Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 745596 gånger)

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 26
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #990 skrivet: måndag 28, januari 2019, 23:11:43 »
Svenska guldpriset nu det högsta på över 7 år?
Och då var det endast högre än nu under några veckor/månader?
Inte illa. För en barbarisk relik.
Tyvärr säger detta mer om kronan än om guldpriset. Dvs jag tycker att det är väldigt illa. För vår lokala valuta. Detta är en närmast perfekt illustration på vådan av att använda SEK som måttstock på framgång i en investering.

Jag köpte en Maple i december 2013. Pris: 8239 kr. Priset på 1 oz bullion har alltså gått upp 12280/8239 = 49% samtidigt som guldpriset (i USD) samtidigt bara gått upp från 1205 till 1301, eller knappt 8%. Resten är kronan som försvagats. Jag har inte maplen kvar, det har sålts till förmån för skojigare mynt. Men det skulle inte förvåna mig om det var det billigaste 1 oz guld jag kommer att ha köpt i mitt liv.

Fast kronan var ju svagare innan den blev stark efter finanskrisen för att sen bli svagare igen.
Även om jag tror att kronan kommer försvagas över tid mot andra valutor så är de senaste 15 årens bergochdalbana ett resultat av att Sverige först försökte föra en bättre räntepolitik för att alldeles för sent ge sig in i matchen.

Kanske blir den starkare igen för en stund, kanske inte.

Vad som kommer hända med räntorna i USA återstår att se men det börjar bli skakigt och en eller två höjningar till kan vara taket för denna gång.

Frågan är vad som händer med de svenska räntorna, kommer man fortsätta höja även efter USA börjat sänka med en stärkande kronkurs som resultat eller kommer man bli sittandes med svarte petter, en ränta man aldrig hann höja och en redan svag kronkurs?

Jag tror en del av svaret ligger hos EU som ännu inte fått tummen ur och kanske aldrig lyckas få.

Jag inser att detta inlägget kan verka lite förvirrande, det är ungefär så jag känner mig inför ekonomiska beslut just nu.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1693
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #991 skrivet: tisdag 29, januari 2019, 09:06:42 »
Tyvärr säger detta mer om kronan än om guldpriset. Dvs jag tycker att det är väldigt illa. För vår lokala valuta. Detta är en närmast perfekt illustration på vådan av att använda SEK som måttstock på framgång i en investering.

Jag köpte en Maple i december 2013. Pris: 8239 kr. Priset på 1 oz bullion har alltså gått upp 12280/8239 = 49% samtidigt som guldpriset (i USD) samtidigt bara gått upp från 1205 till 1301, eller knappt 8%. Resten är kronan som försvagats. Jag har inte maplen kvar, det har sålts till förmån för skojigare mynt. Men det skulle inte förvåna mig om det var det billigaste 1 oz guld jag kommer att ha köpt i mitt liv.
Fast kronan var ju svagare innan den blev stark efter finanskrisen för att sen bli svagare igen.
Så är det absolut. Min poäng var ffa att den ATH vi ser just nu primärt är en funktion av kronförsvagning snarare än att den barbariska reliken sprattlar så himla mycket.
Citera
Även om jag tror att kronan kommer försvagas över tid mot andra valutor så är de senaste 15 årens bergochdalbana ett resultat av att Sverige först försökte föra en bättre räntepolitik för att alldeles för sent ge sig in i matchen.

Kanske blir den starkare igen för en stund, kanske inte.

Vad som kommer hända med räntorna i USA återstår att se men det börjar bli skakigt och en eller två höjningar till kan vara taket för denna gång.

Frågan är vad som händer med de svenska räntorna, kommer man fortsätta höja även efter USA börjat sänka med en stärkande kronkurs som resultat eller kommer man bli sittandes med svarte petter, en ränta man aldrig hann höja och en redan svag kronkurs?

Jag tror en del av svaret ligger hos EU som ännu inte fått tummen ur och kanske aldrig lyckas få.

Jag inser att detta inlägget kan verka lite förvirrande, det är ungefär så jag känner mig inför ekonomiska beslut just nu.
Jag tycker att du väl illustrerar den rådvillhet som många känner just nu.   :)

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #992 skrivet: tisdag 29, januari 2019, 13:50:58 »
Och nu kommer Nordea med sin kaffesumpsprognos:

https://www.nordea.com/sv/press-och-nyheter/nyheter-och-pressmeddelanden/press-releases/2019/01-28-09h00-nordeas-konjunkturrapport-kylslaget-i-svensk-och-global-ekonomi.html

Naturligtvis körs det ett mantra om de svenska hushållens extrema räntekänslighet och Nordea gråter därmed över planerna på att eventuellt börja skära i ränteavdragen eftersom det ju är helt fel tidpunkt för det. Oklart är när banken banken anser att det är rätt tidpunkt, men med tanke på att ränteavdragen i allt väsentligt är direkta bidrag från skattebetalarna till bankväsendet så är aldrig gissningsvis en tanke. Nordea tror på en tillväxt på 1% resp. 1,5% 2019 och 2020, en halvering från deras senaste kvartalsprognos. Då ska vi komma ihåg att banken räknar på totala BNP, BNP/capita ska svensson absolut inte tänka på.

En rolig detalj är att de skriver att kronan har "allt färre vänner", vilket inte kan tolkas som annat än en direkt pik till vår illustra riksbanksdirektion. Mindre lustigt är att de därmed sällar sig till skaran av bedömare som tror att kronan skall fortsätta sin vandring ner i avloppet. (Nu skriver de förstås inte så. Man skriver att kronan ska stärkas "längre fram" när "penningpolitiken normaliseras" - d.v.s. när räntorna höjs och knäcker alla de där extremt räntekänsliga hushållen som absolut inte fick bli av med sina ränteavdrag.)

Så. Nordea tror på fallande krona, accelererande lågkonjunktur och absolut förbud för reduktionistiska räntepolitiska åtgärder eftersom man i förening med övriga storbanker har otaliga bolånetorskar som gisslan. Ser fint ut framöver, speciellt med den mest kompetenta och handlingskraftiga regering vi haft sedan Ola Ullstens dagar.

Svårt att se att det kan innebära något annat än ett fortsatt upptryck på guldkursen i kronor räknat.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #993 skrivet: tisdag 29, januari 2019, 22:35:10 »
God afton. Nu är det nära all-time high guld i svenska kronor. Om jag räknade rätt i hastigheten så är vi 3.3% ifrån rekordet från 7 år sedan. Borde kunna tas i år och kanske redan under vintern/våren. Gillas, men ogillas också eftersom jag har lön i skvalvalutan SEK.

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #994 skrivet: tisdag 29, januari 2019, 22:54:01 »
Jo.. hoppades guldet skulle gå ner mot 1000 USD Oz ... så var förberedd för att ladda stort med guldköp istället gick guldet upp.

Högsta är väl nu på väg mot "All time high" och på 394.67 kr/gram i september 2011....vi kanske slår det.
Ledsen att jag alltid gör fel.....köper dyrt säljer billigt det är jag  :o

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #995 skrivet: tisdag 29, januari 2019, 23:15:03 »
Jo.. hoppades guldet skulle gå ner mot 1000 USD Oz ... så var förberedd för att ladda stort med guldköp istället gick guldet upp.

Högsta är väl nu på väg mot "All time high" och på 394.67 kr/gram i september 2011....vi kanske slår det.
Ledsen att jag alltid gör fel.....köper dyrt säljer billigt det är jag  :o

Det beror på hur man ser det. Om vi tar guldpriset i dollar och jämför med mängden pengar (money supply) så är guld idag lika billigt som det var under bottenperioderna runt 1970 och år 2000. Guld är alltså billigt relativt mängden pengar (som är det klassiska inflationsmåttet). Det torde kunna vara (är) liknande för guldpriset i sek i relation till mängden pengar (M3). Alltså är det ett bra köpläge.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1156
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #996 skrivet: onsdag 30, januari 2019, 09:14:24 »
Endast 5kr från all time high.
Jag tycker det känns som att vi nu verkligen börja känna av ordet INFLATION!
Säljer man ett gram med guld får man nu hela 4oo.-....4st hundralappar.
För 20år sedan fick man inte ens 100lappen för ett gram med guld.
20 år med EU och 400% inflation på den svenska valutan mot guld.
Förstår man sig på inflation har man guld.
Förstår man sig inte på inflation så har man inte guld.

Stack on! And you dont need that yellow west.......

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #997 skrivet: onsdag 30, januari 2019, 20:54:47 »
Fed kapitulerar inför marknaden och lämnar idag räntan oförändrad vid sitt FOMC sammanträde.

Citat: "Med tanke på den globala ekonomiska och finansiella utvecklingen parat med dämpad inflationstryck kommer kommittén att vara tålmodig när den avgör framtida anpassningar av den korta styrräntan.

Dollarn dök på beskedet, och guldet drog iväg uppåt i dollar räknat.

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #998 skrivet: onsdag 30, januari 2019, 21:24:41 »
Börsen verkar gilla detta upp 1,66 % i USA .Fed var tuffa ett tag men de blev oroliga för börsen när den backade i december så nu backar FED. Tråkiga är att de dödar alla pensionsfonder i USA och på andra pensionsfonder som kalkylerar med 7% i avkastning. Lycka till med detta i en nollräntemiljö. Men kortsiktigt sparkar vi burken vidare .

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1156
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #999 skrivet: onsdag 30, januari 2019, 23:47:15 »
Endast 5kr från all time high.
Jag tycker det känns som att vi nu verkligen börja känna av ordet INFLATION!
Säljer man ett gram med guld får man nu hela 4oo.-....4st hundralappar.
För 20år sedan fick man inte ens 100lappen för ett gram med guld.
20 år med EU och 400% inflation på den svenska valutan mot guld.
Förstår man sig på inflation har man guld.
Förstår man sig inte på inflation så har man inte guld.

Stack on! And you dont need that yellow west.......
Har jag fel här eller har någon spetsat mitt gröna te?
Kolla in grafen på goldprice.org.
Typ tredje grafen om man trycker page down.
Där kan man ställa in SEK, klicka "all" och guldpriset all time high står då på 12112.- Tid: Fredag 9:e Sep 2011.
Klickar man på "10y" så är det borta?!?!? All time high de senaste 10 åren är då 11.723 Tid: Torsdag 15:e Sep 2011.
Konstigt?

Inloggad Au

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1000 skrivet: torsdag 31, januari 2019, 07:36:49 »
Centralbanker har inte köpt mer guld sedan år 1971
 Världens centralbanker har inte köpt så här mycket guld på nästan 50 år. Det uppger industriorganisationen World Gold Council, WGC, enligt AFP.

Bankerna lastade in 651,5 ton guld 2018, en uppgång med 74 procent sedan året innan. Det gör 2018 till historiskt. Bara en gång tidigare har det uppmätts mer omfattande gulduppköp.

– Oron om en global avmattning, ökade geopolitiska spänningar och hög volatilitet på marknaderna ledde till att centralbankernas efterfrågan nådde den högsta nivån sedan 1971, säger Alistair Hewitt, enhetschef på WGC.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1001 skrivet: torsdag 31, januari 2019, 12:26:48 »
Centralbanker har inte köpt mer guld sedan år 1971
 Världens centralbanker har inte köpt så här mycket guld på nästan 50 år. Det uppger industriorganisationen World Gold Council, WGC, enligt AFP.

Bankerna lastade in 651,5 ton guld 2018, en uppgång med 74 procent sedan året innan. Det gör 2018 till historiskt. Bara en gång tidigare har det uppmätts mer omfattande gulduppköp.

– Oron om en global avmattning, ökade geopolitiska spänningar och hög volatilitet på marknaderna ledde till att centralbankernas efterfrågan nådde den högsta nivån sedan 1971, säger Alistair Hewitt, enhetschef på WGC.

Fan det skulle jag ha vetat i höstas när det var billigt :D
Nu är pengarna tingade till annat och jag får vara nöjd med det jag har för tillfället :/

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1002 skrivet: torsdag 31, januari 2019, 19:18:15 »
Tror ni det fortfarande är relativt safe att köpa guld och silver. Eller bör man vänta på en dip?

Jag har alltid resonerat att månadsköp är bra för att minska risken att köpa på top. Sen köper jag mer om jag tycker det är väldigt billigt.

Hade inte bilen pajat och kostat 20k att laga så hade jag nog köpt något litet även nu

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 792
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #1003 skrivet: torsdag 31, januari 2019, 20:53:54 »
Jag lade en med mina mått mätt stor order igår så det lär gå ner snart.

Rödlöga

• Gäst
« Svar #1004 skrivet: torsdag 31, januari 2019, 21:05:04 »
Om fem år så kommer man tycka att guldet va billigt i Januari 2019, tror jag ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Silvermynt säljas. Maple, Eagle, phil och panda. by JohanB
Igår kl. 22:38

Mega Gold : Gold Maple, PAMP, St Gaudens Double Eagle. by mega_n
Igår kl. 20:16

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by cyber
Igår kl. 19:38

Postnord har gjort det igen! by haberdasher
Igår kl. 17:33

37,5 rubel by august
Igår kl. 15:50