Författare Ämne: Eget silvermynt/medalj  (läst 427242 gånger)

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
SV: Eget silvermynt/medalj
« Svar #150 skrivet: tisdag 18, december 2012, 00:06:16 »
Sorgen är stor över den fallna härskarinnan Britannia.. kanske passande då med en ersättare? ;)
Gillar de förändringar som har gjorts och ser fram emot att vara med i omröstningen samt att så småningom äga en del av dessa kommande skönheter.

Bra jobbat siffermannen och räven! :)

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #151 skrivet: tisdag 18, december 2012, 17:53:37 »
Hur långt är det kvar tills vi kan börja samla vårat egna mynt?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #152 skrivet: tisdag 18, december 2012, 18:09:12 »
Hur långt är det kvar tills vi kan börja samla vårat egna mynt?

Det vet inte ens vi själva ännu, men det blir i början av nästa år någon gång :)

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #153 skrivet: tisdag 18, december 2012, 18:58:57 »
Myntet är ju sjukt snyggt och jag är i alla fall intresserad av några stycken beroende på pris. Kan ni avslöja lite mer om antalet och priserna redan nu  så man kan förbereda sig lite (läs äta nudlar i en månad)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #154 skrivet: tisdag 18, december 2012, 19:35:30 »
Myntet är ju sjukt snyggt och jag är i alla fall intresserad av några stycken beroende på pris. Kan ni avslöja lite mer om antalet och priserna redan nu  så man kan förbereda sig lite (läs äta nudlar i en månad)

Priset är inte helt klart än, kom ihåg att allt fortfarande är i planeringsstadiet. Antalet är hemligt tills vidare, men vi släpper mer info när fler bitar börja falla på plats, givetvis :)

Utloggad Chazsan

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 166
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #155 skrivet: tisdag 18, december 2012, 20:19:00 »
Intressant. Jag har själv haft tankarna på att köra igång en egen serie mynt, men de tankarna stannade när jag insåg att det skulle krävas minst en miljon i investering, för att kunna få pengarna tillbaka efter marknadsföring och annat jox och två-tre miljoner för att kunna räkna med någon vinst att tala om. Då avstannade de tankarna. Det hade varit intressant att följa projektet närmare och se vilka ekonomiska diskussioner ni har. Om man gör det som ett gemensamhetsprojekt utan särskilt vinstintresse är det ju betydligt enklare.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #156 skrivet: tisdag 18, december 2012, 20:55:03 »
Chazsan: Mer info kommer som sagt senare. Jag vill dock påstå att projektets upplägg är lite smått genialt om jag får säga det själv, haha. Men ni får allt hålla er ett tag till!

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
« Svar #157 skrivet: tisdag 18, december 2012, 20:57:51 »
Chazsan: Mer info kommer som sagt senare. Jag vill dock påstå att projektets upplägg är lite smått genialt om jag får säga det själv, haha. Men ni får allt hålla er ett tag till!

Börjar låta farligt likt skatteplanering, räntekaruseller och svart arbetskraft............
Eller trycker du helt enkelt egna pengar hemma i garderoben?  ;D

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #158 skrivet: tisdag 18, december 2012, 21:00:36 »
Det är 100% lagligt och vitt, så oroa dig inte, Hundringen :)

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
« Svar #159 skrivet: tisdag 18, december 2012, 21:04:15 »
Fast det är ju igentligen inte olagligt förrän du åker fast, jag tror dig dock men skulle du försvinna på en säg 3-5 år så vet vi att du lever gott i statens förvar

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #160 skrivet: tisdag 18, december 2012, 22:56:20 »
"Siffermannen" kommer härmed ut ur garderoben.

Den "lille kemisten" har givetvis redan tolkat sifferkombinationen 2818181 på ett korrekt vis, men om någon annan där ute möjligen funderat över betydelsen så går den att hitta här http://www.ptable.com/Images/periodic%20table.png under lucka 47.

Det var ju en annan forummedlem (Morr...) som med ett års marginal snodde den självklara synonymen och tvingade undertecknad att leva som en gåta.  :(

Min post #99 var kanske lite OT, men möjliggör dock att #100 används till något betydligt intressantare ;D

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #161 skrivet: tisdag 18, december 2012, 23:24:45 »
"Siffermannen" kommer härmed ut ur garderoben.

Den "lille kemisten" har givetvis redan tolkat sifferkombinationen 2818181 på ett korrekt vis, men om någon annan där ute möjligen funderat över betydelsen så går den att hitta här http://www.ptable.com/Images/periodic%20table.png under lucka 47.

Det var ju en annan forummedlem (Morr...) som med ett års marginal snodde den självklara synonymen och tvingade undertecknad att leva som en gåta.  :(

Min post #99 var kanske lite OT, men möjliggör dock att #100 används till något betydligt intressantare ;D

Finurligt, hade du skrivit 2-8-18-18-1 hade det varit lättare att genomskåda.
Inte för att jag legat sömnlös men lite har jag undrat
« Senast ändrad: onsdag 19, december 2012, 00:01:13 av Silverräven »

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #162 skrivet: onsdag 19, december 2012, 01:23:01 »
Sådär ja! Nu var det en mer passande färg på medlemsstatusen  ;D

Som många kanske redan känner till, så finns det en djupare tanke med vårt myntprojekt utöver att Swea skall få visa upp sitt fina svärd och husdjur.
Hela idén föddes ur kritik mot Riksbankens nya, schlagerinspirerade Kalle Ankamynt av fullständigt oädel metall.
De har med dessa "mynt" kommit längre bort från grundtanken med ädelmetallbaserade betalningsmedel än vad många faktiskt trodde var möjligt för bara något decennium sen.
Samtidigt avslöjar symboliken tydligt hur värdet på våra pengar reducerats. Runt hörnet väntar dessutom den slugiltiga frigörelsen från den reella världen till den virituella.
Vad detta kommer att innebära får väl framtiden och nästa större strömavbrott utvisa.

Avsikten med vår medalj är att belysa vilken oerhörd stor och påtaglig betydelse silver haft historiskt, inom i stort sett alla betydande samhällen.
Som jag skrivit tidigare i tråden: "Det hjälpte inte hur mycket papperslappar, ettor eller nollor man rapade upp.
 -Den som inget silver har, han får stå med... osv."
Då medaljen givetvis inte är att betrakta som giltigt betalningsmedel i något land (jmfr. t.ex. Silver bullet), har vi valt att att skriva "SPECIE" på frånsidan. Detta innebär att medaljens reella värde är starkt kopplat till metallvärdet.
Texten "1 Riksdaler" är endast en hommage till en av våra stora historiska valutor.

Som motiv på åtsidan på vår första Swea (2013) har vi valt att lyfta fram
Svenska Ostindiska Kompaniet (SOIC) 1731-1813

Detta handelskompani omsatte enorma mängder Silver genom sin handel med Kina. Det befarades på flera hålla att europa skulle tömmas på silver, vilket i ofantliga mängder forslades till Kina i utbyte mot konsumtionsvaror.
SOIC bidrog genom sin del av denna handel, starkt till Sveriges roll som europeisk stormakt. Den observanta läsaren noterar dessutom att det nästa år, är exakt 200 år sedan SOIC gick i graven.

Den sena timmen medför, att vi först under morgondagen kommer att lägga upp en bild på hur motivet är tänkt att utformas.

Och för den som funderat över "åtsida" resp. "frånsida" bör nämnas att vi använder oss av (saliga) myntverkets definition. Den sida där årtalet står skall då benämnas åtsida, medans riksbanken å sin sida prioriterar valör.
Då vi saknar giltig valör (och framför allt inte vill förknippas med någon bank), så faller det sig naturligt att nyttja myntverkets parlör  ;)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #163 skrivet: onsdag 19, december 2012, 01:34:14 »
Finurligt, hade du skrivit 2-8-18-18-1 hade det varit lättare att genomskåda.
Inte för att jag legat sömnlös men lite har jag undrat
Ha ha! Det känns skönt att inte orsakat allt för stora störningar. Den här fröken Swea är dock inte särskilt gynnsam för min egen nattsömn. Men vi närmar oss ju  målet nu, så det blir till att sova nästa år :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #164 skrivet: onsdag 19, december 2012, 21:56:50 »
Här kommer en bild på vår tilltänkta åtsida. Motivet skildrar en Svensk Ostindiefarare, vilken till brädden fylld med silver ;D, stävar in mot Kanton. Vår tanke med åtsidorna är att de kommer att vara designade med ett individuellt motiv och formspråk för varje år. Lite liknande Kookaburrorna under den gyllene perioden 2002-2010. Texten "TILL ÅMINNELSE..." är dock tänkt att finnas med även på framtida mynt.
« Senast ändrad: onsdag 19, december 2012, 22:08:56 av 2818181 »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16