Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 1325689 gånger)

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #690 skrivet: torsdag 24, april 2014, 16:00:39 »
Hann inte köpa... Och där är vi uppe i närheten av 20.00$ igen ;-)

/H

Själv roffade jag åt mig 150 oz vid 19 ;)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #691 skrivet: måndag 05, maj 2014, 22:13:12 »
Enligt uppgifter som publicerats av the Royal Canadian Mint så såldes det 28.2 miljoner Silver Maples under 2013.
Nedan ett diagram med antal sålda ASE i blått och Maples i rött, mellan 2007 och 2013.

Den totala försäljningen av enbart dessa två silvermynt mynt under 2013 utgör nu 9% av den totala världsproduktionen av silver. Det kan jämföras med endast motsvarande 2% för året 2007.

Länk till SRSrocco REPORT

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #692 skrivet: torsdag 19, juni 2014, 15:57:41 »
Silverpriset närmar sig stödnivån 20.31 med stormsteg, i skrivande stund 20,22.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #693 skrivet: torsdag 19, juni 2014, 16:58:26 »
Och där var vi på 20.34, hoppas vi kan hålla oss över stödet nu.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #694 skrivet: torsdag 19, juni 2014, 18:53:07 »
Ädelmetallpriserna har fått tuppjuck idag och då speciellt silver. 20.72 i skrivande stund och snart har priset ökat 1 dollar bara idag. Den här gången är det synd då jag hade tänkt köpa i slutet av månaden....

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #695 skrivet: torsdag 19, juni 2014, 18:55:20 »
Vad är det som händer?

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #696 skrivet: torsdag 19, juni 2014, 18:59:42 »
Vad är det som händer?

Givetvis många faktorer som samvarierar som förklaring (pengatryckande, ökat oljepris, krig, etc). Just idag hänvisas det till oljepriset samt till Kina och de problem de har med säkerheter för lån. Uppenbarligen har bland annat koppar använts som säkerhet vid lån och denna koppar har använts multipla gånger vid utlåning och det saknas därmed säkerheter för de krediter som har betalts ut = Kina är samma luftslott som västvärlden.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #697 skrivet: torsdag 19, juni 2014, 19:08:39 »
Och jag bör även lägga till att kronan är ursvag idag gentemot dollarn (och euron) vilket gör att det blir dyrare för oss svenskar att köpa ädelmetaller. Förlorar runt 1% bara idag gentemot dollarn och euron.

Utloggad C-vitamin

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #698 skrivet: onsdag 02, juli 2014, 22:22:06 »
Vad kostar det gruvbolagen att ta fram ett Oz silver i snitt? Silvret borde gå upp härifrån, jag har följt lite silver analyserare men det verkar ju som att silvret har lurat många de senaste åren...

Börjar köpfesten närma sig sitt slut eller är det fortsatt "rea" på silvret? Blir nervös när silvret börjar få fäste över 20 igen då jag inte hunnit köpa så mycket än...

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #699 skrivet: torsdag 03, juli 2014, 09:59:13 »
Vad kostar det gruvbolagen att ta fram ett Oz silver i snitt?

Omöjligt att säga eftersom olika producenter har så olika förutsättningar.
En mycket stor del av nyproducerat silver fås som biprodukt vid utvinning av andra metaller, så det kommer fortfarande att finnas gott om nyproducerat silver även vid en halvering av dagens silverpris.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #700 skrivet: torsdag 03, juli 2014, 13:03:50 »
Steve St. Angelo (SRSrocco) har skrivit många artiklar på sin sajt om bl.a. de primära silvergruvbolagen, och djupgående analyserat deras kostnader, och på vilken prisnivå de gör vinst. Han har ofta tagit upp den s.k. "cash cost" som många använder sig av när de presenterar siffror på gruvbolagens kostnader för att producera 1 oz silver eller guld.

Citat: ”Återigen ”cash cost” är inte en allmänt vedertagna redovisningsprincip och bör inte användas för att avgöra lönsamheten för ett företag. Jag tycker att det är helt otroligt att de bästa professionella silverpublikationer fortsätter att publicera detta missvisande ”Cash Cost” som grund för de faktiska kostnaderna. Det är en helt värdelös redovisningsmetod.

På grund av låga silverpriser har de primära silvergruvbolagen tvingats sänka sina produktionskostnader sista året för att överleva som bolag. Och de har gjort det rejält. Från en beräknad ”break-even” för hela 2013 på $24,05 per oz silver (Länk till SRSrocco för 2013) så har gruvbolagen sänkt kostnaderna i 1:a kvartalet 2014 till hela $20,83 (Länk för 2014). Detta är alltså ett genomsnitt på de 12 största primära silvergruvbolagen där några av dem har gått med vinst även med de låga silverpriserna. De flesta i den gruppen gick emellertid med förlust för året 2013.

Och som SRSrocco skriver i slutet av artikeln:

Lastly, no company goes into business to break even.  Even though these mining companies were able to lower costs, it is not a sustainable practice over the longer run…. and I highly doubt there is much more room to lower costs in the future.”

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 3
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #701 skrivet: fredag 04, juli 2014, 10:06:03 »
Det verkar som att silver börjat röra lite på sig nu. Det blir intressant att följa utvecklingen framöver. Hur tror ni utvecklingen kommer att se ut?
Personligen så har jag väntat mig att guldet kommer att leda prisstegringen men att silver kommer att öka kraftigare när det väl börjar dra iväg. Det man ser just nu verkar ju peka snarare på motsatsen?
Min ursprungliga teori var att man köper guld i början men skiftar till silver när guldet blivit för dyrt. Kan det vara så att världsekonomin har slagit så hårt på medelklassen redan nu att guld aldrig blir tillräckligt billigt för den stora massan och att de flesta styrs in på silver redan från början pga att det är det enda man har råd med?
Eller har folk tittat på GSR och ser silver som ett klipp?
Eller är det bara den industriella efterfrågan vi ser påverka priserna än så länge?

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #702 skrivet: fredag 04, juli 2014, 17:12:15 »
Det verkar som att silver börjat röra lite på sig nu. Det blir intressant att följa utvecklingen framöver. Hur tror ni utvecklingen kommer att se ut?

Silverpriset står ganska stilla men kronan har tappat lite i värde på sistone. Enormt många faktorer som påverkar priset på silver. Jag tror personligen att guld har mycket större potential den närmsta tiden eftersom vi står inför enorma monetära/ekonomiska problem och silver idag mer är en industrimetall som mer borde gynnas utav ekonomisk tillväxt.

Personligen så har jag väntat mig att guldet kommer att leda prisstegringen men att silver kommer att öka kraftigare när det väl börjar dra iväg. Det man ser just nu verkar ju peka snarare på motsatsen?

De små svängningarna vi ser nu tror jag bara är brus. För den som gamblar med papper med hävstång på marginalen så kan detta vara intressant men för oss/de som ligger lång i fysiskt så är det rätt så intetsägande. Klokt att inte bli för uppspelt/dra förhastade slutsatser över små prissvängningar.

Min ursprungliga teori var att man köper guld i början men skiftar till silver när guldet blivit för dyrt. Kan det vara så att världsekonomin har slagit så hårt på medelklassen redan nu att guld aldrig blir tillräckligt billigt för den stora massan och att de flesta styrs in på silver redan från början pga att det är det enda man har råd med?

Vilken ädelmetall som har den bästa potentialen är omöjligt att sia om. Själv kör jag 50/50 så riskerar man inte att ha klivit på fel tåg. Alla kan alltid ha råd att köpa guld hur "dyrt" det än blir. Du får helt enkelt bara en mindre enhet guld för dina FIAT. Detta är dock inget negativt utan bara positivt eftersom det är enklare att förvara/gömma små mängder.

Visst du får mycket mindre guld för dina FIAT än silver men du får ännu mindre diamanter för dina FIAT än guld. Diamanter har haft en väldigt fin värdeökning de senaste åren när PM har sjunkit i värde.

Eller har folk tittat på GSR och ser silver som ett klipp?

Kanske men förmodligen inte. Personligen så tänker jag inte så mycket på GSRn.

Eller är det bara den industriella efterfrågan vi ser påverka priserna än så länge?

Än så länge så verkar inte den industriella efterfrågan påverka priset nämnvärt alls :o.

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 3
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #703 skrivet: fredag 04, juli 2014, 17:40:42 »
Det är nog som du säger mest brus och jag hade missat räntesänkningen då jag knappt ser på de reguljära nyheterna. Vi får väl se om det dippar snart igen eller om det får lite fart uppåt istället. :)

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #704 skrivet: torsdag 10, juli 2014, 11:17:38 »
Äntligen ett litet utbrott från 21-21.20 området.  21.42 i skrivande stund. Guld  på den magiska 1337-nivån..

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 23:44

Centralbankernas guldhandel by gbz
Igår kl. 23:21

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
Igår kl. 21:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka