så har vi skapat systemet för att bibehålla köpkraften för de som har sitt arbete. Penningavärdet skulle alltså försämras om fler befann sig i arbete, räntorna antagligen stiga, vilket skulle försätta bolånekunder i svårigheter.
Det är ju redan verklighet , inte mycket att göra åt med de lagar EU har tvingat på oss.Men, åter igen. Vi som är etablerade, har jobb med en hyfsad inkomst har bakom oss haft 4 jobbskatteavdrag i.o.m regeringen Reinfeldt och många (särskilt de över medelinkomsten) har fått väldigt goda år i reala löneökningar, medans ersättningar från våra allmänna transfereringssystem i stort sett stått still. Det är alltså inte någon omedelbar fara för vår del.Så hur kan det bli en omedelbar fara att erbjuda "fattig" EU-medborgare en summa av 6000 netto när de träder över gränsen , när en inflyttad familj, utan att kunna tala svenska eller har relevanta yrkeskunskaper får 25000:- netto i månaden ? Med en summa på 6000:- tänker man sig för både en och två gånger. Dels för en familj som vill flytta i till Sverige måste vända på kronorna och dels för oss skattebetalare som kan känna oss säkrare att flytten inte bara handlade om att bli ekonomisk försörjd.
Det skattefria samhället ? Latmaskar har det funnits i alla tider. Vad är det för liberalt med att sikta på ekonomiskt oberoende ? Så meningslöst livsmål. Den ekonomiska liberalism är ju bara en enda stor innehållslös kuliss. Den fokuserar enbart på den materiella lönsamma människan Nej, jag talar om andra liberala värden. Och i det ingår inte NAIRU och inte heller statens förnedrande kontrollsystem för att hålla arbetskraftreserven sysselsatta med meningslösa (och dyrbara) skattefinansierade åtgärder.
Där håller jag med dig om offentliga sektorn. En minigrundtrygghet skall finnas till för alla.
Sedan är det trist att du tillskriver mig åsikter och påståenden jag aldrig uttryckt. Jag vill inte ha full kontroll över vad jag betalat in.
Ja, jag vill ha ett jämlikt samhälle, där alla som kan, har en skyldighet att bidra med motsvarande sin kostnad i samhället.
Citat från: Åbama skrivet tisdag 01, oktober 2013, 19:54:28Ja, jag vill ha ett jämlikt samhälle, där alla som kan, har en skyldighet att bidra med motsvarande sin kostnad i samhället. Känns som om ett samhälle där staten kommer att gå grymt back. Maximalt kan ju detta samhälle få in precis så mycket som det kostar att driva det men kan EN endaste person inte bära sin egen kostnad så är det minus.
Att själv inte helt få förvalta sina pensionspengar är inte ett kidnappade av pengarna.
Orsaken ligger (bland annat) i den riskbedömning som staten gjort av medborgarnas kompetens av förvaltningen. Att det stora statsbärande partiet under det förra seklet ansåg (och så vitt jag förstår fortfarande anser) individen som totalt inkompetent är ju ingen hemlighet. Att ens den lilla smulan i ppm-systemet får (inom strikta ramar) röras var nog en av de större politiska skrällarna under 90-talet.
Citat från: chrixter skrivet onsdag 02, oktober 2013, 09:03:34 Citat från: Åbama skrivet tisdag 01, oktober 2013, 19:54:28Ja, jag vill ha ett jämlikt samhälle, där alla som kan, har en skyldighet att bidra med motsvarande sin kostnad i samhället. Känns som om ett samhälle där staten kommer att gå grymt back. Maximalt kan ju detta samhälle få in precis så mycket som det kostar att driva det men kan EN endaste person inte bära sin egen kostnad så är det minus. Fattar inte hur du läser. Jag skriver inte att alla maximalt ska bidra med sin kostnad i samhället. Däremot att alla som är arbetsföra MINST bör göra det.
Vad Åbama inte verka förstå,med mitt argument om en kravlös ersättning (medborgarlön 6000:-/per vuxen individ) är att det blir billigare för oss skattebetalare i längden, lockar till sig andra grupper än de som siktar på en kravlös försörjning enbart, med dagens mått , samt att siktet är inställd på att bli kvitt statliga verk i samband med detta.
Märkligt hur ofta "medborgarlön" nämns som något positivt av ett flertal medlemmar i denna tråd.Inbillade mej att man kallade lön något som man fick för en motprestation. Socialbidrag som det heter idag är korrekt namn på denna typ av ersättning. Ett bidrag till socialt svaga i samhället.
Svårt att tro att en medborgarlön skulle motivera svartjobbarna idag att överhuvudtaget överväga att arbeta vitt. De skulle ju då få betala skatt och dessutom sänka sin standard.De skulle delta i finansieringen av sjukvård, skola, pensioner m.m. vilket inte är så intressant, det sköts ju av andra. De ser snarare alla tjänster, inklusive bidrag som ingår i det allmänna som något självklart.
Nej, jag tycker nog att vi redan idag ser för mycket bidrag utan minsta motprestation, snarare borde det gå på andra hållet med större krav.
Fler i riktiga jobb ger ett bättre välfärds samhälle med lägre kostnad per person, färre som tar ut utan att själv bidra. Detta borde i slut ändan ge bättre sjukvård, skola pensioner och lägre skatt för alla.