Nej, -inte hoppar man högt av upphetsning av detta. Så i ett anfall av frustration och lätt hybris så beslöt jag mig för att ta fram en egen - alternativ enkrona. Den är inte sprungen ur vare sig schlager eller dansband, de tre kungakronorna är en del av designen och framför allt så är den tillverkad av rätt metall. Ännu så länge, så är den tyvärr lika virtuell som papperssilver. Men vem vet? Kanske, eventuellt i framtiden...
Den är inte sprungen ur vare sig schlager eller dansband
He he! Tack skall ni ha. Det verkar som jag har två potentiella kunder för mina "1 Krona specie".
He he! Tack skall ni ha. Det verkar som jag har två potentiella kunder för mina "1 Krona specie". Frågan är vad som ligger inom lagens råmärke OM man verkligen får för sig att börja tillverka små "konstverk" i silver/guld. Det borde (väl) vara OK att skriva "1 Riksdaler", "1 Carolin" eller möjligen "1 Krona specie" på sina verk då dessa ej motsvarar någon nu gällande valuta? Även en bild på valfri kung, 1 - 3 "kungakronor" och "Sverige" eller "Suecia" borde kunna nyttjas inom konstens ramar kan man tycka. Förutsättningen torde vara en helt egen design i en unik storlek (~Ø35 mm), vikt (1 Oz) och material (silver eller guld). OM någon ägare därefter vill byta dessa konstverk mot något annat så ligger detta utanför konstnärens möjlighet att agera. Konstnären Pär Lindblom kommer osökt upp i dessa sammanhang, men han kopierade trots allt en bef. gällande valuta.Så med lite finslipning av designen och några uträtade frågetecken kanske det kan hända saker... Tanken är i vart fall lockande.
Byt valuta till riksdaler istället kanske?
Enligt brottsbalken är det olagligt att förfalska sedlar och mynt, bruka förfalskade sedlar och mynt och bland allmänheten sprida något som lätt kan förväxlas med en gällande sedel eller mynt, se 14 kap. 6, 9 och10 §§ brottsbalken.Det finns inga svenska regler som anger hur en sedel eller ett mynt kan efterbildas utan att efterbildningen riskerar att vara brottslig.
Det finns också regler för efterbildning av euromynt (Rådets förordning 2182/2004 och 46/2009). Riksbanken menar att delar av dessa riktlinjer kan användas som ledning för en bedömning av om en efterbildning av ett svenskt mynt kan anses godtagbar eller inte.Riksbanken avråder därför från tillverkning av metallföremål som till utseende, storlek och metallegenskaper liknar mynt.
1. Försäljning, produktion, import och distribution i försäljningssyfteeller för andra kommersiella ändamål av medaljeroch symboliska mynt ska, med förbehåll för artiklarna3 och 4, vara förbjudna....i) något motiv, eller delar av detta, som förekommer påeuromyntens yta, särskilt orden ”euro”, ”eurocent”,Europeiska unionens tolv stjärnor, den geografiskaavbildningen och siffrorna, på samma sätt som deåterges på euromynt,ii) symboler för medlemsstaternas nationella suveränitet,på samma sätt som de återges på euromynt, särskiltavbildningar av statsöverhuvudet, statsvapnet, myntverksmärkena,myntmästarmärkena, medlemsstatens namn,
"Svears, göters och vendes rike".