Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 566048 gånger)

Inloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #975 skrivet: fredag 18, januari 2019, 20:52:55 »
August gör i vanlig ordning ett bra inlägg med ett bra scenario. Ur svenskt perspektiv kan det vara värt att komplettera med att den initiala flykten till likviditet kommer vara en flykt bort från kronan också. Jag förväntar mig alltså att guld, relativt sätt, kommer vara en bättre - läs snabbare - investering här än i USA, eftersom det kommer sticka iväg direkt när kronan börjar sjunka som en sten redan i den initiala likviditetsfasen. Och det spelar ju roll för oss som tjänar i kronor, även om det inte rör det globala guldpriset i ryggen.

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 133
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #976 skrivet: fredag 18, januari 2019, 21:21:14 »
August gör i vanlig ordning ett bra inlägg med ett bra scenario. Ur svenskt perspektiv kan det vara värt att komplettera med att den initiala flykten till likviditet kommer vara en flykt bort från kronan också. Jag förväntar mig alltså att guld, relativt sätt, kommer vara en bättre - läs snabbare - investering här än i USA, eftersom det kommer sticka iväg direkt när kronan börjar sjunka som en sten redan i den initiala likviditetsfasen. Och det spelar ju roll för oss som tjänar i kronor, även om det inte rör det globala guldpriset i ryggen.

Kloka ord. Samtidigt ger aktier utdelning på typ 5% varje år. Jag är osäker just nu, då aktier senaste 100 åren över givit bra utväxling. Jag har fortfarande 95 % aktier, men är postitiv till PM. Så tittar på PM men idag kanske det är lite dyrt.

Jag är en pessimist i grunden, men samtidigt blir jag trött på alla som säger sig veta när det skall inträffa. Därför vill jag mer gardera mig mot olika scenarier, som här tex med PM.I slutändan är vi körrda trots allt, då gäller bly. Och mat.

Inloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
« Svar #977 skrivet: tisdag 22, januari 2019, 20:47:41 »
Samtidigt ger aktier utdelning på typ 5% varje år. Jag är osäker just nu, då aktier senaste 100 åren över givit bra utväxling. Jag har fortfarande 95 % aktier, men är postitiv till PM. Så tittar på PM men idag kanske det är lite dyrt.

Jag är en pessimist i grunden, men samtidigt blir jag trött på alla som säger sig veta när det skall inträffa. Därför vill jag mer gardera mig mot olika scenarier, som här tex med PM.I slutändan är vi körrda trots allt, då gäller bly. Och mat.
Jag är också aktiefantast egentligen. Det är bara det att jag tror att det roliga är slut för den här gången och anpassar mig därefter. Vill du inte spekulera i kommande kursrörelser bör du ändå beakta att portföljmodeller speciellt framtagna för detta som t.ex. Harry Brownes berömda Permanentportfölj ju innehåller 25% guld, långt mer än din befintliga 95%-iga aktieportfölj. Även nyare och aggressivare permanentportföljer som Golden Butterfly innehåller långt mer guld än så.

Det är också värt att komma ihåg att mycket av den ekonomiska teori vi lär och läser är framtagen för och inriktad emot de amerikanska marknaderna. Hos oss är guldet inte bara en portföljstabilisator utan också en hedge mot den lokala valutan, för dem av oss som tror att Sverige har försatt sig i ett läge som långsiktigt måste innebära fritt fallande krona.

För övrigt håller inte alla med om det senare. SEB - vars kvartalsprognoser de senaste kvartalen spöat de andra storbankernas - publicerade just sin nyaste prognos ( https://sebgroup.com/siteassets/large_corporates_and_institutions/prospectuses_and_downloads/research_reports/nordic_outlook/2019/no_1901_en.pdf ) där de tror på en stigande krona framöver och marginellt stigande svenska räntor det närmaste året, men personligen finner jag deras argumentation för det svag på gränsen till obefintlig. Men skulle det bli som deras prognos utlovar att kronan stiger från 9.90 to 7.70 mot dollarn innan utgången av 2019 så måste ju guldet stiga en bra bit för att inte nettoeffekten för oss ska bli fallande guldpriser framöver.

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
« Svar #978 skrivet: tisdag 22, januari 2019, 21:10:44 »
Aurum_Argentum

Jag kommer inte säga mot dig. Jag konstaterar att jag haft aktier historiskt, men att jag tittar på nya investeringar. Men även inom aktier finns tex guldaktier. Sen när en krasch kommer vet ingen, men jag viktar över till alternativa investeringar successivt , där svenska kronan är skräp.

Inloggad Au

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 49
« Svar #979 skrivet: fredag 25, januari 2019, 17:38:46 »
Idag 2019-01-25 passerade det Svenska guldspot priset 9 års högsta!! Senast priset var högre var 2010-10-10 då var den på 11262 SEK

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1404
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #980 skrivet: fredag 25, januari 2019, 17:58:03 »

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1012
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #981 skrivet: fredag 25, januari 2019, 22:56:47 »
Ja jävlar i min låda...

Har det hänt något idag som jag missat?

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1081
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #982 skrivet: fredag 25, januari 2019, 23:07:42 »
Ja jävlar i min låda...

Inget oväntat :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1081
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #983 skrivet: fredag 25, januari 2019, 23:20:28 »
Ja jävlar i min låda...

Jag ger dig ett tips. Men bara för dig, så att ingen annan tar någon fördel. Ok, KÖP GULD NU! OK?
Vänta på dipparna för kurvan kommer inte vara spikrak kommer nog ett tapp under FEB
Men stängde starkare än vanligt klurig typ gulingen :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #984 skrivet: lördag 26, januari 2019, 10:03:27 »
Men stängde starkare än vanligt klurig typ gulingen :)
Väldigt ovanlig stängning. Först drar det upp till att precis passera 1300 tidigare under dagen, faller tillbaka ett par USD och ligger och guppar runt 1298 hela kvällen. Ett par sekunder efter det börsen stängde kl 22.00 så släpper det och drar upp till 1303 innan guldet stänger för helgen. Notera även spiken i volym när det passerade 1300 runt 22.01.

Nu är jag inte någon vän av konspirationsteorier, men det går ju inte att förneka att dett väldigt mycket ser ut som att någon sagt ”håll nu guldet under 1300 tills börsen stängt för veckan”.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1692
  • Affärsomdömen: 176
« Svar #985 skrivet: måndag 28, januari 2019, 20:52:54 »
Svenska guldpriset nu det högsta på över 7 år?
Och då var det endast högre än nu under några veckor/månader?

/H

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 170
« Svar #986 skrivet: måndag 28, januari 2019, 20:59:52 »

/H

Inte illa. För en barbarisk relik.

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
« Svar #987 skrivet: måndag 28, januari 2019, 21:21:31 »
:)..som sagt guld en barbarisk relik. Vad skall vi med guld till bättre med papperspengar som politikerna kan styra.
Tvångsinlösen av guldet är det bästa. Tvinga in oss alla i fållan.

Utloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
« Svar #988 skrivet: måndag 28, januari 2019, 21:26:13 »
:)..som sagt guld en barbarisk relik. Vad skall vi med guld till bättre med papperspengar som politikerna kan styra.
Tvångsinlösen av guldet är det bästa. Tvinga in oss alla i fållan.

Ja det hade inte förvånat mig ett smack om Löfvén / Andersson kläcker ur sig något liknande under deras kommande 4år på toppen av gödselstacken..!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #989 skrivet: måndag 28, januari 2019, 21:47:14 »
Inte illa. För en barbarisk relik.
Tyvärr säger detta mer om kronan än om guldpriset. Dvs jag tycker att det är väldigt illa. För vår lokala valuta. Detta är en närmast perfekt illustration på vådan av att använda SEK som måttstock på framgång i en investering.

Jag köpte en Maple i december 2013. Pris: 8239 kr. Priset på 1 oz bullion har alltså gått upp 12280/8239 = 49% samtidigt som guldpriset (i USD) samtidigt bara gått upp från 1205 till 1301, eller knappt 8%. Resten är kronan som försvagats. Jag har inte maplen kvar, det har sålts till förmån för skojigare mynt. Men det skulle inte förvåna mig om det var det billigaste 1 oz guld jag kommer att ha köpt i mitt liv.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Kärlek med förveckling by mrSju
Idag kl. 11:16

1oz Kookaburra flera årtal by Kalle4001
Idag kl. 06:54

Tips till första guldköpet? by Birka
Igår kl. 21:00

CLF by I_am_mine
Igår kl. 18:29

JZ checkar in by Kalle4001
Igår kl. 16:32