Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 513817 gånger)

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 896
  • Affärsomdömen: 20
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1035 skrivet: torsdag 21, februari 2019, 22:17:01 »
Guldet har haft en bra utveckling i år. Under ett typiskt år, och enligt bild, så skall det toppa här och nu för ett tag framöver.

Är det ett specifikt år eller något medelvärde?

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #1036 skrivet: torsdag 21, februari 2019, 23:23:48 »
Guldet har haft en bra utveckling i år. Under ett typiskt år, och enligt bild, så skall det toppa här och nu för ett tag framöver.

Guldet har studsat runt 1350 USD de senaste åren och har gått ner när den nivån har nåtts.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #1037 skrivet: fredag 22, februari 2019, 08:12:24 »

Guldet har studsat runt 1350 USD de senaste åren och har gått ner när den nivån har nåtts.

Följdfråga, är det i USD eller SEK i diagrammet?

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 279
  • Affärsomdömen: 27
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldsed
« Svar #1038 skrivet: fredag 22, februari 2019, 08:18:33 »

Det här är varför jag inte säljer. Uppgången i procent i SEK har varit synnerligen god p.g.a inflation. Om räntehöjningar uteblir så kan det vara värt att hålla även efter första kvartalet. Om min stack hade varit stor nog för att både gå långt och kort, är det möjligt att jag sålt lite mer men nu kanske det blir max ett par fractionals.
« Senast ändrad: fredag 22, februari 2019, 08:23:54 av Ritva »

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #1039 skrivet: fredag 22, februari 2019, 09:11:48 »

VI får invänta Sareks svar på den frågan. Jag skulle gissa på USD. Det kan inte heller vara 2018 i USD för siffrorna stämmer inte. Det måste vara ett stort datamaterial från många år för de senaste årens mönster i november och framförallt december, 2018 undantaget, har inneburit nedställ och givna köplägen. Hur mönsten såg ut före 2013 har jag sämre koll på.
« Senast ändrad: fredag 22, februari 2019, 09:16:21 av ManoleteSTHLM »

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1429
  • Affärsomdömen: 23
  • Medlem #100
« Svar #1040 skrivet: fredag 22, februari 2019, 09:43:42 »
Ja, diagrammet speglar utveckling av guldet i dollar, med medelvärde taget under många år. (Exakt hur många år vet jag inte men troligen > eller = 10 år.)

Och som med medelvärden och statistik så får man inte ta staplarna bokstavligt. Men det ger i alla fall ett viss hum om hur det hela kan utvecklas framleddes.

Och så är det ju det här med Kronan mot Dollarn som skall vägas in. Och här finns inga medelvärden att gå efter och lita på...

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #1041 skrivet: fredag 22, februari 2019, 11:46:07 »
Ja, diagrammet speglar utveckling av guldet i dollar, med medelvärde taget under många år. (Exakt hur många år vet jag inte men troligen > eller = 10 år.)

Och som med medelvärden och statistik så får man inte ta staplarna bokstavligt. Men det ger i alla fall ett viss hum om hur det hela kan utvecklas framleddes.

Och så är det ju det här med Kronan mot Dollarn som skall vägas in. Och här finns inga medelvärden att gå efter och lita på...

Jag gjorde iaf en vinsthemtagning i min PPM, hade 100% guld fram till nu men bytte till 50% ränta kortsiktigt

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #1042 skrivet: fredag 22, februari 2019, 13:10:46 »
Jag planerade att spara ihop till och köpa 7 stycken 10 grams Heraeus guldtackor från Liberty Silver till midsommar i juni. Men nu känner jag mig inte lika sugen att göra det, förhoppningsvis går guldpriset ner tills dess, kanske? Guldpriset kan ju också gå upp till en högre nivå? :)

Nu är inte jag så gammal i gemet men de två somrar som jag varit med hittills så har priset sjunkit.

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 798
« Svar #1043 skrivet: fredag 22, februari 2019, 13:37:42 »
Jag planerade att spara ihop till och köpa 7 stycken 10 grams Heraeus guldtackor från Liberty Silver till midsommar i juni. Men nu känner jag mig inte lika sugen att göra det, förhoppningsvis går guldpriset ner tills dess, kanske? Guldpriset kan ju också gå upp till en högre nivå? :)

Nu är inte jag så gammal i gemet men de två somrar som jag varit med hittills så har priset sjunkit.

Hoppsan höll på bli en hel A4 :)
Om förklaringen vore så enkel att guldet blir billigare på sommaren så vore vi alla miljonärer :)
Men minskad handel under vissa perioder i det här fallet på sommaren förutsatt att finansmarknaden och övriga världen,
är någorlunda stabil är inte ovanligt men inte en regel.
Handlar mer om volymer tillgång och efterfrågan första kvartalet kanske kommer ge en fingervisning om vad vi kan vänta oss framöver.
Vi är innne i en period där andra marknader håller andan så sia om guldpriset i sommar det vågar inte jag i vilket fall :)

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1429
  • Affärsomdömen: 23
  • Medlem #100
« Svar #1044 skrivet: fredag 22, februari 2019, 14:51:07 »
Jag postar ett annat diagram som representerar säsongssituationen för guldet i dollar, under de senaste 20 åren.

Jag tror att det här diagrammet är lättare att "läsa" än det första jag postade, och minskar risken för feltolkningar.

Samma här med att man skall ta det för vad det är, endast ett stöd för egna bedömningar, när man vägt in allt i övrigt man kan tänkas ha till hjälp.

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1045 skrivet: fredag 22, februari 2019, 16:11:35 »
Jag följer guldpriset dagligen och har en del kapital över för att kunna köpa mig lite guld till. Oerfaren som jag är känns det som att tåget går snarast möjligt nu när guldpriset är kring all-time high och då vill jag inte köpa mig någon ny teknikpryl eller annan konsumtionsvara. När priset istället är lägre köper man på sig mer PM. Jag har alltså fastnat i att jag väldigt sällan unnar mig själv någonting av större belopp som jag vill ha men som egentligen är ren och skär konsumtion.

Med andra ord inser jag att jag spekulerar mer i detta än vad jag själv har insett.

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 798
« Svar #1046 skrivet: fredag 22, februari 2019, 16:35:13 »
Jag postar ett annat diagram som representerar säsongssituationen för guldet i dollar, under de senaste 20 åren.

Jag tror att det här diagrammet är lättare att "läsa" än det första jag postade, och minskar risken för feltolkningar.

Samma här med att man skall ta det för vad det är, endast ett stöd för egna bedömningar, när man vägt in allt i övrigt man kan tänkas ha till hjälp.
Om du grunnar lite på den så hittar man ganska snabbt en likartad konsumtionscykel för våran köpkraft :)
Med andra ord skrämmande lik hur och när våran konsumtion och köpkraft peakar in ordinary life ;)
Eller?

Utloggad snus

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1047 skrivet: fredag 22, februari 2019, 16:59:37 »
"Jag gjorde iaf en vinsthemtagning i min PPM, hade 100% guld fram till nu men bytte till 50% ränta kortsiktigt"

I_am-mine, vilka guldfonder har du där?

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #1048 skrivet: lördag 23, februari 2019, 10:32:38 »
"Jag gjorde iaf en vinsthemtagning i min PPM, hade 100% guld fram till nu men bytte till 50% ränta kortsiktigt"

I_am-mine, vilka guldfonder har du där?

Sen dom tog bort Pacific precious har jag bara kvar Black rock world gold fund.
Den är extremt volatil, på bra guldpris går den upp som ett spjut och i dåliga tider går den ner desto mer.
Därför jag valde att minska risken nu kortsiktigt

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1809
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #1049 skrivet: fredag 01, mars 2019, 19:54:05 »
Guldspot ner över 10 % på några dagar.
Någon som har en teori om det finns någon särskild anledning?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] Samlarsilver. Ytterligare sänkt pris! by Birka
Igår kl. 19:00

RealVision (finans-TV bakom paywall) rear ut 1-års prenummeration för 1USD idag. by Sarek
Igår kl. 12:58

MMT: lite att läsa by Ritva
lördag 15, juni 2019, 22:56:06

Användning av silver? by LJV
lördag 15, juni 2019, 19:02:48

[Säljes] 5 oz silver KOOKABURRA 2016 High relief proof ( Box+Coa ) by Birka
lördag 15, juni 2019, 17:39:33

SÅLDA - SÄLJES: Guldmynt 4 x 1000:- 1993 Kungen 20 år by MrLibertad
lördag 15, juni 2019, 16:54:33

SÅLT - SÄLJES: 10 oz Silver Lunar II Haren 2011. by MrLibertad
lördag 15, juni 2019, 16:49:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by sff123
lördag 15, juni 2019, 14:37:27

rikatillsammans.se om Guld och silver by glimbert
lördag 15, juni 2019, 12:49:56

Riksbanken by cyber
fredag 14, juni 2019, 09:38:59

SÄLJES: Malmö Ädelmetall Aktiebolag, finsilver, 1 kilo by I_am_mine
fredag 14, juni 2019, 07:46:03

Dragon bar 2019 perth mint silver tackor, säljes +Krugerrand by dmannen74
torsdag 13, juni 2019, 22:17:07

"Oljemarknaden förutspår ett nytt Lehman moment" by Rödlöga
torsdag 13, juni 2019, 21:31:36

Guld och silver i elektronikskrot. (Och andra ädelmetaller) by Lincoln
torsdag 13, juni 2019, 18:48:42

Köpes: Boliden, Malmö Ädelmetall och R.A. Rasmussen silvertackor by nonikoklolasos
torsdag 13, juni 2019, 16:20:23