Författare Ämne: Eget silvermynt/medalj  (läst 427178 gånger)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Eget silvermynt/medalj
« Svar #180 skrivet: fredag 21, december 2012, 17:40:27 »
Upplägget förekommer även hos guldhandlare som gör smycken av "skrotguld".

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #181 skrivet: fredag 21, december 2012, 17:53:58 »
Kul upplägg. Antar att det är mina Philharmonics som ryker först... ;-)

Jag körde ett liknande upplägg en gång med ett utländskt affinaderi där jag levererade skrotsilver och fick tackor tillbaka. Jag fick betala affineringskostnader för skrotsilvret och tillverkningskostnad för tackorna med moms, men slapp betala moms på silvret.

/H

Fördelen med att leverera rent silver är att vi (om jag förstått saken rätt) inte behöver betala affineringskostnader, inte ens för smältning. Eller så är smältkostnaden redan inbakad i offerten jag fick. Förutom att vi inte behöva lägga på moms på slutprodukten, så slipper vi "brokerage" på flera procent av silverpriset som Pobjoy annars hade tagit ut om vi bett dem stå för råvaran.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #182 skrivet: fredag 21, december 2012, 18:26:19 »
Sååååå himla läcker lösning.

Tack för det, hur kommer man på en sådan enkel som brilliant ide?, heder åt er

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #183 skrivet: fredag 21, december 2012, 18:55:41 »
Jag har en 100 ounce-tacka. Johnson Matthey får väl anses vara en välrenommerad tillverkare, baserat på infon så borde den kunna vara godkänd då? En variant för att minska administrationen och logistiken skulle kanske kunna vara att jag/vi skickar in den, sedan kan mynten säljas styckvis mot kontanter. Då slipper räven/2818181 eller vem det nu är som ska sköta det praktiska hålla på och hantera en massa små paket två ggr så att säga.

edit, jag tänkte som en mer praktisk lösning för alla dem som kanske vill ha ett eller två mynt.
« Senast ändrad: fredag 21, december 2012, 18:58:54 av SoulCrew »

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #184 skrivet: fredag 21, december 2012, 20:55:13 »
Upplägget är som sagt tidigare kanonbra. Snyggt jobbat, och få med sig skatteverket å allt! Förstår att inte alla detaljer är klara men kan ni ge någon fingervisning om vad det kommer att kosta (per oz) på ett ungefär? Och volymen, har ni utlovat ett minimum oz? Antar att priset kommer att ha med det att göra också.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #185 skrivet: fredag 21, december 2012, 21:05:28 »
Sååååå himla läcker lösning.

Tack för det, hur kommer man på en sådan enkel som brilliant ide?, heder åt er

Man kommer på det med hjälp av vänner som är mer insatta i momsfrågor än en själv, samt med hjälp av lite livligt diskuterande och många koppar kaffe :)

Jag har en 100 ounce-tacka. Johnson Matthey får väl anses vara en välrenommerad tillverkare, baserat på infon så borde den kunna vara godkänd då? En variant för att minska administrationen och logistiken skulle kanske kunna vara att jag/vi skickar in den, sedan kan mynten säljas styckvis mot kontanter. Då slipper räven/2818181 eller vem det nu är som ska sköta det praktiska hålla på och hantera en massa små paket två ggr så att säga.

edit, jag tänkte som en mer praktisk lösning för alla dem som kanske vill ha ett eller två mynt.

En Johnson Mattheytacka borde definitivt vara användbar, eftersom de är LBMA-godkända :) Om du skulle ta på dig ansvaret att sälja "andelar" av din tacka till andra medlemmar så skulle det göra vårt administrativa jobb betydligt enklare längre fram. Det finns inget som hindrar fler medlemmar från att göra liknande gruppköp om någon sitter på några rör med mynt om det finns nybörjare som inga har för inbyte. Det kan vara värt att fundera över.

Upplägget är som sagt tidigare kanonbra. Snyggt jobbat, och få med sig skatteverket å allt! Förstår att inte alla detaljer är klara men kan ni ge någon fingervisning om vad det kommer att kosta (per oz) på ett ungefär? Och volymen, har ni utlovat ett minimum oz? Antar att priset kommer att ha med det att göra också.

Vi har än så länge bara ungefärliga siffror framtagna, men säg att myntens premie kommer ligga strax över hundralappen. Det kan dock bli högre, så ta inte detta som skrivet i sten. Vi försöker dock självklart få ner priset så mycket som möjligt, och jag vill påstå att premien är väldigt prisvärd i förhållande till myntets detaljerade motiv och låga upplaga. Förhoppningsvis kommer slutpriset bli, med silver medräknat, i nivå med en nypräglad Lunar eller liknande samlarmynt. Dock är skillnaden mellan oss och Perth Mint att vi inte blir rika på ett sådant här projekt  :P

Minimivolymen är 500 oz, vilket vi borde kunna uppnå ganska enkelt då vi som är involverade i projektet redan har hyfsat många oz vi själva kan byta in. Det kan bli en övre gräns också, vilket inte är bestämt än.
« Senast ändrad: fredag 21, december 2012, 21:07:38 av Silverräven »

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #186 skrivet: fredag 21, december 2012, 21:24:46 »
Är tanken att det ska bli en ny upplaga varje år?

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #187 skrivet: fredag 21, december 2012, 21:58:26 »
Alleredan knackande på tangenterna Räven? Placerade din läkare måhända en riksdaler silver över varje öga? Ett remarkabelt tillfrisknande må jag säga :)

SoulCrew, du var snabb med att se möjligheterna. Det var precis den typ av initiativ vi hoppades på. Nu fick vi presentera upplägget lite snabbare än väntat, så alla detaljer och summor har inte riktigt hunnit finslipats. Hellre lovar vi för lite än för mycket.
Jag misstänker att med de kunskaper och den uppfinningsrikedom som frodas på forumet, så kommer det att finnas stora möjligheter för hitta finurliga sätt att sälja/köpa/byta silver.
Har man en tacka eller rör och säljer tex. 1/3 för FIAT, så har man på ett smidigt sätt säkrat såväl premie som råvara utan att röra matkassan. :)

Vår förhoppning är att kunna presentera ett nytt mynt/år med ett unikt, historiskt motiv. Vi har tidigare i tråden nämnt en serie på 5-7 mynt med ämnet "Svenskt silver" vilket vore underbart om det gick att genomföra. Resultatet av denna första Swea är avgörande för hur en fortsättning kan komma att se ut, och all fokus ligger för närvarande på att nu göra ett gott första resultat.
« Senast ändrad: fredag 21, december 2012, 22:01:08 av 2818181 »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #188 skrivet: fredag 21, december 2012, 21:59:26 »
Man kommer på det med hjälp av vänner som är mer insatta i momsfrågor än en själv, samt med hjälp av lite livligt diskuterande och många koppar kaffe

Har inte tidigare hört att kaffe skall öppna mellan hjärnhalvorna, men vi kanske skriver historia här.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #189 skrivet: fredag 21, december 2012, 22:04:00 »
Alleredan knackande på tangenterna Räven? Placerade din läkare måhända en riksdaler silver över varje öga? Ett remarkabelt tillfrisknande må jag säga :)

Är väl mest så att pupillerna krympt från femkronors storlek till normal storlek. Förut såg jag knappt någonting på datorskärmen, nu ser jag åtminstone vad det står. Gott så!  ;D

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #190 skrivet: fredag 21, december 2012, 22:05:34 »
Har inte tidigare hört att kaffe skall öppna mellan hjärnhalvorna

Den mänskliga hjärnan är en förunderlig konstruktion, och kaffe ett magiskt stimuli ;)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #191 skrivet: fredag 21, december 2012, 22:10:24 »
Är väl mest så att pupillerna krympt från femkronors storlek till normal storlek.

Mycket bra! De där nyare femkronorna passar bättre i en helt annan tråd, bland fryntliga tyska nödmynt och indiska snabelgudar.

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
« Svar #192 skrivet: fredag 21, december 2012, 22:18:03 »
Detta kommer bli episkt......

I´m in.  ;D

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #193 skrivet: fredag 21, december 2012, 22:28:24 »

En Johnson Mattheytacka borde definitivt vara användbar, eftersom de är LBMA-godkända :) Om du skulle ta på dig ansvaret att sälja "andelar" av din tacka till andra medlemmar så skulle det göra vårt administrativa jobb betydligt enklare längre fram. Det finns inget som hindrar fler medlemmar från att göra liknande gruppköp om någon sitter på några rör med mynt om det finns nybörjare som inga har för inbyte. Det kan vara värt att fundera över.

Det skulle jag väl kanske kunna göra men då måste nog situationen klarna lite mer först. Tex tycker jag det är svårt att sälja något som jag inte vet vad det kostar men preliminärt kan jag väl tänkas sälja andelar om det är folk som inte har eget silver de vill skicka här. Dessutom kan jag tycka att det är synd att "förstöra" redan präglade mynt som dessutom är i en rätt lämplig storlek. En 100oz-tacka är ju i vissa avseenden en smula opraktisk.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #194 skrivet: fredag 21, december 2012, 22:45:46 »
Soulcrew: Du ska givetvis inte dra igång någonting sådant förrän vi har alla detaljer på plats, men nu har du ett upplägg som kan vara tänkbart. Det är dock inget vi lägger oss i, utan hur du och ni andra vill göra är upp till er. Det kan eventuellt bli fråga om ransonering om efterfrågan visar sig vara stor, och då kan du få svårt att kapa din tacka till lämplig storlek, alternativt välja vanliga mynt i stället, även om det svider i själen ;)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal