Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 566079 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1405
  • Affärsomdömen: 44
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1005 skrivet: torsdag 31, januari 2019, 21:08:34 »
Tror ni det fortfarande är relativt safe att köpa guld och silver. Eller bör man vänta på en dip?
Jag måste ju säga att jag tror på en prisdipp (mätt i USD). Vad det blir i SEK vågar jag inte riktigt sia om. Nu har det gått i det närmaste oavbrutet upp sedan 1200 i mitten på november. Det är 10% på 10 veckor, så kan det inte fortsätta. Tittar man på grafen så brantar den dessutom till sig på sistone så det känns som ”parabolic blow off” rätt snart. Tittar man dessutom lite längre ut i grafen (även bortom min bild) så ser man massivt med brus och motstånd i intervallet 1340-1380.

Jag kan mindre om TA än en hamster men att guldet först skulle stiga 120 USD och sedan klippa vad som varit motstånd i fem år och ett antal tidigare försök tror jag inte på, ffa inte eftersom det i den här takten skulle bli om en dryg vecka och då har inte USA-börsen hunnit vända ner på ett övertygande sätt. Jag tror absolut att vi tar oss igenom 1375-1380 senare i år, eller möjligen nästa vår, men inte just nu, utan senare och i samband med förnyad börsfrossa.

Idealiskt tror jag vore om det gick till 1340-1350 under nästa vecka och sedan tvärnitar och droppar till 1310 i tre veckor. Det vore bra om det inte åker ner under 1300 igen. Sedan börsfrossa och framgångsrik attack mot 1375 i mars-april.

Betyder det att jag inte köper guld nu? Absolut inte, jag köpte en liten guldbit så sent som i går, eftersom jag tillämpar IAMs tänk med utspridda köp.

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 328
  • Affärsomdömen: 33
« Svar #1006 skrivet: fredag 01, februari 2019, 01:11:40 »
Centralbanker har inte köpt mer guld sedan år 1971
 Världens centralbanker har inte köpt så här mycket guld på nästan 50 år. Det uppger industriorganisationen World Gold Council, WGC, enligt AFP.

Bankerna lastade in 651,5 ton guld 2018, en uppgång med 74 procent sedan året innan. Det gör 2018 till historiskt. Bara en gång tidigare har det uppmätts mer omfattande gulduppköp.

– Oron om en global avmattning, ökade geopolitiska spänningar och hög volatilitet på marknaderna ledde till att centralbankernas efterfrågan nådde den högsta nivån sedan 1971, säger Alistair Hewitt, enhetschef på WGC.
Det är onekligen intressant och understryker att Guldet är det säkra. Frågan är dock om det innebär en bra investeringar för oss vanliga dödliga. Våra pengar ska ju in i investmentbolag enligt modellen.

Inloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1007 skrivet: fredag 01, februari 2019, 09:58:15 »
Det är onekligen intressant och understryker att Guldet är det säkra. Frågan är dock om det innebär en bra investeringar för oss vanliga dödliga. Våra pengar ska ju in i investmentbolag enligt modellen.
Guld är p.g.a. ägande-, transaktions- och hanteringskostnader en betydligt sämre investering för vanliga dödliga än för riksbanker. Därtill kommer avsevärda legala risker. Men vår "globala elit" har lyckats med konststycket att göra de investeringar de vill att vi ska ägna oss åt så oattraktiva att guld trots sina många nackdelar för privatpersonen blir den sista utvägen.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1405
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #1008 skrivet: måndag 04, februari 2019, 16:02:23 »
Eftersom guldpriset backat lite idag så kollade jag på mina gruvor för att se hur mycket de gått ner. Oväntat nog är PM-portföljen +1% en dag när XAU är -0.5%. Negativ korrelation händer inte så ofta, men det händer. Det normala är att gruvorna leder guldet, vilket då skulle tyda på att denna konsolidering (om den är värd att kallas det) som egentligen startade i fredags nog blir kortvarig (eller så kommer det en ny åkning lägre ganska snart).

Inloggad JohanB

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 44
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #1009 skrivet: måndag 04, februari 2019, 17:59:33 »
Guldpriset är nog också lite volatilt just nu då Shanghai Gold Exchange (SGE) har stängt under det kinesiska nyåret och inte öppnar förrän den 11:e:  https://www.en.sge.com.cn/eng_news_Announcement/543052
Sista notering innan stängning där låg på USD1284 enligt: http://didthesystemcollapse.com

Utloggad vonswartz

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 215
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #1010 skrivet: onsdag 06, februari 2019, 19:13:15 »
Ser ut som kronan faller en bra bit.

Nån nytta verkar man ha av denna regering....

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1012
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #1011 skrivet: torsdag 07, februari 2019, 05:22:35 »

Det ser jag som något dåligt då jag har min inkomst och största delen besparingar i SEK, jag ser hellre en stark krona och billigt guld än tvärtom.

Men det är ju därför jag är här som en hedge mot valuta och börs, tråkigt att man ska få rätt....

Utloggad Rödlöga

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 345
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1012 skrivet: torsdag 07, februari 2019, 11:42:53 »
Och jag ser helst av allt en stark krona (kommer i och för sig aldrig hända) och ett mycket dyrt guld, eftersom jag har största delen av mina besparingar i fysiskt guld. ;D

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1082
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #1013 skrivet: torsdag 07, februari 2019, 13:36:21 »
Och jag ser helst av allt en stark krona (kommer i och för sig aldrig hända) och ett mycket dyrt guld, eftersom jag har största delen av mina besparingar i fysiskt guld. ;D
Hoppsan nu drog någon i min hjärna i handbromsen :o
Jag försökte föreställa mig ovanstående scenario i ett bredare perspektiv,
t,ex hur världsekonomin för övrigt skulle se ut då ;D
Men om Mad Max filmerna blir verklighet så vet man ju alldrig vad som händer :)

Utloggad vonswartz

• Silvermedlem
« Svar #1014 skrivet: torsdag 07, februari 2019, 22:42:34 »

Det ser jag som något dåligt då jag har min inkomst och största delen besparingar i SEK, jag ser hellre en stark krona och billigt guld än tvärtom.

Men det är ju därför jag är här som en hedge mot valuta och börs, tråkigt att man ska få rätt....

Notera att jag inte sprudlar av glädje. Någon nytta, skrev jag. I övrigt är de värdelösa.

Utloggad vonswartz

• Silvermedlem
« Svar #1015 skrivet: torsdag 07, februari 2019, 22:43:41 »
Någon som har någon gissning på var guldet peakar? På USD alltså.

SEK faller för övrigt även mot andra valutor...

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 170
« Svar #1016 skrivet: torsdag 07, februari 2019, 22:46:06 »
SEK faller för övrigt även mot andra valutor...

»»Riksbanken är Sveriges centralbank. Vi ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt.«« (https://www.riksbank.se, 2019-02-07, 22:46)

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 170
« Svar #1017 skrivet: torsdag 07, februari 2019, 22:54:24 »
Jag tror för övrigt att under en kortare tidshorisont på ca. ett år kommer guldet kretsa kring 1300-1320 USD/oz. Beroende på hur Fed agerar, om de gör slag i saken och fortsätter att höja räntan eller om de låter den hållas kvar på nuvarande nivå. Jag tror inte räntesänkningar kommer på tal innan recessionen är konstaterat tillsammans med en sättning på börsen som är värre än den som skedde under hösten.

I det långa loppet är, för mig, svaret 0 USD/oz. I alla fall med nuvarande monetära system.

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 37
« Svar #1018 skrivet: fredag 08, februari 2019, 07:13:22 »
Någon som har någon gissning på var guldet peakar? På USD alltså.

Kortsiktigt kan ju guldpriset nå en topp, och sedan gå ner något, men långsiktigt finns det ingen topp.
Guldpriset i fiatvalutor kommer ständigt nå nya höjder, det garanterar vårt ekonomiska system.

Centralbankerna ser till att mängden pengar ständigt ökar så att inflationen hålls vid liv.

Vid någon tidpunkt kommer guldpriset vara 1500 USD/oz.
Vid en senare tidpunkt kommer det vara 2000 USD/oz.
Och 5000 USD/oz. Och 10000 USD/oz. Och 100000 USD/oz.

Det är bara att vänta tillräckligt länge.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Kärlek med förveckling by sff123
Idag kl. 12:23

1oz Kookaburra flera årtal by Kalle4001
Idag kl. 06:54

Tips till första guldköpet? by Birka
Igår kl. 21:00

CLF by I_am_mine
Igår kl. 18:29

JZ checkar in by Kalle4001
Igår kl. 16:32