Författare Ämne: Eget silvermynt/medalj  (läst 375558 gånger)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
Eget silvermynt/medalj
« skrivet: onsdag 12, september 2012, 03:37:27 »
Här kommer mina funderingar kringmynten.

Märkligt att det skall vara så #!¤*/# svårt att formge svenska mynt med ett modernt och vackert formspråk. De nya mynten känns överlag plottriga och osammanhängande.
Grundproblemet kan vara att man valt att skriva "SVERIGE" likt en ekvator rätt över myntet vilket resulterar i känslan av en över- resp. underdel.
Framsidan är väl OK om det inte vore för årtalets placering där det inte riktigt känns som 20 och 15 hör ihop.
Nej ner med årtalet under porträttet. Fonten är även den OK och bokstaven "s" riktigt snygg, medans "u" är bedrövligt. De tre kronornas placering ser märklig ut högst upp.
"Pilformen" nedåt gör att de passar bättre i en vapensköld, mitt på myntet eller i nederkant av detsamma.

1 kr - "Solstrålarna" runt myntet påminner om ett roullettehjul vilket kan vara en symbolik så god som någon.
Följden blir tyvärr att den relevanta informationen ser ihoptryckt ut i mitten. Och varför envisas man med att skriva "1 en krona"?

2 kr - Grisknorren (vinden) skapar lite spänning pga. asymetrin, men i stort sett en gäspning. Ser ut som en pollett.

5 kr - Framsidan är ganska snygg med Carl XVI Gustafs monogram, men baksidan ser ut som en pollett från Stockholms gamla vattenfestival.
Text, siffra och pluppar (vattnet) ser väl snarast ut att ha centrerats i Word. Ingen Dynamik alls.

Nej, -inte hoppar man högt av upphetsning av detta. Så i ett anfall av frustration och lätt hybris så beslöt jag mig för att ta fram en egen - alternativ enkrona.
Den är inte sprungen ur vare sig schlager eller dansband, de tre kungakronorna är en del av designen och framför allt så är den tillverkad av rätt metall.  ;D
Ännu så länge, så är den tyvärr lika virtuell som papperssilver. Men vem vet? Kanske, eventuellt i framtiden... ;)
« Senast ändrad: fredag 14, september 2012, 11:12:16 av Silverräven »

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
SV: Eget silvermynt/medalj
« Svar #1 skrivet: onsdag 12, september 2012, 07:09:44 »
Som förväntat ser det ut som leksaks mynt så någon borde få sparken för att dom kan sälja på sådanna ideér.

Varför skriver man 1 en krona men inte dom andra i siffror också isåfall? Likadant med 1 kronans baksida med sträcken känns som att man tittat på polletter. 2 kronans baksida ser ut att mera ha fått någon random kludelutter för att täcka utrymme utan någon sorts tanke bakom, hade varit bättre att lämna det utanför. 5 kronans "vågor" känns likadant där, att man bara kännt sig  tvygna att kladda på något extra för att täcka utrymme, hade varit mycket bättre utan.

10 kronan är den enda jag tycker ser ut som ett mynt som stolt kan representerar Sverige, mycket bättre än så tror jag inte att det går att göra. Dom övriga är bara en skam, som om designern har tagit insipartion från polletter o monopolmynt etc

Utloggad dredge

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: onsdag 12, september 2012, 13:41:12 »

Skall vi då tro på att mynt överhuvudtaget används, och
alltså behövs, 2016 eller i den framtid "de nya mynten"
sägs komma i cirkulation.

Vem - förutom vanligt folk - önskar att det skall finnas
några fysiska pengar alls (då)?

Om vi backar fyra år så kan vi se hur många bankkontor
som blivit kontantlösa sedan 2008 - och - likaså hur
många bankkontor som försämrat möjligheterna att
hyra bankfack.

"Hemligheten" under täckelset är att det inte skall finnas
några kontanter alls om x år - och förändringen för att
komma dit pågår både smygande och hastigt.

Som det står på dollarsedlarna:
IN GOLD WE TRUST

--nej, förlåt de glömde visst bokstaven L.............

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1968
  • Affärsomdömen: 215
« Svar #3 skrivet: onsdag 12, september 2012, 14:29:40 »

Nej, -inte hoppar man högt av upphetsning av detta. Så i ett anfall av frustration och lätt hybris så beslöt jag mig för att ta fram en egen - alternativ enkrona.
Den är inte sprungen ur vare sig schlager eller dansband, de tre kungakronorna är en del av designen och framför allt så är den tillverkad av rätt metall.  ;D
Ännu så länge, så är den tyvärr lika virtuell som papperssilver. Men vem vet? Kanske, eventuellt i framtiden... ;)

Mycket snyggare! Och silver... Inte illa ;-)

/H

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: onsdag 12, september 2012, 14:36:08 »
Jag hade valt 2818181:s alternativ alla dagar i veckan! ;) Snyggt och stilrent, inga onödiga detaljer som rör till helhetsintrycket.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: onsdag 12, september 2012, 22:31:15 »
He he! Tack skall ni ha. Det verkar som jag har två potentiella kunder för mina "1 Krona specie".

Frågan är vad som ligger inom lagens råmärke OM man verkligen får för sig att börja tillverka små "konstverk" i silver/guld.
Det borde (väl) vara OK att skriva "1 Riksdaler", "1 Carolin" eller möjligen "1 Krona specie" på sina verk då dessa ej motsvarar någon nu gällande valuta?
Även en bild på valfri kung, 1 - 3 "kungakronor" och "Sverige" eller "Suecia" borde kunna nyttjas inom konstens ramar kan man tycka.

Förutsättningen torde vara en helt egen design i en unik storlek (~Ø35 mm), vikt (1 Oz) och material (silver eller guld). OM någon ägare därefter vill byta dessa konstverk mot något annat så ligger detta utanför konstnärens möjlighet att agera.

Konstnären Pär Lindblom kommer osökt upp i dessa sammanhang, men han kopierade trots allt en bef. gällande valuta.

Så med lite finslipning av designen och några uträtade frågetecken kanske det kan hända saker... Tanken är i vart fall lockande.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: onsdag 12, september 2012, 22:38:17 »
Den är inte sprungen ur vare sig schlager eller dansband
Jag citerar mig själv då jag kanske var en smula  kryptisk där, men jag såg ett TV-inslag där hjärnan bakom designen avslöjade att det var Ted Gärestads låt "Sol, vind och vatten" som låg till grund för mynten. :o
"Alla gillar väl sol, vind och vatten?" deklamerade denne djuping.  ???
Vem vet? Nästa myntserie bygger kanske på "Fånt ja e körv annas hoppe ja i älva" eller varför inte någon av Markoolios "mästerverk"?

Utloggad MrNook

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #7 skrivet: onsdag 12, september 2012, 23:01:52 »
He he! Tack skall ni ha. Det verkar som jag har två potentiella kunder för mina "1 Krona specie".
Make that three...

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #8 skrivet: torsdag 13, september 2012, 10:17:35 »

Frågan är vad som ligger inom lagens råmärke OM man verkligen får för sig att börja tillverka små "konstverk" i silver/guld.
Det borde (väl) vara OK att skriva "1 Riksdaler", "1 Carolin" eller möjligen "1 Krona specie" på sina verk då dessa ej motsvarar någon nu gällande valuta?
Även en bild på valfri kung, 1 - 3 "kungakronor" och "Sverige" eller "Suecia" borde kunna nyttjas inom konstens ramar kan man tycka.

Förutsättningen torde vara en helt egen design i en unik storlek (~Ø35 mm), vikt (1 Oz) och material (silver eller guld). OM någon ägare därefter vill byta dessa konstverk mot något annat så ligger detta utanför konstnärens möjlighet att agera.

Konstnären Pär Lindblom kommer osökt upp i dessa sammanhang, men han kopierade trots allt en bef. gällande valuta.

Så med lite finslipning av designen och några uträtade frågetecken kanske det kan hända saker... Tanken är i vart fall lockande.

Jag tror att om någon detalj på myntet skulle kunna stöta på lagliga problem så är det förekomsten av ordet "Krona", även om det står "SP". Misstänker även att symbolen tre kronor och/eller Sverige kan göra att man anser att intrycket blir att det är ett officiellt mynt från Riksbanken, och att det således är fråga om falskmyntning. Huruvida detta faktiskt stämmer eller ej kan jag dock inte svara på. Oavsett skulle jag gärna äga ett sådant, om projektet blir verklighet :D

Utloggad walkingliberty

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 311
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #9 skrivet: torsdag 13, september 2012, 21:38:33 »
Haha, bra ide!
skulle också vilja ha en sådan 1 krona  :P

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #10 skrivet: torsdag 13, september 2012, 21:47:55 »
Byt valuta till riksdaler istället kanske? Det är ju inte längre gångbar valuta men samtidigt något väldigt svenskt.
Vore underbart med ett riktigt svenskt silvermynt, eller kanske en hel serie?
Den gamla riksdalern var 34g 750/1000, så den blir ju snarlik storleksmässigt också :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #11 skrivet: fredag 14, september 2012, 00:01:36 »
Byt valuta till riksdaler istället kanske?

Två hjärnor - en tanke. Jag sitter just nu och knåpar på en "1 RIKSDALER SPECIE".  :D

Det var minst sagt knepigt och oväntat luddig det här med "medaljtillverkning" (mynt får man ju inte göra). Jag vill ju inte sitta och stansa nummerplåtar på institution istället för små silvriga konstverk.  :(
Riksbanken skriver dock följande:
Citera
Enligt brottsbalken är det olagligt att förfalska sedlar och mynt, bruka förfalskade sedlar och mynt och bland allmänheten sprida något som lätt kan förväxlas med en gällande sedel eller mynt, se 14 kap. 6, 9 och10 §§ brottsbalken.
Det finns inga svenska regler som anger hur en sedel eller ett mynt kan efterbildas utan att efterbildningen riskerar att vara brottslig.

Vidare fortsätter de:

Citera
Det finns också regler för efterbildning av euromynt (Rådets förordning 2182/2004 och 46/2009). Riksbanken menar att delar av dessa riktlinjer kan användas som ledning för en bedömning av om en efterbildning av ett svenskt mynt kan anses godtagbar eller inte.
Riksbanken avråder därför från tillverkning av metallföremål som till utseende, storlek och metallegenskaper liknar mynt.
Med Rådet avses EUROPEISKA UNIONENS RÅD

Läser man sedan 46/2009 så står det:

Citera
1. Försäljning, produktion, import och distribution i försäljningssyfte
eller för andra kommersiella ändamål av medaljer
och symboliska mynt ska, med förbehåll för artiklarna
3 och 4, vara förbjudna.

...

i) något motiv, eller delar av detta, som förekommer på
euromyntens yta, särskilt orden ”euro”, ”eurocent”,
Europeiska unionens tolv stjärnor, den geografiska
avbildningen och siffrorna, på samma sätt som de
återges på euromynt,

ii) symboler för medlemsstaternas nationella suveränitet,
på samma sätt som de återges på euromynt, särskilt
avbildningar av statsöverhuvudet, statsvapnet, myntverksmärkena,
myntmästarmärkena, medlemsstatens namn,
Det blir inte mycket kvar av nationell identitet om man inte vill ha tex. Lill-Babs eller en Älg på sin medalj. Det blir till att klura på kammaren. Gamla döda kungar borde möjligen funka, medans "Moder Svea" känns tveksam. "Sverige" och "tre kronor" är nog uteslutet.
Vi får se hur detta slutar.

To be continued...

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #12 skrivet: fredag 14, september 2012, 00:29:02 »
Tja, du kan ju använda en Vasakärve istället för tre kronor. Tre små Vasakärvar i samma formation som tre kronor skapar ju ändå en viss symbolik. Byt ut texten "Sverige" mot Svitjod, ett gammalt namn på vad som sedermera blev Sverige. Alternativt kan du ju använda "Götaland". Svealand är kanske för likt för Sverige för att den som vill ska kunna missförstå utan att rodna allt för mycket. Eller möjligen, om du har plats, "Svears, göters och vendes rike".

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: fredag 14, september 2012, 01:32:51 »
Vasakärven var bra, hade inte tänkt på den. Satt istället och lurade på någon variant med de korsade pilarna på småmynten. De hör väl dock inte riktigt hemma på silver vad jag vet?

"Svears, göters och vendes rike".

Spot on även här. Den sitter redan på plats fast med ett "W". Funderar även på om man kan få med "SVECIA" eller "SUECIA" Lite latin borde funka på en  Riksdaler ;) Kanske i en fras i stil med - "Till minne över våra Svenska regenter" - eller liknande (fast på latin). Det kanske finns någon här som kan få till den latinska gramatiken korrekt?

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #14 skrivet: fredag 14, september 2012, 11:57:23 »
Jo, jag tänkte på det där med latin, men då är man ju tillbaka till att man faktiskt använder Sverige. Det går att missförstå med lite god vilja. Och det lär väl statsmakten kanske ha här? En fundering jag hade var att använda ordet för Sverige på hittepåspråket Esperanto men jag vet inte vad det är eller ens om det finns. Det finns trots allt rätt gott om länder som använder latin på sina mynt men Esperanto? Nackdelen är ju att ingen förstår vad det står...

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes Silver kilotacka Johnson Matthey by Coltrane
Igår kl. 21:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Krippa
Igår kl. 18:27

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
Igår kl. 09:29

Köpes : 40 francs guldmynt by zodiac
Igår kl. 08:55

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Igår kl. 07:28

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:57:18

Bilder på silver. by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:52:11

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
onsdag 05, februari 2025, 11:16:40

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Coltrane
måndag 03, februari 2025, 09:13:37

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47

Bad jokes. by Philip
lördag 01, februari 2025, 13:29:08

Oseriösa säljare på Tradera. by RemusTh
fredag 31, januari 2025, 21:21:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 30, januari 2025, 08:32:51