Författare Ämne: Uppdateringar SWEA-projektet  (läst 185758 gånger)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Uppdateringar SWEA-projektet
« Svar #120 skrivet: tisdag 29, april 2014, 00:40:10 »
I vårt kontrakt med Pobjoy finns där något som säger hur/var en eventuell konflikt mellan dom och oss skall lösas?
Till att börja med så måste jag bara påpeka att vi kommunicerar så gott som dagligen med Pobjoy, så att nu ingen tror att situationen är låst på något sätt.

Vad det gäller en teoretisk konflikt så är det engelsk och europeisk konsumentköpslag som gäller.
Vi har ett relativt detaljerat kontrakt som reglerar affären i vilket Pobjoy har förbundit sig att leverera "Two dies in highest proof quality".
Det är i den formuleringen som vi har vårt trumfkort.

Det vi nu vill göra är att reda ut vad alla begrepp verkligen innebär, så att vi inte missar någon liten fallgrop någonstans. Tex. principerna för gradering. Vi har för övrigt kontaktat NGC, och frågat om deras premisser, men inte fått något svar ännu. Därför vore det intressant om någon medlem med goda kunskaper kring detta, kunde ge sin syn på saken.

Har du visat myntet för någon oberoende som inte kan varje detalj utan och innan. Vad var deras reaktion i så fall?
Vi har dels visat en tidig Swea för en mycket kompetent auktoritet på området, samt haft en liten forumgrupp som har studerat myntet. Åsikterna har då varit relativt samstämmiga. Det mesta har ansetts bra, men med några plumpar som behövs åtgärdas.

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #121 skrivet: tisdag 29, april 2014, 17:16:35 »
Som jag forstatt det bedomer NGC kvaliteen vid sidan av 'Mint errors'. Dvs enbart repor och andra skador som paforts av en persons hantering eller miljopaverkan som whitespots. Dessa drar ner kvaliteen, ex vis fran PF70 till PF65.

Men sk mint errors, dvs fel i "the master die" drar inte ner graderingen. Sadana errors skulle kunna vara;
"frosting errors"
"striation line errors"
"cracked die"
"spelling errors, ex vis spegel vand text"
"indents, dvs inatvanda repor fran master die"
Dessa ar mer vanliga an man kan tro. (ex vis fran olika China Mints)

http://china-mint.info/forum/index.php?topic=10287.msg60459;topicseen#msg60459

Personligen tycker jag att "dies in highest proof quality" skall inte ha dessa kvalitets fel.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #122 skrivet: tisdag 29, april 2014, 18:34:41 »
Men sk mint errors, dvs fel i "the master die" drar inte ner graderingen. Sadana errors skulle kunna vara;
"frosting errors"
"striation line errors"
"cracked die"
"spelling errors, ex vis spegel vand text"
"indents, dvs inatvanda repor fran master die"

Det är precis detta som jag har varit lite orolig för. Nu fick jag precis ett svar från NGC, vilket jag tycker är lite svårtolkat.
Det vore intressant att höra hur ni övriga tolkar min och NGC.s konversation.

Citat från: 2818181 i brev till NGC
Dear Sir / Madam

I have a question regarding your principles of grading.

As I have understood the process, you have several very clear criteria’s, and a few somewhat more subjective ones, to consider.

My question pertains to if you take into consideration, if for instance, the polishing process at the mint has left noticeable hairlines or scratches on the master die, or if a supposed to be flat surface, appears somewhat uneven due to substandard craftsmanship at the mint before striking?
We can call them pre-striking flaws or errors, as opposed to striking or post-striking ones like wear, improper cleaning, planchet flaws etc.
They are the result of sloppy work, and as they are situated on the surface of the master die, it consequently means that every single one of the coin gets these “flaws”.

Does this interfere with the result, or do you see the pre-striking flaws as a natural (but maybe not so desirable) part of this particular type of coin? Almost as a part of the design.

I would be very grateful if you can please help me straighten this question out.

With kind regards,

2818181
Sweden

Citat från: Lisa at Customer Service NGC
Dear Mr. 2818181,

Thank you for your email.  NGC does take all of that into consideration and Mint Made that we forgive accordingly.

Please feel free to email or call us should you have any further questions.

Thank you,

Lisa

Som jag tyder det hela så skriver hon:

"NGC tar allt detta i beaktande, och (fel) gjorda av präglaren, förlåter vi således."

Men jag tycker inta att syftningen är speciellt glasklar. Kan det vara så att det saknas kommatecken efter "consideration" och "Made"?
Eventuellt så får jag nog be om ett förtyligande.
« Senast ändrad: tisdag 29, april 2014, 18:38:17 av 2818181 »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #123 skrivet: tisdag 29, april 2014, 18:47:37 »
Men jag tycker inta att syftningen är speciellt glasklar. Kan det vara så att det saknas kommatecken efter "consideration" och "Made"?
Eventuellt så får jag nog be om ett förtyligande.

Det blir nog enklare, bättre och lättare om du ringer till NGC själv, du är väl bra på engelska och kan berätta allt den här och kräva förtydliga svaret.

/OT
Forummedlemmar som inte visste att jag också är med i Sweatåget, får veta det nu. Ja, jag sitter på taket, då alla platser redan var bokade när jag kom hit, men jag är som sagt med. :)
« Senast ändrad: tisdag 29, april 2014, 22:11:35 av Fantom »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #124 skrivet: tisdag 29, april 2014, 20:02:35 »
Citera
Thank you for your email.  NGC does take all of that into consideration and Mint Made that we forgive accordingly.

Nej, skrivningen är inte alls glasklar, men tyvärr så har du nog tolkat hennes svar helt rätt.
Citera
"NGC tar allt detta i beaktande, och (fel) gjorda av präglaren, förlåter vi således."
Men du skulle kunna mejla henne igen och ställa en specifik fråga, som mowi var inne på, nämligen ifall ett proofmynt får ha fel ifrån präglaren och ändå få högst gradering, eller någonting liknande.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #125 skrivet: tisdag 29, april 2014, 20:25:46 »
Men du skulle kunna mejla henne igen och ställa en specifik fråga, som mowi var inne på, nämligen ifall ett proofmynt får ha fel ifrån präglaren och ändå få högst gradering, eller någonting liknande.

Jag tänkte faktiskt göra det under kvällen, men ville först ha en "second opinion" om tolkningen.
För närvarande sitter jag och formulerar ett svarsbrev till Pobjoy om bla. detta.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #126 skrivet: tisdag 29, april 2014, 22:10:27 »
Jag drog iväg det här mailet till Lisa på NGC.
Vi får se vad hon svarar.

Citera
Dear Lisa

Thank you for your reply, but I think I must kindly ask you to clarify this a little bit more.

Shall I take your answer as if NGC take this kind of flaws into considerations if they appear after the striking, but if caused before, you will just ignore them?

If a scratch is incused and caused after minting, it is a negative thing, but if it is an indent one, derived from the die polishing, it doesn’t affect your grading?

And does this goes for the following as well?

"frosting errors"
"striation line errors"
"cracked die"
"spelling errors”
"indents”

I’m sorry to bother you once again, but I will be very grateful if you will straight this out.

With kind regards,

2818181

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #127 skrivet: onsdag 30, april 2014, 16:00:45 »
Jag fick det här trevliga mailet för någon timma sedan.
Det var lite utförligare än Lisas, och det indikerar väl att NGC tar viss hänsyn till våra problem, och om de är riktigt dåligt så blir det ingen gradering alls.
Vi har ett brev färdigformulerat att skicka till Pobjoy, men jag tror att vi skall sova på saken lite.

Frågan är om det är rätt att låta NGC avgöra om det är bra eller ej. Jag är lite tveksam, och tar tacksamt emot era åsikter i detta.

Citera
Good Morning 2818181,

I'm hoping to better help you understand the answer to your question. As graders, we understand that there are a lot of things that happen during the minting process. At times we get heavy die polish, or uneven striking, or struck thru's, etc... We know that these things are part of the process and take them into consideration while grading. Certain things such as die polish we can pretty much ignore. It doesn't have any negative affect on the grade, but can cause a coin that is 90% Proof Like or Deep Proof Like to not be called that due to the heavy striation. Other "as made" issues cannot be overlooked entirely during the grading process. Things such as strike weigh sometimes quite heavily in the grade. Certain types such as Walking Liberty Halves can come very weakly struck and can keep a coin from being higher than a MS63. Of course, this is all on a coin by coin basis and cannot be a blanket statement for the series.

Such things as die cracks can limit coins from obtaining the highest grades in the scale but are also looked at as "as made". I'm not familiar with frosting errors, or spelling errors. Indents, I'm assuming are referring to actual contact or damage to the coin and will absolutely affect the grade and in some cases keep it from obtaining a numerical grade all together.

I hope that this has helped.

Thanks,

John

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #128 skrivet: onsdag 14, maj 2014, 23:53:40 »
Det har varit lite tunt med uppdateringar den senaste tiden, men vi har inte haft så mycket att lägga ut.
Det har förts en del diskussioner med Pobjoy, vilka nu har skickat en Swea till NGC för gradering. Vi har försökt att få en förklaring till varför de anser det nödvändigt, då våra diskussioner i huvudsak rör saker som NGC normalt inte tar så stor hänsyn till.

Vi har även skickat ett formellt brev, där vi förklarar oss missnöjda med hur de har hanterat ärendet, och ställt ett antal specifika frågor rörande deras syn på kvalitetsbegreppet. Detta har dessutom följts upp med en påminnelse, och idag mottog vi ett löfte om svar under morgondagen.
Jag misstänker att de inväntar svar från NGC.

De säger att de är ISO 9001 certifierade, och har ett kvalitetssäkringssystem. Är det någon som är väl bevandrad inom dessa spårsmål, och som vet om det finns något för kunden att hämta där i samband med klagomål på kvalitet?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #129 skrivet: fredag 16, maj 2014, 11:12:17 »
Bara en kort kommentar om ISO 9001.

De har ett system som säger att de skall följa sina instruktioner så att det blir likt varje gång alltså lika bra eller dåligt.
Det ända det säger om kvaliten är att den ska vara jämn.

Alltså har du köpt en sak en gång så ska du kunna förvänta dig att den är likadan nästa gång du köper den.

Detta var kort men det är avsikten med ISO, att ha jämn kvalite.

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #130 skrivet: fredag 16, maj 2014, 18:19:01 »
okey, så nu skickar de ett eller ett par mynt till graderingsbolag? Vad innebär det för oss medlemmar, finns det något tidsram  då sommar är på intrång och många ska på semester osv..

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #131 skrivet: fredag 16, maj 2014, 21:08:40 »
Efter flera påstötningar utan något svar från John, så skickade jag imorse ett brev till Taya Pobjoy. Några timmar senare så damp nedanstående mail från John ned.

Som vi misstänkte så väntar Pobjoy på svar från NGC. Det komme givetvis att bli intressant att höra vad de har att säga, och ett högt betyg därifrån vore onekligen trevligt.
Pobjoy säger trots allt att de vill göra några ytterligare justeringar vilket kan vara avgörande, då nuvarande resultat inte är någon katastrof. Om nu inte NGC undkänner utförandet helt, så är min känsla att vi har drivit det hela så långt det går. Det kanske är så att vår design helt enkelt har varit för svår för Pobjoy. Det är i vart fall ett projekt de aldrig kommer att gölmma.

Vi kommer nu att få en mycket fin skeppssida, och en OK Sweasida vilket kanske inte är så illa trots allt. Swea kommer dessutom att vara registrerad hos NGC, vilket är mer än vi faktiskt hade vågat hoppas på.

Jag måste även passa på att tacka alla som har varit med på resan för ert tålamod. De senase månaderna har varit påfrestande för oss alla. Vi är inte riktigt i mål ännu men slutstriden är nog ändå påbörjad.

Citat från: John Smith, Pobjoy
Dear 2818181,

Despite your comments we do believe that the sample supplied is of proof standard but have been hoping to receive an observation from the grading company which has not yet arrived.

As a collector, you have an opinion as to what is proof standard, but I can honestly say that in nearly 50 years of trading and producing coins and medallions for Governments and International Organisations, we have never encountered so many negative observations as those received from you.

In hindsight, we should not have taken on this work but we did not anticipate this situation and I’m sure that you feel the same.

I still want to supply something that will be acceptable to you but I don’t want to comment further until the grading results are received.

We can see some minor areas where we could possibly improve the table but I believe your expectations would not have been met by any mint and we have tried to accommodate all of your instructions as received.

Regardless of whether you like the concept of grading, until such time as we receive the opinion of the company, we will not be in a position to make any further observations but you may be assured that it is our wish to resolve this situation at the earliest possible opportunity without rancour.

Regards

John Smith

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #132 skrivet: fredag 16, maj 2014, 22:02:37 »
Hehe.. har du börjat kolla andra myntverk för nästa upplaga. Tror inte de är så sugna på att ge sig på detta igen.  ;)

Och ja det är alltid tråkigt när det inte blir som man tänkt sig.!

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #133 skrivet: lördag 17, maj 2014, 00:26:38 »
Hehe! Nej, jag skulle tro att Swea har blivit något som jagar engelsmännen i deras mardrömmar, så de skulle förmodligen uppskatta en paus i den relationen.

Lite kuriosa i sammanhanget är att Taya Pobjoy faktiskt frågade om jag var intresserad av att ta fram några motiv till deras egna mynt. Även om det givetvis inte går upp mot Swea, så hade det onekligen varit kul att dela mynt med Drottning Elizabeth II.
Jag skulle dock misstänka att den förfrågan inte längre är aktuell :D

Som du skriver så har vi tittat runt lite på andra alternativ, och det finns några intressanta präglare som vi redan tidigare haft kontakt med.

Och ja det är alltid tråkigt när det inte blir som man tänkt sig.!

Jag misstänker att psykologin är lite som att ta ett OS-silver i ishockey. Man siktar så innerligt på att kunna nypa guldmedaljen, att silvermedaljen först kan kännas som ett misslyckande. Men med lite perspektiv på saken, så är det faktiskt jäkligt bra ändå.

Att ta fram ett vackert mynt är en komplex uppgift. Det är bara att se sig om och räkna hur många gäspningar till mynt det finns runt omkring oss som har producerats av proffs.
Här har vi trots allt fått till en riktigt fin sida och en svagare (men ändå godkänd) andra sida. Man får kanske helt enkelt vara lite ödmjuk inför uppgiften, även om det svider något.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #134 skrivet: lördag 17, maj 2014, 01:41:27 »
Ja då är vi antagligen vid vägs ände.

Jag tycker det varit oerhört spännande att följa SWEAs väg från ide till färdigt mynt.
Kunde aldrig i min enfald tro att det var så komplicerat att tillverka mynt.

Vet inte om ni tidigare tillverkat mynt eller om detta är det första, men en Silverplats är väldigt fint och hedrande.

Börjar känna mig sugen på nästa mynt nu.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by 9darter
Igår kl. 23:57

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Igår kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane