Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 513824 gånger)

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 798
  • Affärsomdömen: 27
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1065 skrivet: måndag 25, mars 2019, 20:56:05 »
Hur skulle ni resonera om det kliade i mynt-köparfingrarna och ville investera en slant, t.ex. någon kruger och några sovereigns, under året? Skulle ni gissa att det kan dippa fram på, eller tror ni att det kommer fortsätta att smyga sig uppåt nu? Den ständiga frågan såklart ...
Jag tror att om fem år så kommer du tänka att ett 1oz guldmynt 999/1000 för 13.000 kr (som det ungefär kostar idag) va billigt. ;)
Jag har köpt de flesta av mina 1oz guldmynt 999/1000 för under 10.000 kr (mellan 2013 och 2015) och idag tycker jag att det va billigt. ;D
Då är det break even med Svanen ;)

Utloggad Rödlöga

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 260
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1066 skrivet: måndag 25, mars 2019, 21:27:35 »
Hur skulle ni resonera om det kliade i mynt-köparfingrarna och ville investera en slant, t.ex. någon kruger och några sovereigns, under året? Skulle ni gissa att det kan dippa fram på, eller tror ni att det kommer fortsätta att smyga sig uppåt nu? Den ständiga frågan såklart ...
Jag tror att om fem år så kommer du tänka att ett 1oz guldmynt 999/1000 för 13.000 kr (som det ungefär kostar idag) va billigt. ;)
Jag har köpt de flesta av mina 1oz guldmynt 999/1000 för under 10.000 kr (mellan 2013 och 2015) och idag tycker jag att det va billigt. ;D
Jag köpte tre "svanen" 2017 för 12.200 kr styck.
Och en "svanen" 2018 köpte jag för 12.400 kr.
Om du hittar vart man kan köpa "svanen" 2017 för 12.200 kr, så får du gärna berätta vart. ;)

Inloggad sff123

• Guldmedlem
« Svar #1067 skrivet: måndag 25, mars 2019, 23:06:51 »
Jag köpte tre "svanen" 2017 för 12.200 kr styck.
Och en "svanen" 2018 köpte jag för 12.400 kr.
Om du hittar vart man kan köpa "svanen" 2017 för 12.200 kr, så får du gärna berätta vart. ;)
Jag gav faktiskt lite mer än så men inte mycket my point snittet över tid är ju något annat jag köpte även 2008 så allt är relativt.
När man summerar så får dom bra affärerna ta smällen mot dom mindre bra men visst över tid så är ju avkastningen god :)
Men allt som ligger på kistbotten är ju inte en vinst förens det är sålt eller hur ;)
Premiemynt är väl inte den bästa Hedge man kan ha utan mer till för egen tillfredställelse och nöje.
Som man säger det är väl bara idioter som köper högpremiumguld "Moderna bullion" men å andra sidan så står jag långt fram i den kön :D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1292
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #1068 skrivet: måndag 25, mars 2019, 23:12:40 »
Alla svar hittills är korrekta. Dvs det jämnar ut sig i längden, etc. Men det sagt så finns det årstidsvariationer som utan att vara garanterade ändå ofta stämmer ganska bra från år till år. Tex:

• oftast ett rally i början på året som räcker några månader. I år räckte det till början på mars
  • ”summer doldrums” från början på juni till slutet på juli med lägre priser
  • slutet på augusti till början på oktober är normalt årets starkaste månader, dvs högre pris
  • ”tax loss selling” från slutet på november till Jul, lägre priser

Men inga sanningar är absoluta. T ex verkar det sannolikt att efter ett riktigt starkt år med rejäl uppgång så kanske dippen i slutet på året uteblir, eftersom det inte behöver realiseras så mycket. Dessutom är alltid en ytterligare komplicerande faktor att utöver säsongsvariationer i XAU/USD (vilket är vad jag pratar om ovan) så måste man ta med USD/SEK och den är, åtminstone för mig, betydligt mindre förutsägbar på säsongsbaserad bas. Sedan har vi ju dessutom oron för en ny börsfrossa som kan få potentiellt stor inverkan.

I ditt fall så skulle jag antingen vänta till efter midsommar eller köpa inom några veckor, beroende på hur mycket is i magen du har. Hälften-hälften är kanske en bra idé?

Inloggad Carambola

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 35
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1069 skrivet: måndag 25, mars 2019, 23:15:51 »
Alla svar hittills är korrekta. Dvs det jämnar ut sig i längden, etc. Men det sagt så finns det årstidsvariationer som utan att vara garanterade ändå ofta stämmer ganska bra från år till år. Tex:

• oftast ett rally i början på året som räcker några månader. I år räckte det till början på mars
  • ”summer doldrums” från början på juni till slutet på juli med lägre priser
  • slutet på augusti till början på oktober är normalt årets starkaste månader, dvs högre pris
  • ”tax loss selling” från slutet på november till Jul, lägre priser

Men inga sanningar är absoluta. T ex verkar det sannolikt att efter ett riktigt starkt år med rejäl uppgång så kanske dippen i slutet på året uteblir, eftersom det inte behöver realiseras så mycket. Dessutom är alltid en ytterligare komplicerande faktor att utöver säsongsvariationer i XAU/USD (vilket är vad jag pratar om ovan) så måste man ta med USD/SEK och den är, åtminstone för mig, betydligt mindre förutsägbar på säsongsbaserad bas. Sedan har vi ju dessutom oron för en ny börsfrossa som kan få potentiellt stor inverkan.

I ditt fall så skulle jag antingen vänta till efter midsommar eller köpa inom några veckor, beroende på hur mycket is i magen du har. Hälften-hälften är kanske en bra idé?

Slog till på sovereigns, men väntar med Krugern :) .

Edit: Mkt intressant genomgång av olika faktorer
« Senast ändrad: måndag 25, mars 2019, 23:18:50 av Carambola »

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 611
  • Affärsomdömen: 2
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1070 skrivet: torsdag 02, maj 2019, 19:20:42 »
Centralbankerna rekordköper guld (Hämtat från Avanza, se nedanstående länk.)

Centralbankers nettoköp av guld ökade med 68 procent till 145,4 ton under första kvartalet. Det var högsta nivån för ett första kvartal sedan 2013. Det skriver World Gold Council i den kvartalsvisa rapporten Gold Demand Trends.

Samma faktorer som drev nettoköpen till högsta nivån på nästan 50 år under 2018 var relevanta i början av 2019, skriver WGC.

"Ekonomisk osäkerhet orsakad av handelsspänningar, dämpad tillväxt och låg/negativ räntemiljö fortsatte tynga", skriver WGC.

Ryssland var största nettoköpare med 55,1 ton. Landets totala guldreserver ligger nu på 2.168,3 ton. Under 2018 köpte Ryssland 274,3 ton guld, fjärde året i rad med nettoköp över 200 ton, samtidigt som landet drog ned på sina innehav av amerikanska statsobligationer.

Kina rapporterade nettoköp på 33 ton under kvartalet och totala guldreserverna uppgår nu till 1.885,5 ton.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/05/02/centralbanker-storkoper-guld.html

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1071 skrivet: torsdag 09, maj 2019, 17:48:02 »
Kom igen nu, snart 400kr/gram! Heja Ingves, käääämpaaa! :) (inte för att det spelar någon roll men det är alltid fint med jämna siffror)

Utloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 795
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #1072 skrivet: torsdag 09, maj 2019, 18:02:24 »
Utsikterna för en positiv svensk ekonomi är mycket negativ.
Kronan fortsätter att sjunka som en sten.
Den som suttit på fastigheter i Sverige har tappat 50% av sin köpkraft jämfört med guld de sista 5 åren, hörde jag.
Stack-on!

Krugern

Inloggad sff123

• Guldmedlem
« Svar #1073 skrivet: torsdag 09, maj 2019, 18:46:35 »
Den som suttit på fastigheter i Sverige har tappat 50% av sin köpkraft jämfört med guld de sista 5 åren, hörde jag.
Stack-on!

Krugern
Vaaa vart hörde du det :o
Utveckla gärna dom där 50% gäller det alla kan jag bara köpa en halv falukorvsring nu???
Nu måste jag ta min nervmedicin igen ;)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 784
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #1074 skrivet: söndag 12, maj 2019, 22:39:47 »
Stack-on!

Krugern
Utveckla gärna dom där 50% gäller det alla kan jag bara köpa en halv falukorvsring nu???

Mät i dollar..

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1429
  • Affärsomdömen: 23
  • Medlem #100
« Svar #1075 skrivet: måndag 13, maj 2019, 19:16:57 »
Vi på Ädelmetallforumet får uppmärksamma att vi idag har ett nytt ATH i guld i svenska kronor. Mindre bra att det till stor del skett genom att den svenska kronan har försvagats ytterligare. Men idag kom den sista skjutsen upp för guldet efter att handelskriget Kina - USA har trappats upp, vilket sänkte börserna. Men bra för de som är hedgade i guld. Passa på att fira er hedgning idag för i morgon, eller efter ytterligare en dag, kan priset på guld i SEK ha gått ner igen.

Förra rekordet som avlästes på Liberty Silvers sajt så var guldet den 20:e feb 2019 i SEK på 402.14/gram. Idag den 13:e maj 2019 kom det upp på ett stängningspris på 402.32/gram  i SEK.
P.S. Efter att jag lagt upp bilden så har priset på guld gått upp ytterligare till 402.84 SEK/gram.
« Senast ändrad: måndag 13, maj 2019, 20:35:09 av Sarek »

Utloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 795
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #1076 skrivet: måndag 13, maj 2019, 19:45:22 »
Stack-on!

Krugern

Det var någon som hade räknat på det på ngn kanal på tuben och tog Sverige som exempel.
Exakt 50% vet jag inte.
Mäter man allt i guld så närmar man sig 50%.
En fastighet såldes för X antal miljoner när guldet och dollarn var på botten för +/- 5år sedan.
Samma fastighet idag ger betydligt mindre gram med guld per krona när både dollar och guld är på "all-time-high".
Man kan säkert kolla in ngn graf ngn stans och jämföra.
Oansett så sjunker svensk valuta som en sten och med valutan sjunker värdet i fastigheter likaså, jämfört med guld/dollar.
Eftersom fastigheten ska säljas i SEK ger det mindre och mindre guld/dollar för pengarna. Och mindre blir det ganska fort om man ser tillbaka på de sista 6månaderna.
Krugern

PS!
Tack till Cash is King.
Henke Jönsson menar 40% ;)
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=12164.msg76641;topicseen#new
« Senast ändrad: tisdag 14, maj 2019, 11:53:49 av Krugerangel »

Inloggad sff123

• Guldmedlem
« Svar #1077 skrivet: tisdag 14, maj 2019, 16:35:51 »
Guldpriset beror givetvis på en svag krona och en orolig marknad.
Så länge hot om handelskrig och blockader hänger i luften så är det många hedgar i mer substansiella tillgångar.
När Coat rattlings and threaths is over back to business as usualy 8)
Då hämtar marknaden tillbaks kapitalet och guldpriset :o
Inget nytt under solen med andra ord tror nog vi ser 380 så fort Idioten och pingpong skakar hand :)
Men mycket beror självklart på hur den svenska kronan utvecklas.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1078 skrivet: tisdag 14, maj 2019, 17:33:26 »
Guldpriset beror givetvis på en svag krona och en orolig marknad.
Så länge hot om handelskrig och blockader hänger i luften så är det många hedgar i mer substansiella tillgångar.
När Coat rattlings and threaths is over back to business as usualy 8)
Då hämtar marknaden tillbaks kapitalet och guldpriset :o
Inget nytt under solen med andra ord tror nog vi ser 380 så fort Idioten och pingpong skakar hand :)
Men mycket beror självklart på hur den svenska kronan utvecklas.

"Idioten och pingpong", lysande! :)  ;D :)  :D :)  ;D :)  :D :)  ;D :) ;D :)  :D :)  ;D :)  :D :)  ;D :) ;D :)  :D :)  ;D :)  :D :)  ;D :)  :D :)  ;D :)  :D :)  ;D :)  :D :)  ;D :)  :D :)  ;D :)  :D :)  ;D :)  :D :)  ;D :)  :D
Jag tror också på fallande pris på kort sikt.

Inflationen MÅSTE ta fart nu när kronan är så låg, sen höjs räntan, kronan stärks och guldet faller (sen knäcks antagligen ekonomin av de höjda räntorna, Ingves får dra igång sedelpressen på nytt och vi börjar om igen - men där är vi inte ännu...)

Inloggad dmannen74

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #1079 skrivet: tisdag 21, maj 2019, 15:35:35 »
Stack-on!

Krugern
Börja sälj nerv medicin, det lär nog snart gå riktigt bra :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] Samlarsilver. Ytterligare sänkt pris! by Birka
Igår kl. 19:00

RealVision (finans-TV bakom paywall) rear ut 1-års prenummeration för 1USD idag. by Sarek
Igår kl. 12:58

MMT: lite att läsa by Ritva
lördag 15, juni 2019, 22:56:06

Användning av silver? by LJV
lördag 15, juni 2019, 19:02:48

[Säljes] 5 oz silver KOOKABURRA 2016 High relief proof ( Box+Coa ) by Birka
lördag 15, juni 2019, 17:39:33

SÅLDA - SÄLJES: Guldmynt 4 x 1000:- 1993 Kungen 20 år by MrLibertad
lördag 15, juni 2019, 16:54:33

SÅLT - SÄLJES: 10 oz Silver Lunar II Haren 2011. by MrLibertad
lördag 15, juni 2019, 16:49:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by sff123
lördag 15, juni 2019, 14:37:27

rikatillsammans.se om Guld och silver by glimbert
lördag 15, juni 2019, 12:49:56

Riksbanken by cyber
fredag 14, juni 2019, 09:38:59

SÄLJES: Malmö Ädelmetall Aktiebolag, finsilver, 1 kilo by I_am_mine
fredag 14, juni 2019, 07:46:03

Dragon bar 2019 perth mint silver tackor, säljes +Krugerrand by dmannen74
torsdag 13, juni 2019, 22:17:07

"Oljemarknaden förutspår ett nytt Lehman moment" by Rödlöga
torsdag 13, juni 2019, 21:31:36

Guld och silver i elektronikskrot. (Och andra ädelmetaller) by Lincoln
torsdag 13, juni 2019, 18:48:42

Köpes: Boliden, Malmö Ädelmetall och R.A. Rasmussen silvertackor by nonikoklolasos
torsdag 13, juni 2019, 16:20:23