Författare Ämne: Uppdateringar SWEA-projektet  (läst 185737 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Uppdateringar SWEA-projektet
« Svar #30 skrivet: onsdag 04, december 2013, 19:12:54 »
Självklart är kvalitén viktigast, i och med att vi godkänner den så är ju liksom grunden för ev. tillkommande präglingar lagd.
Det är svårare att en annan gång höja kvalitén, än att ha den rätt från början.

Intresseklubben noterar också att Sarek bytt avatar från Lapporten till en lämmel (?)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #31 skrivet: onsdag 04, december 2013, 20:45:35 »
Intresseklubben noterar också att Sarek bytt avatar från Lapporten till en lämmel (?)
Under gårdagen figurerade det dessutom ytterligare ett avatarmotiv hos nämnda medlem.
Kan vi möjligen få en kommentar av huvudpersonen ifråga?
Är denna ombytlighet något vi nu måste vänja oss vid? :D

OnT
Jag kan heller inte se någon annan väg att gå, än att låta kvalitén fälla avgörandet. I synnerhet inte på Sweasidan. Dock skall vi göra allt för att underlätta Tomtens arbete om resultatet visar sig godkänt.

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
  • Affärsomdömen: 0
  • Myntmodell
« Svar #32 skrivet: tisdag 10, december 2013, 19:31:16 »
Här har vi dagens mailkonversation.
Som ni kan se så kommer det att bli på håret att kunna få några Sweor innan julafton. Om Pobjoy får till ett godkänt resultat imorgon, så bör vi kunna ha ett expresspaket i Sverige senast fredag. Om jag då kan godkänna, så skulle de kunna slå en mindre mängd mynt på måndag för omedelbar leverans till slutdestination. Då borde det inte vara något problem att hinna.
Som det nu är så finns det visat intresse för mellan 5-10 st mynt i Göteborgsregionen vilka då skulle kunna samfraktas. Därutöver så har Kristensson och Lordsinner aviserat en förhoppning om leverans. Ni kan väl skicka ett PM om ni fortfarande är intresserade (inkl. önskat antal)?

För den som inte hör av sig snarast, så går tyvärr tåget och det blir förmodligen leverans efter jul.

Citat från: 2818181
Dear John

First of all. Do we have any sample ready for evaluation yet?
If so, when can I expect to see it?
Here in Sweden, we are now  discussing the logistics around  a possible delivery before Christmas. As soon as we know the premises, I'll get back to you.
It would also be fine if we have all the details about the payment sorted out, in order to make a swift transaction.

Regards,
2818181

Citat från: John Smith, Pobjoy
Dear 2818181,

A sample was struck this morning but was rejected by our production department.

They are re-polishing the die and hope to have a good sample for me tomorrow.

Did you decide what the minimum number of pieces you need as I will need to know that for the financing? If we only part ship, then I’m not worried about immediate payment as we would still be holding part of your silver.

Regards

John

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #33 skrivet: tisdag 10, december 2013, 21:41:01 »
Tänker ge bort SWEA men för säkerhets skull har jag gjort kopior.
Så jag kommer dela ut ASE + en kopia på vår SWEA för senare leverans.

Jag kan lugnt vänta.
Tror mottagarna känner pulsen när dom får vänta på något så åtråvärt som vårt första mynt.

Leverans inte nödvändigt jag sitter still i båten, låter gärna mer angelägna få förtur.

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Myntmodell
« Svar #34 skrivet: onsdag 11, december 2013, 11:21:36 »
Bumpar inlägget om julleverans. Det är troligen sista dagen idag för att kunna få Sweorna innan jul, och det finns med största säkerhet möjlighet för ytterligare några bokningar.
Här har vi dagens mailkonversation.
Som ni kan se så kommer det att bli på håret att kunna få några Sweor innan julafton. Om Pobjoy får till ett godkänt resultat imorgon, så bör vi kunna ha ett expresspaket i Sverige senast fredag. Om jag då kan godkänna, så skulle de kunna slå en mindre mängd mynt på måndag för omedelbar leverans till slutdestination. Då borde det inte vara något problem att hinna.
Som det nu är så finns det visat intresse för mellan 5-10 st mynt i Göteborgsregionen vilka då skulle kunna samfraktas. Därutöver så har Kristensson och Lordsinner aviserat en förhoppning om leverans. Ni kan väl skicka ett PM om ni fortfarande är intresserade (inkl. önskat antal)?

För den som inte hör av sig snarast, så går tyvärr tåget och det blir förmodligen leverans efter jul.

Citat från: 2818181
Dear John

First of all. Do we have any sample ready for evaluation yet?
If so, when can I expect to see it?
Here in Sweden, we are now  discussing the logistics around  a possible delivery before Christmas. As soon as we know the premises, I'll get back to you.
It would also be fine if we have all the details about the payment sorted out, in order to make a swift transaction.

Regards,
2818181

Dear 2818181,

A sample was struck this morning but was rejected by our production department.

They are re-polishing the die and hope to have a good sample for me tomorrow.

Did you decide what the minimum number of pieces you need as I will need to know that for the financing? If we only part ship, then I’m not worried about immediate payment as we would still be holding part of your silver.

Regards

John

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Myntmodell
« Svar #35 skrivet: onsdag 11, december 2013, 17:52:30 »
Hoppet lever...
Dagens mail såg ut enligt nedan.
Innebörden av "pretty good" kan man ju möjligen fundera över, och att "they are trying one more option" får vi hoppas innebär att de eftersträvar perfektion.
Om allt klaffar, så kan jag kanske ha ett exemplar med express till på fredag.

Vi får hoppas att gudarna nu är med oss :)

2818181,

I received a sample this afternoon which looks pretty good but I can’t dispatch until tomorrow.

They are trying one more option and if that is ready in time, I’ll dispatch both examples to you tomorrow.

Regards

John

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Myntmodell
« Svar #36 skrivet: torsdag 12, december 2013, 14:23:24 »
 Jag frågade om innebörden av det förra mailet, och fick följande svar.

Dear 2818181,

Sorry for any confusion. I mean that the quality is good but it may be possible to improve.

I will only send two versions if I feel that they are different and cannot see if one is better than the other.

I’ll will e-mail you later today with details of dispatch.

Regards

John

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Myntmodell
« Svar #37 skrivet: torsdag 12, december 2013, 18:07:14 »
Fröken Swea sitter just nu på Heathrow, och väntar på morgonplanet till Landvetter.
Det är bara att hoppas på att hon glimrar vackert när vi lyfter på locket.

Nu känns det nästan som om julafton är redan imorgon och tomten jobbar på DHL :D
« Senast ändrad: torsdag 12, december 2013, 18:10:24 av SWEA »

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #38 skrivet: torsdag 12, december 2013, 18:30:48 »
Spännande!  Det ska bli väldigt intressant få se henne. Blev det en eller två versioner som de skickade?
« Senast ändrad: torsdag 12, december 2013, 19:56:23 av erland82 »

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Myntmodell
« Svar #39 skrivet: torsdag 12, december 2013, 20:15:19 »
Spännande!  Det ska bli väldigt intressant få se henne. Blev det en eller två versioner som de skickade?
Ja, spännande blir det verkligen.
Det är ett oz Swea som sitter för sig själv och väntar vid incheckningen :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #40 skrivet: fredag 13, december 2013, 22:05:33 »
Så har då Swea äntligen hittat fram till Sverige och tyvärr så måste jag meddela att hon inte riktigt motsvarade mina förväntningar.
Resultatet är till stor del bättre än de tidigare varianterna, men Pobjoy får inte riktigt till den nedsänkta texten.
John har ju förklarat att de har haft problem med vinklarna på stampen, vilket lett till att de inte får perfekta snitt.

När jag studerar resultatet så kan det kanske liknas vid när man skall göra pepparkakor.
Om du har slöa eller för tjocka formar, så blir det inte perfekta kanter utan de pressar ner materialet något medans de skär. Detta resulterar i något rundade kanter istället för skarpa snitt.

Rörande den frostade bakgrunden så är den förvisso mycket bättre än tidigare, men där finns trots allt fortfarande en antydan till mycket tunna slipspår och ojämnheter.
Swea och lejonet ser däremot bra ut

Skeppet är ju oförändrat, så där är kvalitén likt tidigare, godkänd.

När jag visat de tidigare Sweavarianterna för "silvernoviser", så har ingen noterat deras felaktigheter. Därför misstänker jag att ingen skulle reagera på dessa.
Dock så har vi här på forumet oftast högre kvalitetskrav än så, vilket gör att vi behöver fundera lite över nästa steg. Då det ändå inte går att göra något över helgen, så bör vi använda tiden till att fundera över tänkbara åtgärder.

Jag har redan skickat ett brev till Pobjoy där jag förklarat att vi är både missnöjda och besvikna på resultatet. Dock så stängde deras kontor 12.00 idag så de hann inte att läsa mitt brev.
Jag har inte hunnit att fundera så mycket ännu, men tänkte mig dock att författa ett utförligare brev på söndag, innehållande bildexempel och en (förhoppningsvis) väl genomtänkt strategi.

Några brainstormtankar som jag haft hittills:
  • Det känns inte rätt att ge upp, även om det känns tungt just nu.

• Jag misstänker tyvärr att det behövs mer omfattande åtgärder för att komma tillrätta med problemen, och att det kräver mer tid. Detta måste Pobjoy svara på.

• Det är trots allt Ostindiefararen som är huvudmotivet, och Swea är faktiskt att jämföra vid tex. bilden på Elizabeth II. Det är ju normalt inte henne som man tittar på.
    Jag menar inte att man skall strunta i problemen, men ändå ha denna faktor med i bakhuvudet.

• Kanske är resultatet fullgott för att ge bort i julklapp. Eventuellt så kan man se det som en provserie på tex. 20 st. för att känna av folks reaktioner. Och vem vet? De kanske kan bli väl så intressanta samlarobjekt i framtiden.

• Eventuellt så kanske vi kan sätta ihop en liten panel av medlemmar som kunde träffas IRL i Göteborgsregionen för en bedömning av nuvarande Swea.
    Baserat på detta så kan vi därefter fatta våra beslut. Det kan ju vara så att jag är övernitisk gällande kvalitén?

• Kanske är designen väldigt svår att utföra, vilket kanske bör tas med i resonemangen när man letar lösningar.
    Möjligen kan man förhandla med Pobjoy om att få en ny "enklare" Swea-design gratis till 2014 mot att vi godkänner denna med smärre förändringar.
    Jag har redan föreslagit detta i samband med den senaste omarbetningen, men de sade då att det inte behövdes (vilket så här i efterhand måste sägas var fel).

• Det gäller att vara smart nu och inte ta några förhastade beslut bara för att vinna några dagar. Det är bättre att tänka rätt än fort, och motivet som präglas nu kommer förmodligen att finnas kvar i hundratals år.

Nu har jag vädrat lite av mina tankar och det vore mycket intressant att höra era åsikter. Antingen som inlägg eller PM.
« Senast ändrad: fredag 13, december 2013, 22:29:56 av 2818181 »

Utloggad Socialgrupp III

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #41 skrivet: fredag 13, december 2013, 23:26:10 »
Vill bara säga att jag är inte nöjd förrän du är nöjd och tycker det verkar dumt att ta något förhastat beslut vid denna tidpunkt av projektet när det tagit så lång tid redan, ska väl tilläggas att jag inte tänkt ge bort någon SWEA för tillfället så lättare för mig att säga så än dom medlemmar som gärna hade gett bort SWEA i julklapp.
Punkt 3 gillar jag inte ;)
Punkt 5 skulle kunna vara nåt att tänka på om du känner att du eventuellt är lite övernitisk.

Stöd musikhjälpen!!

Tack för mig.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #42 skrivet: fredag 13, december 2013, 23:57:22 »
Det var tråkigt att höra! Vet att det är väldigt mycket tid och möda lagt på att det skall bli bra så att ge sig på mållinjen är knappast ett alternativ. Pobjoy är också så etablerade och har så mycket erfarenhet att de borde kunna ro det i hamn tycker jag. Korta synpunkter från mig på de punkter du listar:

1,2. Instämmer helt.

3. Förvisso, men det är ju troligen återkommande och lika viktigt att det är och känns bra.

4. Nja säger jag.

5. Absolut möjligt, är gärna med på det om det är intressant och blir aktuellt. Men jag tror ändå att du
har mycket bra koll på det hela och att det förhåller sig så som du säger.

6. Nja här också faktiskt. Det finns inga smärre uppoffringar eller ändringar man kan göra i designen/texten som skulle göra det bättre?

7. Instämmer helt.
« Senast ändrad: lördag 14, december 2013, 00:02:17 av Silver »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #43 skrivet: fredag 13, december 2013, 23:58:22 »
Jag tycker i vart fall inte att vi skall forcera fram ett dåligt avslut bara för de av oss som har tänkt att ge bort Sweamynt som julklapp. Behöver Pobjoy mer tid på sig för att få fram ett fint mynt så är det det som gäller. Tråkigt förstås för några, men nog är det väl ändå roligare att få ge bort ett förstklassigt mynt än ett inte lika bra. Så jag skulle vilja säga att det bara är att gilla läget och inte tänka på att börja prägla upp några halvmesyrer till julklapp. Gör i så fall som kristensson och ge dem en bit papper  :)

Tänker ge bort SWEA men för säkerhets skull har jag gjort kopior.
Så jag kommer dela ut ASE + en kopia på vår SWEA för senare leverans.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #44 skrivet: lördag 14, december 2013, 00:01:57 »
tycker det verkar dumt att ta något förhastat beslut vid denna tidpunkt av projektet när det tagit så lång tid redan

Bra feedback! Jag instämmer, men har även förståelse för att det kan finnas andra åsikter.
Frågan är hur Pobjoy kommer att reagera på vårt svar. Jag är övertygad om att inte heller de är helt nöjda med resultatet, och vill hitta en smidig lösning ur det här. Men man får inte heller glömma att de inte idkar någon välgörenhet, utan är ett företag som skall tjäna pengar. De har givetvis ett begränsat tålamod, och  därför kan det vara bra att fundera igenom lite olika scenarion.

Mina punkter var kanske i första hand menade som diskussionsunderlag snarare än konkreta förslag, men det är ju faktiskt ganska bra att bocka av dem som flera har gjort.
Det går ju även att lägga till egna punkter att diskutera.

Inom spotrdykning så har vi en regel som lyder: Stanna upp - tänk - agera! Alltid i den ordningen! Annars riskerar man att stå där med Svarte Petter...

« Senast ändrad: lördag 14, december 2013, 00:16:27 av 2818181 »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by 9darter
Igår kl. 23:57

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Igår kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane