Författare Ämne: Eget silvermynt/medalj  (läst 427240 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
SV: Eget silvermynt/medalj
« Svar #165 skrivet: onsdag 19, december 2012, 21:58:37 »
Wow! Bra jobbat! Snyggt!

/H

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #166 skrivet: onsdag 19, december 2012, 22:01:16 »
Snyggt...hoppas ni lyckas med att trycka de också... ;)

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #167 skrivet: onsdag 19, december 2012, 22:09:51 »
Båda sidorna är fantastiska, det syns att det ligger mycket jobb bakom.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #168 skrivet: onsdag 19, december 2012, 22:13:19 »
Läckert med ett skepp från SOIC

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #169 skrivet: onsdag 19, december 2012, 22:21:30 »
hoppas ni lyckas med att trycka de också... ;)
Det har vi redan testat att det funkar. Vi har skrivit ut mynten (i naturlig storlek) i en fotoskrivare för att kolla hur detaljerna står sig i förhållande till vår huvudkonkurrent Perth Mint ;) Detta blir då följdaktligen sk. "papperssilver". Vi funderade ett tag på att även sälja 10 av dessa utskrifter/Troy uns silver till fullpris. Men riktigt så dumma kan väl inte folk vara att de frivilligt går på en sådan blåsning? Eller kan de kanske vara det?  ::)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #170 skrivet: onsdag 19, december 2012, 22:24:44 »
Hahaha! Konstnären har både talang och humor, som synes! Utskrifterna ser för övrigt ruskgt bra ut. :)

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #171 skrivet: onsdag 19, december 2012, 22:38:35 »
Verkligen spännande. Hoppas arbetet flyter på bra och att allt går i hamn :)

Inloggad Silverjägarn

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 287
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #172 skrivet: onsdag 19, december 2012, 22:51:26 »
Mycket vackert mynt, bra jobbat! Ser fram emot att äga ett sådant!  ;D

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
« Svar #173 skrivet: onsdag 19, december 2012, 23:05:29 »
Verkligen snyggt. Jag har bara en synpunkt. Med tanke på vindriktningen så borde seglen brassas. D.v.s. med den vindriktningen som vimplar och nationsflaggan visar borde rårna vridas medurs. (uppifrån sett) Hade man inte ett vapen i flaggan också? Svårt att få med det kanske.
/Hasse

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #174 skrivet: torsdag 20, december 2012, 00:55:50 »
Med tanke på vindriktningen så borde seglen brassas.

Det är givetvis som du säger, -om det nu hade varit ett fotografi vi talat om. Jag har faktiskt vridit och vänt mycket på såväl flaggor, vimplar, segel, skrov etc. (just med tanke på det du säger) i jakten på en bra komposition inom myntets runda form. Alternativet vore att minska skeppets storlek för att få mer spelrum, vilket då hade resulterat i färre detaljer. Det är nog snudd på omöjligt att få seglen välvda på klassiskt vis, se hela flaggan och ha vimplarana åt rätt håll inom den runda ramen och samtidigt behålla storleken. Det gäller att få fram tydliga former så att det hela inte "klumpar ihop sig" i mitten. Betänk att motivet blir väldigt litet och att hemligheten ligger i kontrasten mellan det blanka skeppet och den matta bakgrunden.
Jag lät mig helt enkelt inspireras av några dåtida illustrationer där konstnärerna tycktes strunta i vindarna och det verkade viktigare att visa utseendet på fanor, segel etc. Detsamma gäller faktiskt Sweas hår och lejonets man. Dessutom var propotionerna ofta överdrivna. Om du t.ex. ser på flaggan så är den gigantiskt stor, nästan som ett bramsegel. Även vimplarna är "för stora", kryssmärsen är för lång, riggningen undermålig, ankare saknas och pagodan alldeles för stor med tanke på avståndet.
Jag tror nog vi måste acceptera en viss form av stilisering för att få fram känslan av rörelse och detaljer. Det gäller även SOIC-loggan på flaggan. Redan "1731-1813"  kommer att upplevas väldigt litet och kanonluckorna blir som prickar. Loggan skulle snarare tas för en liten repa eller liknande då hela myntet bara blir 38mm. Bättre då att snarare rensa bort lite detaljer. Dessutom finns det ett AB numera som äger just den loggan. :(
Bra frågeställning är det dock, och jag har själv brottats med dessa spörsmål från och till. vi får nog helt enkelt slå fast att turbulensen utanför Kanton kan spel oss och seglen en del spratt :)

Roligt att du gillade konceptet för övrigt.

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #175 skrivet: torsdag 20, december 2012, 21:52:58 »
Har ni redan fått offert på priset eller är nedgången på silverpriset något som går att utnyttja till ett lägre inköpspris ?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #176 skrivet: torsdag 20, december 2012, 21:56:10 »
Ju lägre silverpris, desto bättre, givetvis. Det kommer mer info ang. priset längre fram.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #177 skrivet: fredag 21, december 2012, 16:35:45 »
Med tanke på raset i silverpriset under veckan samt Hundringens högst relevanta fråga, så tyckte jag det var dags för att avslöja lite information om vårt vårt upplägg. Jag kommer dock inte gå in helt på detaljer just nu då jag ser tredubbelt och har pupiller stora som tefat, efter ett besök hos ögonläkare imorses. Kommer därför inte vara så aktiv resten av fredagen, men håll till godo :)

Finansiering för Swea

För att forumets egna silvermynt skulle bli av, så försökte vi hitta en lösning som gör att vi ej behöver påföra svensk moms om 25% på myntförsäljningen. Det är ganska svårt att marknadsföra ett begränsat samlarmynt under de förutsättningarna, men vi hittade en lösning som är 100% laglig. Jag fick så sent som för en stund sedan ett skriftligt besked från skatteverket för att känna mig säker på att det faktiskt går att genomföra, eftersom vi inte vill lova för mycket.

Det vi kommer göra framöver är att NI, kära forumiter, kommer själva få bidra med silver som kommer gå till Sweas prägling! På detta vis levererar vi redan beskattat silver till präglaren, som smälter om och tillverkar våra mynt som vi får i retur, vilket gör att vi ej behöver lägga på moms på priset. Det ni behöver betala är endast premien som inkluderar alla kostnader. Premien blir dessutom inte skyhög med tanke på motivets komplexitet och seriens låga präglingstal.

Totalpriset per mynt blir således olika för var och en av er, beroende på vad ni betalade för silvret som ni kommer skicka till oss i samband med beställning. Det kan därför vara ett mycket bra tillfälle att redan idag beställa ett antal lågpremiummynt (Philharmonics exempelvis), om ni inte har mynt som ni redan nu vet att ni kan "byta in". Då kommer ni kunna passa på att göra er av med mynt som har repor, fingeravtryck eller milk spots och därför har tappat sin premie och/eller är tråkiga att se på, och få finfina nypräglade Swea i retur!

Denna lösning är av administrativa och logistiska skäl lite omständig, men är enda sättet vi kan genomföra projektet på utan att priset drar iväg uppåt för mycket. Det är dock en god tanke att alla som vill ha myntet får känna att de bidragit med silver till dess produktion, samt minska transaktionerna av pappersvaluta och samtidigt kunna göra sig av med tråkiga mynt. Observera att det ni byter in MÅSTE vara i 999 silver, och från välkända tillverkare.

Mer detaljer angående detta kommer jag besvara i mån av syn och av tid :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #178 skrivet: fredag 21, december 2012, 16:56:38 »
Vad bra att du fått ok från skatteverket. Vi blev nog lika förvånade som alla andra över den kraftiga prisförändringen vi sett, och var väl egentligen inte riktigt klara med upplägget ännu. Därav de något kryptiska svaren. Nu fick vi ju Ok, vilket var skönt.
Ett litet förtydligande är att det är ett oz mynt mot ett oz Swea som gäller, då det är ditt eget silver som du får tillbaks. Tackor och mynt i g/Kg kan bli ett problem och bör undvikas då vi ännu inte vet om dessa går att använda .

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #179 skrivet: fredag 21, december 2012, 17:15:44 »
Kul upplägg. Antar att det är mina Philharmonics som ryker först... ;-)

Jag körde ett liknande upplägg en gång med ett utländskt affinaderi där jag levererade skrotsilver och fick tackor tillbaka. Jag fick betala affineringskostnader för skrotsilvret och tillverkningskostnad för tackorna med moms, men slapp betala moms på silvret.

/H

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16