Författare Ämne: Uppdateringar SWEA-projektet  (läst 185792 gånger)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Uppdateringar SWEA-projektet
« Svar #105 skrivet: onsdag 09, april 2014, 20:34:30 »
Suveränt!! Hoppas det ser bra ut... Lägger ni upp det på sidan så man får se när det har rasslat i brevlådan?
Efter att vi har gjort en bedömning av den levererade kvalitén, så kommer vi givetvis att lägga ut några bilder på Swea.
Vi får verkligen hoppas att Pobjoy nu har gjort sin hemläxa.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #106 skrivet: onsdag 09, april 2014, 20:52:27 »
Håller tummarna och tårna  ;D

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #107 skrivet: torsdag 10, april 2014, 15:02:13 »
Spännande, håller tummarna här med! :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #108 skrivet: onsdag 16, april 2014, 21:30:01 »
Så har då brevbäraren varit på besök, och Swea Mk. V har genomgått gängse granskning.
Det var helt klart ett stort steg framåt avseende texten vilket ni kan se på bilderna. Personligen så tycker jag faktiskt att den nya utformningen blev snyggare än orginaldesignen.
Men, men...  man får visst aldrig vara riktigt glad då allt inte höll samma standard, och det tyvärr var en del ojämnheter i den platta ytan runt Swea och lejonet.
Dessa fanns inte tidigare, så ev. härstammar de från sammanfogningen av de två olika orginalen.
Det är ingen katastrof, men då denna ytan var närmast perfekt tidigare, så känns det inte rätt att gå ner i kvalitet här.

Jag har påpekat detta men tyvärr inte fått något svar ännu, så de sitter väl och funderar på sin kammare, kan jag misstänka.

Jag lägger dock ut några bilder så att ni kan se hur den nya texten blev. De som har sett det förra utförandet live, kan säkerligen intyga att detta är klart mycket bättre.

Uppdatering kommer så fort jag har fått svar från Pobjoy.

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #109 skrivet: onsdag 16, april 2014, 22:34:37 »
Ser gutt ut! Men.. är det bara jag som tycker ansiktet ändras vid varje ändring med, hon ser lite ut lite som en han nu. Fast det kan vara ljuset kanske?

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
« Svar #110 skrivet: onsdag 16, april 2014, 22:36:54 »
Jag tycker lejonet ser tillskrynklat ut i nyllet. Det är väl förmodligen bara skuggor eller så är belysningen skum. Jag tycker mig endast se ett öga på djuret. Annars är Sweas ansikte som det varit en deldiskussioner på detta exemplaret alldeles utmärkt.
/Hasse

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
« Svar #111 skrivet: onsdag 16, april 2014, 22:40:55 »
är det bara jag som tycker ansiktet ändras vid varje ändring med, hon ser lite ut lite som en han nu.
Jag har inga problem med de höga kindknotorna. Vikingakvinnor kunde nog mycket väl ha sett ut så.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #112 skrivet: onsdag 16, april 2014, 22:58:43 »
Lejonet ser lite ut som om det är Picasso som ritat ansiktet och Sweas ansikte har i mina ögon en slående likhet med Vladimir Putins av bilden att döma.. Men Tycker Siffermannen att det ser bra ut "live" så litar jag på hans omdöme. Mynt i verkligheten och väldigt förstorade på bild är nog två lite olika saker.

Utloggad erland82

• Silvermedlem
« Svar #113 skrivet: onsdag 16, april 2014, 23:14:18 »
Får lov att hålla med dig SoulCrew. Att se det live lär vara en stor skillnad. Ju mer jag kollar så ser det ut att vara skuggor och reflektioner som gör att både lejonet och sweas ansikte ser lite konstiga ut. De små deteljerna blir lite förstärkta. Exempelvis ser det ut som kindbenen och ögonbrynen blivit grövre från skuggan som bildats. ;)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #114 skrivet: torsdag 17, april 2014, 00:40:30 »
Hehe! Ja det var många tankar kring Sweas och lejonets ansikten.
De har sett exakt likadana ut sedan i somras, och det handlar endast om hur reflektionerna och ljuset ligger. Här ville jag först och främst visa hur den omdesignade texten blev :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #115 skrivet: onsdag 23, april 2014, 20:39:39 »
John har varit utomlands över påsken, men idag fick jag följande mail.

Citat från: John Smith 23 april 2014 13:59
Dear 2818181,

To keep you up to date – the matter is with our technical department and I await their response with regards to your comments.

Regards

John

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #116 skrivet: onsdag 23, april 2014, 21:09:18 »
Tack för uppdateringen! Och ja, texten ser verkligen mycket bättre ut. Börjar närma sig känns det som. :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #117 skrivet: måndag 28, april 2014, 21:59:56 »
Vi har haft en hel del kommunikation med Pobjoy de senaste dagarna. Kontentan är att de vill skicka en Swea "ända till Amerikat" för en oberoende gradering av NGC. Vid första påseende så kan det verka positivt, men vi har lite funderingar om verkligen NGC bedömer det vi vill ha bedömt.

Frågan är om deras bedömning även inbegriper fel som tex. skapats vid poleringen av "the master die", dvs. långt innan prägling. Det normala är nog att denna är perfekt utförd av präglaren, och att man sedan ser på hur stora avvikelser från detta som resp. mynt får. På nuvarande Swea kommer avvikelsen att finnas på alla mynt, och frågan blir då om det verkligen är att betrakta som en avvikelse?

Det som gör en misstänksam är att Pobjoy knappast kan vara så naiva att de tror att nuvarande Swea kommer att jämställas med de finaste Proof- Pandor eller Kookaburror. Det kan finnas en fallgrop här som engelsmännen känner till. I annat fall så kommer det att vara som att de skjuter sig själva i foten med en haubits.
NGC är ju normalt ganska petiga runt det här med myntkvalitéer ;)

Det vore intressant att höra om någon känner till hur det förhåller sig med detta.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #118 skrivet: måndag 28, april 2014, 23:31:33 »
I vårt kontrakt med Pobjoy finns där något som säger hur/var en eventuell konflikt mellan dom och oss skall lösas?

Utloggad erland82

• Silvermedlem
« Svar #119 skrivet: måndag 28, april 2014, 23:56:41 »
Jag tyckte från början det var en enorm bedrift att överhuvudtaget komma så långt som att skapa och tillverka ett "eget" mynt. Det kändes skithäftigt rent ut sagt. Och självklart bör man ställa krav på kvalité på sin produkt men jag själv hade inte något krav eller tanke att ens skapa en likvärdig produkt som en proof-panda eller dylikt. Dessa bolag har en enorm erfarenhet samt kapital bakom sig för att skapa dessa mynt.

Jag vet ju inte nu hur läget ser ut med swea i detalj men vad jag menar är att jag tror inte någon här blir besviken på resultatet av Swea om det nu är något "fel" som knappt märks. Har du visat myntet för någon oberoende som inte kan varje detalj utan och innan. Vad var deras reaktion i så fall?

Jag vill inte låta negativ utan hyllar verkligen din ihärdighet och ditt engagemang.  Och jag skulle skulle tro att du lärt dig enormt mycket genom denna process som du med all säkerhet kan ta med dig till kommande mynt i serien vilket i sin tur kommer rädda oss från många hinder och fallgropar som man ofta stöter på vid skapandet av en helt ny produkt.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by 9darter
Igår kl. 23:57

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Igår kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane