Författare Ämne: Eget silvermynt/medalj  (läst 446976 gånger)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Eget silvermynt/medalj
« Svar #60 skrivet: torsdag 04, oktober 2012, 23:55:03 »
Då var det så dags att låta täckelset falla för Swea ver. 1.03. Hon har nu iklätt sig en längre kjol, en ny brynja av senaste snitt och samtidigt skaffat sig ett husdjur. Ta i beaktelse att detta är en BETA-verision av myntet, och såväl lejon som Swea själv har en del förenklade detaljer.
Baksidan behöver filas lite ytterligare på, men läggs ut när den har fått något klarare struktur.
Kom gärna med åsikter om vi är på rätt väg i designen då det är värdefullt att få feedback.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #61 skrivet: fredag 05, oktober 2012, 00:11:29 »
Kom gärna med åsikter om vi är på rätt väg i designen då det är värdefullt att få feedback.

Jag hade fått för mig att en enkel stilren design var målet. Nu verkar det bli ett (över)arbetat motiv med många tillbehör och varifrån kom lejonet? Svea är vacker men inte lejonet(i denna skepnad).
Bara mina synpunkter som ickedesigner...

/H

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #62 skrivet: fredag 05, oktober 2012, 00:13:58 »
Jag är sjukt imponerad, trots att jag redan sett utkast :) det enda jag kan komma som jag tycker kan förbättras är lejonets tassar. Högertassen ser ut som en människohand med tumme i mitt tycke. I övrigt skulle jag vara jäkligt stolt över att få äga detta mynt!

Utloggad Hemulen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 4
  • Vem, Jag?
« Svar #63 skrivet: fredag 05, oktober 2012, 08:07:11 »
Jag håller glatt med Silverräven, tjusig design. Och angående högertassen, den bör åtgärdas.
Det är antagligen bättre att låta båda framtassarna så att säga hänga över "kanten".
Samt att katter har 4 synliga "fingrar" det ser ut som det bara är 3 på vänster tass.

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #64 skrivet: fredag 05, oktober 2012, 08:29:19 »
Gillar Swea men gillar inte lejonet som den ser ut nu. Men skulle definitivt vilja ha myntet.

Man tycker ju olika i sådana här fall men tycker lejonet ser lite tamt ut. Skulle vilja ha han lite starkare så att säga. Tycker han ser ut som han är lite vek. Äh jag vet inte riktigt men skulle vilja se att han ser lite mera "stolt" och stark ut på något sätt. Sen hur det skulle se ut vet jag inte.................

Man kan ju se detta som att vi är lejonet som blir kuvade av fru swea. Det räcker med det som man har hemma.  ;) :D
Ja,ja man har väl mindrevärdeskomplex :D

Men jag tycker samtidigt att ni som håller på med detta ska ha det slutgiltiga beslutet i era händer. Djupt imponerad att ni tar er tid och försöker ro ett sådant här projekt i hamn.
« Senast ändrad: fredag 05, oktober 2012, 08:34:32 av the-end »

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #65 skrivet: fredag 05, oktober 2012, 08:52:53 »
Snyggt jobbat! Jag skulle inte kunna göra det bättre själv, men jag tycker ögonen på lejonet ser lite för mänskliga ut. Har googlat lite på "lion drawings" för att kunna sätta fingret på det och jag tror att det beror på vinkeln under själva ögat. Linjen under kanske skall vara lite snedare? Ögon är svårt helt klart, men spelar stor roll för utseendet. Men som sagt, riktigt fint. Jag köper det mer än gärna!
« Senast ändrad: fredag 05, oktober 2012, 09:11:55 av Silver »

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #66 skrivet: fredag 05, oktober 2012, 09:04:22 »
Även jag är helt utan designerådra men tycker som flera andra att lejonet är lite tveksamt. Enkelt och stilrent som sagt. Ju mer lejon, svärd och sånt som tillommer desto större risk att det blir plottrigt.

Men jag är absolut intresserad oavsett detaljerna.

august

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #67 skrivet: fredag 05, oktober 2012, 09:13:50 »
Lejonet är nog även min största kritik, Britanniamyntet hade ett lejon år 2007 (bland annat), som liksom på detta ligger kuvad bredvid huvudmotivet. Dock så lyckas de få lejonet att se mer skräckinjagande ut och inte lika tamt som i detta fall: .

Allt detta tror jag beror på ansiktet på lejonet. Kanske även man kan försöka skapa mer av en man snarare än vad som ser ut som långt hår, öronen tycker jag även bör synas men är en mindre punkt.

Tyckte även Moder Svea såg mer ledande och stark ut på det förra motivet med armen rakt ut med svärdet men förstår att detta är lite svårt att klämma in med lejonet i bilden.

Vet att detta är en beta version, är övertygad om att slutresultatet kommer bli kanonbra.

Hoppas det inte lät allt för kritiskt och vill bara tillägga att det är ett otroligt initiativ och bra jobbat.

« Senast ändrad: fredag 05, oktober 2012, 09:17:53 av Azure »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #68 skrivet: fredag 05, oktober 2012, 09:41:14 »
Det verkar inte lätt designa mynt och få dem bra...
Silver Bullet Silver Shield har präglat en första försök av sin design...

Silver Shield Round Review and Sculptress Interview
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1579.msg14815#msg14815

Designen med Svea, lejonet sköld och svärd är också till motivet/ideen mycket likt den Britannia som Azure visade...

Missförstå mig inte. Jag tycker detta är mycket kul och vill också köpa det färdiga resultatet...

/H
« Senast ändrad: fredag 05, oktober 2012, 09:54:41 av mega_n »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #69 skrivet: fredag 05, oktober 2012, 10:19:36 »

Designen med Svea, lejonet sköld och svärd är också till motivet/ideen mycket likt den Britannia som Azure visade...

Missförstå mig inte. Jag tycker detta är mycket kul och vill också köpa det färdiga resultatet...

/H

Likheten med Britannia ligger mestadels i sammanhanget att bägge är fiktiva nationalsymboler, som du säkert redan vet. Jag vet dock ej hur stor betydelse lejonet har hos Britannia, men på svenska skulpturer och andra avbildningar är lejonet en vanlig del i motivet.

Tanken att gå ifrån ett enkelt och stilrent mynt övergavs även främst för att vi vill att priset skall kunna reflektera en hög designmässig kvalité. Ett mynt som ligger i nivå med en nypräglad Lunar är inte så roligt att köpa om det ser ut som en vanlig rund tacka med lite text på, i mitt tycke. Priset påverkas ändå främst av antalet präglade mynt snarare än på designen, så då kan vi lika gärna försöka göra det bästa av situationen :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #70 skrivet: fredag 05, oktober 2012, 11:22:15 »

/H

Likheten med Britannia ligger mestadels i sammanhanget att bägge är fiktiva nationalsymboler, som du säkert redan vet. Jag vet dock ej hur stor betydelse lejonet har hos Britannia, men på svenska skulpturer och andra avbildningar är lejonet en vanlig del i motivet.

Tanken att gå ifrån ett enkelt och stilrent mynt övergavs även främst för att vi vill att priset skall kunna reflektera en hög designmässig kvalité. Ett mynt som ligger i nivå med en nypräglad Lunar är inte så roligt att köpa om det ser ut som en vanlig rund tacka med lite text på, i mitt tycke. Priset påverkas ändå främst av antalet präglade mynt snarare än på designen, så då kan vi lika gärna försöka göra det bästa av situationen :)

Likheten med Britannian var bara en reflektion. Naturligtvis är det som du säger att många motiv upprepas på många sätt och att det kan bli unikt på andra sätt...

Till exempel har ju miljontals musikstycken skapats med endast typ 7 noter i olika kombinationer...
(Jag vet att det är mer än 7 men principen...)

Med stilrent menade iallafall inte jag en blank tacka men lite präglad text. Ett stilrent mynt kan fortfarande ha ett motiv etc. Dock vill man isåfall minska ned på antalet objekt i motivet för att det inte ska bli för kluttrat...

Håller också med att det är upp till designer och finansiärer att avgöra detta...
Men feedback efterfrågades ju så...

/H

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #71 skrivet: fredag 05, oktober 2012, 11:47:45 »
På tal om Lejon så skapades moder Svea av Anders Lejonstedt enl. wikipedia.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Moder_Svea

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #72 skrivet: fredag 05, oktober 2012, 11:54:45 »
När väl myntet sen ska präglas så verkar det som att det är svårt att få till detaljer. Det plåttriga blir mest grötigt.

Jag tycker myntet är fint men tror att en mer enklare och mer clean bild skulle bli bättre.

Jag vet att lejonet är en klassisk symbol men igentiligen känns för mig inte ett lejon särskilt svenskt. Om någon utlänning skulle fråga mig efter en bra symbol för att beskriva sverige så är inte ett lejon det första jag tänker på.

Vikingaskepp är såklart en klassiker, runstensskrift osv..

Moder swea funkar. krans i håret,midsommarstång är typiskt svenskt. frågan är kanske vad vi vill förmedla med myntet. Ska det ge ett nationalistiskt intryck. Stolt svensk typ.. Eller ska det ge ett budskap såsom silver bullet and silver shield myntet? Helst kanske både och..

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #73 skrivet: fredag 05, oktober 2012, 12:05:53 »
Jag menade inte med bilden på britannian att det var en kopia på själva idén, utan snarare ett exempel där man lyckats få motivet att fungera bra (i mitt tycke). Att ha en hög designmässig kvalité ser inte jag som att ha många objekt med i designen, utan snarare att den design man har är högkvalitativ och uttänkt.

På detta exempel kan man lägga mycket detalj på ringbrynjan, håret, anletsdagen och liknande och ändå få känslan av ett mynt av hög kvalitét utan att ha massor av föremål i bilden.

Bara mina två öre

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #74 skrivet: fredag 05, oktober 2012, 12:49:03 »
Jag skall träffa 12818181 i nästa vecka och diskutera, då kan vi gå igenom era synpunkter :) Kan dock tillägga att lägg inte för mycket vikt vid detaljer i dagsläget. Hans utkast är väldigt detaljerat i den första skissen, men när motivet sedan skall överföras till en gipsform och i nästa steg till en myntstamp, så kommer mycket av smådetaljerna att försvinna för att förstärka de viktigaste konturerna, och undvika "grötighet".
Se utkastet som den konstnärliga visionen som är grunden för det framtida motivet. Skuggor och nyanser går t ex inte att överföra till metall hur som helst, vilket inte heller är planen.

Baksidan är fortfarande under diskussion, vilket det kommer komma utkast på framöver också. Eventuellt blir det en framtida omröstning så alla kan få bli delaktiga på något vis :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by MrNook
Idag kl. 09:43

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Igår kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane