Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 595770 gånger)

Utloggad Silvergrabben

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
  • Affärsomdömen: 8
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #30 skrivet: söndag 07, juli 2013, 09:42:28 »
En liten fotnot till ämnet SKULDSÄTTNING. Jag var igår på en mindre tillställning med några vänner till mej. Totalt 18 personer och efter en stunds pratande så kom vi in på ämnet ekonomi och av dessa 18 pers så hade 17 st lån på minst 1000 000 kr var jag har inga lån alls. När de fråga varför jag inte köpt någon mc så svarade jag att jag inte hade råd just (mycket av min FIAT går till silver och lite guld). Då kom en reaktion från de flesta som var där. HAR DU INGA LÅN? MEN DET HAR VÄL ALLA. Med andra ord så verkade ett lån vara ett normalläge för dessa människor.

Vad får man för tankar när man hör sådant??? Jag kommer nog ha en liten avbetalning på en kommande mc i framtiden dock, runt 30 000 kr att jämföra med 1 000 000 som så många andra har. Sedan kommer frågan om vad köper vi för våra lånade pengar? Själv ser jag bara 2 vettiga saker att låna pengar till, 1 boende och då menar jag inte att man ska köpa soffan och sängen på kredit utan själva lägenheten bara. 2 till sin egna utbildning. All annan konsumtion ska betalas kontant.

Det var min enkla åsikt om SKULDSÄTTNING.
Varför börjar du inte bara lägga undan lite till hojen redan nu, så kan du köpa den kontant när du väl är redo för inköp? Tänkte eftersom du själv säger att utöver boende och utbildning så skall annan konsumtion betalas kontant.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #31 skrivet: söndag 07, juli 2013, 10:33:54 »
har du inte råd med x kr idag, har du absolut inte råd med x+y kr imorgon, där y är räntan.
men det verkar folk generellt inte fatta.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #32 skrivet: söndag 07, juli 2013, 12:51:12 »
En liten fotnot till ämnet SKULDSÄTTNING. Jag var igår på en mindre tillställning med några vänner till mej. Totalt 18 personer och efter en stunds pratande så kom vi in på ämnet ekonomi och av dessa 18 pers så hade 17 st lån på minst 1000 000 kr var jag har inga lån alls. När de fråga varför jag inte köpt någon mc så svarade jag att jag inte hade råd just (mycket av min FIAT går till silver och lite guld). Då kom en reaktion från de flesta som var där. HAR DU INGA LÅN? MEN DET HAR VÄL ALLA. Med andra ord så verkade ett lån vara ett normalläge för dessa människor.

Vad får man för tankar när man hör sådant??? Jag kommer nog ha en liten avbetalning på en kommande mc i framtiden dock, runt 30 000 kr att jämföra med 1 000 000 som så många andra har. Sedan kommer frågan om vad köper vi för våra lånade pengar? Själv ser jag bara 2 vettiga saker att låna pengar till, 1 boende och då menar jag inte att man ska köpa soffan och sängen på kredit utan själva lägenheten bara. 2 till sin egna utbildning. All annan konsumtion ska betalas kontant.

Det var min enkla åsikt om SKULDSÄTTNING.
Varför börjar du inte bara lägga undan lite till hojen redan nu, så kan du köpa den kontant när du väl är redo för inköp? Tänkte eftersom du själv säger att utöver boende och utbildning så skall annan konsumtion betalas kontant.

Jag kommer få vänta ytterliggare ett år om jag väljer att vänta. Plus att med min nuvarande skuldbörda som är 0 så kan jag ta en kredit på 30 000 och bli av med den inom en mycket rimlig tid till skillnad från andra med större belopp i kredit.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #33 skrivet: söndag 07, juli 2013, 14:44:56 »
ett lån vara ett normalläge för dessa människor.........

Visst är det så.

När mina föräldrar köpte sin första tomt för att bygga sitt första hus. Då sparades det först under ett antal år innan. De lån som togs planerades noga och skulle amorteras av. Lånen skulle i alla lägen kunna klaras av.

Idag har jag i vart fall två bekanta som är toppbelånade och vardera betalar mer än 20´000 kr/månanden i räntor på ”drömboenden”.  Den ene är dessutom ensamstående med barn. Allt för att han deklarerat att han ”bara måste” bo i en våning Stockholms innerstad. Det där med att det heter ”våning” är också viktigt. Tror aldrig han skulle erkänna att han har en lägenhet i ett flerbostadshus.

Det märkliga är också att många tror att låga räntor i allmänhet gjort det billigare. Tvärtom har låga räntor, räntesubventioner och statliga interventioner gjort tomter, hus och lägenheter dyrare att köpa genom att priserna blåsts upp. Det har också ökat skuldsättningsgraden i allmänhet.

Sverige har sitt eget Fannie Mae och Freddie Mac

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #34 skrivet: söndag 07, juli 2013, 15:20:20 »
Det märkliga är också att många tror att låga räntor i allmänhet gjort det billigare. Tvärtom har låga räntor, räntesubventioner och statliga interventioner gjort tomter, hus och lägenheter dyrare att köpa genom att priserna blåsts upp. Det har också ökat skuldsättningsgraden i allmänhet.
Precis! Just detta verkar vara så svårt att förstå för många låntagare. Utan tillgång till alla dessa "billiga" lån, så hade givetvis inte prisbilden varit så hög som den är idag. Följdaktligen så hade gemene man då inte heller behövt att belåna sig upp över öronen för sin bostad.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #35 skrivet: söndag 07, juli 2013, 16:05:55 »
Det är lätt att vara efterklok, men den minskade fastighetsskatten skulle kompenserats av minskande ränteavdrag i samma storlek. Detta har nog drivit huspriserna i hyfsat hög grad även med oförändrad ränta. Att det är politiskt omöjligt att straffa de som lånar är ju redan redogjort för i tidigare poster, alltså kommer det inte hända.

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 457
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #36 skrivet: söndag 07, juli 2013, 17:37:50 »
En stor del av svenskarnas konsumtion hålls vid liv med hjälp av skuldbubblan. Skenande huspriser har gjort att många tagit nya lån på sina BR/hus för att renovera, bygga pool m.m. Många har även köpt en "andra bil" med huset som säkerhet. Jag tror att det kommer att bli "köparens marknad" inom 10 år, mycket beroende på att 2 miljoner 40-talister (där de flesta äger sitt boende) kommer att ha sina hus till salu. Sammanfattningsvis tror jag att de som är medelålders idag med bolån på 2-4 miljoner kommer att få STORA problem framöver.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
« Svar #37 skrivet: söndag 07, juli 2013, 21:00:18 »
Det är lätt att vara efterklok...
Visst är det så. Det är även lätt att locka med guld och gröna skogar (t.ex. minskade fastighetsskatt), om man inte tar ansvar för konsekvenserna (t.ex. minskade ränteavdrag). Det blir lite som att köra ett kärnkraftverk utan styrstavar. Det funkar fint ett tag, men ganska snart så börjar det att bli väl svettigt.

det är politiskt omöjligt...
Jag förstår givetvis vad du menar, men tyvärr så hör man detta uttryck allt oftare när det börjar att bli tid för (mer drastiska) åtgärder. När patientens åkomma s.a.s. inte går att bota med en enkel Treo så blir det för svårt (läs omöjligt) att göra något alls. Möjligen ordinera en Treo till. Om detta sedan räcker för att rädda patienten är irrelevant i sammanhanget. Bara det inte kostar för mycket eller upprör någon.
Då fokus läggs på återval snarare än hållbara och långsiktiga beslut, så är det givetvis bekvämt att skylla avsaknad av handling på sina väljare. -Vi kan inte göra vad som behövs för då väljer ni oss inte nästa gång...
Man är helt enkelt mer angelägen om att behålla makten än att fatta obekväma men adekvata beslut. En delad "skuld" för hårda nypor kan förhoppningsvis dämpa den ängsligheten något.

Vad ska/kan vi göra för att vända den tråkiga trenden?
Detta är naturligtvis 10 000-kronorsfrågan.
Som redan påpekats så är det alltid lättare att sitta och klaga än att presentera egna lösningar. Tyvärr så kan jag inte erbjuda ett komplett paket, men lite diskussionsunderlag om grundförutsättningarna kan jag dock bjuda på.

Till att börja med så krävs det långsiktiga och blocköverskridande överenskommelser. Genom att cementera meningsskiljaktligheter, retoriskt demonisera "fienden" och samtidigt slå sig själv för bröstet, så har man skapat ett klassiskt "vi och dom" -landskap. Tyvärr så skapas då även en undermålig jordmån för varaktiga lösningar. Ingendera sida anser sig nu ha något att vinna på att ge motståndaren ett mänskligt ansikte genom att sätta sig ner och samtala. Snarare försöker man vidga och tydliggöra eventuella meningsskiljaktligheter. Det handlar snarare om politisk ovilja, ideologi och bevakande av egna reviret. Någon reell "omöjlighet" föreligger självklart inte.
Huruvida erforderlig kompetens och vilja står att finna bland nuvarande politiska klientel återstå att se. Men utan sådan, så har vi tyvärr enbart ytterligare en uppsättning ängsliga fyraårsplaner för återval att se fram emot.

Nästa pusselbit måste vara att åter få människor att inse att du inte kan få något för inget.
Det finns helt enkelt inga gratisluncher. Vill du ha ett hus, så måste du betala för ett hus etc.
En mäkta pedagogisk uppgift givetvis, men utan den insikten så är det lönlöst att ens försöka. Huruvida den kapaciteten står att finna hos befolkningen i stort, återstår även det att se.
Frånvaro av politisk enighet gör det hela givetvis ännu svårare. -Vilken sida skall man lyssna på?

Jag vill inte påstå att jag är vidare optimistisk till något av ovanstående scenario, men har ändå svårt att se att det skulle kunna ske på annat vis. I varje fall under ordnade former.
Man anar dock en viss trötthet hos folk gällande nuvarande blockpolitik, och de rådand förutsättningarna för dagens 4%-parti kan möjligen erbjuda öppningar efter nästa val. Men som sagt. Personligen så sjuder jag inte av optimism.
« Senast ändrad: måndag 08, juli 2013, 01:21:19 av 2818181 »

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #38 skrivet: tisdag 06, augusti 2013, 18:15:46 »
Gissar att en hel del ur detta forum besöker Cornucopias blogg. Men jag vill ändå göra er uppmärksam på dennes referat av Dr. Thomas Franzén´s artikel som Svd tog in för en vecka sedan. Thomas Franzén är f.d. Vice riksbankschef, och i artikeln skräder han inte orden utan går rakt på sak.

Han menar att börsföretagen inte längre investerare, utan uppgången kommer av höga utdelningar, som aktieägarna återinvesterar på börsen genom att köpa mer aktier.

http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/borsbolagen-skapar-inte-varde-langre.html

" Han menar att börsföretagen inte längre investerare, utan uppgången kommer av höga utdelningar, som aktieägarna återinvesterar på börsen genom att köpa mer aktier.

" Företagen skapar nu vinster genom nedskärningar och besparingar, inte genom satsningar och investeringar.

För min del låter det som ett recept på en molotovcocktail med en given längd lunta. Ett annat ord för en rätt ordentlig börssmäll som komma skall. 

M.a.o.  Köp Ädelmetaller - För bövelen  :)

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #39 skrivet: fredag 09, augusti 2013, 22:34:02 »
Kreditfesten över 2017 ?

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/lan/article17266647.ab

Dubblerad ränta på bolån bl.a.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #40 skrivet: lördag 10, augusti 2013, 00:07:55 »
Dom sa ungefär samma sak 2010, då skulle vi vara där nu. Det känns som om de vill binda upp kunder på längre sikt. Sen om det beror på att de förväntar sig sämre tillgång på kapital eller om de helt enkelt vill tjäna mer är svårare att uttala sig säkert om.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #41 skrivet: lördag 10, augusti 2013, 03:25:06 »
Min alldeles egen uppfattning är att sänkt fastighetsskatt är BRA, men den skulle kompletterats med amorteringskrav på minst 2%/år samt minskade ränteavdrag alt. helt slopat dom för varför skall egentligen skötsamt folk utan lån subventionera för de som skuldsätter sig.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #42 skrivet: lördag 10, augusti 2013, 05:47:04 »
Det är lite surt men jag tror att det är den typen av åtgärder som behövs tyvärr.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #43 skrivet: lördag 10, augusti 2013, 23:03:18 »
Det talas mycket om hur Sverige och andra länder mår ekonomiskt. Vad som är betydligt viktigare är vart vi är på väg. Vad som är färdriktningen? Det visar om något hur vi i framtiden kommer att må ekonomiskt. Hur ekonomin kommer att fungera eller inte fungera alls. Ett sätt att bedöma vart vi är på väg, är att se hur olika saker hanteras i samhället. Vilka problem som uppstår i samhället och hur de hanteras eller ibland istället förtigs och förnekas.

Dåtid
Året är 2000 och jag sitter i bilen på E4:an på väg till ett viktigt affärsmöte. Ungefär fem bilar från avfarten stängs all trafik av. Jag blir sittandes stirrandes på blinkande en polisbil i lite över en halvtimma. En polisbil som tillsammans med ett stort antal andra poliser och polisbilar blivit utkommenderade att stänga av all trafik. Jag kommer en kvart försent till mötet som därför inte blir speciellt lyckat.

Orsaken är att dåvarande statsminister Göran Persson kallat till en förintelsekonferens. Vad som uträttades vid konferensen är för mig inte känt även om jag har mina aningar. Vad som däremot ter sig rätt självklart är att det som uträttades vid konferensen knappast avvärjde någon ny förintelse. Likaså att risken för någon ny förintelse då, likväl som nu mer än tio år senare i knappast minskade genom sättet som konferensen genomfördes på. Vad som däremot är helt säkert, är att förutom förlorade arbetsinkomster för mig och många andra, kostade konferensen miljontals kronor att arrangera för mig och andra skattebetalare.

För mig kändes det hela som en ren en maktdemonstration av den dåvarande statsministern. Kunde man under rusningstrafik, stoppa all trafik på en av Sveriges viktigaste och mest vältrafikerade vägar för en tramsig konferens har man makt och inflytande. Något att visa upp för utlänska kollegor inom samma politikerbransch att beskåda från de poliseskorterade limousinerna. Något som sannolikt var viktigare för samma statsminister, än planera sina aktiviteter bättre och att visa respekt för de som faktiskt betalade lönen för densamme.

Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Sverige kändes redan då som ett litet land som för mig sedan dess blivit allt mindre.

I Sverige har sedan dess de industriella jobben successivt minskat då tillverkning och industrier decimerats eller på sina ställen helt försvunnit. Något som redan innan det hände var helt väntat i vart fall för mig. Kriminaliteten har också ökat på ett oroväckande sätt. Likaså har brottsoffrens möjlighet att få någon upprättelse minskat väsentligt. Detta då rättsväsendet blivit allt sämre på att utreda och lösa brott. Inte minst också då beslutsfattarna bakom samma rättsväsende blivit allt sämre på att förebygga uppkomsten av brottslighet. Snarare har svenska politiker aktivt fört en politik som ökat kriminaliteten även om det aldrig skulle erkännas offentligt.

Penningmängden och skuldsättningen har ökat i Sverige likväl som internationellt. Skatterna har om vartannat sänkts och höjts, nya skatter har tillkommit och systemet har blivit allt mer svårbegripligt. Vi har som medborgare indirekt uppmanats att låna och skuldsätta oss mer genom att räntan sänkts. Då räntan sänkts, fastighetsskatten delvis ersatts med en generell avgift och detta utan att ränteavdraget också justerats ned i motsvarande mån, har fastighetspriserna och därmed skuldsättningen drivits upp till tidigare oöverträffade höjder.

Internationellt har ekonomiska kriser tornat upp sig. Länder med hög skuldsättning och misskött ekonomi får nödlån, efter nödlån och avskrivningar i en aldrig sinande ström. Redan kraftigt skuldsatta länders problem ska lösas med mer krediter. För att parafrasera på Charles Darwin, skulle man kunna sammanfatta tillvägagångsättet med ett: "Survival of the unfittest"

Sverige har med skattepengar under perioden också satt svensk militär trupp på utländsk mark. Tanken är att tillsammans med andra länder i det av religiös fanatism, klankultur och 85% analfabetism präglade Afghanistan ska införas demokrati. Ett rätt intressant mål med tanke på vilken samhällsutveckling demokratin lyckas med på hemmaplan.

Övervakningen och misstron från samhällets myndigheter har under perioden ökat och drabbar nu alla högt och lågt. För att få ut ett pass måste även en tidigare helt ostraffad medborgare nu lämna fingeravtryck vilka lagras i polisens databas. FRA-lagen införs efter all kritik om än något omarbetad och med begränsningar. Ett fåtal begränsningar som därefter successivt tas tillbaka. Genom avtal mellan svenska och amerikanska myndigheter kan USA också ta del av information kring svenska medborgares personuppgifter, bankuppgifter, fingeravtryck och annat. Genom den nyligen avslöjade övervakningen från NSA omfattar informationen USA har tillgång till även stora delar personlig korrespondens från e-post och på chattsidor för svenska och andra medborgare. Detta enda som märks från svenska politiker kring detta är i någon mån knappt hörbara protester.

Nutid
Slår jag på lokalnyheterna får jag se den lätt överviktiga Sofia Lundborg med pojkvännen Ahmed och den nyfödda dottern Elvira. Reportaget handlar om att tiden som nyblivna föräldrar vilken enligt reportern borde varit den lyckligaste tiden i parets liv. Att denna tid istället upplevs som svår och besvärlig för paret. Av reportaget framgår att båda saknar arbete. Att det av socialtjänsten redan tillhandahållna boendet i ett hotellhem upplevs som för litet. Att de av socialtjänsten därför  uppmanats att själva också försöka söka boende och försörjning på annan ort, men att de självklart samtidigt inte ska behöva bo på gatan. Paret berättar (flaskmatandes Elvira i bild in-zoomat) att de inte alls mår bra av uppmaningen från socialtjänsten.

I sann svensk journalistisk anda ställer ingen som väntat från redaktionen paret frågorna, varför man skaffar barn när man inte först ordnat ett boende? Varför man överhuvudtaget skaffar barn när man inte också kan försörja barnet och sig själva? Inte heller ställs frågan vilken moralisk skyldighet andra skattebetalare har att ordna ett större boende och försörjning till den lilla familjen som bevisligen inte klarar detta själva. Ingen ställer heller frågan hur de har mage att klaga, när de redan idag har boende och försörjning bekostade av andra genom de höga påtvingade skatterna?

Huvudnyheten har den senaste tiden annars varit att den amerikanske presidenten Barack Obama ska förära Sverige med ett besök. Något som återknyter till händelsen på E4:an år 2000. Att den sittande amerikanske presidenten väljer Sverige som besöksland är knappast förvånande. Detta med tanke den välvillighet och tjänsterna gentemot USA rörande svenska medborgare tillhandahållna av svenska myndigheter. Dessa kan inte bara sammanfattas med det förbehållslösa informationsutbytet om svenska medborgare till amerikanska myndigheter. Där kan även nämnas med egypterna som i det tysta med Göran Perssons inblandning kunde hämtas av amerikanska underrättelseagenter på Bromma flygplats. Polisinsatsen initierad av dåvarande justitieminister Thomas Bodström för att beslagta ett stort antal servrar (varav några tillhördes Piratebay). För att på så sätt försöka stänga ner fildelningstjänsten. En insats som drabbade ett stort antal helt oskyldiga företag svårt ekonomiskt. Var begäran om insatsen ursprungligen den gången kom ifrån är inte speciellt svårt att gissa.

Vad som däremot är skrämmande är att utländska myndigeter i så stor utsträckning redan tycks kunna diktera svenska rättsinsatser.

Att Obama avbokar ett sedan tidigare planerat möte med Putin, med hänvisning till att Ryssland gett visselblåsaren Edward Snowden asyl framstår för mig som en reaktion värdigt ett tjurigt barns. Vad som däremot är beklagligt är att sittande svensk regering väljer att välkomna samme president i hans markering mot Ryssland att istället besöka det för Ryssland geografiskt närbelägna Sverige. En politisk markering och ett besök som kommer kosta rättsväsendet stora resurser i planering före besöket och närmare 3000 poliser för att garantera säkerheten. Resurser som istället kunnat användas bättre precis som med Perssons förintelsekonferens.

För mig är Sveriges och USA´s framtid rätt given. Vill vi se hur framtiden i USA kommer se ut, kan vi redan nu titta på Detroit som ett exempel. Här hemma kan väl det senaste riksbekanta Alby användas som ett tänkbart exempel vad som stundar. Vad som också är uppenbart är att vi även fortsättningsvis kommer få höra att problemen kan lösas med mer makt och pengar till politiker. Detta tillsammans med att andra orättvist drabbade par som Sofia och Ahmed, kommer att berättas i medierna.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
« Svar #44 skrivet: söndag 11, augusti 2013, 15:56:10 »
Helt korrekta iakttagelser.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by TheHun
Idag kl. 08:55

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by RuttenFisk
Idag kl. 03:24

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
Igår kl. 18:22

Nygammal medlem by Strokur
Igår kl. 09:46

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
Igår kl. 09:33

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Stacker
lördag 08, februari 2025, 22:07:18

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

Köpes : 40 francs guldmynt by zodiac
fredag 07, februari 2025, 08:55:30

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:57:18

Bilder på silver. by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:52:11

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
onsdag 05, februari 2025, 11:16:40

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34