Författare Ämne: Eget silvermynt/medalj  (läst 427293 gånger)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Eget silvermynt/medalj
« Svar #135 skrivet: måndag 17, december 2012, 00:20:18 »
Hej igen allihopa :)
Det har ju varit lite dött i den här tråden den senaste tiden, men nu är det dags att ändra på det. Även om vi varit lite dåliga på att skriva här så har vi inte legat och petat oss i naveln. Det har varit mycket arbete med att hitta ett ekonomiskt och logistiskt hållbart upplägg på projektet, men vi tror oss nu ha hittat ett sådant. Framtagning av det slutgiltliga utseendet har resulterat i många sena nätter och vi har nu tre varianter som vi hade tänkt att ni på forumet inom kort skulle rösta om. Som Räven redan skrivit så är det tänkt att Pobjoy Mint skall stå för präglingen och vi har därför en kontinuerlig dialog med deras personal.
Nu känns det faktiskt som att vi skulle kunna ro det här projektet i land och den avgörande faktorn ligger faktiskt utanför vår räckvidd. -Nämligen hos er forummedlemmar :)
Vi kommer fortlöpande att lägga ut ny information här, och jag börjar med en liten teaser i form av en präglingsinstruktion vi tagit fram till våra engelska vänner. Den avser ett av de framtagna förslagen och mer info kommer inom kort.

Utloggad Grimi

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 331
  • Affärsomdömen: 72
« Svar #136 skrivet: måndag 17, december 2012, 06:04:22 »
Det ser bra ut, jag ser fram emot att få hålla ett mynt i handen  :)

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #137 skrivet: måndag 17, december 2012, 10:23:14 »
Schyst idé...Kommer omröstning hållas om de olika designer? Eller är allt klart redan? :D

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #138 skrivet: måndag 17, december 2012, 10:27:35 »
Schyst idé...Kommer omröstning hållas om de olika designer? Eller är allt klart redan? :D

Citera
Framtagning av det slutgiltliga utseendet har resulterat i många sena nätter och vi har nu tre varianter som vi hade tänkt att ni på forumet inom kort skulle rösta om.

;)

Utloggad Seagle

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 34
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #139 skrivet: måndag 17, december 2012, 10:42:45 »
Ett väldigt roligt initiativ! Ser med spänning fram emot att få se slutresultatet! Även jag vill självklart köpa ett sådant mynt! :)

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #140 skrivet: måndag 17, december 2012, 10:52:21 »
Snyggt jobbat! Kul att det kommit så långt. :)

Utloggad Nils_Larson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #141 skrivet: måndag 17, december 2012, 13:43:25 »
Riktigt ball idé!

Har inte läst alla poster i denna tråd men läst första delarna och de senaste delarna, min fråga kommer då helt enkelt till att ni nämner lite att ni har en tanke för finansiering men hur stor upplaga (uppskattningsvis eller exakt) handlar detta om?
Känner själv att även om jag bara har råd med nått/några stycken så är det ju roligt att veta hur många som kommer att finnas totalt, lr om det rent av från start kommer att bli en ransonering.
« Senast ändrad: måndag 17, december 2012, 13:46:16 av Silverräven »

Inloggad MrNook

• Administratör
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 11
  • Allt som glittrar är guld
« Svar #142 skrivet: måndag 17, december 2012, 13:48:34 »
Fantastiskt att det händer mer och mer! Jag ser verkligen fram emot att få köpa några stycken. Keep up the good work!

För övrigt har jag ett par mynt från Pobjoy Mint och de är av fin kvalitet kan jag meddela, så valet av präglare är nog inte alls dumt. ;D

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #143 skrivet: måndag 17, december 2012, 14:02:19 »
Riktigt ball idé!

Har inte läst alla poster i denna tråd men läst första delarna och de senaste delarna, min fråga kommer då helt enkelt till att ni nämner lite att ni har en tanke för finansiering men hur stor upplaga (uppskattningsvis eller exakt) handlar detta om?
Känner själv att även om jag bara har råd med nått/några stycken så är det ju roligt att veta hur många som kommer att finnas totalt, lr om det rent av från start kommer att bli en ransonering.

Upplagan kommer begränsas till 500 000 stycken, plus alla varianter i proof, gilded, high relief osv som tillkommer  :P Skämt åsido, upplagan kommer bli starkt begränsad och helt exklusiv för forumets medlemmar, dock kommer en minimumupplaga att krävas för att präglingen skall bli av. Vi vill inte avslöja några detaljer i detta skede (all planering är inte klar än), men håll ögonen öppna då det kommer dyka upp mer bilder och information under kommande veckor :)

Utloggad Nils_Larson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #144 skrivet: måndag 17, december 2012, 16:17:42 »

Upplagan kommer begränsas till 500 000 stycken, plus alla varianter i proof, gilded, high relief osv som tillkommer  :P Skämt åsido, upplagan kommer bli starkt begränsad och helt exklusiv för forumets medlemmar, dock kommer en minimumupplaga att krävas för att präglingen skall bli av. Vi vill inte avslöja några detaljer i detta skede (all planering är inte klar än), men håll ögonen öppna då det kommer dyka upp mer bilder och information under kommande veckor :)

Fair play! Desto exklusivare, desto roligare blir det! Hoppas bara det inte blir ohyggligt, (överdrivet omotiverat,) tokhög premie. O även om det blir det är jag helt klart sugen på ett/några mynt!
Återigen: grymt ball!

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #145 skrivet: måndag 17, december 2012, 20:55:56 »
Ser fantastiskt ut  ;D

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #146 skrivet: måndag 17, december 2012, 21:12:02 »
Snyggt jobbat !!!

Riktigt kul se hur projektet framskrider allt mer.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #147 skrivet: måndag 17, december 2012, 23:10:32 »
Upplagan kommer begränsas till 500 000 stycken, plus alla varianter i proof, gilded, high relief osv som tillkommer

Vafalls! Avslöjar du vår strategi för konkurrenterna! Som tur var nämnde du inte alla 1000-tals Guld-Sweor vi har i källaren... Nåväl, nu lär ju svettpärlorna bryta fram i pannorna nere på Perth Mint. -There´s a new kid in town Aussies 8)

Hur som helst så är det väldigt roligt att läsa era inlägg i tråden  ;D
Det har varit en intressant och lärorik resa i myntindustrins förunderliga värld. Värt att nämna är bl.a. vår sluga, silverfärgade forumrävs kontakter med självaste The Royal Mint Ltd i England. De var dock allt för dyra för projektet så de får nu klara sig utan vår order. -Their loss!
Nu kommer vi ändå att ligga på "samma label" som vår välkända silverprofil Elizabeth II. Pobjoy Mint är en seriös och stor aktör med hög kvalitet på sina mynt, vilket MrNook verkar kunna intyga.
Vi vill i möjligaste mån försöka undvika de problem som våra Silver Bulletkollegor verkar ha fått med sina mynt. Därför har vår ambition inte varit att skapa ett så blankt mynt som möjligt utan ett mynt som blänker på de rätta ställena. En utmaning helt klart, men vi tror oss ändå lyckats arbeta fram några lovande förslag. Här måste även nämnas alla diskussioner på forumet, vilket har varit till stor hjälp under designfasen.
Tanken är, som tidigare nämnts, att anordna en omröstning om det slutliga utseendet. Vi har tagit fram tre olika förslag till framsida, vilka är olika variationer på den grunddesign vi presenterade igår (det svart/vita myntet).
Vi arbetar f.n. med presentationen av förslagen. Vi vill ju givetvis att ni skall kunna göra en så rättvis bedömning av de olika varianterna som möjligt.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #148 skrivet: måndag 17, december 2012, 23:22:35 »
Med tanke på den urusla kvalité Royal Mint uppvisat på senaste Britannia 2013 .999 var det nog lika bra att det inte blev Royal Mint.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #149 skrivet: måndag 17, december 2012, 23:54:57 »
Med tanke på den urusla kvalité Royal Mint uppvisat på senaste Britannia 2013 .999 var det nog lika bra att det inte blev Royal Mint.
Ha ha! Nu har jag inte sett en 2013 IRL, men även jag tycker det är tråkigt med den ändrade syn på Fröken England vi sett från The Royal Mint. Nu tror jag nog att  dessa herrar kan om de vill, men statusnedgraderingen av Britannian sätter uppenbarligen sina spår.
En sak kan jag dock lova, och det är att Swea aldrig kommer att gå samma öde till mötes! Hon är vår premiumdam och skall så förbli :)
Våra framtida bullionmynt i miljonupplaga får väl ha en bild på Lasse Kronér eller liknande...

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal