Författare Ämne: Uppdateringar SWEA-projektet  (läst 185728 gånger)

Utloggad phat-cu-ru

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 4
Uppdateringar SWEA-projektet
« Svar #60 skrivet: måndag 16, december 2013, 00:10:50 »
Ser bra ut

Jag håller med ovanstående och när primtalet är nöjt E jag nöjt

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Uppdateringar SWEA-projektet
« Svar #61 skrivet: måndag 16, december 2013, 23:01:16 »
Då har Swea varit ute på stan för första gången tillsammans med vår spontanbildade lilla västkustspanel. Jag vill tacka deltagarna för ett trevligt samkväm med  intressanta diskussioner och åsikter runt projektet, samt givetvis tacka Silver för kaffet.
Det var både nyttigt roligt att få lite input utifrån, och vi var väl i stort sett överens i teorin kring de flesta frågeställningarna (nu gäller det bara att omsätta det i praktiken också).
Det har varit lite konversation med Pobjoy under dagen, där de ger en något avvikande åsikt rörande kvalitén än vad jag har. På vissa punkter är vi dock överens, och fortsättning följer.

Jag misstänker att deltagarna i dagens panel snart kommer att ge sin syn på saken, och kanske nyansera bilden något rörande Sweas utseende. Det skadar som sagt inte att få lite feedback "utifrån".

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
« Svar #62 skrivet: tisdag 17, december 2013, 08:29:10 »
Igår träffade jag 2818181 och Silver för att ta en titt på senaste provprägling av SWEA. Vi var alla överens om att baksidan (skeppet Götheborg) är fantastiskt fint och får betraktas som klar. Allt från text till motiv är helt suveränt, så den sidan lämnade vi utanför diskussionen. När det gäller framsidan (SWEA sidan) förde vi en diskussion om ett antal saker.

1) Skölden var felaktigt blank i.s.f. matt. Detta får till följd att det blir en otydlig gränsdragning mellan lejonet, skölden och SWEA. Man kan säga att motivet flyter ihop till ett helt blankt område i mitten av myntet och det krävs att man vinklar myntet rätt för att kunna urskilja delarna i motivet.
2) Texten "1 TROY UNS 999 FINSILVER" nertill på myntet är oskarpt. Faktiskt betydligt sämre än på föregående provprägling.
3) Den större texten runt myntet är inte av samma kvalitet som den på baksidan. Bokstävernas inbördes avstånd och lutning kunde man önska att de var lite bättre.
4) Små repor finns på de matta ytorna och speciellt en under lejonet.

Vi satt i 2 timmar tillsammans och studerade myntet.
Nu låter dessa anmärkningar väldigt negativt men trots dessa är helhetsintrycket att även SWEA-sidan håller hög kvalitet, bättre än SBSS t.ex.

Min uppfattning  om ovanstående punkter är:
1) Sköldens blanka yta skall ändras så att den blir matt. Detta kan då medföra att den inte kommer att bli helt slät kanske. Vad gör det ? En sköld som varit med i strid har naturligtvis bucklor.
2) Den lilla texten i underkant av myntet borde rättas till den också. Detta kan vara svårt utan att starta från scratch och blir förmodligen den punkt som är svårast att hantera.
3) Den större textens brister är av mindre allvarlig art. Denna punkt var den där kanske jag själv hade en något avvikande åsikt. D.v.s. Jag tycker detta är en mindre allvarlig sak.
4) Repan under lejonet borde gå att fixa utan att man gör om hela jobbet. Övriga repor är så små att ingen noterar dem om man är oerhört petig och har gott om tid på sig.

Det har framförts åsikter på forumet om att SWEA's ansikte skulle se konstigt ut. Detta är absolut inget som jag håller med om när man ser myntet.

Så där. Där är mina synintryck av myntet. Sammanfattningsvis är myntet så fint att jag skulle hellre vilja ha leverans än att vara utan myntet men om åtminstone punkterna 1 och 2 kunde åtgärdas är det värt att vänta ytterligare en tid. Detta är nu min uppfattning om saken och jag hävdar inte att den är enda sanningen. Dock påstår jag att det är något helt annat att se myntet i verkligheten än på ett foto.

/Hasse

« Senast ändrad: tisdag 17, december 2013, 08:34:05 av hasse_A »

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
Uppdateringar SWEA-projektet
« Svar #63 skrivet: tisdag 17, december 2013, 11:04:45 »
Jag blir inte lite avundsjuk på er som har fått se och klämma på myntet! :)

Utloggad björk

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #64 skrivet: tisdag 17, december 2013, 12:35:26 »
Precis som hasse_A ovanför så hade jag privilegiet att se på SWEA i gårkväll. Mina åsikter är också rörande överens med nämnda forumit trots att detta var ett annat möte med 2818181.

Baksidan är perfekt, som att titta på en fin tavla med ram, fantastiskt vacker!

Första intrycket av framsidan är, "vackert mynt!" Det är först när man kollar lite tydligare som man kan anmärka på saker och då framförallt texten. Tar upp punkterna i samma ordning som hasse_A så blir det lättare :)

1: Skölden bör vara matt i stället för nu, blank. Störde mig inte speciellt mycket och jag hade nog inte tänkt på det men eftersom den tidigare präglade SWEA:n var med och den skölden var matt, så såg man att det såg bättre ut.

2: Den lilla texten är väldigt suddig/oskarp och såg inte bra ut, texten grötar ihop sig. Det är det jag var mest missnöjd med.

3: Även den större texten är oskarp, inte alls så illa som den mindre men sämre än första präglingen och även sämre än den på andra sidan av myntet.

4: Repan under lejonet får jag säga att jag inte tänkte på. Jag var på jobbet och hade tyvärr inte samma tid som de andra att kolla på myntet, men det var inget som jag störde mig på. Den första präglingen kunde man se fler på, så det har blivit mycket bättre. Men även på den första präglingen så störde det mig inte nämnvärt. Man ser det om man letar efter det men jag kanske är mer immun mot detta :)

Om jag har förstått det hela rätt så om vi vill att man skall göra om en detalj så måste man göra om hela sidan. Och frågan är då hur långt man kan pusha Pobjoy Mint.

Om vi får till en ny prägling så borde, enligt mig, fokuset ligga på texten, att få den skarp, fin och tydlig. Om det betyder att man gör texten på ett annat sätt, må så vara. I andra hand skölden och i tredje repan. Men gör de om texten och iom detta måste göra om resten så borde det vara en smal sak att göra skölden matt tex. Ansiktet är så litet att det inte spelar någon roll, stor skillnad på att se den uppförstorad på en skärm och på ett mynt i handen :)

Detta skulle i så fall såklart ta tid men min högst personliga åsikt är att det spelar mig ingen roll alls. Jag har inte bråttom och jag väntar hellre och får de sakerna åtgärdade än tvärt om.

Om de nu inte skulle vilja göra en ny sida utan att detta skulle äventyra hela samarbetet med Pobjoy Mint så tycker jag absolut inte att det skulle vara värt det. Som sagt, det första intrycket av SWEA-sidan är "vackert!" och det är först när man kollar närmare som man tänker på ovanstående punkter. Mynt görs om hela tiden och, återigen, enligt mig, är det bättre att vi (vi? jag har inte gjort något :) ) gör om SWEA-sidan till nästa omgång mynt i så fall.

Vill avsluta med att säga att jag är väldigt imponerad av allt jobb och slit som lagts ner på detta mynt. Det var mycket roligt att äntligen se myntet i verkligheten och hur vackert det är! Det är bara detaljer som vi pratar om och jag vill rikta ett stort tack till er som lagt ner så mycket jobb och tid på detta som ni gjort. Tack! :)

//björk

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #65 skrivet: tisdag 17, december 2013, 13:32:06 »
Det ser inte helt mörkt ut rörande omskriften. Jag skickade en hög med bildexempel rörande detta till Pobjoy, och här är svaret jag fick.

Senast igår så lät det annorlunda, men det är svårt att snacka bort bilder.

Citera
Dear 2818181,

Thank you for your latest observations.

I have passed this to our production department and have asked them to prepare advice on how we can proceed.

Regards

John

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #66 skrivet: tisdag 17, december 2013, 14:32:48 »
Jag fick också det stora nöjet att få se SWEA i går. Väldigt kul att både ses och få se nuvarande resultat. Jag kan i princip skriva under på vad 2818181, hasse_A och björk sagt då de sammanfattat det mycket bra. Men kort så tycker jag som följer:

* Sidan med skeppet är kanon, mycket imponerande! Skeppet mot den blanka bakgrunden, helheten, texten.

* När det kommer till SWEA är själva motivet med henne och lejonet mycket bra. Precis som sagts tidigare så är ansiktet på SWEA så litet på myntet att det inte går att urskilja så mycket med blotta ögat. Syns väldigt mycket mer på bilden 2818181 postat. Jag tycker också att man betraktar snarare hela motivet med SWEA, sköld och lejon så det är en sådan liten detalj.

* Den lilla texten är ganska grötig och betydligt sämre än på föregående version av SWEA. Den större texten också sämre, men i mitt tycke inte heller lika illa som den lilla.

* Skölden är blank. Jag tycker en matt passar bättre då den skiljer av SWEA och lejonet, lättare att snabbt se motivet då man ser på myntet. Dock är nuvarande blanka sköld väldigt slät och fin till skillnad från den matta på föregående mynt.

* Poleringen innanför den den yttre cirkeln är klart mycket bättre, även om man skulle kunna få det lite bättre. Dock inget superkritiskt och det duger absolut som det är nu tycker jag. Möjligen då den lilla "repan" som syns mellan lejonets tassar. Men nu är jag ganska petig, det är inget man ser genom att snabbt se på myntet.

Sammanfattningsvis är det viktigaste i mina ögon att den lilla texten blir lite skarpare och skölden matt.

För övrigt är jag riktigt imponerad och hatten av för 2818181, Silverräven och andra som jobbar på med detta projekt. It´s worth waiting for!
« Senast ändrad: tisdag 17, december 2013, 17:58:33 av Silver »

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #67 skrivet: onsdag 18, december 2013, 16:57:55 »
Väl skrivna recensioner från panelmedlemmarna. Vi var ju i stort sett överens om det mesta runt utförandet.
Ur det perspektivet så måste jag nog säga att dagens mail från Pobjoy nog var det bästa besked vi kunde få.

Jag skickade ett förslag på utförande som de kunde använda om de trodde det kunde underlätta. Jag lägger upp en bild under kvällen.
Citera
Dear 2818181,

Thank you for this and we’ll work on the amendments.

Plasters are not destroyed during the process but can be damaged which is why we produce rubbers and then acrylics.

Utloggad björk

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #68 skrivet: onsdag 18, december 2013, 23:50:06 »
Det låter ju perfekt :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #69 skrivet: torsdag 19, december 2013, 13:56:09 »
Dagen klart positiva mail.
Citera
Dear 2818181,

I’m going to have the lettering made new based on your latest version.

This will be done during the Christmas break but will keep the central images as before.

Regards

John
Jag skall även försöka hinna med att lägga ut en bild att använda som julklapp under kvällen.

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
  • Affärsomdömen: 0
  • Myntmodell
« Svar #70 skrivet: torsdag 19, december 2013, 23:22:44 »
Här kommer en bild som går att skriva ut på fotopapper, och ge bort i Julklapp för den som önskar.
Upplösningen på denna versionen duger bra till en A5- utskrift av hyfsad kvalitet.
Önskar någon en högupplöst A4 så kan ni skicka PM till 2818181 och uppge din e-postadress, så skickar han en större bildfil till dig.

Edit: Bilden verkar komprimeras ganska mycket på forumets server, så den kanske inte riktigt håller för som en A5. Men skicka bara ett PM, så får du en större bildfil som funkar bra.
« Senast ändrad: fredag 20, december 2013, 00:09:51 av SWEA »

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #71 skrivet: torsdag 19, december 2013, 23:45:09 »
SNYYYYYGGT!  ;D ;D ;D

Utloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #72 skrivet: lördag 21, december 2013, 08:17:41 »
Det låter lovande, skönt att de kan förbättra texten utan att behöva göra om allt. Och bilden var riktigt snygg!  :D

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #73 skrivet: lördag 21, december 2013, 10:44:53 »
Trevligt att "reklambilden" föll i god jord.
Skall det nu vara papperssilver till jul, så får det i vart fall se respektabelt ut ;)
Det roliga med bilden på skeppet, är att den faktiskt ger en relativt rättvisande bild av verkligheten (inget går ju dock upp mot the real deal).
Det kan ju vara lite lurigt det där med fotografier på silver annars.

Angående omarbetningen av Sweasidan, så kommer fonten nu att vara mer lik skeppssidan (fast med något större utrymme mellan bokstäverna).
Dessutom så tvingades jag att offra "fin" i finsilver, för att allt skulle få plats. Jag känner dock att det funkar väl så bra med 999 SILVER, och att det är en godtagbar kompromiss i sammanhanget.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #74 skrivet: lördag 21, december 2013, 10:49:46 »
Angående omarbetningen av Sweasidan, så kommer fonten nu att vara mer lik skeppssidan (fast med något större utrymme mellan bokstäverna).
Dessutom så tvingades jag att offra "fin" i finsilver, för att allt skulle få plats. Jag känner dock att det funkar väl så bra med 999 SILVER, och att det är en godtagbar kompromiss i sammanhanget.

Mycket goda nyheter!

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by Tyr
Idag kl. 19:35

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Idag kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane