Författare Ämne: Eget silvermynt/medalj  (läst 446973 gånger)

Guld500

• Gäst
SV: Eget silvermynt/medalj
« Svar #390 skrivet: fredag 06, september 2013, 20:59:11 »
Kanske skall jag även komma med lite konstruktiv kritik.

Det som stör mig mest är handen som håller i svärdet. Det ser ut som om hon håller svärdet långt ner på fingrarna, nästan i fingertopparna.
Hon borde ha ett stadigt tag i svärdet enligt min mening.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #391 skrivet: fredag 06, september 2013, 21:19:45 »
Nu sticker jag ut hakan igen, "thats me"  ;D "love me or hate me"  ;D

Men är det inte lite patetiskt när alla som älskade tidigare versioner av Swea nu tycker att den tidigare ser ut som skit, och den nya är helt fantastisk!!

#slängakappaneftervinden
#jaggörsomallanadra

Den tidigare versionen var det ingen som såg förutom de som håller i projektet. Det vi hyllat tidigare ar baksidan dvs motivet på skeppet. Och detta med all rätt då skeppet är fantastiskt vackert  :)

Guld500

• Gäst
« Svar #392 skrivet: fredag 06, september 2013, 21:34:14 »

Men är det inte lite patetiskt när alla som älskade tidigare versioner av Swea nu tycker att den tidigare ser ut som skit, och den nya är helt fantastisk!!

#slängakappaneftervinden
#jaggörsomallanadra

Den tidigare versionen var det ingen som såg förutom de som håller i projektet. Det vi hyllat tidigare ar baksidan dvs motivet på skeppet. Och detta med all rätt då skeppet är fantastiskt vackert  :)

Säker?

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1593.msg14803#msg14803
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1593.msg15547#msg15547
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1593.msg15572#msg15572
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1593.msg15577#msg15577
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1593.msg15597#msg15597
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1593.msg17045#msg17045

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #393 skrivet: fredag 06, september 2013, 22:03:35 »
Citera
Den tidigare versionen var det ingen som såg förutom de som håller i projektet.
Han syftar på gipsförlagan och det har han ju rätt i.

Jag tog bara bort lite av den högra biten av kronan och då ser det klart bättre ut. Men det kan ju bli än bättre med den detaljen.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #394 skrivet: fredag 06, september 2013, 22:27:03 »

#slängakappaneftervinden
#jaggörsomallanadra

Säker?

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1593.msg14803#msg14803
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1593.msg15547#msg15547
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1593.msg15572#msg15572
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1593.msg15577#msg15577
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1593.msg15597#msg15597
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1593.msg17045#msg17045

Japp. Ingen i tråden har i något tidigare inlägg sagt något positivt om den tidigare gipsförlagan.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
« Svar #395 skrivet: fredag 06, september 2013, 22:34:14 »
Citera
Han syftar på gipsförlagan och det har han ju rätt i.

Jag tog bara bort lite av den högra biten av kronan och då ser det klart bättre ut. Men det kan ju bli än bättre med den detaljen.

Jag tycker det ser ut som att kronbladen är raka i förhållande till texten men sena i förhållande till Sveas huvud. Det ska såklart vara tvärt om. Kronan ser även ut att "hänga i luften" bakom huvudet istället för att sitta på huvudet.

Blev dock lite bättre när du tog bort kronbladen längst till höger då den blev lite mer centrerad i alla fall  :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #396 skrivet: lördag 07, september 2013, 14:14:08 »
Enda som jag kan tycka skulle kunna göras lite bättre är kronan som ser lite sne ut samt att hon kunde ha fått vara lite smalare i ansiktet.
Vi har påpekat båda dessa bitarna idag i vårt svar till Pobjoy.
Till viss del så kan detta bero på de mörka skuggorna från sidoljuset vilket tar uppmärksamheten av ögat och ger ett snett intryck. Jmfr. falsk Pandadiskussionerna i en annan tråd. Det breda ansiktet kan även till viss del bero på ljuset, men även vara ett resultat av konstnärens bedömningar kring förminskningen av motivet, och det är här någonstans det börjar bli svårt för den oinvigde.

Det går nämligen inte att behålla riktigt "normala propotioner" på motiv som skall förminskas så kraftigt. Alla delar av ansiktet måste förstoras för att synas och samtidigt upplevas som realistiska. Detta resulterar då i att ansiktet ofta blir något brett för att allt skall få plats s.a.s. Hur väl man lyckas är svårt att bedöma innan man präglat ett fysiskt prov. En tredje faktor att ta hänsyn till är att Swea kommer att vara blank, vilket skapar en mängd svårbedömda fenomen som dessutom varierar när du rör på myntet.
Dessutom är det till viss del subjektiva bedömningar vilket inte gör det hela lättare.

Vi har dock påpekat detta och därmed skriftligen lämnat över ansvaret till konstnär/präglare.
Ni får givetvis diskutera vad ni vill men då vissa diskussioner (om tex kronan) verkar upprepas så citerar jag Sweas tidigare inlägg.
Jag vill även påpeka att sk. pixelpeeping sällan har mycket med det slutliga intrycket att göra. Om vi skulle gjort en 1 kg Swea så skulle detaljer upplevas liknande bilderna. Nu skall vi förminska motivet avsevärt vilket spelar stor roll. Ta och förstora upp vilken trycksak som helst så syns detta tydligt.
Faktum är att MkII faktiskt såg ganska OK ut irl. Det var framför allt kvalitén på ytorna som inte höll måttet. Nu förbättrats alla bitar vilket bör innebära ett mycket bättre totalintryck.

Skulptören har fått reda på våra påpekanden och kommet att svara i nästa vecka.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #397 skrivet: lördag 07, september 2013, 14:30:07 »
Citera
Jag tog bara bort lite av den högra biten av kronan och då ser det klart bättre ut.
Tänk på att kronan är innanför de svarta konturerna. Detta är sk. proof-lines runt kronan och tassarna.
Om du tar bort den högra spetsen så blir perspektivet fel. Det är hela kronan som ev. skall flyttas.
Jag har gjort en illustration om detta åt Pobjoy, men då jag är i Dalarna på forsränning nu, så kan jag inte lägga ut detta förrän på söndag kväll.

Utloggad Crassus

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #398 skrivet: söndag 08, september 2013, 18:54:32 »
Citera
Det som stör mig mest är handen som håller i svärdet. Det ser ut som om hon håller svärdet långt ner på fingrarna, nästan i fingertopparna.
Hon borde ha ett stadigt tag i svärdet enligt min mening.

Är det inte så att det ska förefalla som att svärdets tyngd vilar mot marken?  Då skulle det se onaturligt ut om hon höll ett fast grepp istället
för ett avslappnat. Den detaljen tycker jag inte är något fel alls på.
« Senast ändrad: söndag 08, september 2013, 19:05:33 av Crassus »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #399 skrivet: söndag 08, september 2013, 20:26:19 »
Nä, det är ingenting att bråka om utformningen av handens grepp. Myntets diameter skall enligt uppgift vara 38,6 mm och då  gör en liten förändring där knappast någon skillnad.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #400 skrivet: måndag 09, september 2013, 00:15:53 »
Jag tänkte försöka mig på att illustrera hur stor skillnad det kan vara mellan detaljskärpan på en matt Ø25 cm gipsskulptur kontra den blanka Ø39 mm slutprodukten. Ta inte bilden allt för bokstavligt utan se den mer som en hjälp för sinnena till att översätta och visualisera förminskningsprocessen.
  • Översta bilden visar bilden jag har skickat till Pobjoy för att illustrera hur kronan bör sitta.
  • Mittenbilden är en digital simulering av hur silvermyntets detaljer blir svårare att urskilja i det mindre formatet.
  • Sista bilden visar hur MkII blev i silver jämfört med gipsförlagan, samt en close-up av Elizabeth II på en Fuji Taku att jämföra med.
Förhoppningsvis underlättar detta förståelsen för vilka detaljer som kan vara relevanta att fokusera på och vilka som spelar en mindre roll för helhetsintrycket.

Utloggad Gyllene Propellerkepsen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #401 skrivet: tisdag 10, september 2013, 23:04:32 »
Hur går det med myntet? Det är verkligen ursnyggt. Jag ser fram emot att se bilder på den reella dealen!

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #402 skrivet: onsdag 11, september 2013, 08:52:42 »
Kul att du gillar designen.

OK. Har flyttat ovanstående poster hit där de passar bättre.
/Mod
« Senast ändrad: onsdag 11, september 2013, 09:38:23 av mega_n »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #403 skrivet: onsdag 11, september 2013, 19:48:06 »
tack 2818181 för att du visar vilken skillnad det är på gips resp. hur det blir i verkligheten, det hade jag inte trott.

Nu blir man grymt sugen se den på riktigt

Guld500

• Gäst
« Svar #404 skrivet: onsdag 25, september 2013, 20:58:32 »
BUMP!

Höstens vindar piskar runt knuten. Brrr det börjar bli ruggigt ute nu, snart är det jul igen.
I Aprils värmande vårsol gjorde jag en "investering" på 10 SWEA-mynt. Det är nu 6 månader sedan, kommer dem med tomten tro?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by MrNook
Idag kl. 09:43

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Igår kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane