Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 589018 gånger)

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 316
  • Affärsomdömen: 70
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #90 skrivet: fredag 15, augusti 2014, 17:31:41 »
Och integration / invandring (utan andra bidrag inräknade)... Ja vad ska man säga?
Dom hunger strejkar över 100kr mat / dag / person
Och för vad är det? ca 70? kan du ge mat till en person i närområdet... för en månad. X_X

Som "statistisk" invandrare kan jag kanske be dig utveckla och förklara innebörden med det du skrivit?

Utloggad Kaldurenik

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #91 skrivet: fredag 15, augusti 2014, 20:04:30 »
? Vi betalar mycket pengar för att hjälpa några få. Sedan så flyttar politikerna runt kostnaderna så att det inte ska se ut att vara så dåligt.
Sedan om man tar det med att folk hunger strejkar så finns det många exempel på det. Medans elever, pensionärer har mellan 2-10kr.

Sedan har man ju asylindustrin där folk gör stora vinster och skattebetalarna står för notan.

Eftersom att vi inte hjälper så många vi kan så måste det vara för att vi gör en vinst på invandringen istället... Det tar ca 16år för en utom eu invandrare att få en sysselsättning (vilket inte ens behöver betyda att det är ett riktigt jobb t.ex på vissa ställen så tar man bort kö systemet för att ha en person som står och säger vilket nummer du har.

Ja ja jag vet... EU invandring / Asien / USA kan vara en vinst om man inte gör det för yrken som inte kräver någon utbildning.

Utloggad zealot

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
« Svar #92 skrivet: lördag 16, augusti 2014, 20:13:40 »
http://www.svt.se/nyheter/val2014/reinfeldts-vadjan-till-svenska-folket

Citera
Under pressträffen inför talet slog Reinfeldt fast att utrymmet för nya vallöften är mycket begränsat, dels på grund av vikande tillväxt, dels på grund av ökande kostnader för flyktingmottagandet.

– Jag kan redan säga att det kommer att bli omfattande kostnader för att ta emot dessa människor. De är så pass omfattande att det kommer att lägga ytterligare restriktioner för vad som finns utrymme för i offentlig finansiering. Därför lovar vi nära nog ingenting i den här valrörelsen, det kommer inte att finnas inget utrymme för det, sade Fredrik Reinfeldt.

Han varnade också för att de växande flyktingströmmarna riskerar att skapa hårda spänningar i det svenska samhället.

Nu ber jag svenska folket att ha tålamod med detta. Att ha solidaritet med världen utanför. Vi behöver samla oss för att kunna göra det. I långa loppet skapar vi på det sättet en bättre värld.

Jag tolkar det som "Öppna era hjärtan och era plånböcker. Förbered er på en nedmonterad välfärd."
Jag skäms över att ha röstat på moderaterna.  >:(

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #93 skrivet: lördag 16, augusti 2014, 20:39:00 »
Även om migrationsverket får sina 24 miljarder fördelade under hela nästa mandatperiod, så finns det en annan tickande utgiftsbomb väntandes. MiG är visserligen ansvarig för nyanlända flyktingars hela behov , och där täcks behovet helt och hållet. Vad som kanske inte är helt allmänt känt är att från den dagen en flykting gått hela golgatavandringen av prövningar och fått diverse tillstånd-och hittat bostad i en kommun,så garanteras försörjningen av migrationsverket i ytterligare 2 år (Från den dagen då en flykting är kommunplacerad och har bostad)

Efter 2 års perioden vältras hela kostnaden över till kommunen. En massiv utgiftspost som heter duga. Naturligtvis kommer alla annan kommunal service att bli sämre, om skolan inte redan är i ett katastrofalt läge t.ex. så blir det sju resor värre.

Den enda lösningen, som jag ser det, är att revidera statens utgiftstak. Dvs en kombination av högre skatteuttag och ökad statlig upplåning. Men om detta bara syftar till att behålla dagens nivå av kommunala funktioner så ser det nattsvart ut. Inte ens det statliga kommunala utjämningssystemet (Man flyttar överskott av kommunala skatteintäkter till kommuner med underskott) har kunnat hålla jämna steg.

Den andra lösningen är tämligen självklar. Stop för invandringen för alla utom de som faktiskt bidrar till Sveriges utveckling. Det lär inte finnas något mer demoraliserande än att tvingas titta på hur flödet av invandringen aldrig tycks anpassa sig till våra faktiska resurser.

Utloggad Kaldurenik

• Medlem
  • *
« Svar #94 skrivet: lördag 16, augusti 2014, 21:03:42 »
Tänkte skriva några länkar för det jag sa tidigare... Men men Fredrik sa allt som behövs :< ... Nej ingen glad smiley här... Det här är ju sorgligt.

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 457
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #95 skrivet: söndag 17, augusti 2014, 14:25:14 »
Reinfeldt och media har ljugit för oss, hela tiden påpekat vad som är "rätt" och "fel" åsikt. Man har bedrivit en propaganda som skuldbelägger de som tycker annorlunda, vilket är odemokratiskt! När han nu (tillsammans med SvD) redovisar problem/kostnader undrar jag varför han hela tiden hävdat att vi berikas ekonomiskt, säkrar pensioner o.s.v. Nu när bubblan är på väg att spricka ber han folket att "öppna sina hjärtan", "ha tålamod". SvD skriver att vi måste anpassa arbetsmarknadsregler för att invandrare skall kunna få jobb, turordningen kommer att ändras och lönespridningen kommer att öka. Detta kommer att leda till lönedumpning vilket jag tror var Reinfelds agenda från dag1.

Utloggad Kaldurenik

• Medlem
  • *
« Svar #96 skrivet: söndag 17, augusti 2014, 15:19:20 »
Nej det tror jag inte... Eller jag kanske ska säga det var inte bara det han ville göra. Boken Det sovande folket förklarar mycket. Hans mål från när han var ung har alltid varit att krossa välfärds samhället.

Men som han har sagt... Svenskar är mentalt handikappade så länge vi får guld i någon sport så är allt lugnt :D

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 316
  • Affärsomdömen: 70
« Svar #97 skrivet: söndag 17, augusti 2014, 18:18:48 »
? Vi betalar mycket pengar för att hjälpa några få. Sedan så flyttar politikerna runt kostnaderna så att det inte ska se ut att vara så dåligt.
Sedan om man tar det med att folk hunger strejkar så finns det många exempel på det. Medans elever, pensionärer har mellan 2-10kr.

Sedan har man ju asylindustrin där folk gör stora vinster och skattebetalarna står för notan.

Eftersom att vi inte hjälper så många vi kan så måste det vara för att vi gör en vinst på invandringen istället... Det tar ca 16år för en utom eu invandrare att få en sysselsättning (vilket inte ens behöver betyda att det är ett riktigt jobb t.ex på vissa ställen så tar man bort kö systemet för att ha en person som står och säger vilket nummer du har.

Ja ja jag vet... EU invandring / Asien / USA kan vara en vinst om man inte gör det för yrken som inte kräver någon utbildning.

Vet inte riktigt om jag blev så mycket klokare efter att ha läst ditt svar men jag tror nog jag förstår vart du står i frågan kring invandringen. Fast jag tror du och de andra som skrivit i ämnet främst åsyftar flyktinginvandringen (och kostnader förknippade med den). Och att bli hjälpt i sin flykt och uppträda oartigt och otacksamt - tycker jag minst lika illa om, om inte ännu mer, som du. Fast, jag tycker lika illa om den attityd som många av dem jag gick ur gymnasiet (för drygt 20 år sedan, flytande krona och 500 % ränta) med hade. Trots arbetslöshet skulle de flytta hemifrån - för socialen betalade ju.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 707
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #98 skrivet: onsdag 21, januari 2015, 01:18:48 »
"Nytt beslut - bankerna får ta dina pengar och pension vid bankkris" intressant inlägg på Cornucopia? 2015-01-17

http://cornucopia.cornubot.se/2015/01/nytt-beslut-bankerna-far-ta-dina-pengar.html

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
« Svar #99 skrivet: lördag 21, februari 2015, 13:51:29 »
Agnetha Jönsson, Gunnar Ek, Peter Malmqvist och Carl Rosén diskuterar penningpolitiska åtgärder, negativa räntor, inflation och de höga börskursernas vara eller icke vara. Ekonomiska klubben Ep4, Aktiespararna 2015-02-21.

http://soundcloud.com/ekonomiskaklubben/ekonomiska-klubben-ep4-tillgangsbubbla-pa-vag

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #100 skrivet: söndag 22, februari 2015, 12:13:04 »
Hmm hade missat denna tråd. Intressant info.

Tack.

Utloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 645
« Svar #101 skrivet: söndag 22, februari 2015, 13:29:24 »
Även här verkar man börja tveka på att marknaden är sund.

http://www.di.se/artiklar/2015/2/20/alla-varningsklockor-ringer/

Är det så att MM håller på att börja rapportera om kommande problem ?

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
« Svar #102 skrivet: tisdag 03, mars 2015, 14:48:30 »
Andreas Cervenka, artikel i SvD Näringsliv.
Är Ingves en modern Kung Midas?
Med minusräntorna skrotas spelregler som ekonomin vilat på i generationer. Till och med i centralbankernas korridorer ställs frågan om det gått för långt.

http://www.svd.se/naringsliv/ar-ingves-en-modern-kung-midas_4368661.svd

Utloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 645
« Svar #103 skrivet: tisdag 03, mars 2015, 15:24:30 »
Cervenka är den bästa journalist vi har i Sverige när det gäller att skriva om det ekonomiska läget i Sverige och världen.
Jag saknade verkligen hans tänkvärda men samtidigt humoristiska artiklar när han var barnledig förra året.
Jag tror han är den ende svensken i detta fack. Lite förvånande att man låter honom hållas.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
« Svar #104 skrivet: onsdag 11, mars 2015, 00:31:29 »
Tokiga Tisdag med Margot, inlägg på "Cornucopia?" 

http://cornucopia.cornubot.se/2015/03/tokiga-tisdag-med-margot.html

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Avdelningen för byråkrati rapporterar by zodiac
Igår kl. 16:49

Oseriösa säljare på Tradera. by august
Igår kl. 10:18

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36