Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 589024 gånger)

Utloggad hedstrom

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 2
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #75 skrivet: tisdag 08, oktober 2013, 23:49:15 »
Det jag undrar är vad framtidens medelklass (dagens unga) i sverige och för den delen övriga
västvärlden ska arbeta med i framtiden när dagens verklighet är att den industriella basen
läggs ner och flyttar utomlands. Vad ska utgöra grunden i det framtida välståndet? Det
kan knappast var RUT-avdrag eller fler restauranger.

Samtidigt har dagens ungdomar vuxit upp utan direkta krav att prestera, vilket egentligen
inte är så konstigt då deras föräldrar (40- 50- och 60-talister) själva har haft det mycket bra
där de allra flesta haft ett bra jobb och bostad.

En annan aspekt är den ökande automatiseringen. Det behövs helt enkelt inte utföras lika mycket arbete av människor som för 50 år sedan.

Europa och i synnerhet sverige har och har haft en generös invandrings- och flyktingpolitik.
Många är lågutbildade och kan dessutom inte språket. Hur går detta ihop med ett allt mindre
behov av okvalificerad arbetskraft?

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 875
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #76 skrivet: onsdag 09, oktober 2013, 16:11:04 »

En annan aspekt är den ökande automatiseringen. Det behövs helt enkelt inte utföras lika mycket arbete av människor som för 50 år sedan.

Den stora automatiseringen har redan skett inom Sveriges basindustri och de neddragningseffekterna har vi redan sett och anpassat oss till. Oavsett vad politiker påstår om att Sverige skall ha en "tjänstebaserad" ekonomi så står vår industri (skog, tillverkning, malm etc) för en mycket stor del av alltet, och där har vi (nästan) maximerat automatiseringsmöjligheterna redan.

Nästa stora sektor som riskerar automatisering är white collar-arbeten såsom analytiker, utvärderare och andra sorters informationsskyfflare, riskhanterare, ekonomiadministratörer, mid-level management och byråkrater. Vi är bara i början av att se de analytiska förmågorna hos tex Googles databaser, och det de databaserna och analyssystemen redan kan utvärdera och gissa sig till borde få vilken försäkringsagent, börsmäklare eller IT-strateg som helst att darra av skräck för sitt jobb i framtiden. Det kommer inte att ske över "en natt" som kollapsen av monteringsjobb inom industrin, men det kommer att komma, och det är ganska snart.

Europa och i synnerhet sverige har och har haft en generös invandrings- och flyktingpolitik.
Många är lågutbildade och kan dessutom inte språket. Hur går detta ihop med ett allt mindre
behov av okvalificerad arbetskraft?

Jobb som det däremot inte kommer att bli brist på i framtiden är välfärdsstatsarbeten - lågavlönade tjänstearbeten för att ta hand om en allt större grupp människor som anser att det är under deras värdighet att flippa burgare, jobba som personliga assistenter osv. Vi har för lite okvalificerad arbetskraft idag. Om du är utan jobb och inte kan få ett - testa redan idag att söka hos nån stor snabbmatskedja eller hos en vårdfirma. Humana och McD behöver alltid folk. Och ändå fullkomligt drösar det av arbetslösa blonda, blåögda och ariska svenskar som "inte hittar jobb".

Jag ser inte invandring till Sverige som ett större problem. Även om den omtalade 40-talistpuckeln inte alls är lika puckelartad som vissa försöker göra den till så åldras vår befolkning. Och när medelåldern ökar stagnerar ekonomin (äldre folk = fler personer som inte bidrar till intäkter, mer sjukvårdskostnader, större pensionskostnader, större brain drain vid pensionering osv osv). Det kommer att finnas massor med jobbmöjligheter i framtiden, bara man klarar av att kavla upp ärmarna och ta i. Min egen relativt gedigna erfarenhet av att arbeta med fd flyktingar/invandrare från icke Europeiska länder från när jag arbetade som konsult på Ericsson* i slutet av 90-talet, är att invandrare som har tagit sig hit väldigt ofta har betydligt större jävlar-anamma i sig än bortklemade svenskar som förväntar sig att Sosse-Sverige skall lösa alla problem de råkar ha.

* Ericsson hade tidigt en extremt väl uttalad policy att anställa folk efter utbildning och kompetens och inget annat. Det var en bidragande faktorerna till att de klarade sig väldigt bra under 80- och 90-talen eftersom de hade en kår av anställda som tillsammans hade ett enormt tekniskt kunnande, betydligt större än vad Sverige på den tiden klarade av att frambringa enbart genom inhemsk utbildning. Det gav dem en enorm fördel internationellt.

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 3
Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #77 skrivet: måndag 10, februari 2014, 14:45:09 »
Den här tråden ger mig en sur eftersmak i munnen då mycket av människans mindre angenäma egenskaper kryper till ytan. Något jag tror att de flesta av oss är överens om är att statsapparaten är ett svullet monster som behöver bantas ordentligt. Mina egna åsikter innehåller mycket kritik rörande mängden byråkrater, idiotiska och onödigt komplexa regler och lagar, ett skattesystem som är helt galet och det som följer med detta.
Ett medborgarbidrag är något jag gillar men det gör också att staten bör ställa krav på medborgarskap. Det rör sig om en social omfördelning och grundtrygghet. Alla som levt på bidrag som enda inkomst vet att man inte blir fet på det. En grundinkomst på tex 6000:- skulle inte lämna något över till lyxkonsumtion. Det skulle däremot göra det möjligt att skala bort enorma mängder byråkrater och tjänstemän. Som bidrag bör det naturligtvis vara skattebefriat vilket gör att man inte behöver tjänstemän och ekonomer för att kontrollera skattebiten.
Inför obligatorisk sjukförsäkring som är inkomstbaserad och skild från övriga statsfinanser.
Inför obligatorisk skolskatt där pengarna öronmärks till skola enbart. Fri skolgång för medborgare och med medborgarbidrag för folk i myndig ålder så kan man slopa studielån och skära bort ännu en myndighet. Det gör att man slipper fånga medborgarna i skuldfällan vilket är positivt i min bok iaf.
Imho så behövs myndigheter för att upprätthålla lag och ordning, social trygghet, upprätthålla ett grundläggande regelverk för landet och låt oss inte glömma infrastrukturen. Jag har säkert missat en hel del av vad som behövs för att hålla ett land rullandes men jag är övertygad om att en minimalistisk offentlig sektor med ett enkelt regelverk skulle gynna de flesta.
Jag skulle vara mycket intresserad av att se hur en fast inkomstskatt på x% för alla skulle fungera. Inga avdrag öht... Jag antar att man skulle behöva någon form av beskattning för konsumtion och företagande också men man borde kunna hitta ett enkelt och snillrikt sätt att lösa det på så att regelverket är enkelt nog att göra skattefusk omöjligt.
Jag är ingen ekonom så det finns ingen poäng med att skjuta hål på detaljer i mina tankar. Procentsatser och summor är medvetet lämnat utanför resonemanget. Det finns nog ingen politiker som skulle våga överväga nåt sånt här då det skulle göra väldigt många byråkrater, ekonomer, jurister och tjänstemän arbetslösa. De producerar ju egentligen ingenting...
Tänk så mycket billigare det skulle vara att ha en bunt ekonomer på medborgarbidrag istället för höga löner. ;)
Tänk vilken produktion vi skulle kunna få i landet om vi slutade fokusera på kontroll och översyn av medborgarna. Imho är Sverige som det ser ut idag dödsdömt och frågan är bara när det kollapsar. Inga politiker har stake nog att göra nåt åt problemen och de flesta medborgare är för upptagna med att roffa åt sig av kakan innan det brakar.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #78 skrivet: tisdag 11, februari 2014, 01:57:17 »

Ett medborgarbidrag är något jag gillar...........

Det finns två kriterier som hade gjort att jag var för ett allmänt medborgarbidrag. Visserligen tycker jag ett "obligatoriskt socialbidrag" hade varit ett bättre ordval, men låt oss strax se vad dessa två kriterier är.

Föds ett barn med ett handikapp, bör det inte vara familjens ekonomiska tillgångar som avgör om barnet kan få den nödvändiga vården. Så långt är jag med, Finns de ekonomiska förutsättningarna inom ett land, bör det också finnas ett medicinskt grundskydd för medborgarna inom samma land. Det gynnar nämligen landet som helhet.

Samma sak kan sägas om skolgång. En talangfull, begåvad och målmedveten elev som kommer från enkla förhållanden bör ändå få möjligheten till en utbildning som motsvarar förutsättningarna. Det ökar landets konkurrenskraft totalt sett.

Medborgarlön brukar också försvaras med att denna skulle ge en grundtrygghet och öka medborgarnas frihet. Till viss del stämmer det nog också rent teoretiskt. I vart fall för vissa medborgare vill säga.

Det finns rätt många länder vilka har en medelinkomst som ligger rätt mycket under den nivå som det ”medborgarbidraget” har föreslagits skulle hamnat på. Länder för vars medborgare det vore rena drömmen att vara garanterad en försörjning, utan att varje morgon behöva gå upp till ett trist, dåligt betalt arbete och tvingas att först producera något för att sedan kunna konsumera. Risken är därför påtaglig för att vi skulle se ökad social turism. Tendenserna är redan idag påtagliga för de som är villiga att se sig omkring med öppna ögon. Detta med dagens sociala system.

Man behöver inte ens leta bidragstagare utanför landet för att inse att det finns många saker som är roligare än arbetet. Jag skulle själv mycket hellre ö-luffa Thailand, än att gå upp en gråkall mulen morgon för att vara produktiv på jobbet. Inkomsten från ”medborgarlönen” skulle också räcka alldeles utmärkt till ö-luffandet om inkomsten bara använts förståndigt. Så länge dessa pengar nu fortfarande hade ett värde vill säga. Trots allt, den föreslagna nivån för medborgarlön är betydligt mycket mer än vad många thailändare har att försörja sig på. En annan möjlighet vore annars att segla runt i Västindien. Samma sak där, pengarna skulle räcka. I vart fall så länge något fortfarande gick att köpa något för valutan.

Visst låter det också helt fantastiskt? Tänk att få pengar, utan att behöva göra något för att förtjäna dem!

Problemet är bara att en av naturlagarna inom ekonomin är som alltid, att för att kunna konsumera, måste man först producera. Vore det inte så, hade staten enkelt kunnat trycka pengar i all oändlighet. Vad detta leder till har provats många gånger genom historien. Alltid med samma slutresultat.

En annan aspekt som ofta lyfts fram är rättviseperspektivet. Att det skulle vara rättvist och ge en trygghet.

I praktiken är systemet möjligt i liten skala redan idag. Du skulle tillsammans med ett antal vänner komma överens om att lägga pengar i en burk där ni varje månad också tar ut en förutbestämd pott. Ville ni göra det i större skala, skulle ni kunna skapa en försäkringslösning för det.

Eftersom vissa av er sannolikt inte skulle stoppa i några pengar, skulle ett fåtal andra behöva stoppa i desto mer. Felet är här också att du vill tvinga andra mot deras vilja stoppa pengar i er burk eller teckna er försäkring.

För mig har medborgarlön därför inget med frihet att göra. Tvärtom är den ett tvång och inte minst ett tvång att behöva försörja individer som kan, men som valt att inte försörja sig själva.

Grundkriterierna för mitt gillande, hade därför varit att jag kunde välja bort att både ha rätten till inkomsterna från medborgarförsäkringen, men då också tvånget att betala för medborgarlönens kostnader.

Med dessa två kriterier (som då tar bort tvångs- och konfiskationsfaktorn i samma system) blir medborgarlön därför en omöjlig vänsterradikal utopi.

Utan dessa två kategorier däremot, är "medborgarlönen" bara ännu en ny omskrivning för legaliserad stöld.
« Senast ändrad: tisdag 11, februari 2014, 13:13:07 av Åbama »

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
« Svar #79 skrivet: tisdag 11, februari 2014, 14:25:35 »
Jag är ofta rätt mycket av en cyniker och som svar kan jag väl säga som så. Om jag försöker använda ovan resonemang så stjäl redan staten från dig. För att göra det ännu värre så inte bara stjäl staten från dig, den använder pengarna på en massa strunt som är helt onödigt. Man betalar höga löner för ingenting. Socialbidrag har vi redan men det är kopplat till en statsapparat för att kontrollera och styra de stackare som kommer och ber om hjälp.
Jag skulle kunna hävda att man redan idag stjäl långt mer än vad ett medborgarbidrag skulle innebära.
Tror du på social trygghet eller är utopin att alla är helt ansvariga för sig själva och samhället ska inte hjälpa de utsatta?
« Senast ändrad: tisdag 11, februari 2014, 14:27:12 av MarkusA »

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
« Svar #80 skrivet: tisdag 11, februari 2014, 14:36:19 »
Ok, diskussionen ovan om medborgarbidrag känns rätt OT när tråden är tänkt att handla om hur Sverige ser ut idag och vad vi väntar oss kommer i en snar framtid. Jag har inga illusioner om att ett medborgarbidrag kommer att realiserar inom en snar framtid, istället så tror jag på ett globalt systemhaveri. Jag tror att människans girighet och egoism kommer att driva samhället över gränsen på samma sätt som man kan se lemmeltåg kasta sig ut från ett stup.
Vi ligger inte värst till i Sverige men vi gör heller inget för att motverka skeendet. Jag tror vi är lyckligt lottade såtillvida att vår kollaps kommer att vara mer fredlig än vad man kan se i andra länder. Svenskar är helt enkelt för flata för att hålla på med upplopp och våldsamma protester.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #81 skrivet: tisdag 11, februari 2014, 15:37:33 »
Jag är ofta rätt mycket av en cyniker och som svar kan jag väl säga som så. Om jag försöker använda ovan resonemang så stjäl redan staten från dig. För att göra det ännu värre så inte bara stjäl staten från dig, den använder pengarna på en massa strunt som är helt onödigt.

Vem har påstått något annat?

Tror du på social trygghet eller är utopin att alla är helt ansvariga för sig själva och samhället ska inte hjälpa de utsatta?

Jag beskrev redan i föregående inlägg, i var jag tror på en social grundtrygghet. D.v.s. i sjukvård, skola osv. Detta kan utsträckas till rättsväsendet också. Något som kan tilläggas, att samhället definitivt inte tillhandahåller idag.

Ok, diskussionen ovan om medborgarbidrag känns rätt OT när tråden är tänkt att handla om hur Sverige ser ut idag och vad vi väntar oss kommer i en snar framtid.

Både ja och nej.

Jag tycker synsättet att någon ”har rätt” att bli försörjd utan att själv bidra med motsvarande motprestation visar hur illa det är ställt i samhället. Att någon med tvång ska tvingas försörja fullt arbetsföra. Att det visar på hur mycket indoktrinering och klasskampsmarinering som samhället under åratal haft på medborgarna.

Visst, jag kan förstå en låginkomsttagare som drömmer sig bort. Att det ju vore enkelt att kvittera ut en pacificerande lön utan att behöva göra något för den. Lite som att vinna på Lotto.

När en politiker däremot föreslår samma sak, gör han det med löftet att spendera någon annans pengar tagna med tvång. Det finns inget rättvist med det för den som blir bestulen.

Jag har inga illusioner om att ett medborgarbidrag kommer att realiserar inom en snar framtid, istället så tror jag på ett globalt systemhaveri.

Är benägen att hålla med även om jag tror haveriet ligger lite längre bort.

Jag tror att människans girighet och egoism kommer att driva samhället över gränsen på samma sätt som man kan se lemmeltåg kasta sig ut från ett stup.

Tvärtom, det är inte marknadsprinciper som drivit ekonomin till en avgrund. Det är istället politiska interventioner där de inte borde finnas. Det som gjort ojämförligt mest för bekvämligheten i ditt liv är just girighet (i avsaknad på ett bättre ord). Vad tror du exempelvis drev Steve Jobs med Apple till att utveckla Iphone´n? Tror du inte de som sydde kläderna du har på dig, gjorde det för att tjäna pengar?

Vi ligger inte värst till i Sverige men vi gör heller inget för att motverka skeendet. Jag tror vi är lyckligt lottade såtillvida att vår kollaps kommer att vara mer fredlig än vad man kan se i andra länder. Svenskar är helt enkelt för flata för att hålla på med upplopp och våldsamma protester.

Där håller jag inte alls med dig. Visserligen kommer en ekonomisk kollaps te sig mycket värre i exempelvis USA, där det redan idag finns gänggrupperingar som har 30´000-40´000 medlemmar. När rättsväsendet där havererar helt, kommer sådana grupper försöka vinna mark och skapa sig egna territorier. ”It ain't going to be beautiful”

Vi kommer tyvärr se liknande saker även i Sverige. Du behöver gå längre än senaste bilbrandskravallerna i Husby som ett exempel vad som kommer att komma. Områden där 70-80% redan idag är försörjda på socialbidrag. Idag är det ingen i dessa områden som behöver stjäla eller begå brott för sin försörjning. Vad tror du exempelvis händer i sådana områden när socialsystemen helt havererar och rättsväsendet samtidigt är obefintligt (mer än idag)?
« Senast ändrad: tisdag 11, februari 2014, 15:39:17 av Åbama »

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
« Svar #82 skrivet: tisdag 11, februari 2014, 17:16:52 »
Jag bor i ett område där vi haft bilbränder, gängbråk, knivmord, våldtäkter och dödsskjutningar. Ironin är att mitt område fortfarande kan jämföras med ett bättre medelklassområde i staterna. Jag har sett kravaller i Umeå, Sthlm och Götet men håller ändå fast vid att vi kommer att komma lindrigt undan här i landet. Oroligheter visst men jämfört med andra länder så lär det vara ganska lugnt.
När det gäller den geografiska spridningen av oroligheter så undrar jag om inte de lite tuffare områdena vi har idag kan bli de lugna framöver? Det finns en vriden logik bakom detta, man hittar mer loot i de rika kvarteren och man slipper stöta sig med andra gäng i området.
När det gäller lemmeltåget över stupet så tror jag att det rent politiskt handlar om att ingen vill hamna i historieböckerna som "regeringen" som lät allt gå åt skogen. Det är lättare att skjuta problemet till nästa mandatperiod och låta nån annan ta hand om problemet.
Börsekonomiskt så är det gammal hederlig flockmentalitet och optimism.
Väljarna i samhället har också flockbeteende och röstar på den de tror att de kommer att vinna mest på. Jag har svårt att se något parti komma till makten på vallöften om massarbetslöshet, svält och civil oro.
Girighet driver samhället framåt men girigheten kommer också att vara orsaken till kollapsen.  Btw, jag håller fullständigt med om att politikerna har gjort det SHTF möjligt. Jag tror på marknadsekonomin, en minimalistisk statsapparat och grundläggande mänskliga friheter. Tyvärr ser man genomgående i historien hur "mycket vill ha mer" ligger bakom stora tragedier. Politiker vill alltid ha mer makt tex...

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #83 skrivet: tisdag 11, februari 2014, 17:55:39 »
Jag bor i ett område där vi haft bilbränder, gängbråk, knivmord, våldtäkter och dödsskjutningar. Ironin är att mitt område fortfarande kan jämföras med ett bättre medelklassområde i staterna. Jag har sett kravaller i Umeå, Sthlm och Götet men håller ändå fast vid att vi kommer att komma lindrigt undan här i landet. Oroligheter visst men jämfört med andra länder så lär det vara ganska lugnt.
När det gäller den geografiska spridningen av oroligheter så undrar jag om inte de lite tuffare områdena vi har idag kan bli de lugna framöver? Det finns en vriden logik bakom detta, man hittar mer loot i de rika kvarteren och man slipper stöta sig med andra gäng i området.

Tror att det är precis tvärtom. Skulle säga att all fakta och empiri också pekar på motsatsen.

I Malmö har det varit ett hundratal skjutningar på ett år. I Göteborg 55 under samma period varav 8 med dödlig utgång. Merparten av dessa skjutningar har också varit i de områden vi talar om. Det har handlat om uppgörelser mellan olika kriminella grupper. I Husby var det också grannarnas bilar man brände för att "visa sitt missnöje". I USA sker skjutningar mest i samma ghetto-områden av samma orsaker. I Mexico samma sak.

Kommer vi till ett samhälle, där dessa medborgare inte blir garanterat försörjda av staten (som idag), kommer våldsutvecklingen accelerera avsevärt. I synnerhet också när rättsväsendet blivit sämre (om det nu är möjligt). Det kommer handla om maktkamp mellan olika grupper. Visst kommer ”fina gatan” också få sin beskärda del av ökningen, men fortfarande kommer man bråka inbördes i uppgörelser om pengar, makt, territorier och "respekt".

När det gäller lemmeltåget över stupet så tror jag att det rent politiskt handlar om att ingen vill hamna i historieböckerna som "regeringen" som lät allt gå åt skogen. Det är lättare att skjuta problemet till nästa mandatperiod och låta nån annan ta hand om problemet.

Visst är det så. Själv röstar jag hellre på någon som vågar säga sanningar även om de är obekväma. Hellre på något jag vill ha, men inte får, än något jag inte vill ha.

Visst är det också synd att denna insikt, dessa alternativ och denna politiska hederlighet saknas idag.

Väljarna i samhället har också flockbeteende och röstar på den de tror att de kommer att vinna mest på. Jag har svårt att se något parti komma till makten på vallöften om massarbetslöshet, svält och civil oro.

Det skrämmande är att i dåliga och osäkra tider har väljarna lättare att ta till sig budskap som är extrema.

Hitler kom efter 20-talets krisår till makten genom allmänna val. I Grekland pendlar ett öppet nazistiskt parti runt 15%.

Lyssnade för en tid sedan på olika interjuver för invånare i gamla DDR. Runt 20% vill tillbaka till kommunismen. Skälen man främst angav, var för att det var enkelt och för att de tycker vissa har det för bra i förhållande till de intervjuades egen situation (får man förmoda). Ytterst handlar det alltså om avundsjuka. ”Får inte jag, ska ingen annan ha det heller”.

Jag tror risken är stor att vi ser ledare som Ohly, Sjöstedt eller andra kommunister kommer komma till makten med argument som "låt oss ta från de som har överflöd och ge till de som inget har”.

Finns inget som är så enkelt som att spela på avundsjuka för att lova bort andras tillgångar med solidaritets- och rättviseargument för att rättfärdiga övergreppen.

Lite därför jag inte äger något, som jag inte snabbt kan försvinna med ur landet.  :)
« Senast ändrad: tisdag 11, februari 2014, 18:00:49 av Åbama »

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
« Svar #84 skrivet: tisdag 11, februari 2014, 19:50:10 »
Lol, Samma här. Har inget jag inte kan gå ifrån vid behov men jag skulle verkligen sakna min stereo. *s*
Och jag tror du har helt rätt tyvärr. Extremisterna kommer att gå framåt starkt och i ett riktigt krisscenario kan T.o.m. VP vinna valet. Ryser bara av tanken.
Jag skulle själv lätt rösta för ett parti som jag trodde på och som var inställt på att agera starkt för att reda upp landets ekonomi även om det skulle vara extremt tufft för landet. Bättre än att invänta total kollaps iaf.
Jag har sett dokumentärer där man diskuterar ekonomisk historia i förhållande till politik. När det kapitalistiska systemet kollapsar så brukar socialistiska strömningar gå starkt framåt.  Ofta blir resultatet en diktatur... Hoppas verkligen att vi slipper de bitarna och man får nog hålla ögonen på de religiösa grupperna dessutom. Helt sjukt att man i 2014 ens diskuterar sånt, vi borde ha lärt oss vid det här laget.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 707
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #85 skrivet: måndag 11, augusti 2014, 22:14:21 »
Dyster prognos från Borg om svensk ekonomi 2014-08-11

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5934772&playaudio=5039789

– Det mest troliga är att vi kommer att revidera ner tillväxten när vi kommer med nya siffror för 2015, sedan får vi lite se vad som händer med 2016 och 2017, säger Anders Borg.

Några detaljer om hur stor sänkningen kan bli, ville Anders Borg idag inte ge. Den senaste prognosen ligger på en tillväxt på 2,5 procent för i år och 3,1 procent nästa år.

Bakom de försämrade utsikterna ligger enligt finansministern en dämpad efterfrågan från omvärlden på svenska exportvaror. Men han lyfte också fram ökade kostnader till följd av att fler flyktingar kommer till Sverige.

– Vi har sett att utvecklingen i Irak och Syrien gör att vi har en rätt påtaglig ökning av kostnaderna för asyl och integration och migration, den kommer att slå igenom på offentliga finanser, säger Anders Borg.

Den nya tillväxtprognosen ska presenteras i samband med att regeringen träffas på Harpsund om några veckor. Men med en bara drygt en månad kvar till riksdagsvalet var Anders Borg tydlig med han inte ser något utrymme för påkostade vallöften.

– Det är väldigt strama ekonomiska villkor som gäller, vi har fått ökade kostnader och vi ser en nedåttendens på tillväxten.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #86 skrivet: tisdag 12, augusti 2014, 00:33:06 »
Dyster prognos från Borg om svensk ekonomi........

Gissar att man syftar på BNP-utvecklingen. För mig är det obegripligt att man använder sig av BNP som ett begrepp på ekonomisk utveckling i ett land. Att någon också går på det. Detta då BNP omfattar så mycket som inte har med positiv ekonomisk utveckling att göra.

Tar folk mer lån, så ökar BNP med motsvarande. Ökar socialbidragen, så ökar BNP med motsvarande. Ökar transfereringarna inom offentlig sektor ökar BNP med motsvarande osv. BNP är därför ett idiotiskt mått på ekonomisk utveckling. Det hela är lite som att mäta omsättning i ett bolag som ett bevis på hur bra bolaget mår. I bolagsfallet är det bland annat tillgångar, skulder, kostnader och vinst som i slutändan avgör hur framgångsrikt bolaget verkligen är. Inte vad man lyckas omsätta.

Sverige känns också som allt mer på dekis. Det som verkar hålla illusionen uppe, är den av låga räntor dopade fastighetsmarknaden. Något som gjort att många familjer trots mångmiljonskulder. Alltså skulder som är långt över vad som är realistiskt för dem att amortera av. Att de trots detta känner sig som och betraktas som rika.

Jag ser också för min egen del på vilka kostnader jag har i förhållande till vad jag får för dem. Vilken livskvalitet som samhällsutvecklingen skapar. I det avseendet har Sverige de senaste årtiondena i allt raskare takt blivit allt sämre. Visst, några skatter har sänkts, men å andra sidan har vi fått nya på annat håll. Vi har sett en tillväxt av byråkrati, istället för nedmontering av den.

Risken att drabbas för brottslighet har genom åren också blivit allt högre. En utveckling som skrämmande nog också accelererar. En utveckling som direkt kan kopplas till förd politik och fattade politiska beslut både av nuvarande och tidigare regeringar. Möjligheten att som brottsoffer också få hjälp från samhället genom rättsväsendet är även den helt obefintlig. Väljer du att som brottsoffer ändå försöka få upprättelse. Alltså genom att riskera eget sparkapital i en civilrättslig process. Då kan du i bästa fall se fram emot rent löjeväckande straff oavsett om det rör sig om yrkeskriminella med ett långt gediget brottsregister.

Går jag till sjukvården tillhandahållen av det offentliga, får jag vara tacksam för om läkaren ens lägger 5 minuter på mitt besök. Ett besök där jag möjligen får Alvedon rekommenderat oavsett vilken åkomma jag sökt hjälp för. Något som för min egen del gjort att jag numera går till (och betalar för) privat sjukvård, trots att jag ändå tvingas betala för den offentliga sjukvården.

Ser jag till ungarnas skolgång, skulle jag kunna skriva en doktorsavhandling och disputera på ämnet om all skit som varit. Konstaterade fel och anmärkningar från tillsynsmyndigheter trots hög svansföring och alla tjusiga lagar. Fel och brister som inte lett till någon egentlig förändring. Inte heller till några böter, skadestånd, återbetalningar eller ens en ursäkt.

Jag får från politikerna också gång på gång höra att gränsen för när jag kan gå i pension hela tiden flyttas fram. Visserligen är det inte så konstigt, då merparten av det som tas i ut i avgifter för min pension inte går till avsättningar för densamma, utan till andras pensioner. Jodå, pyramidspel är förbjudna men bevisligen inte i statlig regi beslutad av politiker.

Men man får ändå försöka se positivt på det :).

Det är ju trots allt valår och samtliga partier lovar i ett allt högre tonläge, att de ska spendera merparten av det jag lyckas arbeta ihop klokare än vad jag själv har förstånd att göra.

Trots allt, Sverige är fantastiskt. Frågan är väl bara för vem?

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #87 skrivet: tisdag 12, augusti 2014, 01:02:32 »
Dyster prognos från Borg om svensk ekonomi........

Gissar att man syftar på BNP-utvecklingen. För mig är det obegripligt att man använder sig av BNP som ett begrepp på ekonomisk utveckling i ett land. Att någon också går på det. Detta då BNP omfattar så mycket som inte har med positiv ekonomisk utveckling att göra.

Tar folk mer lån, så ökar BNP med motsvarande. Ökar socialbidragen, så ökar BNP med motsvarande. Ökar transfereringarna inom offentlig sektor ökar BNP med motsvarande osv. BNP är därför ett idiotiskt mått på ekonomisk utveckling. Det hela är lite som att mäta omsättning i ett bolag som ett bevis på hur bra bolaget mår. I bolagsfallet är det bland annat tillgångar, skulder, kostnader och vinst som i slutändan avgör hur framgångsrikt bolaget verkligen är. Inte vad man lyckas omsätta.

Ett genomgående gott inlägg Åbama. BNP-måttet tillsammans med KPI-inflationsmåttet gör att medborgarna kan förvillas och den ekonomiska situationen förvrängas in absurdum. Och du ser ett nästintill obefintligt ifrågasättande av måtten och de underliggande faktorerna till förändringar i så väl BNP som KPI. Kreditbaserad konsumtion och låga räntor skall då ge hög BNP och låg inflation för att hålla ponzin vid liv (låg ränta påverkar ränteekvivalenterna som ligger till grund för boendekostnaden i KPI = ger den bisarra effekten att låg ränta ger låg inflation...).

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #88 skrivet: fredag 15, augusti 2014, 15:58:44 »
Lite fler nyheter om läget i Sverige:

Migrationsverket behöver 48 miljarder kr ytterligare

10% fler statligt anställda under Alliansens styre

Trenden jag tycker mig kunna skönja är en svällande stat som både i sig kostar mer och mer skattepengar att dra runt, samt bedriver verksamheter som blir alltmer kapitalkrävande på lång sikt.

Utloggad Kaldurenik

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 18
« Svar #89 skrivet: fredag 15, augusti 2014, 16:09:34 »
Det går inte bra för Sverige även om alla politiker ljuger om att det går bra.

Ja ja om man tar Sverige vs dom flesta andra EU länder så går det bra.
Men jag vet inte om det är mycket att dunka sig i ryggen över. Sverige står vid ett bottenlöst hål och skrattar när dom flesta länder ramlar ner där.
Sedan istället för att göra våran ekonomi bättre... Så kastar vi oss ut och följer dom andra länderna.

Ja ja vi har inte "så" dåligt... Men med tanken på att vi är i samma situation bara lite senare.

Nå ja.

Och integration / invandring (utan andra bidrag inräknade)... Ja vad ska man säga?
Dom hunger strejkar över 100kr mat / dag / person
Och för vad är det? ca 70? kan du ge mat till en person i närområdet... för en månad. X_X

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Avdelningen för byråkrati rapporterar by zodiac
Igår kl. 16:49

Oseriösa säljare på Tradera. by august
Igår kl. 10:18

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36