Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 513816 gånger)

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 279
  • Affärsomdömen: 27
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1050 skrivet: fredag 01, mars 2019, 20:46:04 »
Guldspot ner över 10 % på några dagar.
Någon som har en teori om det finns någon särskild anledning?

En gissning är att hedgarna släpper guldet efter att den första, kritiska perioden inför och under Q1 gått bra. Det bästa är såklart att titta på vad som har gått upp :)
« Senast ändrad: fredag 01, mars 2019, 20:48:20 av Ritva »

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1051 skrivet: fredag 01, mars 2019, 20:49:10 »
En annan känsla jag har är att vi kanske går mot en s.k. "blow-off top".

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 279
« Svar #1052 skrivet: fredag 01, mars 2019, 20:50:31 »

Förmodligen den enklaste därmed rimligaste

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 798
« Svar #1053 skrivet: fredag 01, mars 2019, 21:44:18 »
Vore väl förvånande om man inte hämtade hem i det här läget följer schemat :)
Öppnar nog lite skakigt nästa vecka för att bli lite stabilare i slutet.

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 798
« Svar #1054 skrivet: fredag 01, mars 2019, 21:45:58 »

Förmodligen den enklaste därmed rimligaste
Vad sa jag om stängning verkar bli spot on ;)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1292
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #1055 skrivet: lördag 02, mars 2019, 09:58:41 »
Det är ju uppenbart att i slutet på denna vecka så bröt guld ner ur den trendkanal som hållit i taktpinnen sedan uppgången började i november. Jag tror att mars kommer att bli rätt trist för PM och den nu intressantaste frågan är nog om det kommer att hinna bli ett nytt rally före summer doldrums eller ej.

Som en av många som gissar utan att veta så tror jag att om det blir svagt under resten av våren så stiger oddsen för ett genombrott (genom ~1370) i september/oktober. Oavsett vilket så tror jag att det är 2019 som kommer att innebära den bästa chansen att sluttrimma portföljen, oavsett om man gillar fysiskt PM, valvgulv, GLD, gruvmajors eller burning-matches juniorer.

Frågan är bara när under 2019. Är det nu i mars (för att det drar igen i april/maj) eller är det i juli? Ingen aning.

Sedan så tror jag att Birka måste göra om sin kalkyl (guldspot har absolut inte sjunkit 10% på några dagar), men det är ju en detalj i sammanhanget.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1809
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #1056 skrivet: lördag 02, mars 2019, 11:10:46 »
Tack för hemläxan  ;D
Runt fyra % ska det väl vara.

Inloggad Jukka

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #1057 skrivet: lördag 02, mars 2019, 12:53:06 »
Finns det något index med guld mot någon balanserad valutakorg? Skulle det finnas en poäng i att välja det som mätpunkt vid TA? Jag tänker att man vill få bort effekterna av amerikansk penningolitik när det är sentimentet för guld man är intresserad av.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1058 skrivet: måndag 04, mars 2019, 07:03:30 »
Finns det något index med guld mot någon balanserad valutakorg? Skulle det finnas en poäng i att välja det som mätpunkt vid TA? Jag tänker att man vill få bort effekterna av amerikansk penningolitik när det är sentimentet för guld man är intresserad av.
Titta t ex på $GOLD/UDN.

UDN är en ”dollar bearish” fond uppbyggd av EUR, JPY, CAD, CHF, GBP och SEK.

Inloggad Carambola

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 35
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1059 skrivet: tisdag 05, mars 2019, 10:41:26 »
Det är ju uppenbart att i slutet på denna vecka så bröt guld ner ur den trendkanal som hållit i taktpinnen sedan uppgången började i november. Jag tror att mars kommer att bli rätt trist för PM och den nu intressantaste frågan är nog om det kommer att hinna bli ett nytt rally före summer doldrums eller ej.

Som en av många som gissar utan att veta så tror jag att om det blir svagt under resten av våren så stiger oddsen för ett genombrott (genom ~1370) i september/oktober. Oavsett vilket så tror jag att det är 2019 som kommer att innebära den bästa chansen att sluttrimma portföljen, oavsett om man gillar fysiskt PM, valvgulv, GLD, gruvmajors eller burning-matches juniorer.

Frågan är bara när under 2019. Är det nu i mars (för att det drar igen i april/maj) eller är det i juli? Ingen aning.

Sedan så tror jag att Birka måste göra om sin kalkyl (guldspot har absolut inte sjunkit 10% på några dagar), men det är ju en detalj i sammanhanget.

Dum fråga, men vad menar du med sluttrimma portföljen? Alltså att passa på att köpa på sig innan ev. kraftig uppgång senare under året?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1060 skrivet: tisdag 05, mars 2019, 15:25:34 »

Dum fråga, men vad menar du med sluttrimma portföljen? Alltså att passa på att köpa på sig innan ev. kraftig uppgång senare under året?
Ja, men inte fysiskt PM i första hand. Fysiskt PM funkar inte för trading (se tidigare diskussioner). Däremot så är både pappersguld och PM-aktier någonting som man hela tiden försöker optimera. I någon mån även valvguld, lite beroende på vilken operatör man använder.

Här tänkte jag i första hand på PM-aktier. Om det blir så att det händer någonting intressant, i positiv bemärkelse, senare i år så är det nu man måste placera sina insatser. Att köpa PM-juniorer under en period när guldet drar uppåt är livsfarligt, de kan ju ofta röra sig 10% per dag (eller åtminstone per vecka). Om det händer någonting intressant, i negativ bemärkelse, så får man sälja av och slicka sina sår.

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1061 skrivet: tisdag 05, mars 2019, 16:01:41 »
Att köpa PM-juniorer under en period när guldet drar uppåt är livsfarligt, de kan ju ofta röra sig 10% per dag (eller åtminstone per vecka). Om det händer någonting intressant, i negativ bemärkelse, så får man sälja av och slicka sina sår.

Jag antar att du även syftar på PM-juniorerna i din sista mening. Inköp av aktier i PM-majors känns ungefär som med billigt fysiskt guld; man köper (medveten om risken, förstås).

Inloggad Carambola

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 35
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1062 skrivet: måndag 25, mars 2019, 20:10:31 »
Hur skulle ni resonera om det kliade i mynt-köparfingrarna och ville investera en slant, t.ex. någon kruger och några sovereigns, under året? Skulle ni gissa att det kan dippa fram på, eller tror ni att det kommer fortsätta att smyga sig uppåt nu? Den ständiga frågan såklart ...

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1809
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #1063 skrivet: måndag 25, mars 2019, 20:23:01 »
En del köper oavsett spot för de resonerar att det jämnar ut sig i längden.

Utloggad Rödlöga

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 260
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1064 skrivet: måndag 25, mars 2019, 20:44:46 »
Hur skulle ni resonera om det kliade i mynt-köparfingrarna och ville investera en slant, t.ex. någon kruger och några sovereigns, under året? Skulle ni gissa att det kan dippa fram på, eller tror ni att det kommer fortsätta att smyga sig uppåt nu? Den ständiga frågan såklart ...
Jag tror att om fem år så kommer du tänka att ett 1oz guldmynt 999/1000 för 13.000 kr (som det ungefär kostar idag) va billigt. ;)
Jag har köpt de flesta av mina 1oz guldmynt 999/1000 för under 10.000 kr (mellan 2013 och 2015) och idag tycker jag att det va billigt. ;D

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] Samlarsilver. Ytterligare sänkt pris! by Birka
Igår kl. 19:00

RealVision (finans-TV bakom paywall) rear ut 1-års prenummeration för 1USD idag. by Sarek
Igår kl. 12:58

MMT: lite att läsa by Ritva
lördag 15, juni 2019, 22:56:06

Användning av silver? by LJV
lördag 15, juni 2019, 19:02:48

[Säljes] 5 oz silver KOOKABURRA 2016 High relief proof ( Box+Coa ) by Birka
lördag 15, juni 2019, 17:39:33

SÅLDA - SÄLJES: Guldmynt 4 x 1000:- 1993 Kungen 20 år by MrLibertad
lördag 15, juni 2019, 16:54:33

SÅLT - SÄLJES: 10 oz Silver Lunar II Haren 2011. by MrLibertad
lördag 15, juni 2019, 16:49:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by sff123
lördag 15, juni 2019, 14:37:27

rikatillsammans.se om Guld och silver by glimbert
lördag 15, juni 2019, 12:49:56

Riksbanken by cyber
fredag 14, juni 2019, 09:38:59

SÄLJES: Malmö Ädelmetall Aktiebolag, finsilver, 1 kilo by I_am_mine
fredag 14, juni 2019, 07:46:03

Dragon bar 2019 perth mint silver tackor, säljes +Krugerrand by dmannen74
torsdag 13, juni 2019, 22:17:07

"Oljemarknaden förutspår ett nytt Lehman moment" by Rödlöga
torsdag 13, juni 2019, 21:31:36

Guld och silver i elektronikskrot. (Och andra ädelmetaller) by Lincoln
torsdag 13, juni 2019, 18:48:42

Köpes: Boliden, Malmö Ädelmetall och R.A. Rasmussen silvertackor by nonikoklolasos
torsdag 13, juni 2019, 16:20:23